Як створювати дизайн сервісів у команді — досвід BlaBlaCar

«Що може бути простіше за креативну роботу?» — так вважають всі ті, кому не довелося працювати дизайнерами, сценаристами чи тими ж фотографами. Натомість в роботі креативних діячів сучасності присутні всі ті процеси, що і в житті звичайних співробітників, — а брейнштормінг та щотижневі наради трапляються навіть у дизайнерів.

Насправді творчість та креативний підхід можна застосувати практично в будь-якій професії. Ремі Гуйот (Rémi Guyot), керівник напрямку UX Design сервісу BlaBlaCar, розповідає про креативний підхід до розробки нових продуктів. Можливо, практики роботи з дизайнерами від провідної компанії стануть у нагоді вашому бізнесу, тож пропонуємо з ними ознайомитися.

IMG_1329 (1)

Як створюють дизайн у BlaBlaCar

Всі нові продуктові рішення, які розробляють, впроваджують і запускають в BlaBlaCar, проходять ретельну перевірку «під мікроскопом» і супроводжуються двома запитаннями:

  1. Навіщо це потрібно?
  2. Чи існує інший, простіший спосіб зробити те ж саме?

В компанії регулярно проводяться критичні сесії та зустрічі для обговорення того чи іншого продукту. Але у випадку з дизайном, — де натхнення, технології і призначений для користувача досвід постійно перетинаються, — їм приділили особливу увагу. Брейншторми з дизайну мають назву «сесії з критичного аналізу дизайну» (англ. «Design Critique Sessions») і включають 7 головних характеристик, про які мова піде далі.

Речі, які підривають мозок

Перед кожним брейнштормом із дизайном стоять 2 основних завдання: поліпшити дизайн продукту і зробити простішим досвід використання платформ. Співробітника, який приходить на цю зустріч, оцінюють за одним єдиним критерієм — наскільки його робота «підриває мозок». Такий показник є суб’єктивним, однак в компанії вірять, що суб’єктивність колег і велика кількість думок допомагають дизайнерам викладатися в процесі роботи на максимум, виокремлювати головне і позбавлятися від непотрібних деталей.

Регулярність зустрічей

Часто важливість командних зустрічей недооцінюють. Регулярні командні зустрічі — це можливість прискорити динаміку і ритм всередині компанії. В самій BlaBlaCar зустрічі з критичного аналізу дизайну проходять щовівторка, і самі ж учасники констатують постійний прогрес від сесії до сесії. Поліпшується практично все: якість запитань аудиторії, якість презентацій і, звичайно ж, дизайн продукту. На зустрічі приходять всі UX дизайнери компанії. Такий підхід особливо хороший в комплексі з наступним елементом.

Жодного винятку

Існує 2 ключових підходи до брейнштормінгу: вислуховувати колег, які самі проявили бажання розповісти про свою роботу, або визначати тих, хто представлятиме напрацювання. Обидва підходи досить популярні, однак у BlaBlaCar вирішили обрати третій, за якого кожен дизайнер показує свою роботу.

Це означає, що кожен UX дизайнер на кожній сесії показує ті проекти, над якими зараз працює. Але тут є один важливий нюанс: далеко не кожного тижня дизайнери працюють над wow-проектами — іноді це щоденні завдання, які не завжди видно всім. Момент, пов’язаний із демонстрацією проектів, які «не-wow», досить делікатний, адже такі проекти демонструвати не так просто. Незважаючи на це, виправдання на кшталт «Я не маю чим поділитися на цьому тижні» не працюють — і всі без виключення щось розповідають.

Без підготовки

Дизайнери — особливі люди. Знаючи, що їм належить виступити і розповісти колегам про виконану роботу, вони можуть підготуватися і створити прекрасну історію, прикрасити все картинками, GIF-ками, додати кілька метафор і порівнянь чи інших елементів. У момент презентації такі інструменти можуть спрацювати, але це зовсім не означає, що вони відображатимуть суть роботи.

На більшості брейнштормів дизайнери показують свою роботу, просто відкриваючи файл в векторному редакторі для дизайну інтерфейсів Sketch або прототип у програмі для мобільних платформ InVision — і для аудиторії дизайнерів цього більше, ніж достатньо. Колеги прекрасно розуміють безлад в робочому файлі або блокноті, який присутній на кожному етапі створення продукту. Все, на що слід звертати увагу під час виступу:

  • Чи вирішує новий продукт проблему?
  • Чи існує простіший спосіб досягти цілей?
  • Чи прийнятний даний підхід в розрізі загальної продуктової стратегії?

IMG_1390 (2)

10 хвилин на виступ

У кожного дизайнера є 10 хв на виступ:

  • 5 хв, щоби поділитися напрацюваннями;
  • 5 хв, щоби почути зворотний зв’язок і відповісти на запитання.

Небагато часу, правда? Завжди хочеться більше, щоби повноцінно пояснити контекст, показати деталі й розповісти про плани. Але правда у тому, що додаткові деталі не допоможуть отримати кращий зворотний зв’язок. Провівши кілька таких сесій, дизайнери в BlaBlaCar дійшли висновку: якщо ви не встигаєте розповісти про свій проект за 5 хв — значить, ви не можете визначити його завдання та пріоритети. Формат 5-хвилинного виступу мотивує краще продумувати ці аспекти наступного разу.

Критикуємо, запитуючи

Коли дизайнер закінчує свою презентацію, колеги не починають критикувати його продукт, натомість вони ставлять запитання. Чому саме так? Тому що ставити правильні запитання не так просто — це вимагає максимального залучення від кожного, хто бере участь в брейнштормі. Такі питання ведуть до конструктивного діалогу, а не закривають його.

«— Коли приходить черга критикувати роботу інших дизайнерів, ми вчимося краще визначати, що таке хороший дизайн і давати грамотний та конструктивний зворотній зв’язок.» — Жульєн Пеллетьєр, дизайнер BlaBlaCar.

Голосування вирішує

Наприкінці кожної сесії, прослухавши всіх учасників, дизайнери голосують за проекти або роботи, які сподобалися найбільше, «підірвали мозок». Оскільки в майбутньому вашу роботу побачать мільйони людей у всьому світі, немає ніякого сенсу приховувати її від колег вже на ранніх стадіях. Описані елементи брейнштормінгу не є незмінними та обов’язковими для використання. Однак наразі ця схема перевірена і успішно працює, як мінімум, в одній компанії, а тому може допомогти і вам у пошуках власних рецептів.

Більше цікавих матеріалів про спільну роботу дизайнерів:

За матеріалами прес-служби BlaBlaCar