Технології наступають: які перспективи кіноматографу нас очікують?

Кінематограф – це високе мистецтво та бізнес-простір зі своїми завданнями та цілями. При цьому, кіноіндустрія як високотехнологічний ринок повинен відповідати основним технічним та соціальним трендам, враховуючи зміну у моделях поведінки глядачів і нових технологіях.


Які ж технологічні тренди найактуальніші в наш час?

Хмарні технології

Кінематограф вже на зорі свого народження був монолітною системою міжнародних зв’язків. Розширити можливості кіноіндустрії та стерти всі географічні межі між учасниками виробництва із різних міст світу режисерам та продюсерам допомагають хмарні технології. Так звані «Хмарні сховища» стають звичним явищем у будь-якому бізнесі та допомагають кінематографістам значно скоротити час на постпродакшн. За допомогою хмарних сховищ декілька команд із різних куточків світу можуть одночасно монтувати фільм і створювати візуальні ефекти, економлячи при цьому значні витрати.

Нейромережі, які роблять акторів молодшими

Нейромережі у кіно можуть значно полегшити процес розробки комп’ютерної графіки, крім того, вони мають великі перспективи для створення візуальних ефектів для фільмів. Сьогодні особлива увага прикована до можливостей нейромереж при заміні облич. Ці можливості активно вивчають, наприклад, користувачі сервісу Reddit, замінюючи головних героїв відомих фільмів, таких як «Індіана Джонс» та «Людина зі сталі» на Ніколаса Кейджа.

Сучасні алгоритми штучного інтелекту можуть робити акторів молодшими у продовженні знаменитої франшизи, окрім того, малорухливих акторів можуть перетворити в чудових танцюристів, використати їх в художніх сценах сексу і досягати інших досить ефективних результатів на екрані.

Нейромережі, які самостійно пишуть сценарій та займаються постановкою фільму

Ще одним варіантом використання нейромереж в кіноіндустрії можуть стати їх участь у написанні сценаріїв, монтажі та виробництві фільму. Поки що художні фільми та анімація, створені штучним інтелектом, залишають бажати кращого, але спеціалісти вважають, що вже незабаром нейромережі зможуть суттєво допомогти сценаристам, режисерам та при монтажі фільму.

Цифрові двійники акторів

Нові технології також наближаються до того, щоб створювати точні віртуальні копії акторів, як наприклад у фільмі «Термінатор: Генезис», де була б використана копія молодого Шварценеггера. Цифрові двійники акторів можуть залишатися такими ж молодими, як і у першому фільмі та при цьому їх «фізичні» можливості можуть буди надлюдськими. Але поки розробники тут зіштовхуються з рядом проблем. Для техніки до цього часу досить важко скопіювати рухи людини, в особливості її міміку. Незрозуміло поки також, що робити з проблемою «зловіщої долини». Ця проблема полягає в тому, що чим реалістичніше виглядає модель актора, тим більше вона відштовхує людей.

Віртуальна реальність

З часів презентації Oculus Rift у 2012 році кіноменеджери активно думають про створення повноцінного повнометражного віртуального фільму. Одначе, появу такого продукту затримують як мінімум дві проблеми. По-перше, багато із сучасних шоломів віртуальної реальності не здатні скорочувати лаг при руху головою не більше 20 мілісекунд. У результаті, після їх тривалого використання у людини виникає нудота і головні болі. По-друге, коли мова йде про зображення 360 градусів, виникає проблема фокусування уваги глядача. В таких умовах звичайні кінематографічні методи не працюють і режисерам достатньо складно дати зрозуміти глядачу, на що саме йому варто звернути увагу. Але поки що використання відео у форматі відео 360 набирає популярність при створенні короткометражних фільмів та промороликів. Свої матеріали у форматі VR вже представили режисери фільмів «Дюнкерк» та «Воно».

 

Мобільне кіно

Сучасні смартфони здатні знімати відео високої якості і вже зараз можуть кинути виклик деяким професійним камерам. Можливості мобільного кіно вивчають великі режисери, наприклад Міхаель Ханеке (Michael Haneke) та Стівен Содерберг (Steven Soderbergh), а також на них звертають увагу відомі світові кінофестивалі. З більш практичної точки зору ця технологія може стати хорошим рішенням для кіноманів, студентів кіновишів та режисерів, що тільки починають й не мають великого бюджету для виробництва кіно. У результаті, можливо, зміниться й обличчя самої індустрії.

Цифровий формат проти плівки та продовження зменшення розмірів камери

Після появи в кіно перших цифрових камер виробники кінообладнання продовжують розробляти ще більш компактні й функціональні «кишенькові» апарати, наприклад, кінокамери RED One. Зменшення розмірів самої камери може значно впливати як на процес кіновиробництва, так і на склад самих фільмів. Питання «плівка чи цифра» досі задають собі багато відомих авторів. Частина з них й сьогодні не бачать альтернативу якості зображення на плівці й зручності роботи із цим форматом.

Кінокамера RED One, фото: Teneighty Productions

Портативні стабілізатори камери та безпілотники, що замінюють людину-оператора

Допомагати операторам та спрощувати процес фільмування можуть також нові стабілізаційні системи для камер та безпілотники, які знімають якісні відео з повітря. У 1970-х роках революцією у в фільмуванні стало відкриття «стедикам» – механічної системи, що використовується для стабілізації камери. Цей інструмент дуже комфортний, але вимагає від оператора років досвіду і великої фізичної сили. Окрім того, ця система сильно б’є по гаманцю незалежних кіновиробників. Виходом із ситуації можуть бути портативні стабілізаційні системи, які є дешевшими, легшими та простішими в управлінні, ніж їх традиційні аналоги.

Камери, які зберігають об’єкт у кадрі

Спостерігати за собакою-непосидою або кулькою від пінг-понгу може система високошвидкісного знімання, розробленої інженерами Токійського університету. Технологія дозволяє знімати відео зі швидкістю 1 тис. кадрів на секунду, а потім запускати його у сповільненому зніманні. Це спостереження за швидкоплинними об’єктами, яке, як правило, недоступне операторам, може стати новим досягненням у кіно.

Використання game engine

По словах спеціалістів, незабаром кіностудія зможе повністю відмовитися від процесу постпродакшну. Допомогти у цьому їй зможе технології візуалізації, які працюють на базі game engine. Графічні процесори, подібні до тих, що використовуються у відеогеймингу, дозволяють учасникам кіновиробництва накладати на зображення комп’ютерну графіку, текстури та інші ефекти у режимі реального часу прямо на знімальному майданчику. У результаті можна створювати та редагувати сцени в режимі реального часу під час фільмування.

Нові інструменти фінансування, здатні змінити систему продюсування

Деякі спеціалісти вважають, що міжнародна система кінопродюсування в майбутньому повинна змінитися завдяки розповсюдженню нових інвестиційних інструментів, що використовують можливості децентралізованої економіки та народного фінансування. Залучити невеличких інвесторів та малознайомих продюсерів для створення великих проектів можна уже й сьогодні завдяки блокчейну та краудфандингу.

Нові технології в анімації

Анімація зараз досягає помітних результатів у підвищенні реалістичності зображення, причому у достатньо традиційних жанрах. Так, інженери американської анімаційної студії Laika створили апарат, що дозволяє імітувати дихання ляльок. Завдяки цьому винаходу герої лялькових мультфільмів можуть дихати ніби й справді відчувають певну емоцію та певний фізичний стан.

Іншою перспективною технологією у мультиплікації став сел-шейдинг. Цей метод малювання зображення дозволяє стилізувати тривимірний об’єкт, імітуючи ефект ручного малювання картинки. У результаті, за його допомогою можна показати те, що складно створити у 2D-мультфільмах, до прикладу, камеру, яка рухається. Завдяки сел-шейдингу рух у таких сценах буде виглядати якомога природніше та реалістичніше.

Стримінгові платформи та революція Netflix

Технології змінюють й споживання кіноіндустрії. Основним трендом у цій області являється переорієнтація ринку у бік стримінгових платформ. Революція Netflix, про яку активно говорять кінематографісти та з якою, починаючи з 2018 року, неофіційно бореться керівництво Каннського кінофестивалю, може зрушити або вже й зовсім замінити традиційну модель поведінки глядача (для того, аби продивитися новий кінофільм, глядач повинен прийти у кінотеатр). У результаті, з точки зору спеціалістів, стримінгові платформи вкінці кінців повністю схилять кіноглядачів до використання гаджетів.

4К та 8К контент для домашніх переглядів та мультиплекси із LED-екранами

Слідуючи за змінами у поведінці споживача у бік нових трендів, починають перестроюватися також і інші учасники кіноринку. Покращити користувацький досвід клієнтів стримінгових платформ дозволяє технології передачі 4К та 8К-контенту. За їх допомогою глядачі зможуть переглядати фільми у високій якості прямо з дому.

Змушені бути в тренді також і самі кінотеатри. Аби витримати конкуренцію із домашніми переглядами, декотрі мультиплекси уже зараз встановлюють у свої зали нове обладнання, таке як LED-екрани із застосуванням HDR-технологій, котрі більше ніж у десять разів перевищують стандартне обладнання кінотеатрів.

Інтерактивність та можливості особистих гаджетів

Тема інтерактивності у кіно, як і в інших видах мистецтва, доволі традиційна. Сьогодні різні автори створюють фільми, які достатньо чутливі до звуку або до дотику до екрана. Створенням інтерактивного відео займаються розробники Xbox та дослідники з американських університетів, але серйозно розповсюдження ці технології поки що не отримали, що пояснюється технічною обмеженістю кінозалів. Однак, нові можливості для інтерактивного кіно сьогодні можуть запропонувати смартфони та планшети. Інтерактивний додаток для перегляду нової «Русалки», що вийшла в 16 кінотеатрах США у 2013 році, розробила студія Disney. Користувачі спеціального додатка для iPad могли грати в ігри, змагаючись з іншими глядачами та наспівувати пісні із мультфільму.

Ще один, зовсім нещодавній приклад – перший інтерактивний епізод «Чорного дзеркала» від Netflix, що вийшов у кінці 2018 року. Творці фільму «Чорне дзеркало: Брандашмиг» пропонують глядачу вибирати, як саме вчинити герою в тому чи іншому моменті фільму. Аби зробити свій вибір, глядачам знадобиться комп’ютерна мишка, трекпад або пульт управління.

Кадр з серіалу «Чорне дзеркало. Брандимшиг»

Ефект присутності

Кінокомпанії у різний час бачили великі перспективи в технологіях 3D, 4D, 5D та навіть системи D-BOX, що синхронізують рух стільців в кінотеатрі паралельно до подій, які розвиваються на екрані. Нові можливості кіноіндустрії відкривають також технології віртуальної реальності. Але основна частина таких новітніх технологій, за думкою спеціалістів, достатньо швидко відходять в минуле, при цьому не дуже впливаючи на індустрію.

Однак, декотрі спеціалісти уявляють кінотеатр майбутнього як місце, де транслюється відео контент, який буде сумішшю сучасного кінофільму та відеогри з реальними тактильними відчуттями, а також з віртуальною та доповненою реальністю. При цьому, можливо, коли-небудь наступить той момент, коли мультимедійні технології зможуть маніпулювати відчуттями глядача, передаючи повний спектр відчуттів від перегляду фільму у людську нервову систему.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: