Ринок SaaS в Україні: більше сотні гравців та $0,5 млрд інвестицій

Фахівці UNIT.City разом з командами SaaS Nation та Center42 провели перше дослідження українського ринку SaaS (Software as а service). В роботі викладено загальні технологічні тенденції, аналіз ринкової ситуації та перелік ключових ІТ-компаній, що працюють за бізнес-моделлю підписки.

В основу дослідження лягло опитування топ-менеджерів українських компаній. Всього в ньому взяли участь понад 70 представників бізнесів, що працюють за  моделлю SaaS. Завдання каталогу – показати український ринок SaaS-компаній місцевим та закордонним партнерам, клієнтам, інвесторам та відкрити місцевий ринок для більшого числа фінансового капіталу та капіталу талантів.

Що таке SaaS

Програмне забезпечення як послуга (Software as а service, SaaS) — це модель надання програмного продукту споживачам, при якій розробник створює веб-додаток, забезпечує його хостинг, оновлення та доставлення користувачу через інтернет. Замовники платять не за володіння програмним продуктом як таким, а за його використання протягом певного періоду або ж за певне число трансакцій.

Перші вендори, які пропонували програми як послугу, з’явилися в США в 1997—1999 роках, а абревіатура SaaS увійшла в широке використання у 2001 році. Одним з піонерів SaaS була компанія Salesforce.com, що спеціалізується на хмарних CRM-системах. На кінець липня поточного року капіталізація цієї легендарної компанії досягла 124,60 млрд, збільшившись за 1,5 роки у 2,5 раза.

Але таке швидке зростання показала не тільки Salesforce.com. У 2018 році середній світовий бізнес витрачав на SaaS $343 тис. – і це на 78% більше, ніж у 2017 році. Бізнес-модель SaaS поширюється швидкими темпами по всьому світу, оскільки надає розробникам можливість продавати IT-продукти глобально, з будь-якої точки світу. І український стартап Grammarly, капіталізація якого, по деяких оцінках, перевищує $500 млн – чудовий приклад таких можливостей.

SaaS у світі

За прогнозами аналітиків Gartner, у 2019 році обсяг глобального SaaS-ринку збільшиться на 17,8% – до майже $95 млрд. Інша дослідницька компанія – Business Wire – прогнозує, що SaaS-ринок щороку зростатиме на 20% протягом наступного 5-річного періоду.

Прогноз по зростанню обсягу глобального ринку SaaS

Прогноз по зростанню обсягу глобального ринку SaaS

2018 рік став визначним для індустрії – одразу декілька SaaS-компаній, що швидко зростають провели IPO. В березні 2018 року компанія Dropbox розмістилася на біржі NASDAQ з оцінкою в $9,2 млрд. Станом на квітень 2019 року капіталізація Dropbox досягла $9,7 млрд. Другим за обсягом IPO серед SaaS-компаній став вихід на біржу компанії DocuSign, що надає сервіси електронного підпису. Компанію оцінили в $4,4 млрд, під час IPO вона залучила $629 млн. Станом на квітень 2019 року компанія збільшила свою вартість удвічі. Крім того, компанія Pivotal, що займається хмарними платформами для корпоративного сегмента, також провела IPO. Проект залучив $555 млн за оцінки в $3,75 млрд.

Середній мультиплікатор для публічних SaaS-компаній протягом останніх 5 років

Середній мультиплікатор для публічних SaaS-компаній протягом останніх 5 років

Венчурний капіталіст Томаш Тунгуз (Tomazs Tunguz) спробував прослідкувати середній по галузі мультиплікатор для публічних компаній у сфері SaaS за останні кілька років. Нагадаємо, що мультиплікатором називають співвідношення сукупної вартості підприємства (total enterprise value – TEV) до прогнозованого доходу протягом наступних 12 місяців. Отже, в лютому 2014 року мультиплікатор складав 7,7x, після чого плавно знизився до 3,3x у 2016 році. У вересні 2018 року він збільшився до 9,5x, потім різко знизився до 7,1х, а зараз – дорівнює рекордному значенню 9,6х.

У 2018 році на ринку SaaS відбулося півтори сотні значних M&A-угод. В середньому сума угоди склала $1,3 млрд. Але були й значно більші суми. Наприклад, в листопаді 2018 року німецька SAP SE придбала компанію Qualtrics за $8 млрд. Qualtrics надає сервіс збору відгуків клієнтів компаній. В червні 2018 року Microsoft поглинула за $7,5 млрд GitHub, найбільший сервіс для зберігання програмного коду та спільної розробки IT-проектів.

Навесні 2018 року компанія Salesforce придбала MuleSoft за $6,5 млрд. MuleSoft надає хмарний сервіс, що дозволяє різним додаткам працювати разом і обмінюватися даними. У вересні того ж року корпорація Adobe придбала за $4,75 млрд Marketo, орієнтовану на маркетинг на базі облікових записів.

Ринок ентерпрайз-рішень на ринку SaaS щокварталу генерує $20 млрд в доходах. Аналітики прогнозують, що в найближчі роки ринок продовжуватиме зростати експоненційно. І хоча його волатильність доволі висока, все ж  SaaS-компанії залишаються одним з найпривабливіших активів для інвесторів.

Технологічні тенденції

Як і будь-яка інша високотехнологічна галузь, індустрія software as а service дуже швидко розвивається. З точки зору спеціалістів, найбільш значні на цьому ринку три наступних тренди: AI, pay-per-use та блокчейн. Більш детально про це – далі.

Штучний інтелект. Експерти вважають, що найбільший вплив на бізнес, зокрема і SaaS, в найближчі роки спричинить штучний інтелект (AI). Зокрема AI допоможе SaaS-бізнесам надавати високо персоналізовані сервіси. Наприклад, користувацький інтерфейс може бути налаштований в залежності від того, як клієнт використовував платформу попереднього разу. Також штучний інтелект є рушійною силою автоматизації. Чат-боти – ще одна сфера, де на загальні питання краще може відповісти машина, а не людина. Слід відзначити роль AI в підвищенні безпеки даних, що є серйозною проблемою. Нещодавно Oracle заявила, що інкорпорує штучний інтелект та машинне навчання до хмарних security-сервісів з метою автоматичного виявлення та ліквідації загроз.

Транзакційні платіжні моделі. Зазвичай SaaS-компанії використовують модель підписки, коли користувачі платять фіксовану суму щомісяця чи щороку. Водночас, з ростом популярності SaaS-компаній, стає популярною транзакційна модель, також відома як модель «pay-per-use».

Впровадження блокчейну. Поки що блокчейн та SaaS перетинаються не надто часто. Проте блокчейн може сильно вплинути на розвиток SaaS у сфері державних послуг. Естонія, наприклад, вже успішно впроваджує блокчейн у сфері охорони здоров’я.

SaaS в Україні

За підрахунками фахівців SaaS Nation та UNIT.City, є понад сто двадцять SaaS-компаній, які базуються в Україні або походять з України. SaaS-бізнес почав з’являтися в Україні ще на початку 2000-х років, але справжній підйом відбувся лише через 10 років. Саме тоді буди створені найбільш успішні українські проекти: Grammarly, MacPaw, Depositphotos та інші. За даними Deloitte та асоціації UVCA, онлайн-сервіси та software-компанії залучають найбільше інвестицій серед всіх категорій стартапів в Україні.

Розподіл венчурних інвестицій по індустріям

Розподіл венчурних інвестицій по індустріях

Наразі в українських SaaS-компаніях нараховується понад 4000 працівників. Лише 16% компаній нараховують понад 100 співробітників, від 40 до 60 та від 60 до 100 співробітників – по 8,6%, 40% стартапів мають лише від 11 до 40 працівників, а приблизно 25% – менш як 10 співробітників.

Як розвивалась українська SaaS-екосистема

Діаграма розвитку української SaaS-екосистеми. Пік появи нових гравців прийшовся на період з 2015 по 2017 рік

Найбільше компаній працюють в галузі Analytics Software – 20 гравців, далі ідуть розробники CRM Software – 15 фірм, а також розробники бухгалтерського програмного забезпечення (Accounting Software) і Email Marketing Software (по 9 фірм). Найменше рішень пропонується в галузі Recruiting Software (2 компанії) та Retail Software (3 компанії).

В загальній сумі українські SaaS-компанії залучили понад $550 млн інвестицій. До того ж з цієї цифри $476 млн отримали топ-6 українських SaaS-компаній, а 51% від суми всіх інвестицій SaaS-ринку надійшли до Grammarly та GitLab. Водночас майже 23% компаній розвивалися коштом власних ресурсів і не зверталися до зовнішніх джерел фінансування.

Розподіл компаній за загальною сумою інвестицій

Розподіл компаній за загальною сумою інвестицій

Що стосується розподілу компаній за сегментом ринку, то більшість українських SaaS-бізнесів працюють в B2B сегменті. Разом з тим, лідери по сумі залучених інвестицій (компанії Grаmmarly та GitLab) зростали саме на ринку кінцевих споживачів (B2C). Відповідно до даних дослідження, 47,5% SaaS-компаній фокусуються на підприємствах малого бізнесу, 56,6% – на середньому бізнесі, 35,83% працюють з корпоративними клієнтами. Зазначимо, що чимало компаній працюють з кількома сегментами замовників, тому загальна сума в процентах понад 100%.

Більша частина R&D офісів розташовані в Києві (51%), на другому місці Одеса – 9,5%, на третьому – Дніпро  (8,4%). Загалом 93,7% офісів розробки розташовані в Україні, а за кордоном – 6,3%.  Варто відзначити, що цей розподіл цілком збігається з даними по ІТ-ринку загалом. Адже відповідно до звіту про розвиток української ІТ-індустрії, у Києві зареєстровано трохи більш як 50% ІТ-компаній.

Місце розташування офісів українських SaaS-компаній

Місце розташування офісів штаб-квартир українських SaaS-компаній

Розміщення штаб-квартир  українських SaaS-компаній мало чим відрізняється від географії  R&D. Більша частина офісів розташована в Києві (майже 57%), далі йдуть Одеса, Дніпро, Харків та Львів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Читайте также:

Боротьба за абонента: чи досягає своєї мети Vodafone Retail

Без слів: нова розробка дозволяє давати голосові команди, не вимовляючи ані слова

Звідки взялися хмарні технології? Перспективи та історія розвитку

Новий суббренд ThinkBook від Lenovo: у фокусі мілленіали та покоління Z