Gartner представила 10 трендів у сфері технологій у 2024 році

Найближчими роками генеративний штучний інтелект почне створювати додатки, а пристрої будуть купувати замість нас — таке майбутнє прогнозують аналітики Gartner. Розповідаємо про 10 стратегічних тенденцій, які, як вважають у Gartner, впливатимуть на рішення у галузі бізнесу та технологій протягом наступних трьох років.

Управління довірою до штучного інтелекту, його ризиками та безпекою (AI TRiSM)

Підхід, який допомагає керувати моделлю штучного інтелекту, а також забезпечувати її надійність, об’єктивність, прозорість та захист даних

Прогноз: до 2026 року компанії, які застосовують елементи управління TRiSM до програм зі штучним інтелектом, підвищать точність прийняття рішень, виключивши 80% помилкової та нелегітимної інформації.

Чому це у тренді?

  • Ті, хто активно використовує елементи управління AI TRiSM, переводять у виробництво більше проєктів у галузі штучного інтелекту, досягають більшої бізнес-цінності та домагаються більшої точності та узгодженості моделей порівняно з тими, хто не застосовує цей підхід.
  • Організації, чиї моделі штучного інтелекту керуються за допомогою TRiSM, можуть краще контролювати упередженість при прийнятті рішень, а також підвищити об’єктивність у додатках зі штучним інтелектом.
  • Пояснюваність моделі штучного інтелекту повинна безперервно перевірятися за допомогою моніторингу. Це гарантує, що вихідні пояснення та інтерпретації моделей штучного інтелекту продовжують діяти під час її роботи.

З чого почати?

  • Створіть робочу групу чи спеціальний підрозділ, відповідальний за AI TRiSM.
  • Дійте в масштабах усієї організації, щоб ефективно управляти наборами інструментів у рамках комплексної програми AI TRiSM.
  • Визначте політику допустимого використання та створіть систему, яка затверджуватиме доступ до моделей штучного інтелекту та реєструватиме випадки їх фактичного використання.

Безперервне управління загрозами (CTEM)

Прагматичний та системний підхід, що передбачає постійне коригування пріоритетів в оптимізації кібербезпеки.

Прогноз: до 2026 року організації, які визначають пріоритетність інвестицій у безпеку на основі програми CTEM, скоротять кількість несанкціонованих доступів до системи на дві третини.

Чому це у тренді?

  • Такий підхід до безпеки дозволяє узгоджувати цикли оцінки ризиків із конкретними бізнес-проєктами та векторами критичних загроз.
  • У ньому враховуються як ризики, що виправляються, так і несправні ризики.
  • Пріоритети компанії з виявлення та усунення ризиків визначаються шляхом аналізу точки зору зловмисника та тестування ефективності заходів безпеки.
  • Очікувані результати тактичних і технічних заходів у відповідь зміщуються у бік оптимізації безпеки на основі фактичних даних, що підтримується поліпшеною залученістю команд.

З чого почати?

  • Інтегруйте CTEM послідовно разом із програмами обізнаності про ризики та управління ними, щоб пріоритети щодо зниження ризиків встановлювалися з урахуванням бізнес-цінностей.
  • Під час розширення програми управління вразливістю спирайтеся на досягнення операційної діяльності. Часто їх забезпечують методи перевірки, що дозволяють оптимальніше розставити пріоритети у результатах.
  • Впровадьте технології перевірки кібербезпеки, щоб розширити наявні робочі процеси щодо визначення пріоритетів та посилити готовність до відображення кібератак.

Стійкі технології

Система цифрових рішень в галузі ESG, що допомагають досягти результатів, що підтримують екологічний баланс та права людини у довгостроковій перспективі.

Прогноз: до 2027 року зарплата 25% директорів з ІТ буде прив’язана до їхнього внеску у стійкі технології.

Чому це у тренді?

  • Екологічні технології запобігають ризикам у світі природи, пом’якшують їх та адаптуються до них.
  • Соціальні технології покращують результати в галузі прав людини, її добробуту та процвітання.
  • Технології управління зміцнюють ділову етику, контроль та нарощування потенціалу.
  • Стійкі технології надають необхідну інформацію, щоб поліпшити загальну продуктивність.

З чого почати?

  • Вибирайте технології, які допомагають забезпечувати сталий розвиток у вашій галузі та вважаються пріоритетними для бізнесу та основних зацікавлених сторін. Це можуть бути штучний інтелект, хмарні та інші послуги.
  • Залучіть раду з етики до розробки «дорожньої карти» для структурованого ухвалення рішень. Не прагніть компромісів. Оптимізуйте будь-яку цінність, щоб підвищити загальну стійкість організації.

Платформна інженерія (Platform Engineering)

Підхід до розробки та експлуатації внутрішніх платформ самообслуговування, кожна з яких є рівнем, створеним і підтримуваним спеціальною командою розробників. Мета таких рівнів – задовольняти потреби користувачів, взаємодіючи з інструментами та процесами.

Прогноз: до 2026 року 80% організацій, що розробляють програмне забезпечення, сформують команди розробників платформ, які поставлятимуть повторно використовувані сервіси, компоненти та інструменти для доставлення додатків.

Чому це у тренді?

  • Цей підхід оптимізує досвід розробників та прискорює отримання бізнес-цінності.
  • Когнітивне навантаження на співробітників знижується шляхом покращення їх досвіду та продуктивності.
  • У розробників з’являється більше можливостей самостійно запускати програми та керувати ними, при цьому забезпечується надійність та безпека.
  • Компаніям стає легше утримувати ключових спеціалістів.

З чого почати?

  • Створюйте внутрішні платформи за допомогою компонентів, знань і сервісів, що повторно використовуються, компонуються і настроюються.
  • Ставтеся до платформи як до продукту. Взаємодіяти з кінцевими користувачами, щоб з’ясувати, які технічні можливості, інструменти та процеси будуть найбільш корисними для них, а потім створюйте платформу з урахуванням цього.
  • Сформуйте культуру управління продуктами, в рамках якої розробники та кінцеві користувачі зможуть регулярно взаємодіяти та обмінюватися зворотним зв’язком у безпечному та продуктивному середовищі.

Розробка за допомогою штучного інтелекту

Створення, тестування та доставлення програм за допомогою таких технологій, як генеративний штучний інтелект та машинне навчання.

Прогноз: до 2028 року 75% розробників використовуватимуть помічників на базі штучного інтелекту для програмування. Ще на початку 2023 року їхня частка була менша за 10%.

Чому це у тренді?

  • Інструменти на базі штучного інтелекту інтегруються з середовищем розробки та допомагають створювати код для додатків, перекладати застарілий код сучасними мовами, перетворювати дизайн на код і тестувати додатки.
  • Розробка з використанням штучного інтелекту підвищує продуктивність розробників і дозволяє їм задовольняти висхідний попит на програмне забезпечення для ведення бізнесу.
  • Завдяки інструментам на базі штучного інтелекту програмісти можуть витрачати менше часу на написання коду та зосередитися на завданнях вищого рівня, наприклад, на створенні дизайну та структури бізнес-додатків.

З чого почати?

  • Зберіть команду з senior-розробників, які зможуть оцінити ти інструменти генерації коду на базі штучного інтелекту та визначити, як їх краще розгортати та використовувати.
  • Впровадьте інструменти тестування зі штучним інтелектом – вони стануть обов’язковими елементами тестування додатків.
    Виберіть дизайн-систему з компонентами, що використовуються повторно, або створіть її самостійно, а також доповніть її можливістю перетворювати дизайн на код.

Галузеві хмарні платформи

Вирішення галузевих завдань шляхом об’єднання базових SaaS-, PaaS- та IaaS-сервісів в єдиний продукт з можливостями, що компонуються.

Прогноз: до 2027 року понад 50% компаній будуть використовувати галузеві хмарні платформи, щоб прискорити реалізацію бізнес-ініціатив, тоді як у 2023 році цей показник дорівнював менш ніж 15%.

Чому це у тренді?

  • Галузеві хмарні платформи – це хмарні пропозиції, які розроблені для конкретної галузі та можуть бути додатково адаптовані до потреб окремої організації.
  • Завдяки компонуванню цих платформ керівники можуть забезпечувати адаптивність та гнучкість, щоб реагувати на зміни у своїй галузі.
  • Ці платформи дозволяють досягати галузевих результатів, пов’язаних із критично важливими пріоритетами вертикального сегмента.
  • Завдяки такому підходу керівники можуть створювати пропозиції, унікальні для їх клієнтів і партнерів.

З чого почати?

  • Додайте галузеву хмарну платформу в наявний портфель додатків, впроваджуйте нові можливості, а не замінюйте наявні.
  • Створіть правила, які визначають, коли функції галузевих хмарних платформ слід розгортати як виробничі платформи, покращуючи чинні процеси, а коли ці функції краще реструктурувати, щоб створювати більш відмітні ініціативи в галузі перетворень та інновацій.
  • Почніть створювати можливості для компонування. Залучіть до цього процесу технічних фахівців та об’єднані команди, які забезпечать розуміння та підтримку галузевих хмарних платформ у масштабах усієї компанії.

Інтелектуальні програми

Додатки для споживачів та бізнесу, доповнені штучним інтелектом та різними зв’язаними даними з транзакцій та зовнішніх джерел.

Прогноз: до 2026 року 30% нових додатків будуть використовувати штучний інтелект для запуску персоналізованих та адаптивних інтерфейсів користувача. У 2023 році їхня частка становить лише 5%.

Чому це у тренді?

  • Генеративний штучний інтелект здатний зробити програми більш інтелектуальними, змінюючи досвід клієнтів, користувачів, власників продуктів, архітекторів та розробників.
  • Інтелектуальні додатки, наповнені даними з транзакцій та зовнішніх джерел, надають бізнес-користувачам потрібну інформацію та позбавляють їх необхідності звертатися до окремих інструментів аналітики.
  • Штучний інтелект може давати прогнози та рекомендації, дозволяючи адаптувати додатки до користувачів, що покращує результати та сприяє прийняттю рішень на основі даних.

З чого почати?

  • Створіть центр передового досвіду або аналогічну команду, яка відповідатиме за штучний інтелект як функцію ваших програм.
  • Проаналізуйте, як інтелектуальні додатки змінюють сферу застосування, призначення та функціональність корпоративних додатків.
  • Забезпечте чітке та загальне розуміння інтелектуальних програм та їх варіантів використання в рамках організації.
  • Оцініть, як інтелектуальні додатки вплинуть на ваш портфель додатків та сервісів у міру розширення їх числа та областей застосування у середньостроковій та довгостроковій перспективі.

Демократизація генеративного штучного інтелекту

Можливість створювати новий контент за допомогою генеративного штучного інтелекту та його широка доступність демократизують доступ до інформації та навичок — це зробить технологію однієї з найпроривніших за десятиліття.

Прогноз: до 2026 року понад 80% компаній скористаються API та моделями генеративного штучного інтелекту та/або розгорнуть додатки з генеративним штучним інтелектом у виробничих середовищах (у 2023 році їх було менш як 5%).

Чому це у тренді?

  • Демократизація доступу до генеративного штучного інтелекту по всій організації дозволяє автоматизувати широкий спектр завдань, що підвищує продуктивність, знижує витрати та відкриває нові можливості для зростання.
  • В результаті можуть змінитися методи роботи та конкуренції практично всіх організацій.
  • За цим піде демократизація інформації та навичок для різних посад та бізнес-функцій.
  • Бізнес-користувачі зможуть отримувати доступ до різних джерел інформації — як внутрішніх, так і зовнішніх через діалогові інтерфейси, що підтримують природну мову.

З чого почати?

  • Створіть матрицю пріоритетів із варіантами використання генеративного штучного інтелекту, спираючись на технічну здійсненність та реальну вигоду для бізнесу. Чітко визначте терміни для тестування, розгортання та виведення у виробництво цих варіантів використання.
  • Використовуйте підхід до управління змінами, який надає пріоритет навчанню та добробуту співробітників та надає їм знання про те, як безпечно та впевнено працювати з генеративним штучним інтелектом.
  • Створіть портфель швидких перемог, а також відмінних та трансформаційних варіантів використання генеративного штучного інтелекту. Включіть до нього як ініціативи з високою окупністю, так і ті, що дають переваги, які важко оцінити у фінансовому вираженні.

Розширення доступу робочої сили до технологій

Стратегія з оптимізації цінності персоналу, мета якої — створити сполучну тканину, яка оптимізує використання інтелектуальних технологій, кадрової аналітики та підвищення кваліфікації, щоб прискорити та масштабувати розвиток фахівців.

Прогноз: до 2027 року 25% директорів у сфері ІТ розширять доступ робочої сили до технологій, щоб співробітники на ключових посадах досягали компетентності на 50% швидше.

Чому це у тренді?

  • Ця стратегія дозволяє розвивати нові (цифрові) навички, необхідні всім типам посад.
  • Це дає змогу витрачати менше часу на підготовку нових співробітників.
  • Автоматизація робочих місць та штучного інтелекту забезпечує більш ефективний підхід до роботи, що вимагає від співробітників уміння розв’язувати складні проблеми.

З чого почати?

  • Приділяйте пріоритетну увагу тому, скільки часу потрібно на навчання недосвідчених співробітників, які працюють у складних середовищах. Оцінюйте результати, такі як прискорена адаптація.
  • Створіть кросфункціональну програму, до якої входитимуть керівники з відділів ІТ, HR, продажу, обслуговування клієнтів та ланцюжка постачання. Ця команда має вирішити, яким сегментам робочої сили слід віддавати пріоритет і яких результатів прагнути.
  • Створюйте для співробітників досвід, доповнений інтелектуальними технологіями.
  • Пропонуйте персоналу ідеї та рекомендації, що допомагають справлятися із завданнями, які інакше було б неможливо виконати через тимчасові та когнітивні обмеження.

Клієнти-машини

Економічні суб’єкти, які купують товари та послуги в обмін на оплату та не є людьми.

Прогноз: до 2028 через клієнтів-машин застаріють 20% цифрових магазинів, адаптованих під людину.

Чому це у тренді?

  • Вперше в історії людства компанії зможуть створювати клієнтів.
  • До 2028 року існуватиме 15 млрд підключених продуктів, здатних виступати як клієнтів, а наступні роки з’являться ще мільярди.
  • До 2030 року вони зроблять покупки на трильйони доларів і зрештою стануть значнішими, ніж поява цифрової комерції.

З чого почати?

  • Сформуйте команду, яка досліджуватиме клієнтів-машин. Долучіть до неї старших представників з відділів стратегії, ІТ, розробки продуктів, продажів, маркетингу, ланцюжка постачання та обслуговування.
  • Створіть один-три сценарії, в яких розглядаються ринкові можливості, наприклад, ситуації або дії в рамках ваших продуктів або послуг, де можуть застосовуватися продукти Інтернету речей.
  • Почніть проєктувати джерела даних та платформу API для обслуговування клієнтів-машин, які не повинні або не користуватимуться цифровою вітриною, адаптованою під людину.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Gartner

Читайте также:

Що чекає штучний інтелект у 2024 році: 4 головні тренди від MIT

7 технологій, за якими варто стежити у 2024 році по версії Nature

Головні тренди 2024 року від Trend Hunter: технології

25 років в Пошуку: тенденції пошукових запитів Google за весь час