Криза вищої освіти — бізнес самостійно навчає випускників, яких потребує

Коли Скотт Гордон (Scott Gordon), ректор Східного Вашингтонського університету, США, прибув на конференцію Eagle Summit, він здивувався головній тематиці заходу. Саміт мав на меті підняти рівень ентузіазму серед прихильників вищих навчальних закладів. Це стає дедалі важливішим у той час, коли віра американців у вищу освіту зменшується, уряд направляє все менше коштів у цю сферу, а роботодавці скаржаться, що університети готують занадто мало випускників, які мають потрібні їм навички.

Ректор Гордон був налаштований на те, щоб змінити цю ситуацію. Тож коли випускник, який працював у Microsoft, повідомив, що Редмонд планує найняти величезну кількість людей зі спеціалізацією на аналізі даних, він повернувся до кампуса, щоб швидко сформувати нову навчальну програму.

Business training

Через рік програма була готова, перша група випускників очікується вже наступного літа. Це було чи не вперше, коли університет за дуже короткий час підготував нову навчальну програму. Але такого результату було досягнуто шляхом адаптації незавершених навчальних матеріалів, вже розроблених корпорацією Microsoft для своїх співробітників.

В основному, вищі навчальні заклади за темпами розвитку залишилися у XIX столітті, в той час як їм треба пристосуватися до швидкозмінних вимог роботодавців XXI століття. Саме тому технічні компанії та окремі підприємства в інших індустріях вимагають швидких змін і вирішують питання самостійно, шляхом розробки спеціалізованих курсів.

Таке втручання з боку бізнесу є прямою відповіддю на нестачу спеціалістів комп’ютерних і технологічних напрямів у коледжах та університетах. Чарльз Ітон (Charles Eaton), представник Асоціації комп’ютерних технологій США (CompTIA), вважає, що індустрія буде задоволена тоді, коли вищі школи все ж таки подбають про її потреби.

Велика прогалина

CompTIA прогнозує, що з 2014 по 2024 рік буде створено 1,8 млн нових технічних робочих місць, багато з яких будуть потребувати людей зі знаннями в галузі обробки даних та іншими IT-кваліфікаціями. Вихід на пенсію робітників епохи бейбі-буму залишить відкритими безліч додаткових позицій. Але коледжі та університети здатні щорічно випускати лише близько 28 тис. фахівців в сфері IT, за даними консалтингової компанії Deloitte. Дефіцит випускників потрібної спеціалізації веде до того, що саме технологічний сектор починає просувати альтернативні моделі освіти.

Втомившись від очікування, Microsoft, Linux та інші роботодавці підтримали edX – ініціативу, започатковану Гарвардським університетом та MIT і націлену на розвиток онлайн-освіти. Це набагато простіше, ніж чекати появи відповідної програми в університеті, крім того, дозволяє навчати величезну кількість слухачів одночасно.

Курси, у створенні яких допомагають великі корпорації, не націлені на спеціальності, актуальні лише для компаній типу Microsoft, Amazon або Google. Тобто мова не йде про вузькоспеціалізовані навчальні курси, які є давніми галузевими стандартами, наприклад, Linux System Administration або Office 365 Fundamentals. Навпаки, компанії працюють з EdX та іншими, щоб забезпечити знання, які потрібні всім співробітникам, включно з такими напрямками, як критичне мислення та навички колективної роботи.

І темп, з яким відбувається цей процес, набирає обертів. Компанія Cognisant Technology Solutions об’єдналася з Per Scholas з метою надати технологічну освіту потенційним працівникам штату Нью-Йорк. Співзасновник Apple Стів Возняк допомагає університету Southern Careers Institute створити Woz U – програму онлайн-освіти для підготовки технічних працівників. Декілька інших компаній, включно з Accenture, Boeing та Microsoft, створили Консорціум навчального інтернету (Internet of Learning Consortium), мета якого – прискорити випуску працівників, використовуючи для цього онлайн-освіту.

Хоча 96% керівників вищих навчальних закладах стверджують, що вони ефективно готують студентів до роботи, лише 11% топ-менеджерів підприємств повністю погоджуються з цим твердженням. Про це говорять результати опитування аналітичної компанії Gallup. Manpower Group повідомляє, що 40% роботодавців не в змозі знайти працівників, які їм потрібні. 48% керівників компаній по всьому світі, опитані консалтинговою компанією McKinsey, сказали, що особливо важко знаходити працівників, які розуміються на комп’ютерній аналітиці.

«Наші академічні інститути та корпоративні програми, які доповнюють їх зусилля, не в змозі успішно задовольняти зростаючу потребу в працівниках з відповідними кваліфікаціями», — скаржаться в Консорціумі Навчального Інтернету. Система освіти «не здатна встигати за мінливими потребами бізнесу», — підтверджує Торгова палата.

Щоб пришвидшити освітній процес, декілька вищих шкіл почали адаптувати онлайн-контент, створений за допомогою Microsoft та інших. Саме це зробили і у Вашингтоні, використовуючи курси edX з аналітики даних та пов’язані теми, розроблені компанією Майкрософт та іншими роботодавцями й науковцями.

«— Найбільша проблема для навчальних закладів полягає в тому, що технології змінюються дуже швидко, і вони просто не встигають за ними. Навіть якщо виші підготують навчальну програму, їм потрібно додатково внести багато змін та оновлень, щоб зробити її актуальною», – акцентував Лі Рубенштейн (Lee Rubenstein), віце-президент з розвитку бізнесу edX.

Для порівняння, edX оновлює більшість своїх технологічних курсів чотири і більше разів на рік.

Голоси проти

Втім, деякі професори не розуміють розвитку в такому напрямку. Адже викладачі могли б і самі реагувати більш спритно на вимоги індустрії, якби їхні університети надали їм ресурси, що необхідні для оновлення курсів, — заявив Джонатан Різ (Jonathan Rees), професор історії Університету штату Колорадо і співавтор книги «Освіта не є програмним додатком».

Хоча залучення готових онлайн-курсів може бути дешевшим, ніж створення нових програм у кожному університеті з нуля, говорить Різ, це не є вирішенням проблеми. «Ви просто отримаєте у підсумку багато погано навчених студентів, але з дипломом університету».

Нестача викладачів

Американські університети випустили менше 2 тис. фахівців у галузі інформатики в 2015-2016 роках, і більше 60% з цієї кількості вирушають одразу на високооплачувані робочі місця у приватний сектор.

«— Випускників в академічній сфері майже не залишилося. А це значить, що нам ніде брати нових викладачів», — зауважила Сюзанна Хамбруш (Susanne Hambrusch), професор комп’ютерних наук університету Пурду.

Наприклад, Школа бізнесу Келлі в Університеті Індіани щороку намагається наймати 5-6 нових викладачів в галузі роботи з даними, бізнес-аналітики та інших дисциплін, що швидко розвиваються. Та зазвичай вони здатні закрити лише 2-3 позиції.

Доповідь Національної академій наук виявила, що попит на курси ІТ збільшився більш ніж удвічі всього за десятиліття, але пропозиція випускників все ще не наближається до того, щоб встигати за кількістю відкритих позицій.

«— Не дивно, що Microsoft стверджує, що їм немає кого працевлаштовувати, – говорить Хамбруш. – Спостерігається серйозне відставання освіти від запитів ринку. В результаті дуже важко набрати людей в будь-який відділ».

Тим часом, більшість фахівців інших спеціалізацій також хочуть отримати кваліфікацію в галузі ІТ, що спричиняє додатковий тиск на цей напрямок. Відповідно до дослідження Брукінгса, майже половина всіх робочих місць зараз потребує, принаймні, деяких цифрових кваліфікацій, і студенти знають, що на таких робочих місцях платять більше. Тож деякі з них також борються за обмежене число місць у вже переповненому курсі комп’ютерної науки.

Економічні чинники також заохочують студентів піти на факультети, пов’язані з комп’ютерними науками. Адже медіана зарплати старших інженерів-програмістів з дипломом бакалавра в галузі інформатики становить $104 тис., а студентів з магістерським ступенем – $116 тис. Такі цифри наводить компанія PayScale.

Зміни виробничих циклів та вимог до спеціалізацій в економіці відбуваються швидше, ніж традиційні університетські процеси, тому розробка навчальних програм має встигати за ними. Представники вишів переконані, що такі процеси треба терміново пришвидшити, для самозбереження університетів.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Wired

Читайте также:

4 з 10 перекладачів втрачають роботу через штучниий інтелект

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

Як використання штучного інтелекту впливає на нашу продуктивність?

У британському університеті з’являться лектори-голограми