Літаки майбутнього: якими вони будуть?

У 2044 році ми будемо їздити на електрокарах, а лікарі використовуватимуть генну інженерію для лікування сліпоти. Але наші літаки будуть літати з тією ж швидкістю.

Надзвукові перевезення перестали бути реальністю для громадян у 2003 році, коли перестали літати літаки «Конкорд».

«Задум провалився. Це було технологічним дивом, але вимагало занадто великих коштів», — згадує Боб ван дер Лінден (Bob van der Linden), голова Національного музею повітроплавання та астронавтики.

Декілька амбіційних стартапів, таких як Boom Technology та Aerion Supersonic, ймовірно, успішно розвинуть надзвукові бізнес-джети, комерційні громадські польоти навряд зміняться через 20 років. Сьогоднішня авіаційна парадигма працює безпечно та доволі прибутково.

«З 1960-х швидкість літаків не змінилася», — стверджує ван дер Лінден та додає, що не бачить явної причини, що це відбудеться найближчим часом.

До того ж, літаки, скоріш за все, будуть виглядати так само.

«Для польоту фантазій не так багато простору – нам потрібні крила та довгий фюзеляж», — пояснює Ріо Амано (Ryo Amano), професор механічної інженерії, що спеціалізується на аеродинаміці в Університеті Вісконсін-Мілуокі.

Але одна річ точно зміниться.

«Літаки стануть ефективнішими», – вважає ван дер Лінден.

Вони будуть витрачати менше палива, що призведе до більшого прибутку. Це вже відбувається. Декотрі нові літаки такі як Boeing 787 та Airbus 380 зібрані з легших матеріалів, тому вони витрачають менше палива.

Останній політ Concorde Air France у 2003 році

Надзвукові мрії

Надзвукові літаки дійсно скоротять час польотів, це і доказав «Конкорд. Такі технології цілком реальні, але існує декілька перешкод.

Традиційні літаки повільніші, але вони все ж приносять свій прибуток. До того ж, швидкі польоти вимагають набагато більше палива, що призводить до подорожчання перевезень. Більш того, попит на Конкорд був дуже низьким. Квитки коштували надто дорого – у 5 разів більше, ніж звичайний на літак.

Тому якщо надзвуковий літак все-таки повернеться до неба, то він буде значно меншим та буде розрахованим на заможних осіб.

Представник стартапу Boom Technology заявив, що вони проектують літак, який «здатен приносити прибуток, а білети на нього будуть вартувати стільки ж, скільки й білети бізнес-класу у звичайному авіалайнері». Він буде призначений для трансатлантичних перевезень. Для розуміння, білет бізнес-класу з Нью-Йорку до Лондона коштує від $3000 до $8000.

Проте, амбіційним стартапам потрібні не лише мільярди доларів. Вони повинні довести Федеральному управлінню громадянської авіації США, що їх надзвукові літаки безпечні.

Окрім фінансових перешкод існують ще й екологічні. Згідно з докладом Міжнародної ради по чистих перевезеннях, до 2035 року парк з 2000 надзвукових літаків викидатиме велику кількість вуглеводу в атмосферу.

У надзвукових літаків існує ще один недолік: шум.

Надзвуковий літак витісняє повітря в небі

Надзвуковий шум

Конгрес заборонив політ надзвукових авіалайнерів над сушею у 1970 році та не без причини. Такі літаки видають громоподібний шум, коли витискують повітря та створюють потужні хвильові удари, деякі з яких впираються в землю. Ці хвилі стрясають будинки та створюється такі відчуття, ніби відбувається сильний землетрус.

Тому надзвукові літаки можуть літати тільки через океан, що також заважає їм стати звичайним явищем в авіаперевезеннях.

По цій же причині стартап Aerion Supersonic планує здійснювати свої польоти зі швидкістю трохи нижче швидкості звуку (0,95 Маха) та не створювати звукових ударів. Але в Aerion все ще присутні надзвукові амбіції: компанія прагне створювати літаки, які будуть літати зі швидкістю 1500 км/г (або 1,2 Маха) та удари яких будуть розсіюватися перед тим, як досягнуть поверхні землі.

І хоча польоти над землею все ще заборонені для таких літаків, як Boom, Aerion та ін., Федеральне управління цивільної авіації США, можливо, привідкриє двері для нових технологій в майбутньому. Проте, це станеться не швидко.

На щастя надзвукових стартапів у 2018 році NASA почали працювати над прототипом надзвукового літака X-Plane. Проект вартує $247 млн, його планують запустити не раніше 2021 року, як тільки це станеться, новий літак підійметься над американськими кварталами та міськими районами.

NASA X-Plane

Скоріш за все, NASA досягне успіху на цій ниві. Над проектом працює велика група експертів в авіаційній галузі, у них загадкові футуристичні ідеї – наприклад, зміна зовнішнього вигляду літака для скорочення звукових ударів. Якщо все пройде добре, експериментальний літак NASA не буде заважати містянам шумом та землетрусами.

Надзвукові можливості

Хоча швидкість для більшості пасажирів буде залишатися такою ж, це не означає, що подорожі в повітрі ніяк не еволюціонують.

Повітряні таксі можуть стати реальністю вже через 10 років. Крім того, авіаційна індустрія зацікавлена у повністю електричних комерційних літаках.

Надзвукові польоти «неперевершені», розповідає ван дер Лінден, якому пощастило літати на Конкорді. «Ти летиш швидше за швидкість обертання Землі», — додав він.

Але у грі зазвичай перемагають гроші. Наші надійні, довговічні авіалайнери замінюються лише після десятиліття обслуговування – легшими та ефективними літаками, але не швидшими.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Mashable

Читайте также:

Небо не межа: стратосферні проекти Airbus, Google та SoftBank

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди

Електролітак компанії Doroni святкує свій перший пілотований політ

Дискети: як і чому вони все ще живі