Олексій Мась — про Eurasia Mobile Challenge

Цього року в Україні вперше проходить конкурс Eurasia Mobile Challenge від Групи компаній VimpelCom Ltd. Окрім України, конкурс для стартапів проходить у Вірменії, Грузії, Казахстані, Киргизстані, РФ, Таджикистані та Узбекистані. Наразі в Україні триває процес реєстрації конкурсантів.

Про умови участі в програмі, вимоги до проектів та ситуацію на українському ринку телекомпослуг нам розповів Олексій Мась, радник з цифрових та інформаційних технологій «Київстар» — саме ця компанія займається організацією українського етапу конкурсу.

og_2015_12_03_907363

Історія конкурсу

Eurasia Mobile Challenge – це ініціатива Групи VimpelCom Ltd., глобального провайдера телекомунікаційних послуг, частиною якого є «Київстар». Наша компанія завжди прагне познайомити кожного користувача зі світом цифрових рішень. Вдруге конкурс Eurasia Mobile Challenge підтримує соціально-освітню ініціативу Make Your Mark («Зроби свій внесок»), мета якої – розширити можливості розвитку технічних здібностей молоді для побудови майбутнього та сприяння економічному розвитку країни. В Україні конкурс пройде вперше.

Про етапи конкурсу

З 12 липня до 15 жовтня проходить реєстрація учасників. Команда-претендент має заповнити аплікаційну форму на сайті та дочекатися акселераційного дня. Open Day заплановано на 26 жовтня. У перші дні конкурсу будуть організовані воркшопи, де кожна команда отримає можливість поспілкуватись з менторами та галузевими експертами, зможе прослухати серію тренінгів, а також протестувати і вивчити свої концепції під керівництвом менторів програми. Крім того, учасники конкурсу поспілкуються та отримають поради від місцевих і міжнародних галузевих експертів, щоб перетворити свої ідеї у реальні мобільні рішення. Ми досі працюємо над формуванням списку менторів, тому детальніше розкажемо про них трохи пізніше.

Наступним етапом стане допрацювання ідей та подання їх на оцінювання, це відбуватиметься в листопаді-грудні цього року. У січні 2017-го за підсумками конкурсу будуть відібрані три команди-півфіналісти, які представлять Україну в півфіналі. В рамках півфіналу оберуть три команди-фіналісти з євразійського регіону, які отримають грошові призи – $20 тис, $15 тис і $10 тис за перше, друге і третє місця відповідно, а також можливість взяти участь у Global Mobile Challenge, який відбудеться в рамках Mobile World Congress у Барселоні в лютому 2017 року.

eurasia-mobile-challenge-banner1_0661500861

Про вимоги до конкурсантів

Конкурс відкритий для підприємців у сфері мобільних технологій. Учасникам необхідно запропонувати свої новаторські ідеї і концепції мобільних продуктів, які зможуть покращити життя користувачів. У цьому конкурсі головне – ідея. Ідея, яка може трансформуватися в проекти для вирішення нагальних питань окремої спільноти чи всього світу. Тому радимо креативно підходити до розробки концепції.

Щоб уникнути найбільш поширених помилок претендентам на участь в конкурсі необхідно:

  1. Чітке розуміння своєї аудиторії. Знайте, для кого ви працюєте, чим живуть ці люди. Намагайтеся познайомитися з користувачем, опитати його на перших етапах. Робіть те, на чому добре знаєтесь, в чому у вашої команди є компетенція.
  2. Робіть локальні проекти «однієї функції». Оскільки у вас маленька команда, зробіть ідеально одну функцію. Не робіть швейцарський ніж з безліччю лез, — такі ножі роблять всі. Робіть одне лезо для однієї функції, але так, щоб це лезо стало найкращим в світі. Для цього іноді досить скоротити кількість функцій до однієї.
  3. Не бійтеся залишатися оригінальними та не намагайтеся догодити всім. Рання критика — не привід розчаровуватися у власній концепції. Тримайтеся за свою оригінальність і розвивайте її. Іноді цікава ідея буває забута через реакцію на критику — не дозволяйте цьому статись. Пам’ятайте, що оригінальність вимагає захисту. Ви повинні захистити її, а потім вона принесе вам мільйони.

Про ринок телеком- та мобільних стартапів України

За даними звіту VimpelCom та провідної міжнародної дослідницької компанії A.T. Kearney «Digital-підприємництво в Україні. Як Україна може створити екосистему світового рівня», щорічно в Україні з’являється близько 400 digital-стартапів. Експерти ринку вважають, що приблизно половина цих проектів має реальну перспективу. Третина з них знаходить фінансування в Україні – від венчурних компаній, бізнес-янголів або від друзів і сім’ї. Ще 5% шукають фінансування за кордоном. З 60 українських стартапів, які залишаються в країні, близько третини стають стабільними компаніями і лише 1-2 перетворюються на «зоряні» компанії – успішні бізнеси, що розвиваються.

Основними перешкодами на шляху розвитку стартапів є відсутність інвестиційного капіталу, особливо після фінансування на найбільш ранній стадії у розвитку стартапу (seed stage), відсутність навичок ведення бізнесу та знань глобального ринку у підприємців, недостатня кількість інкубаторів та акселераторів у країні, а також неефективна нормативно-правова база. Тому дуже важливо підтримувати стартапи на рівні держави та компаній.

Я вважаю, що нам точно потрібна програма підтримки стартапів з боку держави. Просто тому, що стартапи – це майбутнє, а інвестиції в майбутнє і є завданням кожної держави. Хтось каже, що держава не може нічого інвестувати. Але тоді її роль зводиться лише до розподілу субсидій. Держава повинна вчитися інвестувати, змінюватися, вчитися працювати з грошима.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Про ізраїльський досвід для України

Мені здається, що ізраїльська модель, заснована на інкубаторах і пільговому фінансуванні, – робоча. Завжди вигідніше інвестувати в технології, ніж платити субсидії. Треба обирати, що ви підтримуєте. Якщо ви підтримуєте тільки виживання – ви отримаєте тільки виживання. Якщо ви підтримаєте розвиток – ви отримаєте розвиток. Тому інвестувати у власне майбутнє – це те, чому потрібно вчити нашу державу. А експертизу можна взяти на ринку.

У нас є люди, які віддали дослідженню такої діяльності багато часу і працювали з кращими світовими фондами. Система повинна бути прозорою, а комітет повинен складатися з людей, які мають відповідний практичний досвід. При цьому можна обійтися без гігантизму, а робити акцент саме на інноваціях та їх підтримці, а не на будівництві нових споруд. А ось створення технокластерів і підтримка їх пільговим оподаткуванням і захистом капіталу – це потрібно. Закордонні фонди прийдуть на наш ринок під гарантії законності. Такі гарантії ще потрібно заслужити, а держава має виступити співінвестором. В Ізраїлі довгий час працює схема 1,5/1 – на 1,5 млн від інвесторів держава вкладає 1 млн. Думаю, що це співвідношення вірно розраховано.

Головне, щоб з’явилось динамічне і конкурентне середовище. Тому що тільки таке середовище може створити бізнеси. В сучасному світі не може функціонувати галузь, в якій немає конкуренції.

Поради стартапам

  • Не бійтеся конкуренції з великими компаніями. Великі підприємства досить солідні, щоб скласти вам компанію, але вони й досить негнучкі для того, щоб скласти вам конкуренцію. Тому будьте динамічними і напористими, і тоді великі компанії стануть для вас дружнім плечем підтримки. А можливо, і самі ви станете великою компанією.
  • Експериментуйте. В експериментах народжується істина. Життя людини і компанії – це експеримент. На цьому шляху знайомтеся з тим, що користувачі радять вам і один одному. У користувача є та інформація, яка вам необхідна, але його не так часто запитують про неї. Будьте тим, хто запитує і цікавиться. Будьте тим, хто першим спробує на ринку щось нове, навчиться і переможе. Вчіться на власних помилках і успіхах.
  • Завжди йдіть до кінця. Багато компаній здаються завчасно. Скажімо так: майже всі здаються завчасно. Успіх – це завзятість, це пройти до кінця останню милю. Перемагає часто той, хто просто не відмовився від початкової мети. Перемагає тих, хто звернув на півдорозі. Будьте тими, хто дійде.

Читайте также:

Цікаві природні явища на Марсі та їх наслідки

Теорії змови про 5G, або чому люди бояться нових технологій

Подальші плани NASA або для чого потрібна місячна космічна станція?

Як стати дата-саентістом: сім більш зручних способів, ніж онлайн-курси