Три подарунки для менеджерів

Вибирати подарунки для менеджера — ще той головний біль: успішним матеріальними цінностями не догодиш (бо в них уже «все є»), неуспішним однаково не варто нагадувати про проблеми у їхньому бізнесі (бо можна наразитися на справедливе зауваження, що «не все в цьому житті вирішують гроші»).

Де знайти баланс — не лише у виборі подарунку, але й у роботі, житті та бізнесі? Як змінити себе і свій проект, стартап, компанію чи команду у Новому році, після завершення усіх святкувань та короткотермінової відпустки?

Цими зимовими святами на допомогу нашій редакції приходить видавництво «Наш Формат» — і три корисні українських переклади для менеджерів; про ці книги ми хочемо вам сьогодні розповісти. А кому і яку з цих книжок дарувати — ви оберете самі.

Марк Зархін, керівник компаній «Піца Челентано» та «Кумпель Груп», зізнається, що буквально «проковтнув» цю книжку за пару ночей — і це при тому, що він не є СЕО ІТ-бізнесу чи власником стартапу. Мережа рясніє не менш позитивними відгуками іноземних журналістів, оглядачів та бізнесменів. Бестселер від HarperCollinsPublishers, перекладений українською завдяки Олені Замойській, з осені 2015-го доступний нашим читачам. То що ж це за книжка від «Нашого Формату», що ми поставили її на перше місце у нашій трійці подарунків для менеджерів?

Якщо ви бодай якось дотичні до ІТ-сфери, вам стовідсотково знайоме ім’я Бена Горовіца — не лише через його прикметну лисину, своєрідне почуття гумору та любов до хіпхоп-музики. Бен Горовіц був одним із перших інвесторів Кремнієвої долини, котрий успішно пережив «крах доткомів» і навіть вивів з кризу власну ІТ-компанію і зумів успішно її продати в той час, коли інші просто закривалися, втрачали десятки мільйонів і виганяли увесь штат на вулицю. Здавалося би, що дивного — відомий підприємець та інвестор із світу великих грошей в зрілості написав книгу про світ великих грошей; на полицях сотні подібних книжок. Чому варто придбати саме цю?

«Безжальна правда про нещадний бізнес» — це не рецепт готових порад для вирішення усіх проблем. Навпаки: впродовж декількох сотень сторінок Бен Горовіц усіма цензурними (та не дуже) способами намагається пояснити, що ніяких готових рецептів успіху чи вирішення кризових ситуацій просто-напросто не існує.

Бізнес для Горовіца не є чимось окремим від повсякденного життя — звідси й переплетення історій про шкільного футбольного тренера, карколомних моментів «краху доткомів» та цитат із реперських хітів (до речі, коли знаєш принаймні половину цих треків в оригіналі, можна похвалити перекладача додатково за майстерність збереження соковитості оригіналу в українській інтерпретації). Все, що нам намагається сказати Горовіц — це те, що не існує ніякого чистенького-біленького затишного місця для топ-менеджера, де можна відчути себе у затишку, керуючи світом із кабінету зі скляним фасадом та абсолютною владою. Топ-менеджер — це людина, якій доведеться вирішувати безліч неприємних дрібних питань, брати на себе відповідальність та ризик і відділяти мухи від котлет та інших менш смачних реалій, аби люди, які залежать від нього (фінансово, операційно чи організаційно) не втратили свою роботу, а ви, шановний топ-менеджере, не втратили свої банківські заощадження, чудову машину та перспективу колись стати мільйонером, коли акції очолюваної вами компанії на IPO коштуватимуть силу-силенну грошей.

Усі історії Горовіца — сходинки на одній драбині до усвідомлення того, що своє суб’єктивне сприйняття проблеми та реальний стан речей, особисте життя та професійні завдання є різними сторонами життя, і потрібно їх розмежовувати. А ще — що якщо вам вже й довелося працювати з другом в одній компанії, ви рано чи пізно постанете перед необхідністю звільнити власного друга з посади; і треба буде навчитися й цьому. Ну і ще декілька дрібниць треба буде опанувати: як звільняти геніїв, що призводять до катастроф; де брати гроші, коли у вас на рахунках одні борги; і як навчитися завойовувати довіру інвесторів, коли навколо вирує криза і падають акції у тих, хто раніше вкладав кошти у ваш бізнес.

Чому цю книгу варто подарувати вашому знайомому топ-менеджеру? Бо йому вже подарували десяток книжок із нудною менторською манерою про те, що бізнес — це дуже важливо, серйозно і бла-бла-бла. От тільки серйозні, нудні і поважні книжки про науку ведення бізнесу як правило припадають пилом в кутках кабінетів з меблями та комп’ютерами за десятки тисяч доларів. «The Hard Thing About Hard Things» Горовіца — не з тих видань, що будуть збирати пил десь у кутку. Блог із 10 млн читачів та венчурний фонд Andreessen Horowitz, що став найвпливовішим у США ще 2011 року, — мінімальні причини для того, аби взяти твір одного із провідних венчурних капіталістів до уваги. Легка манера, гумор та неординарна лексика і по-справжньому цінні поради із власної практики з конкретними прикладами — максимальні причини, аби взяти цю книгу з полиці і запакувати до новорічного подарунку своєму знайомому «топові». Він чи вона вам точно подякують. Тим більше, що за 140 грн ви отримаєте якісний переклад у приємній на дотик та вигляд твердій обкладинці із хорошим дизайном та версткою тексту — нечастий приклад відповідальної роботи видавця над бізнес-книгою.

Маркетологам як правило дарують або надто ексцентричні, або надто наукові книги. Якщо ви не хочете, аби ваш знайомий маркетинг-менеджер знову читав на початку року чергову книжку про таблиці Excel, «підрив ринків» чи «4Р» — вам варто звернути увагу на ще одну новинку 2015 року на ринку ділових українських перекладів від «Наш Формат». Йдеться про роботу Йони Берґера, присвячену вірусному маркетингу. Що в ній такого особливого?

Перш за все, — постать самого автора. Йона Берґер — не просто якийсь інтернет-ґуру чи популярний блогер; він — професор Вортонської школи бізнесу при Пенсільванському університеті, котрий понад 15 років присвятив експертним дослідженням вірального маркетингу та теорії і практиці соціального впливу. А на виході — десятки статей у провідних академічних виданнях та книга «Заразливий. Психологія вірусного маркетингу», про яку ми сьогодні й говоримо.

По-друге, книга Берґера акумулює не лише його наукову діяльність, але й чималий практичний досвід: в ролі маркетолога він консультував та організовував маркетингові кампанії для Google, GM, Facebook, Microsoft, LinkedIn, Uniliver та низки інших брендів — і його робота була більш ніж вдалою, адже Йону Берґера було включено до ТОП-5 найпродиктивніших дослідників маркетингу у Штатах.

З огляду на перше та друге, у своїй книзі «Заразливий» від Simon&Schuster, перекладеній для українського ринку видавництвом «Наш Формат», Берґер ставить просте (на перший погляд) питання:

«Чому ми пам’ятаємо Ребекку Блек, окремі меми з інтернету, жарти з дурних телепередач чи безглузду рекламу на радіо, але ніяк не можемо запам’ятати по-справжному важливих речей? Чому вірусний маркетинг, відомий як «сарафанне радіо», в одних випадках спричиняє шалені продажі та прибутки, а в інших так і не виводить продукт, послугу чи стартап на ринок, залишаючи їх у тіні?»

Чому антинаркотична кампанія може викликати зростання споживання «травки» та «речовин»; а бездарна пісня, яку всі критикують, стає найбільш популярною в чартах? Що стимулює попит, що таке «тригери», хто такі «стрікери», як працює людська пам’ять, чому цю книгу переклали 25 мовами і поставили на друге місце в рейтингу бізнес-книг за 2013 рік на платформі Amazon — відповіді на ці та інші питання ви отримаєте, коли прочитаєте цю книгу. Або ж придбаєте її у подарунок знайомому фахівцю із маркетингу. Книга, що пробудить у вас нові ідеї — а отже, вам точно стануть у пригоді сторінки для нотаток наприкінці книги (раніше такий хід можна було помітити лише у продукції російських видавців ділової літератури; добре, що українці теж починають переймати гарну практику додавати «фішки» на кшталт вклеєної чи вшитої закладинки або вільних сторінок для записів та поміток). Вартість новинки у перекладі Олени Замойської — 100 грн.

Цю книгу часто називають пусковим механізмом для тих, хто не хоче робити копії, а прагне створити власний унікальний продукт. А в основу оповіді покладено просту аксіому: роблячи те, чого ми поки що не знаємо, ми рухкаємо світ від 1 до n, додаючи більше до чогось, що вже знаємо. Але щоразу, коли ми творимо нове, то обираємо шлях переходу від 0 (того, що нічого не існувало) до 1 (певної цінності чи змісту, які несуть із собою нові бізнеси чи компанії).

Цьогоріч ми стільки говорили, писали та показували про стартапи, що було би дивним проігнорувати третю новинку «Нашого Формату» у перекладі від Романа Обухіва — тим більше, що йдеться про книгу, вже добре знану в світі інтернет-підприємців. Досить відомою вона стала завдяки позитивній оцінці таких знакових людей ІТ-світу, як Марк Цукерберг та Ілон Маск. Перший назвав книгу такою, що «пропонує абсолютно нові, свіжі ідеї про те, як створити цінності світового масштабу». Другий зауважив:

«Автор збудував декілька інноваційних компаній, що здійснили прорив… а ця книга розповідає, як він це зробив».

Тому якщо ваш друг, подруга чи знайомі запускають стартап — саме час покласти їм під новорічну ялинку «Від нуля до одиниці» Пітера Тіля.

Чому Пітер Тіль? Народжений у 60-ті, цей американець німецького походження здобув першу перемогу на своєму бізнес-шляху у 1998 році, коли опинився серед «PayPal-мафії», заснувавши компанію, що принесла згодом мільярди. Він одним із перших вклав кошти до нікому не відомого стартапу Facebook; керував хедж-фондами та венчурними фондами; закінчив Стенфорд та став доктором права. Створення стартапів він перетворив на окрему науку та галузь знань — і практикою довів життєздатність свого теоретичного багажу.

Спочатку це не була книга — а лише короткий лікбез про те, як створити та розвинути стартап, котрий Тіль читав своїм студентам. Упорядник майбутнього бестселера Блейк Мастерс навчався у Стенфорді 2012 року — і тоді ж почав робити докладні нотатки курсу лекції Пітера Тіля про комп’ютерні науки та стартапи. Викладення цих нотаток в інтернет спричинило справжню сенсацію — а вже згодом з цього народилась книжка. У ній — не просто покрокова інструкція, але й складові підприємницького світогляду, алгоритми побудови взаємин в команді та з оточуючим світом бізнесу; нюанси роботи із ринком венчурного капіталу; вплив сингулярності на наше спільне майбутнє та те, як математика визначає результати діяльності тих, хто запускає стартап.

Якщо не довіряєте численним рецензіям та схвальним відгукам закордонних стартаперів, послухайте думку Романа Андрейка, гендиректора «Телеканалу 24» та «Радіо 24». За його словами, у цій книзі ніяких готових формул успіху немає, але це й не дивно: за готовими шаблонами успіху не віднайти:

«Пітер Тіль не стільки вчить, як запустити стартап, скільки надихає мислити нестандартно, виходити із зони комфорту, не боятися ризикнути зробити крок у невідоме».

Здоровий ризик та натхнення — саме цього варто побажати підприємцям у Новому році; а отже, в якості новорічного подарунка бестселер Тіля — оптимальний варіант для керівника стартапу. Шукайте в магазинах вашого міста за ціною 100 грн.

Редакція Blog Imena.UA вдячна видавництву «Наш Формат» за надані книги і бажає вам правильного вибору літературних подарунків для менеджерів і не лише.