Зруйнувати бізнес заради розвитку — історії успіху Starbucks та Intel

Як досягти успіху в бізнесі? Даній темі присвячені тисячі книжок, а бізнес-тренери заробляють непогані гроші, проводячи численні заходи для обговорення цього питання. Універсального рецепту успіху не існує. Тейлор Пірсон (Taylor Pearson), автор бестселеру «The End of Jobs: Money, Meaning and Freedom Without the 9-to-5» (книга про те, що праця в офісі невдовзі стане анахронізмом) каже, що будівництво успішної компанії слід починати з руйнування.

starbucks7033141280

Starbucks — хрестоматійний приклад історії успіху

У це важко повірити, але колись у Starbucks не готували ані еспресо, ані напоїв на основі еспресо (ні капучино, ні лате, ні інших популярних кавових коктейлів). Тоді це була маленька мережа кав’ярень у похмурому, але дуже романтичному Сіетлі, США. Одного чудового дня Говард Шульц (Howard Schultz) купив Starbucks і почав руйнувати порядки, що роками панували у компанії.

Під час подорожі до Мілану Говард Шульц помітив, що випити кави тут можна практично на кожному кроці. Італійська кав’ярня — це місце з особливою атмосферою, важлива складова місцевої культури. Зазвичай італійці приходять до кав’ярні не просто щоб отримати заряд кофеїну. Тут вони зустрічаються, аби провести час за філіжанкою кави та приємним спілкуванням. Новий власник почав працювати над створенням особливої атмосфери, яка спонукала б клієнтів навідуватися до кав’ярні не лише за дозою кофеїну. З його легкої руки тут почали готувати каву еспресо та інші напої. За задумом Шульца, кожна кав’ярня Starbucks повинна була стати місцем, де люди будуть зустрічатися, насолоджуватися кавою та спілкуванням.

Зараз кав’ярні Starbucks користуються шаленим успіхом по обидва боки Атлантичного океану, проте не всі знають, що цього успіху вдалося досягти дорогою ціною. Довелося пожертвувати більшістю постійних відвідувачів: любителі кави з крапельної кавоварки більше не ходять до Starbucks.

Для чого будувати снігомобіль

Тейлор Пірсон стверджує, що, подвоївши зусилля, можна подвоїти кількість клієнтів, проте шаленого успіху таким чином досягти не вдасться. «Терпінням і працею» — прекрасне гасло, але насправді самого лише терпіння і наполегливої тяжкої праці тут недостатньо. Якщо тобі вдалося привабити 10 клієнтів, розсилаючи електронні листи приятелям чи роздаючи рекламу, то цілком можливо, що, розіславши удвічі більше листів і роздавши удвічі більше рекламних брошур, ти зможеш заохотити ще з десяток людей, проте навряд чи тобі вдасться привабити хоча б ще сотню клієнтів.

Що ж робити? Щоб досягти успіху, компанію потрібно реорганізувати і почати все з нуля. Можна озброїтися прикладом Шульца і Starbucks та змінити модель ведення бізнесу. Щоб досягти значного зростання (скажімо, у 10 разів), необхідно впроваджувати справжні інновації. Сам термін «інновація», як правило, асоціюється зі словами, що мають позитивну конотацію, як от «винахід», «створювати», «будувати», але перший крок до впровадження інновацій — це руйнування. Спочатку бізнес треба зруйнувати, а потім уже починати будувати новий.

Спеціаліст з військової стратегії Джон Бойд (John Boyd) назвав це явище Snowmobiling («перетворення на снігомобіль»). У чому полягає ця стратегія? Автор пояснює так: беремо моторний човен з водними лижами, танк і велосипед. Усе це можна розібрати і побудувати якийсь непотріб. Єдина корисна річ, яку можна зібрати із запчастин від моторного човна, танку і велосипеда — це снігомобіль. Беремо гусеничне шасі з танку, мотор та водні лижі від човна, а також руль від велосипеда — і маємо снігомобіль.

Щоб досягти зростання бізнесу у 10 разів, слід реорганізувати його важливі складові таким чином, щоб можна було досягти нових цілей та вийти на новий рівень зростання. Реорганізація бізнесу повинна бути цілеспрямованим та послідовним процесом. Слід використовувати «запчастини» розібраного бізнесу, щоб побудувати щось нове і набагато краще.

Часто трапляється, що компанія не розвивається тому що її керівники бояться зруйнувати те, що уже існує. Саме тому інновації так нечасто впроваджують у великих компаніях. Уявіть собі презентацію стратегії інноваційного розвитку компанії, яка починається зі слів: «Шановні, ми збираємося зруйнувати компанію, у якій багатьом з вас вдалося зробити кар’єру, яка платить вам зарплатню». Навряд чи хтось буде у захваті від такої ідеї.

Intel та інновації

Не всі великі компанії консервативні. Прекрасний приклад рішучості та далекоглядності — компанія Intel, що у 1970 році розробила першу недорогу інтегральну схему пам’яті. Впродовж наступного десятиліття компанія була лідером на ринку серед розробників запам’ятовуючих пристроїв. Однак вже у 1985 році японські конкуренти почали виробляти ще якісніші та дешевші аналогічні деталі. Тодішній керівник компанії Енді Гроув (Andy Grove) зрозумів, що єдиний шанс зберегти компанію — якнайшвидше відійти від виробництва схем пам’яті та зосередитися на виробництві мікропроцесорів. Поступовий перехід був неможливий, адже бізнес швидко пішов би на дно. Керівництво Intel вирішило вкласти усі зароблені на схемах пам’яті кошти у розвиток виробництва мікропроцесорів. Щоб вивести компанію з кризи, Гроув змушений був звільнити понад 7 тис. працівників (приблизно третину штату). Зрештою, компанія стала лідером на ринку виробництва мікропроцесорів, а у 1997 році журнал Time назвав Енді Гроува людиною року. Історія успіху Intel — це яскравий приклад блискучої стратегії ведення бізнесу та сміливості.

Зважитися на рішучий крок і зруйнувати уже існуючий бізнес, коли він хоч якось тримається на плаву, — дуже непросто. А що, як новий бізнес прогорить? Тейлор Пірсон запевняє, що на шляху до побудови успішного і прибуткового бізнесу слід відкинути будь-які сумніви, адже повне перезавантаження — це перший крок до успіху.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО ПРО БІЗНЕС:

За матеріалами Medium, переклад підготувала Юлія Дерев’янко, спеціально для «Блог Imena.UA»