Підсумки та результати першого випуску акселератора ВДНГ-TECh

ВДНГ-TECh – доволі незвичайний акселератор. Насамперед, він є першим в Україні, спрямованим саме на телекомунікаційну галузь, і при цьому працює за підтримки великої корпорації – мобільного оператора «Київстар».

Перші випускники телеком-акселератору ВДНГ-TECh

Перші випускники телеком-акселератору ВДНГ-TECh

Петро Чернишов, президент «Київстар», так пояснив участь оператора: «Одна з головних умов виживання корпорацій в сучасному світі – приплив нових ідей. «Київстар» не боїться експериментувати, тому ми підтримали телеком-акселератор».

Програма розвитку телеком-стартапів в цьому технологічному кластері стартувала влітку 2016 року. Протягом 3 місяців 11 команд-фіналістів вчилися у провідних експертів української та міжнародної стартап-екосистеми, а також у кращих фахівців «Київстар», щоби доопрацювати свої проекти і отримати можливість спільного запуску продукту в партнерстві з оператором.  Загалом команди прослухали понад 240 годин лекцій від 37 експертів галузі.

Денис Довгополий, керівник бізнес-акселератору Growth-Up та один з менторів ВДНГ-TECh, зазначив:

«…ВДНГ-TECh – це один з перших випадків в Україні, коли великі компанії почали займатися підтримкою стартапів та запуском акселераторів. Так, раніше були корпоративні фонди та інвестиції, але саме акселераційної програми поки що не було. Як правило, ми в цьому плані завжди на декілька років відставали від Заходу, але тут ідемо в ногу із Європою.

Це — перший гучний анонс, коли велика корпорація інвестувала в акселерацію бізнесу, але я впевнений, що в найближчий час ми почуємо ще кілька, адже подібних ініціатив з боку корпорацій є доволі багато, просто вони не завжди публічні. І це — однозначно позитивний тренд. Стосовно самих стартапів — якість проектів загалом дуже висока».

Денис Довгополий, ментор ВДНГ-TECh

Денис Довгополий, ментор ВДНГ-TECh

Очільниця телеком-акселератора Олена Калібаба пояснює, в чому переваги ВДНГ-TECh як для стартапів, так і для самого оператора. За статистикою, 9 з 10 стартапів через рік після створення перестають існувати. Одна з причин цього — незнання ринку і невдалі спроби знайти свій сегмент. У стартапів бракує тієї експертизи, якою володіють корпорації: колосального досвіду роботи з клієнтами, з ринком, інструментів для обчислення й аналізу того, як буде сприйнято продукт кінцевими споживачами. З іншого боку, у великих корпорацій немає тієї гнучкості та креативності, яка притаманна невеликим компаніям.

«— Саме для того, щоб об’єднати бажання стартапів розвиватися з експертизою, якою готові ділитися корпорації, ми створили технологічний кластер ВДНГ-TECh. У підсумку ми отримали відмінну синергію, від якої виграли всі: стартапи отримали безцінний досвід і можливість працювати в партнерстві з великим замовником, а корпорація – доступ до «свіжої крові» та проривних ідей», – наголосила Олена Калібаба.

Детальніше про учасників акселерації

Команди-резиденти, які пройшли 11-тижневу навчальну програму — це 11 проектів в різних сферах: аналіз великих даних, віртуальна реальність, OTT, «інтернет речей», інноваційні сервіси та додатки, які зможуть розширити список сервісів телеком-оператора. Серед них:

  • Gravitec – перший сервіс push-повідомлень, який об’єднує класичне хмарне рішення для SMB (ефективне повернення користувачів на сайт), унікальне рішення для бізнесу «Dedicated Service» (розширені вимоги до безпеки і повний контроль над сервісом) та рішення для реселерів «White Label» (швидкий старт власного бізнесу з мінімальними витратами).
  • inCust – безкарткова програма лояльності для бізнесу «під ключ» за 15 хвилин. У порівнянні з конкурентними сервісами, об’єднує кілька функцій: використання номера телефону замість пластика, доступ до єдиного комунікаційного простору для клієнта, миттєвий запуск навіть на смартфоні. inCust надає інструмент набору клієнтської бази для бізнесу, утримання клієнтів і зростання прибутку.
  • Virbox – платформа для подорожей у форматі VR360. Команда займається як створенням контенту у форматі віртуальної реальності для подорожей, так і випускає Teleport station – унікальні набори з картону для комфортного занурення у віртуальну реальність.
  • Nravo Kids – ігри для розвитку дітей від 2 до 6 років, призначені для мобільних пристроїв (Android, iOS і Windows Phone), мають офлайн-доповнення. Проект вирішує проблему створення якісного українського контенту для найменших абонентів та їхніх батьків.
Наталя Табачин, керівник проекту Nravo Kids

Наталя Табачин, керівниця проекту Nravo Kids

Але чи це не шкідливо для зору дитини — користуватися планшетом в віці 2-6 років? Наталя Табачин, керівниця проекту Nravo Kids, пояснює:

«— Ми вивчили дослідження і виявили, що діти мають користуватися такими гаджетами дуже дозовано, наприклад, 5-10 хвилин. Для цього в наших іграх є таймер, який дозволяє перевірити, що 5 хвилин вже минули. Далі треба змінити активність: грати з тими самими героями, що були у віртуальній реальності (тобто в грі на планшеті), у фізичному світі, наприклад: робити аплікації, клеїти, різати, малювати. В нашому портфелі вже є 3 гри під платформи Android, iOS та Windows Phone, кожна по 30-40 тис завантажень – це за 2 роки. Ціна доволі невисока: кілька десятків гривень за кожну гру; крім того, є безкоштовна обмежена версія. Також, в жовтні 2016-го має вийти спільна гра з компанією Microsoft. Відповідно до нашого задуму, це має бути платформа для розвитку дітей та батьків. Оскільки «Київстар» шукає для себе цікаві інноваційні проекти, то він може їх просувати через свій магазин додатків, де купують ігри за допомогою SMS».

  • inCard – це туристична картка з прив’язкою до мобільного номеру абонента, яка дозволяє безкоштовно відвідувати музеї, театри, екскурсії та заклади відпочинку, а також надає знижки у низці ресторанів та магазинів. Сучасні мегаполіси пропонують різноманіття розваг і часто буває так, що культурні та архітектурні перлини залишаються поза увагою туристів. inCard допомагає мандрівнику почувати себе комфортно, забезпечує зручний путівник на смартфоні, SMS- та push-підказки. Суть продукту полягає у тому, що користувач отримує туристичний пакет послуг, що прив’язаний до його телефонного номеру та дає можливість відвідати безліч потенційно цікавих закладів. inCard стане помічником для іноземних гостей, внутрішніх туристів та навіть для самих мешканців міста, адже окрім путівника, користувач послуги може отримати безліч знижок та спеціальних пропозицій, які надходять в режимі реального часу.
  • GeoTechBreath – відкрита база даних із різних джерел в єдиному інтерфейсі з використанням геоінформаційної системи, котра допоможе абонентам мережі отримувати більш об’єктивну оцінку якості послуг в торговельних центрах. Також сервіс дає змогу визначати місце в ТЦ з точністю до 2-3 метрів — це зручно, як ви хочете знайти когось чи щось.
  • Goodweather – сервіс страхування від непогоди, який дає змогу абонентові за невелику платню оформити онлайн-страхування від несприятливих погодних умов. Принцип роботи простий:  якщо в певний день ви запланували поїхати на пікнік, і погана погода перервала вашу подорож, то ви отримаєте виплату-подарунок у вигляді походу в ресторан, кіно, боулінг або інший формат проведення відпочинку для компанії. Первинна вартість страхування становить 33 грн.
  • Mymobstr – платформа громадянської журналістики. Цей додаток допоможе стрімерам та очевидцям подій знімати матеріал і відправляти його на продаж, а редакторам новинних програм – оперативно отримувати матеріали з місця подій. Назва Mymobstr означає «my mobile streaming». Додаток працює таким чином: він показує локацію, де ви перебуваєте, та завдання – запити від журналістів або інших потенційних покупців відеоконтенту, який доступний у вашому районі та населеному пункті. Додаток вже встановили майже 2 тис журналістів, вони завантажили понад 800 відеороликів. Більш детально про цей проект можна прочитати у нашому матеріалі.
  • Pibox — потужний месенджер та хмарне сховище в одному додатку, за допомогою якого можна передати великі файли без втрати якості: ви можете надіслати друзям 1 ТБ HD-відео, і вони отримають його саме у такій якості. Сервіс стартував 2013 року, наразі нараховує 20 тис користувачів.
  • Plugmee — єдина панель цілодобового управління будинком, котра включає в себе хмарну платформу для моніторингу основних показників. За допомогою бездротових датчиків та спеціального хабу платформа збирає дані, аналізує їх, та видає користувачеві у вигляді інформаційних повідомлень та рекомендацій на мобільний телефон або ноутбук чи настільний комп’ютер. Ви можете керувати станом будинку (вмикати та вимикати побутові прилади), а також самостійно створювати сценарії, за яким будуть працювати прилади. Цінність цього рішення полягає у наявності хмарної платформи та можливості під’єднання будь-яких наявних на ринку рішень для «розумного» будинку. Проект вже має близько 500 попередніх замовлень.
  • Vrnet.io допомагає архітекторам та дизайнерам інтер’єрів просто та швидко створювати візуалізації у віртуальній реальності. Зазвичай такий процес може займати 3-4 тижні, при цьому попередньо необхідно вивчати ігрові платформи. Vrnet.io бере 3D-моделі з тих програм, в яких вони використовуються щодня, та конвертує їх у віртуальну реальність. Таким чином, архітектори та дизайнери інтер’єрів можуть надати своїм клієнтам своєрідний «тест-драйв» простору, який проектується. Користувач може ходити власною квартирою, оцінити масштаби, відчути атмосферу ще до того, як все це буде побудовано.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Кого, як і чому підтримали за підсумками програми

Серед зазначених вище проектів оператор обрав три рішення для обговорення умов комерційного запуску в першому півріччі 2017 року: Gravitec, inCust, Virbox. Крім того, в рамках корпоративної соціальної відповідальності, «Київстар» вирішив підтримати команду Nravo Kids, надавши консультації та менторство. Але незалежно від результатів усі випускники телеком-акселератора продовжать роботу з менторами програми, отримають експертну підтримку і доступ до ексклюзивних навчальних матеріалів.

Олексій Мась, радник із цифрових та інформаційних технологій Київстар та один з ключових менторів телеком-акселератору ВДНГ-TECh, розповів у ексклюзивному коментарі для нашої редакції, за якими критеріями обирали переможців, чи виправдали створені проекти сподівання оператора та з якими несподіванками зіштовхнулися ментори під час акселерації.

Олексій Мась, один з ключових менторів телеком-акселератору ВДНГ-TECh

Олексій Мась, ментор телеком-акселератору ВДНГ-TECh

–Чому «Київстар» вирішив заснувати телеком-акселератор?

В цілому корпоративні акселератори в телеком-світі – це актуальний тренд, наприклад, у одного з операторів групи Vimpelcom в Італії такий акселератор вже був. І для «Київстару» питання полягало лише в тому, чи влаштовувати такий акселератор всередині компанії, чи із зовнішнім партнером. Перемогло рішення щодо співпраці із зовнішнім партнером, яким став ВДНГ. Це було правильно, оскільки допомогло досягти максимальної ефективності.

–За якими критеріями журі оцінювало стартапи?

По-перше, наскільки сильне рішення розробив стартап; по-друге, наскільки велика аудиторія зможе ним користуватися і чи можлива успішна монетизація, а також – чи зможе оператор просувати такі проекти через свої мережі. Крім того, ми брали до уваги можливості та здібності команди, їхнє бажання працювати. Рішення приймало журі, куди входили не тільки представники «Київстару», але і зовнішні ментори.

–Ви задоволені результатами першої програми акселерації?

Однозначно так, адже я спочатку розраховував тільки на 2 команди переможців, а було обрано аж 4 команди. Очікування «Київстару» були ще більш песимістичні: вони розраховували тільки на один успішний проект, оскільки в історії бували акселератори, де жодна команда не досягала успіху. Тому 4 переможці – це справді  дуже хороший результат.

–Чи були несподіванки під час акселерації?

Великою несподіванкою стало те, що лекції від фахівців «Київстар», призначені для внутрішнього навчання співробітників оператора із В2В та usability, користувалися великою популярністю. Також виявилося, що деякі команди готові кардинально змінити проект після того, як вони зрозуміли, що він не має попиту на ринку. Бажання низки команд працювати стало абсолютно вражаючим, деякі були готові працювати навіть вночі. Окрім того, приємно, що після побудови акселератора сюди прийшли інші проекти за програмою акселерації, а також було проведено 2 міжнародні конференції.

–Коли чекати на новий етап?

ВДНГ-TECh у найближчий час буде займатися проектами за аграрним та медичним напрямками. А телеком-акселерація буде проходити аж наступного року. Втім, «Київстар» залишається партнером ВДНГ-TECh.

Матеріал підготовано в рамках спецпроекту «25 історій про Україну»