Соціальні мережі та ТБ викликають депресію, відеоігри — ні

Використання соціальних мереж і перегляд телевізора корелює з симптомами депресії у підлітків. Такі підозри були й раніше, але тепер про це можна говорити з високим ступенем впевненості. Результати отримані після чотирирічного моніторингу майже 4000 канадських підлітків у віці від 12 до 16 років, проведеного фахівцями монреальського госпіталю Сент-Жюстін і Монреальського університету. Наукова стаття опублікована 15 липня 2019 року в журналі JAMA Pediatrics.

Що найцікавіше, вчені не виявили такої сильної кореляції з відеоіграми або звичайним переглядом веб-сторінок за межами соціальних мереж.

Про дослідження

Протягом чотирьох років 3826 неповнолітніх респондентів повідомляли про кількість годин, які вони проводять в соціальних мережах, за телевізором, відеоіграми та комп’ютером. Окремо підлітки регулярно заповнювали анкети про свій психологічний стан, повідомляючи про будь-які симптоми депресії. Після збору даних дослідники провели розширений статистичний аналіз для оцінки взаємозв’язку між часом проведеним за екраном і депресією, моделюючи річні зміни та беручи до уваги всі можливі відхилення, викликані сторонніми факторами.

З’ясувалося, що у більш активних користувачів соціальних мереж і глядачів телебачення сильніші симптоми депресії. Ці симптоми включають пригнічений настрій, почуття нікчемності та повторювані думки про смерть.

Дослідження показало, що якщо підліток в конкретному році більш активно використовував соціальні мережі та більше дивився телевізор, ніж зазвичай, то симптоми депресії теж проявлялися більш явно в конкретний період часу. Відеоігри, більш тривала робота за комп’ютером і перегляд веб-сторінок теж відстежувалися, але вони не проявилися як предиктори депресії.

Автори припускають, що перегляд соціальних мереж і телебачення можуть сприяти появі депресії. Одне з пояснень в тому, що у підлітка залишається менше часу на фізичну активність і вправи, які показали себе як найсильніший антидепресант.

Але є й інше пояснення. Дослідники припускають, що причина в контенті, який споживають підлітки в соціальних мережах і на телебаченні. Зокрема, якщо підлітки дивилися програми або були на сайтах, які заохочували їх «відповідати» іншим людям — проявляти так звані «висхідні соціальні порівняння» — то у них частіше відзначалася знижена самооцінка. Є також деякі докази того, що конкретно соціальні медіа змушують людей, які вже виявляють ознаки депресії, переживати її ще глибше, через так звану «підкріплювальну спіраль» (reinforcing spiral).

Підкріплювальна спіраль

Автори дослідження кажуть, що ці спостереження узгоджуються з попередніми гіпотезами про те, як розвивається депресія.

«Соціальні медіа та телебачення — це форми ЗМІ, які часто показують підліткам образи інших в більш кращому житті, з більш досконалими тілами, більш обговорюваними або дорогими захопленнями», — говорить провідний автор дослідження Елрой Бурс (Elroy Boers), постдокторант кафедри психіатрії Монреальського університету. Більш того, відповідно до теорії «підкріплюючої спіралі», люди шукають і відбирають інформацію, відповідну своєму поточному стану: «Алгоритмічні особливості соціальних мереж створюють і підтримують цикл зворотного зв’язку, пропонуючи користувачам аналогічний контент на основі їх попередньої поведінки, пошуку та вибору контенту. Таким чином, чим більше депресивний стан впливає на вибір контенту для перегляду, тим більше подібного контенту пропонується людині, і тим більше ймовірно, що людина буде постійно піддаватися такому контенту, тим самим підтримуючи й посилюючи свою депресію».

Дослідники вважають, що батьки повинні обмежувати час, який їхні діти проводять в соціальних мережах і за переглядом телебачення: «Багато хто пов’язує зростання рівня депресії серед підлітків в Північній Америці з поширенням у суспільстві смартфонів, і наше дослідження, схоже, підтверджує це, — говорить Патрісія Конрод (Patricia Conrod), один з авторів наукової роботи, професор психіатрії Монреальського університету та керівник наукового комітету Tier 1 Canada в госпіталі Сент-Жюстін. — Тепер необхідні додаткові дослідження, в тому числі з експериментальними установками, для підтвердження гіпотези, що вплив соціальних мереж насправді збільшує рівень депресії у молодих людей».

Автори дослідження порівнюють вплив соціальних мереж з палінням в 70-і роки, коли дуже негативні наслідки були невідомі або відносно мало вивчені. Вони сподіваються, що робота допоможе розробити нові стратегії втручання для підлітків з групи ризику, перш ніж симптоми стануть клінічно значущими.

А ось негативна кореляція симптомів депресії з відеоіграми навіть здивувала вчених. Дослідження показало, що середній геймер зовсім не є соціально ізольованим, а понад 70% грають з іншими людьми в онлайні або особисто: «Результати нас здивували, — сказав Елрой Бурс. — Насправді відеоігри роблять людину більш щасливою. Це приємне проведення часу».

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Epic Games назвала топ-20 ігор 2023 року

Криза геймдева в Японії та вихід китайських інвесторів на ці терени

Як донат погіршує ігри, руйнує життя людей і що з цим робити

Спосіб відволіктися: Hogwarts Legacy — наймасштабніша гра по всесвіту Гаррі Поттера