Коронавірус: вплив на китайську та глобальну економіку

Спалах covid-19, нового коронавірусу, викликав неабиякий страх у глобальної спільноти – від легкого занепокоєння до справжньої паніки. У шоковому стані також перебувають китайська і глобальна економіка, які за даними профільних спеціалістів, вже зазнали масивного удару. На даному етапі ще зарано робити висновки щодо масштабів наслідків епідемії, адже остання все ще бушує. Але вже сьогодні можна оцінити траєкторії її впливу на економіку.

Глобалізація і пандемії

Коли в Китаї з’явився коронавірус – відомий як ТГРС – він не лише убив сотні людей, але і був винен у тому, що по тілу світової економіки почали бігати мурашки. Вірус, який зараз поширюється по Китаю, може бути набагато більше згубним.

Китай став невіддільною частиною світового бізнесу з початку спалаху ТГРС (тяжкий гострий респіраторний синдром – прим. автора) з 2003 року. Китай розрісся у глобальну фабрику, яка випускає таку продукцію, як iPhone, та стимулює попит на такі товари, як нафта та мідь. Країна також може похвалитися сотнями мільйонів заможних споживачів, які витрачають великі гроші на люксові товари, туризм та автомобілі. У 2003 році економіка Китаю становила приблизно 4% світового ВВП; зараз – 16% світового виробництва.

На ТГРС захворіло 8 098 людей і померло 774. Новий коронавірус, який виник у центральному китайському місті Ухань, вже вбив понад 2120 (за даними на 20 лютого) людей та заразив понад 76262 щонайменше у 25 країнах. Китайські чиновники заблокували Ухань та кілька інших міст, але вірус продовжує поширюватися.

« – Спалах може спричинити сильну економічну та ринкову дислокацію. Але масштаб наслідків визначатиметься тим, як вірус поширюється та розвивається, що майже неможливо передбачити, а також тим, як реагують уряди», – сказав Ніл Шерінг (Neil Shearing), головний економіст Capital Economics.

Посилення ризику полягає в тому, що світ поза Китаєм також змінився з 2003 року. Глобалізація спонукала компанії будувати ланцюги постачання, що перетинають національні кордони, роблячи економіку більш взаємопов’язаною. Основні центральні банки покладалися на методи, які вони зазвичай використовували для боротьби з економічними спадами після фінансової кризи 2008 року, а рівень глобальної заборгованості, у той час, дістався до свого максимуму. До того ж зростаючий націоналізм може ускладнити координацію дій у всьому світі, якщо цього потрібно.

Збій у ланцюгах постачання і удар по компаніях

Автовиробники

За даними компанії Dun&Bradstreet, приблизно 5 мільйонів компаній мають китайських постачальників – від Apple, чий постачальник Foxconn відклав перезапуск свого заводу в Шеньчжень, до харчових компаній Kraft Heinz та PepsiCo, які закрили китайські заводи.
Спалах ледь міг наступити у гірший час для виробників автомобілів, які борються із різноманітними труднощами. Ухань – головний центр виробництва автомобілів. Французькі Renault і Peugeot, німецькі Volkswagen і BMW, а також Jaguar Land Rover, досі не відкрили заводи, що працюють з китайськими партнерами. Вчора Honda перенесла повторне відкриття свого заводу в Ухані на, тоді як Hyundai закрив свою величезну фабрику в Ульсані, Південна Корея, через відсутність деталей.

Автомобільні заводи по всьому Китаю залишаються зачиненими з новорічних свят, запобігаючи світовим автовиробникам Volkswagen (VLKAF), Toyota (TM), Daimler (DDAIF), General Motors (GM), Renault (RNLSY), Honda (HMC) та Hyundai (HYMTF) відновлювати операції на найбільшому світовому ринку автомобілів. За даними глобальних рейтингів S&P, спалах змусить виробників у Китаї скоротити виробництво приблизно на 15% у першому кварталі. Toyota заявила в п’ятницю, що буде тримати свої заводи закритими принаймні до 17 лютого. Fiat Chrysler (FCAU) склав плани на випадок надзвичайних ситуацій, щоб уникнути такого ж результату на одному з заводів у Європі.

Тім Лоуренс (Tim Lawrence), керівник виробництва в PA Consulting, сказав, що для того, щоб доставити компоненти до європейських заводів з Китаю може знадобитися від 6 до 8 тижнів: «Щоб знайти інші джерела, потрібен час».

Люксовий ринок

Також були уражені виробники товарів класу «люкс», які роблять ставку на китайських споживачів, які, у свою чергу, витрачають великі гроші вдома та перебуваючи у відпустці. Британський бренд Burberry (BBRYF) закрив 24 з 64 магазинів у материковому Китаї, скоротивши кількість робочих годин у тих, що все ще відкриті, оскільки кількість покупців знизилася на 80%. А її керівник попередив, що вірус викличе «негативний матеріальний вплив на попит на розкіш».

Тиждень моди в Лондоні щойно закінчився, але на події китайські журналісти та покупці були відсутні. Їх рішення залишатися осторонь – це серйозний удар для індустрії люксових товарів. Китайські покупці є найактивнішими покупцями дизайнерського одягу та сумок, проте, коли вони тримаються якомога далі від магазинів, а обмеження на подорожі стримують закордонні покупки, великі бренди починають відверто страждати.

Компанія Tapestry, до брендів якої належать Coach, Kate Spade, а також Capri, власник Michael Kors, Versace та Jimmy Choo, також знизили прогнози щодо прибутку. Аналітики інвестиційного банку Jefferies знизили прогноз зростання продажів у галузі у 2020 році з 5% до лише 1%.

Аналітик акцій Morningstar Єлена Соколова (Jelena Sokolova) прогнозує, що короткотерміновий вплив коронавірусу буде більшим, ніж від ТГРС у 2002-03 роках, оскільки китайські покупці зараз представляють 35% витрат на дизайнерську моду, у порівнянні з лише 2% майже 20 років тому.

Туризм і авіакомпанії

Десятки світових авіакомпаній скоротили рейси до та з Китаю. Вірус спонукував 21 авіакомпанію скасувати всі рейси до материкового Китаю, включаючи Delta, United, Qantas та Air France/KLM.
Серед найпопулярніших міжнародних перевізників найбільше постраждав гонконзький Cathay Pacific, який скасував 90% рейсів до найбільших міст материкового Китаю. Близько 30% потужності мережі було скорочено, і вони попросили 27 000 своїх працівників взяти неоплачувану відпустку, щоб допомогти компанії залишатися на плаву.

Ще більш тривожною є загроза глобальним ланцюгам постачання. Qualcomm (QCOM), найбільший у світі виробник мікросхем смартфонів, попередив, що спалах викликав «значну» невизначеність щодо попиту на смартфони та матеріали, необхідні для їхнього виробництва.

Економісти кажуть, що нинішній рівень дестабілізації є керованим. Якщо кількість нових випадків коронавірусу почне сповільнюватися, а заводи Китаю знову відкриються, наслідки для економіки Китаю в першому кварталі будуть швидкоплинними. А якщо вірус продовжить поширюватись, економічний збиток швидко зростатиме.

Мохамед Ель-Еріан (Mohamed El-Erian), головний економічний радник Allianz (ALIZF), заявив CNN Business, що його найбільше хвилює можливий каскадний економічний ефект.

« – Спочатку буде паралізована область спалаху вірусу, – каже він. – Потім ефект поступово поширюватиметься на внутрішньому ринку, підриваючи внутрішню торгівлю, споживання, виробництво та рух людей. Якщо вірус все ще не вдасться стримати, процес поширюватиметься далі, включаючи регіональні та міжнародні дії, порушуючи торгівлю, ланцюги постачання та туризм».

Банки

Вплив на деякі великі банки, що працюють в Китаї та прилеглих районах, стане чіткішим найближчим часом, коли фінансові інституції оприлюднять перші звіти. Аналітики Morgan Stanley очікують, що наявні результати будуть «дуже слабкими» внаслідок швидкого уповільнення зростання позики та зменшення доходів від зборів.

Деякі з великих банків, включаючи HSBC та Standard Chartered, оприлюднили плани допомоги малому бізнесу, відмовившись від плати за транзакцію на кредитних картках та дозволяючи повернути позику процентним кредитом.

Страховики туристичних подорожей мобілізують себе до претензій та жалоб, оскільки авіакомпанії продовжують скасовувати рейси до та з материкового Китаю. Більшість компаній не будуть задовольняти претензії, якщо клієнти подорожують, не зважаючи на поради уряду.

Нафта

Економічний спад послабив товарно-сировинні ринки, особливо з огляду на ключову роль Китаю як рушія зростання попиту. Ціни на мідь досягли чотирьох місячного мінімуму, перш ніж трохи оговтатися, в той час як вартість чартерних перевезень водним транспортом впала.

У минулому році на Китай припадало понад три чверті зростання світового попиту на нафту, за даними Міжнародного енергетичного агентства, яке очікує, що попит в цьому кварталі впаде вперше за декаду.

Вірус потрапив на мінливі ринки, ціни на ф’ючерси на нафту марки Brent знизилися до шести тижневого мінімуму – $53,11 долара за барель. Однак виробники нафти планують скоротити видобуток, допомагаючи збільшити ціни $57, але вони все ще залишаються на 13% нижчими в цьому році.

Слабкість попиту викликала суперечки щодо зберігання нафти на сході Китаю у торговців, які сподіваються перечекати зниження ціни. Гігантські танкери, здатні вмістити понад 2 мільйони барелів сирої сировини, дрейфують біля узбережжя Китаю, не в змозі розвантажитися на імпортному терміналі Циндао, згідно з даними Refinitiv.

Економістам нелегко визначити потенційні витрати на епідемії через їх унікальні особливості.
Хвороби можуть бути набагато більш згубними, ніж такі стихійні лиха, як урагани або цунамі, або інші непередбачувані події, відомі як «чорні лебеді». Згідно з дослідженням Світового банку, сильна пандемія може призвести до економічних втрат, рівних майже 5% світового ВВП, або понад $3 трлн. Втрати від слабкішої пандемії грипу, наприклад, вірусу H1N1 2009 року, все ще можуть знищити 0,5% від світового ВВП.

« – Сувора пандемія могла нагадувати б глобальну війну за її раптовим, глибоким та повсюдним впливом», – повідомив Світовий банк у доповіді про пандемію від 2013 року (коронавірус Уханя не було оголошено пандемією Всесвітньою організацією охорони здоров’я).

Однак вірус не є основною причиною цих втрат. А ось те, як споживачі, бізнес та уряди реагують на спалах, має велике значення.

Люди радше залишаться вдома під час спалаху, щоб уникнути захворювання, що позбавляє їх можливості подорожувати, здійснювати шоппінг або працювати. Це обмежує попит на споживчі товари та енергію. Рішення компаній та урядів про закриття магазинів та бездіяльних фабрик тим часом зменшують виробництво.

« – Це продовжує зростати в масштабах і може мати дуже серйозні та глобальні наслідки. Ми не можемо спрогнозувати це зараз», – сказав Вільям Рейнш (William Reinsch), старший радник Центру стратегічних та міжнародних досліджень, який був президентом Національної ради зовнішньої торгівлі протягом 15 років.

За словами Ширінга, минулі епідемії показують, що економіка Китаю, ймовірно, зазнає значних ударів в першому кварталі. Але це швидко зникне з пам’яті, якщо вірус вдасться приборкати.

« – Допоки закриття заводу не призведе до втрати робочих місць, до цього ж часу наступного року рівень ВВП навряд чи буде сильно відрізнятися від того, який був би без вірусу», – сказав він.

Чому Китай настільки важливий для світової економіки?

Надзвичайне економічне зростання Китаю за останні 40 років призвело до того, що він став другою за величиною економікою у світі з ВВП $13,6 тн (у порівнянні з $20,5 тн для США). Щорічне зростання на 7% і більше – набагато більше інших розвинених економік – стало нормою.

Китай досяг цієї позиції, витіснивши США як основу світової торгівлі. Пекін – найбільший у світі трейдер товарів, і він швидко наздоганяє США за комерційними послугами, притримуючись 18% зростання у 2018 році. Тривала практика пошуку компонентів і приладів від китайських компаній, а також величезний та зростаючий внутрішній ринок, заохотив тисячі закордонних підприємств відкривати власні заводи у Китаї, приєднуватися до місцевих мереж збуту та відкривати магазини.

Китай також займає центральне місце в широкому діапазоні світових ланцюгів постачання: значна частина світової сировини подорожує до Китаю, перш ніж перетворитися на виготовлений продукт. Торішня боротьба із США за імпортні тарифи на товари вартістю у мільярди доларів ілюструвала потужність китайської економіки порушити та порушити світогляд.

Як вірус впливає на економічну активність у Китаї?

Більшість галузей промисловості в Китаї закрилися протягом двох тижнів після місячного нового року. Більшість заводів перенесли відкриття, оскільки десятки мільйонів людей залишилися замкненими у десятках міст по всій країні.

Виробники автомобілів закривають заводи, кав’ярні закриті, а порти набагато тихіші, ніж зазвичай. Відомо, що малий та середній бізнес, який працює за короткостроковими контрактами та має лише невеликі фінансові та фізичні резерви, вже стикаються з проблемами. Звіти з регіонів центрального поясу в Китаї розповідають, що у фермерів-тваринників майже закінчилися запаси корму.

Ухань, місто, що налічує близько 11 мільйонів людей, є великим промисловим центром, регіональним центром, важливим гвинтиком в автомобільній промисловості та магнітом для іноземних фірм. Це третя за величиною освітня та наукова база в Китаї, де розташовані 2 із 10 найкращих університетів. Тижні простою матимуть істотний вплив на економічний результат.

Президент Китаю Сі Цзіньпін (Xi Jinping) визнав це на минулому тижні. У відповідь влада збільшує зусилля, спрямовані на активізацію економіки, знижуючи тарифи на імпорт у США та роблячи позики дешевшими для бізнесу та споживачів.

Яким може бути загальний вплив на Китай?

Економіка Китаю зросла на 6% минулого року за даними офіційного статистичного агентства Пекіна (це найнижчий показник протягом майже 30 років та велике падіння від 10,2% у 2010 році). Є сподівання, що 2020 рік виявиться періодом відновлення після тривалої торгової війни протягом 2019 року з адміністрацією Трампа.

Проте коронавірус робить це малоймовірним. Але більшість аналітиків досі прогнозують зростання на 5% для китайської економіки, навіть враховуючи відомості про поширення вірусу та можливого впливу на споживачів, бізнес та уряд.

Проте Чжан Мінг (Zhang Ming), чиновник Китайської академії соціальних наук, більш песимістичний.

Він заявив журналу Caijing: «– Зростання ВВП в першому кварталі 2020 року може скласти близько 5%, і ми не можемо виключити можливість падіння нижче 5%».

Головний економіст Enodo Economics, Діана Чойлева (Diana Choyleva), яка вважає, що показник реального темпу зростання Китаю на 2019 рік був, ближчим до 3,7%, і цього року він буде ще нижчим. Деякі особливо песимістичні аналітики попереджають, що гірший сценарій може бути економічним скороченням.

Важливо, що інвестори, які сподіваються на активне відновлення після того, як спалах буде пригнічено, швидше за все, будуть розчаровані. Чойлева вказує на величезну кількість проблемних заборгованостей, що спричиняють не тільки старіння промисловості Китаю, а й затримку зростання протягом кількох років. Центральний банк Китаю почав перекачувати додаткові кошти в економіку, щоб підтримувати запозичення, поки вірус все ще панує, головним чином, щоб збільшити інвестиції в бізнес, але Чойлева сказала, що ці кошти, хоча вони дешеві, в основному використовуються для запобігання розвитку «зомбі компаній».

Які галузі є найбільш вразливими?

Першими секторами, які відчули на собі наслідки епідемії, були туристичні галузі, які зазвичай переживають бум у період новорічних свят. Скасовані рейси та бронювання готелів у Китаї та в азійському регіоні, який покладається на китайських туристів.

Ніл Шерінг, головний економіст компанії Capital Economics, сказав: «– Кількість пасажирів знизилася на 55% у порівнянні з періодом нового року за місячний календар у 2019 році. А враховуючи, що китайські туристи витрачають багато в азійських країнах, наслідки заборони на поїздки будуть відчутні по всьому регіону».

Якщо криза збережеться, глобальний ефект буде відчутним. Китайці здійснили 173 мільйони візитів за 12 місяців минулого року і разом вони витратили більше чверті трильйона доларів – більше, ніж будь-яка інша країна.

Але туризм – це лише початок. Цілі ланцюги постачання – автомобільні, електронні, промислові – починають скрипіти. Судноплавні компанії повідомляють про різке падіння обсягів перевезень контейнерів. У Китаї також є величезний внутрішній ринок роздрібної торгівлі та харчових продуктів та напоїв. Одним із показників, який різко впав минулого тижня, внаслідок вірусу, була ціна кави. Тільки у Starbucks є 4000 торгових точок в Китаї. Половина з них була закрита через спалах епідемії.

Які світові компанії найбільше постраждають від спаду Китаю?

Багато світових компаній покладаються на постачальників, що базуються в Китаї. Наприклад, 290 з 800 постачальників Apple знаходяться в Китаї, і країна несе відповідальність за 9% світового виробництва. Відповідно індексу DHL Resilience 360 index, 50% всього виробництва в Ухані пов’язане з автомобільною промисловістю, а 25% – з технологічним обладнанням з регіону.

Компанії по виробництву автомобілів в Європі та США попереджають, що вони лише за кілька тижнів від нестачі.

Щоб продемонструвати, наскільки інтегрованими стали деякі закордонні фірми в Китаї, наведемо приклад американського виробника промислового скла та кераміки Corning, який побудував 19 заводів по всій материковій частині й має понад 5000 китайських працівників. Компанія планує збільшити свій показник, витративши $1 млрд на обладнання, щоб виготовити сучасне покоління 10,5 чорного скла, яке використовується для РК-панелей.

Apple забезпечується за рахунок заводів у Китаї та має мережу з 42 магазинами Apple. Інші американські роздрібні торговці від Starbucks (4 200 магазинів) до Levi’s закрили свої магазини, хоча Levi’s лише закрила половину своїх компаній, а на Китай припадає лише 3% його світового продажу.

… і які країни?

Південно-східна Азія найбільше піддається впливу, тому що місцеві економіки щільно пов’язані з китайським бегемотом (варто пам’ятати, що найгіршу післявоєнну фінансову кризу в Азії в 1997-98 роках частково звинувачують в девальвації китайської валюти).

Японія може бути багатшою економікою, але вона теж зазнає удару. Китай є великим покупцем японських промислових машин, його автомобілів, вантажівок та технологічно розвинених споживчих товарів. Запчастини китайського виробництва йдуть в іншому напрямку, подаючи компоненти на японські фабрики.

А тут є мільйони китайських туристів, які щороку відвідують свого східного сусіда. Японія в першому кварталі 2020 року скасовує візити 400 000 людей.

Економіка Австралії також тісно пов’язана з Китаєм, і прем’єр-міністр Скотт Моррісон (Scott Morrison) попереджав минулого тижня про «реальне навантаження на економіку». Навіть австралійські університети страждають через те, що набагато менше китайських студентів повернулися на новий семестр навчального року.

Що можна зробити?

Уряд Китаю швидко просунувся у справах протидії економічним наслідкам коронавірусу та вжитих заходів щодо його стримування.

Народний банк Китаю минулого тижня знизив ключову процентну ставку та ввів величезну кількість готівки на ринки, щоб допомогти зняти тиск з боку банків та позичальників. Чиновники також оголосили про нові пільги та субсидії, призначені для допомоги споживачам.

Однак зараз Китай більш вразливий до кризи, ніж 17 років тому, коли спалахнула ТГРС.

« – У Китаю набагато більша заборгованість, напруга у питаннях торгівлі з основним торговим партнером, і його зростання стабільно сповільнюється протягом декількох років, що дає слабку вихідну точку для подолання такої кризи», – сказала Рафі Хаят (Raphie Hayat), старший економіст з голландського банку Rabobank.

Аналітики з економіки капіталу очікують, що уряд в найближчі дні оголосить про додаткові заходи. Якщо вірус продовжуватиме поширюватися, за їхньою думкою, Пекіну доведеться відмовитися від своїх тривалих зусиль, щоб взяти свій борг під контроль і перекачати гроші безпосередньо в економіку.

За останні тижні центральні банки сусідніх країн, включаючи Шрі-Ланку, Малайзію, Таїланд та Філіппіни, знизили процентні ставки. Південна Корея та Тайвань можуть бути наступними.
Але великі сили фінансового світу вичерпані десятиліттям боротьби з анемічним зростанням після глобальної фінансової кризи. Європейський центральний банк запровадив негативні процентні ставки у 2014 році і з того часу не зміг їх підвищити, в той час як Банк Японії знаходиться в аналогічному становищі. У минулому році Федеральний резерв США вже знизив процентні ставки; Голова Жером Пауелл (Jerome Powell) сказав, що він уважно стежить за ситуацією.

Тим часом рівень заборгованості зріс у США, Японії та ключових європейських країнах, включаючи Італію, обмежуючи можливості для великого бюджетного стимулу на той випадок, якщо світова економіка зазнає тотального занепаду. За даними Інституту міжнародних фінансів, глобальна заборгованість, включаючи кредити домогосподарств, урядів та компаній, зросла більш ніж утричі.

Також важливим є те, чи здатні уряди координувати свою реакцію на спалах епідемії, в ідеалі із залученням багатонаціональних установ. Це особливо вірно, оскільки, за даними Світового банку, підготовленість до потенційної пандемії є низькою. Але координація може виявитися складною у роз’єднаному світі, де націоналізм часто цінується більше ніж співдружність.

« – Цілком зрозуміло, що багатонаціональні установи перебувають під більшим тиском, і у них щоденно залишається менше зубів, ніж 10 років тому, – сказав Шерінг. – Але оптиміст в мені хотів би вірити, що в умовах глобальної пандемії глобальні інститути все ще в змозі гідно прореагувати».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Читайте также:

Чому YouTube – найздоровіша інтернет-економіка

У Китаї старі гаджети можна перетворити на витвори мистецтва

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

7 техногігантів із США зрівнялися з 5 країнами за часткою в індексі ACWI