Юлія Тарасова та Надя Данилишина, Kid’IT — про Minecraft, натхнення та програмування для дітей 5-8 років

Поки одні українські активісти запускають освітні програми для дорослих, що хочуть стати IT-фахівцями, інші ентузіасти беруться до навчання дітей цьому ж. В цьому Україна йде за світовим трендом — все більше країн запроваджують викладання основ програмування та кодування наймолодшим користувачам.

І хоча такі проекти поки що існують за рахунок волонтерів та самих батьків, рано чи пізно вони призведуть до появи державних освітніх IT-програм для дітей — в цьому переконані наші сьогоднішні співрозмовниці Юлія Тарасова та Надя Данилишина. Вони запустили освітній проект Kid’IT, який має познайомити дитину з чарівним світом технологій у цікавий та незвичайний спосіб:

11899752_397988813738708_6506140322366038643_o

— Розкажіть, як все починалося: кому першому спало на думку створити школу із програмування для дітей, де використовується такий незвичний підхід

Юлія Тарасова (Ю.Т.): Одразу трохи підкорегую формулювання, Kid’IT – це не зовсім школа з програмування, оскільки мета проекту набагато глибша, ніж просто дати навички програмування чи виростити майбутнього програміста. Це — освітньо-технологічний майданчик у вигляді короткотривалих курсів, де діти отримають перше розуміння того, як технології використовувати активно, а не пасивно. Поясню: на сьогодні культура користування технологіями у дітей носить в більшості пасивний споживацький характер; а розуміння, що планшет — це інструмент для створення чогось нового та власного самовираження, практично немає.

Окрім того, власне вивчення мови програмування доповнили важливим компонентом — закладанням фундаменту тих навичок, які потрібні будь-кому, щоби бути успішним. Взяли за основу концепцію навичок 4С (С- creativity, C-commucation, C-collaboration. C-critical thinking), розробили програми для дітей 5-8 років.

Як виникла думка створити подібний проект? Найкращі проекти починаються з вирішення власних запитів. У мене самої є двоє «технологічних» дітей, на яких перші ідеї і концепції завжди і тестуються 🙂 Отже, власні потреби + досвід проживання в Кремнієвій долині, де перші навички програмування дають ще в старших групах дитячих садочків і де культура користування технологіями на зовсім іншому рівні + відсутність будь-яких альтернатив технологічної освіти для дітей 5-9 років в Україні + найголовніше, чудовий партнер-співзасновник, з якою плідна співпраця була по декільком проектам — все це призвело до появи Kid’IT.

Надя Данилишина (Н.Д.): Як виникла ідея та як ми найшлися з Юлею — це вже зовсім інша історія. Вона почалася з кави, а також я просила Юлю взяти мене волонтером для організації конференції. Проте відразу зачепилися за спільну болючу тему — це освіта в Україні. І нам одна з одною так пощастило, що коли ми щось придумаємо, то відразу кортить його і виконати. Тож ми визначили проблему і відразу почали шукати шляхи, як ми можемо на неї вплинути.

Далі був сімейний простір «Вігвам», а потім поступово перейшли до освітньо-технологічного майданчику Kid’IT. Мораль нашої історії: зустрічайтеся та спілкуйтеся особисто за чашкою кави, можливо, це — ваш майбутній партнер по бізнесу 🙂

— Вкладали власні початкові кошти в цю ініціативу чи шукали партнерів в регіонах? Хто допомагав вам із запуском?

Ю.Т.: Я абсолютно не прихильник стартових інвестицій, оскільки зона комфорту одразу не сильно стимулює до проривів. Проект створений виключно за власні кошти, а бізнес-модель розрахована на прибутковість з першого місяця. Партнери у проекту є, їх стає все більше, і ми ними дуже пишаємося, адже в кожному місті, де функціонує Kid’IT, заняття проходять у стінах технологічних компаній; вони і надають нам приміщення. У Києві на сьогодні це «Перша Студія» (українська студія Wargaming), у Рівному — JoyRocks (розробник та оператор соціальних ігор). Це до речі, ще одна з переваг проекту — це те, що опановування дітьми технологій відбувається в справжньому технологічному середовищі.

— Ви згадали про Київ та Рівне. А де ще зараз працює KidIT? І який саме це формат: недільні заняття, регулярні протягом тижня чи одноразові семінари?

Н.Д.: Kid’IT активно заполонив поки що ці два міста України. Ми взяли формат курсу, який триває в нас 12 занять. Діти займаються 2 год/тиждень, курс триває 1,5 місяці. В Києві заняття відбуваються на вихідних, а в Рівному — у робочі дні. В нас вже є Level 1 «Вступ до візуального програмування на базі ScratchJR» для дітей віком 5-6 років та 7-8 років. Також вже розроблені курси Level 2 «Візуальне програмування на ScratchJR. Продовження» для дітей 5-6 років (акцент вже більше йде на створення прототипів відомих та улюблених ігор тільки на базі ScratchJR та фінальний продукт — це створення власної гри на декілька рівнів). Для дітей 7-8 років викладаємо Level 2 «Візуальне програмування на базі Scratch 2.0». Вже переходимо на складнішу та більш функціонально потужну програму Scratch.

— Як саме ви розповідаєте дітям про технології?

Н.Д.: Технології невід’ємна частина життя наших дітей, хочемо ми цього чи ні. Краще стати лідером процесу та направити його в потрібне русло. Показати дітям, що технології — це інструменти (як кулькова ручка). Використовувати технології для роботи, творчості можна сотнями і тисячами різних способів. Діти знаходяться в пасивній позиції споживача контенту, а ми перевертаємо її в активну. На це і зроблено акцент. Як не тільки гратися в Angry Birds, а створити свою власну гру за допомогою мови програмування. Діти створюють власний продукт (ігри, мультики, анімації, відеоогляди) за допомогою програмних продуктів ScratchJR та Scratch. ScratchJR є вступною мовою візуального програмування для дітей 5-8 років, розробленою MIT LAB (США).

11134048_346625302208393_4458328366826076902_o

Окрім технічної частини, активно закладаємо та розвиваємо у дітей навички, які необхідні будуть їм через 20 років для успішної реалізації в житті, про які вище розповідала Юля.

— Припустимо, читає зараз нас хтось із батьків і думає «о, клас, хочу відвести свою дитину до такої школи» — а в їхньому місті вашого осередку чи партнерів немає. Що робити?

Ю.Т.: Побільше б таких батьків 🙂 Їхня зацікавленість — найголовніший драйвер для появи проекту в тому чи іншому місті. Для цього необхідні всього 2 складові: згода технологічної компанії прийняти Kid’IT у своїх стінах та наявність прогресивних батьків для запуску 4-х груп. Процес запуску проекту у місті займає орієнтовно 2 місяці, наразі плануємо запуск у Львові та Івано-Франківську, саме звідти йде найбільша кількість звернень. А зацікавлені в інших містах — для початку просто виходьте на зв’язок.

— Чи не плануєте запустити онлайн-платформу для викладання дистанційно, або співпрацю із уже існуючими освітніми майданчиками (як от Prometheus)?

Ю.Т.: Ідей та планів дуже багато, сама є величезним прихильником дистанційного навчання і цінність постійного вдосконалення в ДНК Kid’IT, але на сьогодні бачу нашу найбільшу цінність саме в офлайн-функціонуванні. В персональному контакті Ніндзь (викладачів Kid’IT — ред.) з кожною дитиною та пошуках найпродуктивніших способів навчання саме для неї, в персональному спілкуванні з батьками та обговоренню найбільш болючих та суперечливих моментів під час того, як діти займаються. Отже, власну онлайн-платформу запускати не плануємо, а до співпраці з існуючими платформами завжди відкриті.

Н.Д.: Дійсно, в офлайн-режимі ми несемо найбільших вплив з двох фронтів — зі сторони дітей та зі сторони батьків; а також формуємо потужну спільному однодумців. 5-8 років — вік, який ще потребує персонального супроводу для дітей. Щоб в потрібний момент змотивувати, підкорегувати навчальну програму персонально під захоплення дитини та допомогти зробити її навчання максимально цікавим, захоплюючим.

DSC_0378

— Зараз в Україні справжній сплеск освітніх проектів для школярів, причому здебільшого технічного спрямування; як гадаєте, із чим це пов’язано?

Ю.Т.: Це чудова та абсолютно здорова тенденція, яка йде в одному напрямку зі світовим рухом. Технології не в майбутньому — вони вже зараз, і якщо ти не володієш ними, то твоя конкурентоздатність на ринку праці дорівнює нулю.

Стан державної освіти не будемо згадувати, м’яко кажучи, вона застаріла. Ось і з’являються «городские сумасшедшие», яких не влаштовує те, чому і як само навчають їхніх дітей — і які власними зусиллями створюють альтернативу, піднімаючи планку якості навчання на зовсім інший рівень. Чим більше таких якісних осередків альтернативних та прогресивних підходів буде, чим більше активної взаємодії та обміну досвідом, чим більше історій успіхів — тим більше, на мою думку, шансів на зміну у державній системі взагалі.

Н.Д.: Тому , «городские сумасшедшие», якщо у вас є чудова ідея для реалізації — просто почніть тестувати, шукати однодумців та втілювати її у життя.

— В процесі розвитку Kid’IT напевно бували не лише досягнення, але й труднощі. Якщо не секрет, поділіться прикладами того, в які непрості ситуації ви потрапляли і чому ці ситуації вас навчили?

Н.Д.: Найбільші труднощі, в які ми потрапляли — це як бути в декількох місцях водночас. Ці ситуації вчать, що потрібно правильно розставляти пріоритети та грамотно делегувати обов’язки. Насправді, нічого більш суттєвого не спадає на думку — наразі це головна наша проблема, яка була, є і буде, як не крути.

— На роботу з дітьми (тим більше, в ІТ-тематиці) потрібно чимало натхнення. Що вас надихає? Де черпаєте енергію?

Н.Д.: Скільки разів мене про це не питають, завжди відповідаю одне: люди в які нас вірять, діти, рідні, які підтримують та подорожі закордон. Це — основне джерело натхнення. Щодо енергії і як я її поповнюю — ще не винайшла для себе єдиний рецепт, оскільки кожного разу він різний. Деколи це конференція, деколи це — книга, яку давно мріяла прочитати; маленькі результати нашої роботи, сонце та можливість годинку прогулятися парком… Щастя та натхнення в дрібничках та в буденності; як це не банально звучить, головне вміти його бачити.

— Порадьте, що варто почитати батькам, які хотіли би прищепити малечі любов до програмування чи якихось прикладних технологій

Ю.Т.: По-перше, звичайно, приходьте у Kid’IT 🙂 На кожному занятті ми приділяємо багато уваги обговоренню з батьками важливих питань взаємодії дітей з технологіями. По-друге, завітайте на наш експертний блог, де ми викладаємо статті із різних освітньо-технологічних тематик, починаючи від того, що таке Minecraft і в чому його цінність; і закінчуючи переліком різних розвиваючих програм для дітей.

— Чи можна долучитись до вашої команди? Якщо так — то яких саме викладачів / партнерів ви шукаєте?

Н.Д.: Ми шукаємо в першу чергу однодумців — це стосується партнерів та потенційних Ніндзь. Хто такі Ніндзя? Звична назва цієї посади — вчитель, викладач, вихователь, але в нашому розумінні це набагато глибше. Це той воїн, який готовий йти проти застарілої системи навчання, але не теоретично, а практично, осягнув та впроваджує нову, революційну форму технологічної освіти для дітей 5-8 років. Той, хто готовий відшукувати шляхи та підходи до сердець дітей, постійно самовдосконалюючись та розвиваючись.Тому ми шукаємо молодих, без досвіду, з бажанням вчитися та працювати. А також тих, в кого є досвід педагогічний, роботи в ІТ-індустрії, обов’язково з іскрою в очах і наміром зробити позитивний внесок в історію. Це можна зробити разом з нами 🙂 Шукайте анкету на сайті.

Copy of DSC_0508

А щодо потенційних партнерів — ми відкриті до співпраці та з радістю приймаємо всі пропозиції. Тому звертайтесь, шукайте нас з Юлею в соціальних мережах. Пам’ятайте, що партнерство і новий проект може розпочатися зі звичайної кави.

— Наостанок — ваші побажання тим, хто хотів би започаткувати власний освітній проект, але поки що вагається

Ю.Т.: Краще ніж Nike не скаже ніхто: Just Do It! Проаналізуйте які проблеми є на ринку, знайдіть рішення цієї проблеми — і вперед, 24 години на добу на створення найкращого продукту, що вирішує цю проблему, і постійне продукто- та самовдосконалення. Обов’язково знайдіть собі партнерів, які з вами на одній хвилі, яких мотивує та надихає те саме, що й вас. Якщо ти змінюєш світ, а партнер виключно створює щось для заробляння грошей — вам з ним не в одну сторону.

Н.Д.: Навіщо вагатися? Якщо вже є бажання та ідея започаткувати свій проект, — особливо якщо він вирішує проблеми соціума, — просто беріть і робіть. Достатньо знайти ще одного, такого ж по духу — і працюйте. Перші кроки найважчі, та ніхто й не казав що буде легко. Зате точно не нудно. Дійте!

Доменний реєстратор №1 в Україні imena.ua

Читайте также:

«Україна поруч»: Відкрийте для себе людей, місця та скарби, які формують культуру України

Перша група одержувачів фінансування від Фонду підтримки Google для стартапів в Україні в 2024 році

Другий етап Фонду підтримки Google для стартапів в Україні

Чат-бот Bard приходить в Україну: основні доступні функції