Гігономіка старіє. Які висновки з цього можна зробити?

Більшість гіг-працівників у всьому світі відносно молоді: згідно з дослідженням Міжнародної організації з праці (ILO), середній вік кур’єрів — 29 років, а водіїв — 36 років. Однак у цій сфері зайняті й доросліші люди, причому з кожним роком їх стає дедалі більше. З якими проблемами вони стикаються і чому обличчя гігономіки стає дедалі старшим — у переказі матеріалу Rest of World.

Повної статистики про те, скільки людей похилого віку залучені в гігономіці, не існує. Є лише уривчасті дані:

  • Так, серед активних співробітників Uber та Didi у Латинській Америці та Бразилії люди старше 60 становлять менше 5%,
  • GSM, друга за популярністю платформа спільних поїздок у В’єтнамі, оцінює, що близько 3% її водіїв старше 50. Це приблизно 890 людей.

Згідно зі звітом Світового банку за 2023 рік, серед гіг-працівників, які працюють онлайн, особи віком понад 55 років становлять близько 3,8%. За такою невеликою цифрою ховаються цілих 6,2 млн людей.

І в найближчі десятиліття ця вікова група зростатиме. За оцінкою ООН, до 2050 року кількість людей старше 65 років у світі зросте вдвічі, перевищивши 1,6 млрд. Водночас сімейні осередки трансформуються, і часто людям похилого віку доводиться довше піклуватися про себе.

Змінюється і демографічна ситуація у світі: кількість людей працездатного віку скорочується, отже, зростає необхідність довше працювати.

При цьому причини для роботи в цій сфері різні: якщо в розвинених країнах це спосіб урізноманітнити будні перед пенсією, у тих, хто розвивається, — просто спосіб заробітку для тих, хто все життя і так працював без офіційного працевлаштування. Оскільки людина не може сподіватися на пенсію та заощадження, вона змушена працювати й в старості.

Одна з головних проблем для гіг-працівників — здоров’я. Згідно з опитуванням Міжнародної організації з праці 2021 року, лише 41% людей, які співпрацюють з гіг-платформами онлайн, мають медичну страховку. Менш ніж 20% заявили, що застраховані від травм на робочому місці, втрати роботи та інвалідності або отримують пенсію.

Ще гірші умови для кур’єрів чи водіїв, які працюють через платформи. Менше 10% мають страховку від втрати роботи чи травми, і приблизно 30% від травм на робочому місці.

Наразі весь світ починає обговорювати, як забезпечити соціальний захист тим, хто працює на платформи. Деякі країни вже опрацьовують відповідні реформи.

  • У 2020 році Індія, країна з рекордною кількістю гіг-працівників, ухвалила кодекс, що встановлює фонди соцзабезпечення для цих категорій трудящих. Проте уряд ще має його реалізувати.
  • У Чилі змінили трудове законодавство, щоби включити до нього права для категорії «незалежних працівників» — тепер їм гарантують відшкодування витрат на лікування, виплати в старості та компенсацію травм.

Проте більшість гіг-працівників все ще виключено із систем соціального забезпечення, і ті, хто багато років пропрацював на платформах, навряд чи можуть розраховувати на пенсію.

Згідно з опитуванням Інституту прикладних економічних досліджень від лютого 2023 року, лише 23% гіг-працівників роблять внесок у пенсійну систему.

Попри всі мінуси, звільнитися не так-то легко. Багато опитаних Rest of World заявляють: вони продовжать брати замовлення, поки вистачає здоров’я і дозволяє платформа. Неформальну зайнятість обирають дедалі більше людей, і вони стають дедалі старшими, отже, назрівають труднощі, пов’язані з нестачею соціального захисту.

Традиційний ринок праці не створює можливості для цих працівників. І оскільки все більше секторів перетворюються на платформи, ми матимемо більше гіг-працівників» — зазначає Ума Рані, старший економіст Міжнародної організації з праці.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Restofworld

Читайте также:

Від мрії до реальності: як ринок IT змінив кар’єрні перспективи випускників в США

Штучний інтелект забере у нас роботу? Думки візіонерів та дослідження

Як відеоігри допомагають знайти роботу

Три тренди від футурологів з найму спеціалістів у 2023 році