15 червня в український прокат вийшла стрічка «Флеш» від режисера Андреса Мускетті. Одним з головних козирів якого стала участь Майкла Кітона, який вперше за 30 років знову одягне плащ Бетмена. Нещодавнє дослідження соціальних мереж показало, що американці вважають актора найкращим виконавцем ролі Темного лицаря. Про цікаві технологічні та інші моменти зі зйомок вже класичної дилогії стрічок про одного з найвідоміших героїв в коміксів розкажемо нижче.
Проблеми добору. Як зʼявився супергерой у масці
Основоположником моди на блокбастери про героїв в плащах і трико став «Супермен» 1978 року режисера Річарда Доннера. Стрічка могла похвалитись колосальним для свого часу бюджетом в $55 млн (випущена двома роками пізніше «Імперія завдає удару у відповідь» коштувала $30 млн), залученістю акторів першої величини (Марлон Брандо і Джин Гекмен), саундтреком від Джона Вільямса (написав музику для класичної трилогії «Зоряних воєн») і передовими для свого часу спецефектами. Останні згодом відзначили «Оскаром».
У фільму було все, аби стати гучним касовим успіхом, і він ним став. Загальні касові збори перевищили $300 млн – з урахування інфляції ця сума становила б $1,4 млрд у наш час. На фоні гучного успіху у керівництва Warner Bros розігрались апетити. Вони дали зелене світло сиквелу, замовили виробництво спінофу про Супердівчину і почали шукати в бібліотеці DC Comics героїв, чиї історії також підходять для екранізації.
Вибір закономірно впав на Бетмена: комікси про нього користувались величезною популярністю з першої публікації у 1939 році. Але виробництво «Бетмена» забуксувало на етапі добору режисера. Від цієї посади відмовилось чимало іменитих постановників на кшталт Айвана Райтмана («Мисливці на привидів») та Стівена Спілберга, який в ті роки мав дуже щільний графік. Постановником затвердили молодого і невідомого на той момент Тіма Бертона. Його другий повнометражний фільм «Бітлджус», попри дивакуватий сюжет і атмосферу, став дуже успішним – він мав $75 млн зборів за бюджету в $15 млн.
Пошуки виконавця головної ролі теж зайняли тривалий час. До ролі захисника Готема приглядались ледь чи не всі помітні актори Голлівуду, зокрема Мел Гібсон, Гаррісон Форд, Том Генкс і Патрік Свейзі. Частину акторів відсіяла студія, частина відсіялась сама через замалий гонорар чи інші причини.
Сам Бертон наполіг на запрошенні Майкла Кітона, з яким працював над «Бітлджусом». Його аргументація була простою: більшу частину хронометражу протагоніст носить маску, а значить має мати виразний погляд і підборіддя – з цим у Кітона все гаразд. Також режисер вважав, що актор зможе прекрасно передати двоїсту натуру персонажа, який вдень живе життям багатія-плейбоя, а вночі стає месником в масці.
Як створювали Готем. Похмурі хмарочоси та костюм Бетмена
Багато уваги Тім Бертон приділив декораціям. Якщо більшість попередників та й наступників на посаді постановника фільмів про Бетмена робили Готем просто типовим американським мегаполісом, то Бертон обрав принципово інший підхід. Вигаданий художниками стиль спирався на Нью-Йорк, але в дуже гіпертрофованому вигляді з нагромадженням хмарочосів і монументальних споруд, місцем де майже завжди царює темрява чи напівтемрява.
На декорації з майже $48 млн бюджету виділили $5 млн, однак більшість цієї суми пішла на їх захист від форсмажорів. Хмарочоси будувались на відкритому просторі, а Британія відома своєю дощовою і капризною погодою. Робітники збудували одну міську вулицю, тож оператору Роджеру доводилось багато експериментувати з ракурсами, аби глядач цього не помітив.
Ще одним новаторством Тіма Бертона став костюм. В попередніх екранізаціях костюмери нічого особливого не вигадували й обходились мало не підручними засобами за принципом «дешево і сердито»: гардероб Темного лицаря містив водолазку сірого кольору, штани, рукавички, пояс з емблемою, плащ і маску з антенками.
У разі «Бетмена» 1989 року костюмерам дали завдання розробити повноцінний костюм персонажа. Першою ідеєю Бертона було зробити його повністю чорним, і цю ідею схвалив сам автор персонажа Боб Кейн. Однак далі перед костюмерами постала проблема: в коміксах Брюс Вейн зображався двометровим мускулистим гігантом, натомість Майкл Кітон мав середній зріст і статуру. Розв’язання проблеми підказали обладунки давньоримських часів, кіраси в яких стилізувались під людську мускулатуру.
Готовий варіант з накладними мускулами та масивними наплічниками важив 30 кілограмів, а маска була сконструйована так, що в ній неможливо було повернути голову (пізніше це стане об’єктом мемів). Для Кітона, який страждав на клаустрофобію, носіння костюма Бетмена стало серйозним викликом. Проте це було не дарма: на екрані Темний лицар виглядав дуже грізно.
Бетмобіль з елементами реактивного літака та керованої іграшки
Бетмобіль для фільму базувався на Chevrolet Impala. Художників попросили додати в дизайн транспортного засобу компоненти реактивних літаків і військової техніки. Також джерелом натхнення стали автомобілі для перегонів 1930-х та 1950-х років. В сцені, де бетмобіль прямує до лігва Темного лицаря, частково використовувалась радіокерована іграшкова модель, яка проїжджала мініатюрною лісовою дорогою. В грудні минулого року стало відомо, що бетмобіль з фільму був виставлений на продаж.
Бетмен також відомий широким арсеналом гаджетів, яких в дилогії Бертона було продемонстровано понад десяток. Серед них – бетаранги двох версій, пістолет-гарпун, капсули з димом і кислотою.
Після виходу в прокат «Бетмен» заробив $251 млн в домашньому прокаті та ще $161 млн у світовому. Доходи Warner Bros і DC Comics від продажу коміксів і тематичних товарів взагалі не піддаються обліку.
Поширена думка, що сиквел провалився в прокаті, тому Бертона відсторонили від режисури. «Бетмен повертається» сумарно зібрав $260 млн, що не можна назвати касовою невдачею. Істинна причина незадоволення босів крилась в обвалі доходів від реалізації мерчу. Той, своєю чергою, стався через ще більш похмуро-готичну атмосферу фільмів. Один тільки образ Пінгвіна викликав серйозну огиду у батьків і не на жарт лякав дітей.
Майкл Кітон не спрацювався з наступником Бертона – Джоелом Шумахером – і теж пішов з франшизи. Повернутись до ролі месника в масці кажана він міг ще раніше: у стрічці «Бетгерл», однак Warner Bros з незрозумілих причин відмовилась як від театрального, так і від цифрового релізу.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: