Розмови про штучний інтелект часто зводяться до футуристичної загрози, яка походить від надлюдського інтелекту. Однак технологія вже вплетена в наше життя і впливає на різні її аспекти від роботи до здоров’я. У Guardian описали типовий день сучасної людини: які технології її оточують і як вона взаємодіє з ними. Ділимося матеріалом.
Смартфони
7:00. Ви прокидаєтеся, берете телефон і знімаєте блокування екрана за допомогою розпізнавання обличчя.
Face ID від Apple перетворює обличчя на набір цифр – унікальний ідентифікатор. Цей біометричний портрет постійно змінюється: штучний інтелект відстежує зміни у зовнішності користувача та оновлює модель, якщо він відростив бороду, змінив макіяж або став старшим. Технологія також визначає, чи очі людини відкриті та, чи звернена його увага до телефону.
Штучний інтелект використовується в багатьох основних функціях iPhone, у тому числі у додатках «Фото», «Мапи» та iMessage, а також у голосовому помічнику Siri.
Голосові помічники
7:40. Ви просите розумну колонку увімкнути музику.
Коли ви вмикаєте Alexa, вона починає записувати ваші розмови. Щоб їх зрозуміти, запис надсилається на сервери Amazon. Там програма для розпізнавання мови перетворює її на текст, алгоритми обробки мови витягують з тексту сенс, і іноді інформація відправляється назад пристрій Alexa.
Як і у випадку з більшістю систем штучного інтелекту, чим більше даних отримує Alexa, тим ефективніше вона працює. Щоб покращити процес навчання, люди переглядають вибірку запитів та налаштовують модель так, щоб вона надавала ще більш корисні та розгорнуті відповіді.
Електрокари
8:10. Ви добираєтеся до роботи на електромобілі.
Такі машини, як Tesla, беруть на себе більшість рутинних завдань під час водіння. Система штучного інтелекту збирає дані з восьми камер, визначає перешкоди, смуги руху, перехрестя та світлофори, а потім вирішує, які дії вжити.
Однак безпілотні автомобілі можуть справлятися лише зі знайомими ситуаціями та гірше працюють у туманну та дощову погоду. Тому водій має постійно контролювати дорогу.
Просунуті камери у супермаркетах
8:25. Дорогою на роботу ви заїжджаєте до магазину.
Більшість громадських камер просто ведуть зйомку — на відміну від систем розпізнавання обличчя на базі штучного інтелекту, які пропускають її через алгоритм реального часу.
У Великій Британії такі системи надає компанія FaceWatch, і їх використовують все більше ритейлерів, у тому числі Co-op, Budgens, Sports Direct та House of Fraser.
Камеру високої роздільної здатності зазвичай встановлюють на вході в магазин, щоб фіксувати обличчя відвідувачів. Ці зображення передаються на комп’ютер: він отримує біометричну інформацію і порівнює її з віртуальною галереєю облич, яких раніше ловили на крадіжці в магазинах або підозрювали в цьому.
Якщо алгоритм повідомляє про високу ймовірність збігу, спеціальна команда FaceWatch підтверджує або відхиляє запит, перш ніж повідомляти ритейлера. Інакше біометричні дані видаляються.
Медичні послуги
9:00. Ви приїжджаєте на роботу до лікарні.
Штучний інтелект починають застосовувати в медицині, наприклад для аналізу знімків та проведення операцій.
Британська програма Lung Health Check, в рамках якої перевіряють людей, схильних до ризику раку легенів, використовує комп’ютерну діагностику на базі штучного інтелекту. Технологія є помічником, а остаточне рішення приймає лікар.
Працевлаштування
13:15. Ви робите перерву на обід і перевіряєте супровідний лист, який склала ваша дочка, яка нещодавно закінчила університет.
Технології змінюють процес працевлаштування. Рекомендаційні алгоритми дозволяють відображати персоналізовані вакансії у соцмережах. Здобувачам штучний інтелект допомагає складати супровідні листи, а роботодавцям – фільтрувати відгуки.
Такі компанії, як Goldman Sachs і Unilever, використовують відеоспівбесіди від HireVue, в ході яких кандидат відповідає на заздалегідь складені питання, а алгоритм оцінює, чи він підходить на посаду.
Трекери репродуктивного здоров’я
16:00. У вас заболіла голова, і ви записуєте симптом у додатку для контролю репродуктивного здоров’я.
Трекери менструацій та календарі овуляцій, такі як Flo, також використовують нейромережі. Вони аналізують дані користувачів і надають інформацію про їх здоров’я, наприклад, коли почнеться наступна менструація та овуляція.
Стрічки рекомендацій у соцмережах
16:30. Ви робите невелику перерву на каву та гортаєте стрічку TikTok.
TikTok дізнається інтереси користувача щодо його дій, наприклад, чи пропустив він відео або подивився його цілком і поділився ним. Потім алгоритм прогнозує, який контент зацікавить людину найбільше. Система також використовує обробку природної мови та комп’ютерний зір, щоб розуміти текстовий та візуальний вміст роликів.
Поштові послуги
18:15. Ви приїжджаєте додому та надсилаєте листи з особистої пошти.
Gmail та інші поштові послуги поступово додають функції на базі штучного інтелекту. Вони допомагають аналізувати контент, організовувати поштову скриньку та навіть складати повідомлення.
Чат-боти
18:30. Ви плануєте сімейну поїздку у вихідні разом із ChatGPT.
ChatGPT від OpenAI використовує велику мовну модель, щоб перетворювати текст на математичні дані, які кодують не лише окремі слова, а й значення фраз та речень. Модель навчена на загальнодоступних даних та на їх основі генерує відповіді на промпти. Щоб зробити її більш корисною та безпечною, відповіді також оцінювали люди.
Сервіси доставки
20:45. Кур’єр привозить продукти, які ви замовили в інтернеті.
Британський ритейлер Tesco покращує маршрути доставки за допомогою штучного інтелекту, а також тестує автоматизовані центри виконання замовлень, у яких роботи на конвеєрних стрічках розвантажують палети з товаром.
Компанія також використовує аналітику для прогнозування поведінки споживачів, а її система замовлень автоматично оновлюється в реальному часі з урахуванням того, які товари були куплені.
Реклама в інтернеті
21:50. Ви читаєте статтю на сайті, де відображається персональна реклама.
Коли ви переглядаєте новини, гортаєте стрічки соцмереж, шукаєте щось у Google і купуєте продукти онлайн, ви залишаєте цінну інформацію для рекламодавців. Штучний інтелект аналізує ці дані, щоб дізнатися ваш вік, стать, спосіб життя, дохід та захоплення, а компанії з урахуванням цього показують вам цільову рекламу.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:
- Хитра правда про те, як генеративний штучний інтелект використовує наші дані
- Чому штучний інтелект має бути децентралізованим?
- Білл Гейтс опублікував лист про штучний інтелект та прогнози щодо його майбутнього
Джерело: TheGuardian