Олексій Мась — про Eurasia Mobile Challenge

Цього року в Україні вперше проходить конкурс Eurasia Mobile Challenge від Групи компаній VimpelCom Ltd. Окрім України, конкурс для стартапів проходить у Вірменії, Грузії, Казахстані, Киргизстані, РФ, Таджикистані та Узбекистані. Наразі в Україні триває процес реєстрації конкурсантів.

Про умови участі в програмі, вимоги до проектів та ситуацію на українському ринку телекомпослуг нам розповів Олексій Мась, радник з цифрових та інформаційних технологій «Київстар» — саме ця компанія займається організацією українського етапу конкурсу.

og_2015_12_03_907363

Історія конкурсу

Eurasia Mobile Challenge – це ініціатива Групи VimpelCom Ltd., глобального провайдера телекомунікаційних послуг, частиною якого є «Київстар». Наша компанія завжди прагне познайомити кожного користувача зі світом цифрових рішень. Вдруге конкурс Eurasia Mobile Challenge підтримує соціально-освітню ініціативу Make Your Mark («Зроби свій внесок»), мета якої – розширити можливості розвитку технічних здібностей молоді для побудови майбутнього та сприяння економічному розвитку країни. В Україні конкурс пройде вперше.

Про етапи конкурсу

З 12 липня до 15 жовтня проходить реєстрація учасників. Команда-претендент має заповнити аплікаційну форму на сайті та дочекатися акселераційного дня. Open Day заплановано на 26 жовтня. У перші дні конкурсу будуть організовані воркшопи, де кожна команда отримає можливість поспілкуватись з менторами та галузевими експертами, зможе прослухати серію тренінгів, а також протестувати і вивчити свої концепції під керівництвом менторів програми. Крім того, учасники конкурсу поспілкуються та отримають поради від місцевих і міжнародних галузевих експертів, щоб перетворити свої ідеї у реальні мобільні рішення. Ми досі працюємо над формуванням списку менторів, тому детальніше розкажемо про них трохи пізніше.

Наступним етапом стане допрацювання ідей та подання їх на оцінювання, це відбуватиметься в листопаді-грудні цього року. У січні 2017-го за підсумками конкурсу будуть відібрані три команди-півфіналісти, які представлять Україну в півфіналі. В рамках півфіналу оберуть три команди-фіналісти з євразійського регіону, які отримають грошові призи – $20 тис, $15 тис і $10 тис за перше, друге і третє місця відповідно, а також можливість взяти участь у Global Mobile Challenge, який відбудеться в рамках Mobile World Congress у Барселоні в лютому 2017 року.

eurasia-mobile-challenge-banner1_0661500861

Про вимоги до конкурсантів

Конкурс відкритий для підприємців у сфері мобільних технологій. Учасникам необхідно запропонувати свої новаторські ідеї і концепції мобільних продуктів, які зможуть покращити життя користувачів. У цьому конкурсі головне – ідея. Ідея, яка може трансформуватися в проекти для вирішення нагальних питань окремої спільноти чи всього світу. Тому радимо креативно підходити до розробки концепції.

Щоб уникнути найбільш поширених помилок претендентам на участь в конкурсі необхідно:

  1. Чітке розуміння своєї аудиторії. Знайте, для кого ви працюєте, чим живуть ці люди. Намагайтеся познайомитися з користувачем, опитати його на перших етапах. Робіть те, на чому добре знаєтесь, в чому у вашої команди є компетенція.
  2. Робіть локальні проекти «однієї функції». Оскільки у вас маленька команда, зробіть ідеально одну функцію. Не робіть швейцарський ніж з безліччю лез, — такі ножі роблять всі. Робіть одне лезо для однієї функції, але так, щоб це лезо стало найкращим в світі. Для цього іноді досить скоротити кількість функцій до однієї.
  3. Не бійтеся залишатися оригінальними та не намагайтеся догодити всім. Рання критика — не привід розчаровуватися у власній концепції. Тримайтеся за свою оригінальність і розвивайте її. Іноді цікава ідея буває забута через реакцію на критику — не дозволяйте цьому статись. Пам’ятайте, що оригінальність вимагає захисту. Ви повинні захистити її, а потім вона принесе вам мільйони.

Про ринок телеком- та мобільних стартапів України

За даними звіту VimpelCom та провідної міжнародної дослідницької компанії A.T. Kearney «Digital-підприємництво в Україні. Як Україна може створити екосистему світового рівня», щорічно в Україні з’являється близько 400 digital-стартапів. Експерти ринку вважають, що приблизно половина цих проектів має реальну перспективу. Третина з них знаходить фінансування в Україні – від венчурних компаній, бізнес-янголів або від друзів і сім’ї. Ще 5% шукають фінансування за кордоном. З 60 українських стартапів, які залишаються в країні, близько третини стають стабільними компаніями і лише 1-2 перетворюються на «зоряні» компанії – успішні бізнеси, що розвиваються.

Основними перешкодами на шляху розвитку стартапів є відсутність інвестиційного капіталу, особливо після фінансування на найбільш ранній стадії у розвитку стартапу (seed stage), відсутність навичок ведення бізнесу та знань глобального ринку у підприємців, недостатня кількість інкубаторів та акселераторів у країні, а також неефективна нормативно-правова база. Тому дуже важливо підтримувати стартапи на рівні держави та компаній.

Я вважаю, що нам точно потрібна програма підтримки стартапів з боку держави. Просто тому, що стартапи – це майбутнє, а інвестиції в майбутнє і є завданням кожної держави. Хтось каже, що держава не може нічого інвестувати. Але тоді її роль зводиться лише до розподілу субсидій. Держава повинна вчитися інвестувати, змінюватися, вчитися працювати з грошима.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Про ізраїльський досвід для України

Мені здається, що ізраїльська модель, заснована на інкубаторах і пільговому фінансуванні, – робоча. Завжди вигідніше інвестувати в технології, ніж платити субсидії. Треба обирати, що ви підтримуєте. Якщо ви підтримуєте тільки виживання – ви отримаєте тільки виживання. Якщо ви підтримаєте розвиток – ви отримаєте розвиток. Тому інвестувати у власне майбутнє – це те, чому потрібно вчити нашу державу. А експертизу можна взяти на ринку.

У нас є люди, які віддали дослідженню такої діяльності багато часу і працювали з кращими світовими фондами. Система повинна бути прозорою, а комітет повинен складатися з людей, які мають відповідний практичний досвід. При цьому можна обійтися без гігантизму, а робити акцент саме на інноваціях та їх підтримці, а не на будівництві нових споруд. А ось створення технокластерів і підтримка їх пільговим оподаткуванням і захистом капіталу – це потрібно. Закордонні фонди прийдуть на наш ринок під гарантії законності. Такі гарантії ще потрібно заслужити, а держава має виступити співінвестором. В Ізраїлі довгий час працює схема 1,5/1 – на 1,5 млн від інвесторів держава вкладає 1 млн. Думаю, що це співвідношення вірно розраховано.

Головне, щоб з’явилось динамічне і конкурентне середовище. Тому що тільки таке середовище може створити бізнеси. В сучасному світі не може функціонувати галузь, в якій немає конкуренції.

Поради стартапам

  • Не бійтеся конкуренції з великими компаніями. Великі підприємства досить солідні, щоб скласти вам компанію, але вони й досить негнучкі для того, щоб скласти вам конкуренцію. Тому будьте динамічними і напористими, і тоді великі компанії стануть для вас дружнім плечем підтримки. А можливо, і самі ви станете великою компанією.
  • Експериментуйте. В експериментах народжується істина. Життя людини і компанії – це експеримент. На цьому шляху знайомтеся з тим, що користувачі радять вам і один одному. У користувача є та інформація, яка вам необхідна, але його не так часто запитують про неї. Будьте тим, хто запитує і цікавиться. Будьте тим, хто першим спробує на ринку щось нове, навчиться і переможе. Вчіться на власних помилках і успіхах.
  • Завжди йдіть до кінця. Багато компаній здаються завчасно. Скажімо так: майже всі здаються завчасно. Успіх – це завзятість, це пройти до кінця останню милю. Перемагає часто той, хто просто не відмовився від початкової мети. Перемагає тих, хто звернув на півдорозі. Будьте тими, хто дійде.

Читайте также:

Як стартапи намагаються знешкодити цукор

Британський стартап обіцяє відновити льодовики Арктики

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди

Загадковий стартап довголіття в який інвестує Сем Альтман