Знайоме питання: соціальні мережі – добро чи зло?

Онлайн-користувачі проводять дедалі більше часу в соціальних мережах, тож цілком слушно, що багатьох хвилює, чи корисним є цей час. Чи спілкування людей в інтернеті – значуще? Чи вони просто гають час, який би могли проводити з близькими, на тривіальні оновлення та меми? Це – критичні питання для Кремнієвої долини. Виявляється, відповіді на них шукають і самі соціальні мережі. На сторінках Facebook про результати своїх пошуків говорять директор з досліджень компанії Девід Гінзберг (David Ginsberg) і науковий співробітник онлайн-гіганта Мойра Берк (Moira Burke), соціальний психолог, яка вивчає вплив інтернету на життя людей вже понад 10 років.

socialmedia18

Дослідження

Існують різні аспекти проблеми «людина та соціальні мережі». Психолог Шеррі Теркл (Sherry Turkle) стверджує, що мобільні телефони переосмислюють сучасні стосунки людей, роблячи нас «колективно одинокими». Аналізуючи підлітків, психолог Жан Твенж (Jean Twenge) відзначив підвищення рівня підліткової депресії, що відповідає підвищенню рівня використання технологій. Однак, це лише одна сторона медалі. Соціолог Клод Фішер (Claude Fischer) констатує, що твердження про те, що технології відволікають нас від реального життя, здебільшого підтримується анекдотами, а переваги технологій ігноруються. Вивчення публічних просторів соціологом Кітом Хемптоном (Keith Hampton) свідчить про те, що сучасні люди проводять більше часу у громадських місцях, і що мобільні телефони у громадських місцях найчастіше використовуються людьми, які перебувають наодинці, тобто це не означає, що ми масово ігноруємо друзів, які знаходяться поруч.

За словами команди Facebook, компанія прагне, аби соціальна мережа була місцем значущої взаємодії її користувачів зі своїми друзями та родиною, розширюючи стосунки реального життя, а не відволікаючи від них. З цією метою компанія співпрацює з вченими з провідних наукових закладів, з клініками психічного здоров’я й такими організаціями, як Save.org та Національна лінія профілактики самогубств (National Suicide Prevention Lifeline).

Висновки науковців – зосереджуйтеся на питанні «як?»

Дослідження вкотре переконують, що головним аспектом лишається те, як використовується технологія. Наприклад, у соціальних мережах можна пасивно переглядати публікації, подібно до перегляду телепрограм, або активно спілкуватися з друзями, надсилаючи повідомлення та коментуючи публікації один одного. Як і у реальному житті, взаємодія з небайдужими людьми може бути корисною, тоді як просто спостереження за людьми навколо може викликати відчуття дискомфорту.

Негативні аспекти: загалом, коли люди витрачають багато часу на пасивне споживання інформації (читання, але не взаємодію з іншими), вони відзначають погіршення власного самопочуття опісля. В одному експерименті студенти Університету штату Мічиган, яких попросили читати випадкові публікації на Facebook протягом 10 хвилин, в кінці дня були у гіршому настрої, ніж студенти, яких попросили розміщувати власні публікації та спілкуватися з друзями на Facebook. У дослідженні, проведеному спільно Університетом Каліфорнії у Сан-Дієго та Єльським університетом, було встановлено, що психічний стан людей, які переходили за посиланнями у 4 рази більше, ніж пересічні користувачі, або тих, хто реагував на вдвічі більше публікацій, є гіршим за психічний стан тих самих пересічних учасників опитування. Попри те, що точні причини незрозумілі, дослідники припускають, що читання про інших в інтернеті може призвести до негативного соціального порівняння, і, можливо, навіть більше, ніж у реальному житті, оскільки інтернет-публікації більш «відшліфовані» та приємні.

Позитивні аспекти: з іншого боку, активне спілкування з людьми (особливо обмін повідомленнями, публікаціями та коментарями з близькими друзями та нагадування про спільні спогади) пов’язане з покращенням добробуту. Саме така здатність спілкуватися з родичами, однокласниками та колегами є причиною того, чому безліч людей почали використовувати соціальні мережі, тож не дивно, що зв’язок з такими друзями й близькими приносить радість і зміцнює почуття спільноти. Дослідження, проведене Робертом Краутом (Robert Kraut) з Університету Карнегі-Меллона, показало, що люди, які надсилають або отримують повідомлення, коментують і публікують, відзначають зменшення рівня депресії та відчуття самотності. Позитивний вплив ще сильніший, коли люди спілкуються в інтернеті з близькими друзями. Просте оновлення статусу є недостатнім; людям необхідно взаємодіяти з іншими у своїй мережі. Інший експеримент свідчить, що рівень впевненості у собі користувачів у стані стресу, яких просили переглянути власні облікові записи у Facebook протягом п’яти хвилин, посилювався у порівнянні з користувачами, які переглядали сторінки Facebook незнайомців. Дослідники вважають, що впевненість у собі виникає через нагадування про минулі значущі взаємодії, завдяки фото, на яких відмічені такі користувачі, і коментарям, що їх залишили друзі, а також завдяки власним публікаціям з минулого, коли людина обирала, як представити себе світові.

Дії соціальних мереж

Соціальні мережі починали з того, що нагадували користувачам про дні народження їх друзів. Сьогодні залучення перейшло на інший рівень: завдяки соціальним мережам можна не лише висловити ряд емоцій щодо радісної події у житті близької вам людини, а й надати допомогу у разі стихійних лих, об’єднатися не просто у групи за інтересами, а у групи, в яких можна знайти донора органів. Той самий Facebook почав застосовувати інструменти профілактики самогубств. Дослідження свідчать, що соціальна підтримка може допомогти запобігти самогубству. У соціальних мереж є унікальна можливість пов’язувати людей, що потрапили у біду, з ресурсами, які можуть допомогти. Нещодавно компанія запустила функціональність профілактики суїциду в Facebook Live і представила алгоритм штучного інтелекту, який виявляє публікації суїцидального характеру навіть до того, як про них повідомляють. Не так давно компанія виділила $1 млн на дослідження, аби краще зрозуміти зв’язок між медіа-технологіями, розвитком молоді та рівнем добробуту. Тож висновок вже відомий: як інтернет у цілому, соціальна мережа – це лише інструмент, а вже користувач вирішує, як цим інструментом послуговуватися.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Newsroom Facebook, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»