Боротьба за абонента: чи досягає своєї мети Vodafone Retail

Фізичні центри обслуговування абонентів (ЦОА) – невіддільна частина бізнесу будь-якого мобільного оператору. Саме в ЦОА клієнту надається певний набір послуг, які неможливо отримати телефоном чи за допомогою онлайн-чату. Наприклад, це заміна чи відновлення SIM-карти, перехід на контрактне підключення, поповнення рахунку без комісії готівкою, та інше. Чим більше в населеному пункті таких ЦОА, тим зручніше для абонента. Водночас, для оператора подібні центри є лише вимушеною статтею витрат, оскільки більшість послуг, що вони надають, є безкоштовними та супутніми основному операторському бізнесу. Тож в компанії Vodafone задумалися, а чому не зробити на базі мережі таких ЦОА та всесвітньо відомого бренду повноцінні роздрібні точки та інтернет-магазин?

Експеримент, який виявився вдалим

Перший магазин мережі Vodafone Retail було відкрито лише 1,5 року, в лютому 2018 року. Сьогодні ця мережа нараховує 243 магазини в 70 містах, і за цей час увійшла до топ-3 найбільших мобільних ритейлерів в Україні.

А якщо враховувати магазини, що співпрацюють з оператором за франчайзинговими контрактами, то роздрібна мережа Vodafone вже сьогодні є найбільшою в Україні в телекомунікаційній категорії та налічує до 600 магазинів.

До кінця року в компанії планують довести число власних магазинів до 300, а в наступному році – до 350 точок. Саме цю цифру вважають найбільш оптимальною, що дозволить в наступному році зайняти лідерські позиції на ринку України.

Не дивлячись на широкий асортимент смартфонів та аксесуарів, головний фокус мережі — це обслуговування абонентів

Не дивлячись на широкий асортимент смартфонів та аксесуарів, головний фокус мережі — це обслуговування абонентів

Темпи відкриття нових магазинів були настільки високі, іноді компанія відкривала до 8 магазинів за один день. На сьогодні в цій роздрібній мережі працює біля 1500 співробітників.

«Це був експеримент, який виявився дуже вдалим. Адже коли ми стартували, то не знали, як складеться розвиток. Але синергія мобільного оператора та ритейлу забезпечує настільки незвичайний ефект, що в мене є впевненість, що інші оператори також будуть розвивати подібні напрямки бізнесу. Ми просуваємо пакетні пропозиції, в які разом з гаджетом входить контракт на мобільний зв’язок терміном на 1 рік. І все ж таки, продаж смартфонів в нашій мережі стоїть на другому місті, головний фокус — це якісне обслуговування абонентів. Ми  боремося за те, щоб абонент залишався з нами», – каже Денис Поздняков, директор Vodafone Retail.

Справді, оператору вигідно продавати телефони з контрактом на підключенні, та й сам покупець в такій комбінації отримує значні переваги. Водночас, це дозволяє підвищити кількість смартфонів в мережі.

У 2018 році магазини Vodafone Retail відвідали 5 млн покупців, у 2019 за  прогнозами ця цифра складе 15 млн, а в наступному році – 22 млн. Цікаво, що серед покупців — тільки 60% абоненти Vodafone, всі інші — абоненти інших операторів.

Взагалі, представники Vodafone Retail наголосили, що операційні показники їхньої мережі вище, ніж у конкурентів. Компанія продає набагато більше, ніж планувала. Втім, у Vodafone відмовилися відкрити детальну інформацію про обсяг продажів, посилаючись на її конфіденційність.

Зате повідомили деякі інші дані. Наприклад, на сьогодні середній чек по смартфону складає 4800 грн, і ця цифра постійно зростає, прогноз на наступний рік — близько 5500 грн. Правда, це загальна тенденція ринку, яка актуальна і для нашої країни.

Цікаво, що в інтернет-магазині Vodafone.ua середній чек для категорії мобільних пристроїв вище на 1500 грн. Це пояснюється тим, що в інтернеті люди купують дорожчі смартфони. Та оскільки магазин Vodafone.ua відкрили всього пів року тому, частка продажів через онлайн зараз складає лише 6%. Втім, цю цифру планують буквально за рік довести до 20%.

Асортимент Vodafone.ua вже налічує кілька тисяч найменувань, включно з ноутбуками, ПК, ігровими консолями, та іншими товарами. Проте, 90% товарів, що продаються зараз — це смартфони.

«Сірі» телефони не будуть реєструвати у мережі?

У Vodafone Retail акцентували, що компанія є одним з небагатьох повністю «білих» гравців на роздрібному ринку. Усі гаджети та аксесуари, які продаються в магазинах мережі – це легальні постачання за контрактами з вендорами, а співробітники компанії отримують офіційну зарплату. До того ж Vodafone Retail вимушений конкурувати за ціною з іншими ритейлерами. Величезна кількість «сірого» товару на ринку не дає можливості вийти на точку беззбитковості.

Питання, як посунути з ринку «сірі» постачання, назріло давно. В компанії сподіваються, що як тільки у Верховній раді будуть сформовані відповідні комітети, почнеться робота над розв’язанням питання, яким чином видавити з роздрібної торгівлі сірі смартфони. Більш того, є сподівання, що протягом року це завдання буде вирішено, хоча поки  що незрозуміло, що робити з щойно завезеними «сірими» гаджетами. Один з варіантів — взагалі не реєструвати їх в мережі операторів. Тоді через деякий час постачальники просто перестануть їх завозити в Україну. Але такі обмеження в будь-якому разі не торкнуться тих смартфонів, що були завезені раніше і вже зареєстровані в мережі.

Тренди на ринку смартфонів в Україні

Фахівці Vodafone Retail вперше представили аналітичний звіт ринку смартфонів в Україні. В основі звіту – дані продажів у власній роздрібній мережі, а також аналітика даних по абонентах у мережі Vodafone.

Головний тренд на ринку — смартфони дешевшають, а в Україну заходять багато нових азійських вендорів. Наприклад, драйвером зростання продажів у 2-му кварталі 2019 року стали азійські бренди, частка яких зросла до 85,2%. Китай став однозначним лідером продажів за кількістю проданих товарів та переліком брендів, а за обсягами продажів в грошовому обчисленні країна ділить лідерство з Південною Кореєю.

Фахівці Vodafone Retail представили аналітичний звіт

Фахівці Vodafone Retail представили аналітичний звіт

При виборі смартфона українці звертають увагу на наявність 4G і великого екрана. З кожним кварталом зростає частка смартфонів з екраном 6 і більше дюймів. За результатами 2-го кварталу 57% всіх нових покупок припало на смартфони з діагоналлю екрана від 6 дюймів. Як і раніше, більшість проданих смартфонів (99,6%) – це пристрої з двома SIM-картами. Разом з цим, навіть в «двосімочних» гаджетах  намітився тренд, коли абонент використовує лише одну активну SIM-карту в смартфоні.

Майже всі нові смартфони (98%) готові до роботи в мережах LTE. Драйвером до покупки 4G смартфонів стало стрімке розширення покриття 4G. Так, мережа Vodafone наразі доступна для понад 62% українців. У 2 кварталі 2019 року частка 4G смартфонів в мережі Vodafone досягла 43%.

При цьому NFC як технологія не є головним критерієм при виборі смартфона – тільки половина всіх проданих гаджетів підтримує NFC. Однак, важливість фактору наявності NFC буде зростати, оскільки, наприклад, Київ входить в п’ятірку міст світу, де найчастіше оплачують вхід в метро за допомогою безконтактної оплати.

Міграція користувачів з одного бренду на інший при купівлі нового смартфону

Міграція користувачів з одного бренду на інший при купівлі нового смартфону

Зазвичай покупці смартфонів вибирають нову модель того ж виробника. Найбільш лояльними залишаються власники смартфонів Apple – 71,39% користувачів цього бренду змінюють свої старі телефони на нові iPhone. Для Xiaomi ця цифра складає 54,06%, Samsung – 50,16%. І тільки власники Nokia при виборі телефону найчастіше змінюють бренд на Xiaomi (30,15%), Samsung (22,09%) або Huawei (11,85%).

Однак власники Nokia рідше інших змінюють свої телефони на нові. Апарат виробництва Nokia «живе» в мережі 3 роки. Майже 2 роки користуються придбаними смартфонами власники iPhone і Samsung. Частіше за інших міняють телефони шанувальники китайських брендів – їх власники купують собі новий смартфон через 15-16 місяців. До речі, у 2016 році Vodafone намагався продавати в Україні смартфони під власним брендом (2 моделі в нижньому ціновому сегменті й одну — в середній ціновій категорії), але потім від цієї ідеї відмовився.

Люди із середнім і низьким достатком більш схильні до покупки нового смартфона, ніж їх заможні співвітчизники.  Це викликано тим, що люди з великим достатком одразу купують телефони максимально доступної конфігурації, в той час як бюджетні пристрої доволі швидко морально застарівають.

В топ-5 брендів за кількістю проданих смартфонів у мережі Vodafone Retail в 1 півріччі 2019 року увійшли таки виробники: Samsung (32,78%), Xiaomi (28,06%), Nokia (19,52%), Huawei (8,47%) та TP-Link (6,80%).

Українці часто йдуть з магазинів Vodafone не тільки зі смартфонами. До кожного третього смартфона докуповується карта пам’яті, до кожного 18-го смартфону – фітнес-браслет. Покупці не часто вибирають оригінальні гаджети до нового смартфону, зазвичай віддають перевагу функціональності, якості, ціні, тощо. Єдиний виняток – смартфони Xiaomi, покупка яких найчастіше супроводжується придбанням фітнес-браслета цього ж виробника.

Частка продажів фітнес-трекерів та смарт-годинників. Джерело: GfK

Частка продажів фітнес-трекерів та смарт-годинників. Джерело: GfK

Взагалі, фітнес браслети через свою ціну і різноманітність переважають в продажах над смарт-годинниками. Лідер продажів серед наручних гаджетів – Xiaomi. Також варто відзначити зростання частки продажів дитячих смарт-годинників Elari. Наручні гаджети найбільш популярні серед жителів Київської та Харківської областей.

У звіті Vodafone Retail намітився ще один тренд – зростає популярність страхування смартфонів. Якщо в 4 кварталі 2018 року кожен 8-й смартфон у Vodafone Retail був проданий зі страховкою, то в другому кварталі 2019 року, вже кожен 3-й покупець страхував свій новий гаджет.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Читайте также:

Особливості захисту інтелектуальної власності в умовах Індустрії 4.0

Оператори зробили важливий крок до розгортання 4G в діапазоні 900 МГц

6 Android-додатків від Google для збереження «цифрового здоров’я»

Meizu знову націлилася на український ринок смартфонів