Синтетичне паливо з атмосфери: все про екостартап Carbon Engineering

Потрібно видалити вуглець прямо з атмосфери, аби потім його утилізувати або переробити. Нова технологія допоможе боротися з глобальним потеплінням та в неї вже вкладаються нафтові компанії. Детально про всі нюанси цього процесу розповідає The New York Times, а ми підготували переклад.

Вентилятор допомагає відчути прохолоду в спекотний день. Чи можна затримати глобальне потепління за його допомогою?

Великі світові компанії, які займаються паливом, готові це перевірити: Chevron, Occidental Petroleum та австралійський гірничодобувний гігант ВНР у цьому році інвестували в Carbon Engineering.

Канадський стартап стверджує, що практично знайшов розв’язання проблеми глобального потепління. Прорив – у видаленні вуглецю прямо з атмосфери.

У рамках експерименту у Сквамише, у старому лісопромисловому містечку приблизно в 30 милях до півночі від Ванкуверу, компанія використовує величезний вентилятор для захоплення великої кількості повітря в апарат, спрямований на видалення вуглекислого газу. Потім газ може бути похований або перероблений у синтетичне паливо.

Вентилятор для захоплення повітря

Турбота про екологію

Інвестиціями в Carbon Engineering та підтримкою інших ініціатив щодо скорочення викиду вуглецю займаються компанії, які працюють на паливі. Їм це необхідно, аби залишитися в тренді та з прибутком, не дивлячись на глобальне потепління.

Електромобілі, сонячна енергія та енергія вітру стають все більш доступними, це змушує топ-менеджерів признавати, що продовжувати працювати по-старому – це значить ставити компанію на межу банкрутства.

Уже зараз компанії, що працюють на викопному паливі, зіштовхуються з низкою судових тяганин, контролем від інвесторів та законами, що підштовхують їх до інвестицій в екологічно чисту енергетику.

Ініціативні групи чинять тиск на компанії та законодавчі органи влади. Вони вимагають припинення добування нафти та газу методом гідравлічного розриву та ведуть активну боротьбу з трубопроводами, за допомогою яких транспортують сировину з нафтових пісків Канади.

«Мова йде про признання факту, що зміна клімату створює значні ризики для усіх секторів економіки. Зміна клімату більше не розглядається як другорядна проблема. Це ризик для бізнесу, що вимагає реакції.» — Фіона Уайлд (Fiona Wild), віце-президент BHP з питань сталого розвитку та зміни клімату.

Звісно, великі енергетичні компанії продовжують добування нафти та газу, підштовхуючи уряд США та інших країн відкривати все більше нових територій для розвідки.

Але, декотрі компанії вже сигналізують про зміни. Так, декілька компаній, в тому числі Royal Dutch Shell та BP, вживають заходів по скороченню викидів. Норвезька нафтова компанія Equinor планує до 2030 року збільшити витрати на екологічно чисту енергетику з поточних 5% капіталовкладень до 15-20%.

Carbon Engineering

Пілотний проект компанії Carbon Engineering — один з декількох наявних у світі проектів по «прямому захопленню вуглецю». Це все ще невеличка ініціатива, але вона може зіграти дуже важливу роль в уповільненні змін клімату.

Carbon Engineering

Більша частина робіт проводиться га старому промисловому складі з гофрованого металу, прикрашеного вицвілими графіті. Колись будова використовувалась компанією, котра виробляла хімікати для целюлозної промисловості.

Офіс – це чиста імпровізація з туалетами на вулиці. Поки вуглець неможливо добути з атмосфери на постійній основі: компанія все ще працює у тестовому режимі.

Шон Макгілп, оператор на заводі Carbon Engineering

Chevron та Occidental, які зайняли крісла у раді директорів Carbon Engineering, відмовлялися розкривати розмір своїх інвестицій. Стартап стверджує, що зібрав у загальній кількості $68 млн у своєму останньому раунді фінансування. Гроші пішли на розширення пілотного проекту та розробку першого комерційного заводу.

Критики від компаній, які працюють на викопному паливі, говорять, що такі інвестиції занадто скромні, аби бути чимось більшим, ніж просто PR-ходом. Але інші експерти не згідні з цим.

«Це може бути «зелений камуфляж» (або грінвошінг — маркетинговий хід, який використовується сумнівними компаніями для створення іміджу екологічно-орієнтованої компанії з метою збільшення продажів), але що з того? Якщо гроші витрачаються на дослідження і розробки способів уловлювання вуглецю з атмосфери — це добре». — каже Дітер Хелм, професор енергетичної політики в університеті Оксфорда та автор книги «Вигорання: Ендшпіль викопного палива»

Керівники Carbon Engineering заявили, що вони схвалюють інвестиції компаній, що працюють на викопному паливі, не тільки за вкладені ними кошти, а й за інженерну допомогу і лобіювання.

«Спочатку компанії хотіли лише показати, які вони «зелені», а тепер ви бачите реальні дії» — говорить Стів Олдхем (Steve Oldham), виконавчий директор Carbon Engineering

Як саме це працює

Carbon Engineering заявила, що на комерційних заводах будуть стояти великі вентилятори діаметром 10 метрів, аби збирати повітря та пропускати його через складний хімічний процес.

Це одна з декількох компаній у світі, що працює з подібною технологією. Кожна така установка могла б в кінцевому підсумку щороку видаляти з атмосфери кількість вуглекислого газу, що дорівнює результату роботи 40 млн дерев.

Діоксид вуглецю може бути перероблений в паливо або похований для утилізації. Захоронення звісно ж безпечне, якщо вуглець не просочиться назад в атмосферу.

Синтетичне паливо

Виділений вуглецевий газ також будуть змішувати з воднем, що буде виділятися з води, та таким чином отримувати синтетичне паливо. Воно буде перероблено в бензин, дизельне або реактивне паливо. Енергія, яка необхідна для виробництва водню, буде поступати від вітрових турбін та сонячних батарей.

Синтетичне паливо буде дорожче звичайного бензину. За даними Carbon Engineering, собівартість виробництва може скласти біля $4 за галон (3,7 літра). Це вище, ніж середня роздрібна ціна в США – біля $2,70 за галон. Але не дивлячись на високу вартість, пропозиція буде актуальною для Індії та Японії, котрі витрачають десятки мільярдів доларів на імпорт нафти.

В Carbon Engineering заявляють, що синтетичне паливо може використовуватися в стандартних автомобільних двигунах, вантажних авто та літаках й буде менше забруднювати повітря. При спалюванні палива Carbon Engineering буде виділятися вуглецевий газ, але це не приведе до значного збільшення парникових газів в атмосфері, бо в процесі буде перероблятися вуглець, що знаходиться у повітрі.

Чого хочуть інвестори

Одним з перших інвесторів в Carbon Engineering став Білл Гейтс (Bill Gates), засновник Microsoft, а також Н. Мюррей Едвардс (N. Murray Edwards) – виконавчий директор Canadian Natural Resources, великого виробника нафтовмісних пісків, тяжкої нафти, котра відома більшою кількістю викидів вуглецю.

«Нафтові та газові компанії повинні задумуватися про своє майбутнє. Вони знають, що колись склад енергетичного комплексу буде іншим. І мотивів для цих інвестицій більш ніж достатньо». — говорить Майкл Веббер (Michael Webber), професор енергетики в Техаському університеті в Остині.

Occidental хоче отримувати регулярне постачання вуглекислого газу. Його можна буде використовувати для закачування у нафтові родовища. Газ підвищить тиск, кількість видобувної нафти збільшиться.

Компанія вже використовує вуглець, котрий був знайдений в природних підземних родовищах, але це не приносить велику користь для навколишнього середовища.

Утилізуючи вуглець з атмосфери, вона сподівається видалити стільки вуглецю, скільки виділяє паливо або навіть більше. Додаткова вигода для компанії – податкові пільги за зменшення викидів вуглекислого газу.

«Кожна нафтова компанія повинна йти до нульової відмітки викиду вуглецю. Ми думаємо, що можемо показати мінусовий рівень емісії вуглецю. Розв’язання питання зміни клімату — поворотний момент для галузі». — говорить Віккі Холлуб (Vicki Hollub), виконавчий директор компанії Occidental

Chevron також намагається виконати одну зі своїх потреб. Закон штату Каліфорнія вимагає, аби нафтопереробні заводи та інші дистриб’ютори поступово знижували викид вуглецю для свого палива.

Компанія, яка базується у місті Сан-Рамон, у штаті Каліфорнія, має два великих нафтопереробних заводи у штаті, й вони могли б використовувати синтетичне паливо.

Синтетичне паливо з вуглецю, який був зібраний з атмосфери

«В нас виникає потреба у низьковуглецевому паливі – світові все ж необхідне паливо для транспорту, в той час як громадськість виступає за скорочення викидів вуглецю. І це один з варіантів виходу з цієї ситуації». — говорить Барбара Бергер (Barbara Burger), президент Chevron Technology Ventures.

Перспективи Carbon Engineering

Для здійснення амбіційних ідей компанія Carbon Engineering потребує значних інвестицій. Одна з установок по виділенню та збереженню діоксиду вуглецю буде кожного року видаляти з атмосфери 1 млн тонн вуглекислого газу – це невеличка доля від більше, ніж 33 млн тон, які людство викидає в рік.

Технологічний процес буде вартувати приблизно $100 за тонну. Вартість може бути частково компенсована збільшенням добування нафти, яке може забезпечити вуглець. Його також можна використовувати для виробництва цементу та інших будівельних матеріалів.

Частина машинного обладнання Carbon Engineering

У синтетичного палива можуть бути проблеми з виходом на ринок через його вартість.

Девід Кіт (David Keith), інженер прикладної фізики з Гарварда, котрий засновував компанію Carbon Engineering та знаходиться у складі правління, стверджує, що синтетичне паливо буде радше необхідно для вантажних авто, кораблів та літаків, в той час як автомобілі та інші дрібні транспортні засоби перейдуть в майбутньому на акумулятори.

«Ми не зможемо перемогти видобуток нафти в умовах прямої конкуренції без додаткових регулювань», – сказав Кіт, маючи на увазі податки на викиди вуглецю та інші природоохоронні норми.

Проте, у випадку глобальної кліматичної надзвичайної ситуації урядам, ймовірно, доводиться втручатися, аби пришвидшити видалення вуглецю з атмосфери. Для захоплення та поглинання необхідної кількості вуглецю будуть потрібні трильйони доларів.

«Якщо є суттєва політична воля для серйозного скорочення викидів, тоді я думаю, що в найближче десятиліття або два ми побачимо поширення цієї технології» — підсумовує Девід Кіт, інженер, прикладної фізики з Гарварду, який заснував компанію Carbon Engineering.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: The New York Times