Галицькі «Хюндаї» — забута історія Lux Torpeda

Українці вже 4 роки користуються швидкісними потягами, не підозрюючи в більшості своїй, що досвід пересування у швидких і комфортних експресах в Україні вже був — майже 80 років тому. Експрес «Люкс-торпеда», що ходив у 30-х роках ХХ ст. на Галичині, міг би й сьогодні дати фору багатьом швидкісним європотягам. Що ж це був за диво-транспорт і куди він зник?

Австрійська «Люкс-торпеда» на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Австрійська «Люкс-торпеда» на Краківському вокзалі. Фото орієнтовно 1938 року

Лімузин на колії

Згідно із даними, котрі зібрала «Історична Правда» в період запуску перших Hundai по українських рейках, швидкісний рух на Львівській залізниці у міжвоєнні часи був організований досить непогано завдяки Lux-torpeda — т.зв. «автомоторисі»: так називався вагон із вбудованим двигуном внутрішнього згоряння (те, що нині ми називаємо рейковим автобусом).

Проте в око вона впадала не лише через свої виняткові швидкісні характеристики, а завдяки дизайну, котрий нагадував чи то ракету на рейках, чи то лімузин. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли «торпеду» посеред інших залізничних експресів.

Неукраїнський винахід

Перша «Люкс-торпеда» була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд для розвитку залізничних перевезень та підтримки промисловості, придбав 1 моторису та ліцензію на випуск. У міжвоєнній Польщі після перших успішних випробовувань австрійської «торпеди» її почали адаптовувати до місцевих потреб — і з 1936 року запустили випуск таких вагонів на польському заводі Fablok. На них почали встановлювати потужніші дизельні двигуни перед кабіною машиніста (по одному з кожного боку вагону). У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка; так покращувалася плавність ходу та зменшувалося динамічне навантаження на рейки (важлива характеристика під час швидкісного руху).

До речі, швидкість пересування була неабияка: максимум сягав 120 км/год, але швидкість конструкційна в експлуатації була встановлена у 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100 — 105 км/год. Середня швидкість при застосуванні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину 75 км. Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін, розташованих у протилежних кінцях «торпеди», та двох окремих машиністів у різних кабінах. Це дозволяло уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік: локомотив не треба було перечіпляти чи переганяти. Обидві кабіни було поєднано світловою і звуковою сигналізацією.

Польська «Люкс-торпеда» на карпатському курорті Закопане. 1936-38 рр.

Польська «Люкс-торпеда» на карпатському курорті Закопане. 1936-38 рр.

Офіційна назва таких «люкс-торпед» була Pociąg Motorowo-Ekspresowy MtE («експрес-поїзд із двигуном внутрішнього згорання»). Новітний на той час транспорт засвідчив свою перспективність — окрім таких ось вишуканих моторис, поляки стали випускати й інші, теж досить швидкі, але трохи із простішим дизайном.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Курортні та туристичні

Перші «торпеди» поєднували Краків із модним курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин — цей рекорд не перевершено і досі. Пізніше були відкриті рейси «Краків-Варшава», «Варшава-Катовіце», «Варшава-Лодзь», «Львів-Закопане». На Галичині станом на літо 1939 року «торпеди» обслуговували маршрути «Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав», «Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия», «Львів-Красне-Золочів-Тернопіль» та «Тернопіль-Чортків-Заліщики».

Розклад «Тернопіль-Заліщики». 1939 рік

Розклад «Тернопіль-Заліщики». 1939 рік

Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті «Львів-Тернопіль» цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті «Львів-Коломия» — 93 км/год. 195 км від Львова до Коломиї «Люкс-торпеда» проїздила за 2 години і 10 хвилин.

За таку недосяжну навіть нині в умовах «Укрзалізниці» швидкість пасажирам «торпед» доводилося платити чимало: квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-х складала 100 злотих. В кожній автомотрисі було передбачено від 48 до 52 місць, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі «люкс-торпеда» була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір'ї. 1936-38 рр.

Вузлова станція Хабувка в карпатському передгір’ї. 1936-38 рр.

Війна та «визволителі» як кінець епохи автомоторис

Друга Світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість «торпед» загинули під авіаційними бомбами, пишуть дослідники, вціліло лише 2 машини на Краківському вокзалі. Їх використовували в якості поїздів «Тільки для німців» на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства (адміністративної одиниці Третього Райху на території Польщі і частини України).

В часи окупації на «торпедах» їздили очільники нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

В часи окупації на «торпедах» їздили очільники нацистської адміністрації. Фото: Національний цифровий архів Польщі

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів із звільненням України від Райху, повернула їх соціалістичному польському уряду у вигляді, що не був придатний для подальшого використання. Тому ще трохи однією з «торпед» возили на роботу шахтарів, а з іншої брали запчастини на випадок ремонту.

Приблизно в 1954 році обидві «люкс-торпеди» були списані на металобрухт і до нашого часу не збереглися ніде, окрім як на фотокартках.

 

За матеріалами: «Історична Правда»

Читайте также:

Битва флагманів: Samsung Galaxy Note 10 Plus vs. iPhone XS Max

Екологічні будикнки-куполи від стартапу Geoship

Криптомайнери, UEFI-руткіти, злошкідливі Word-скрипти: найбільш актуальні загрози в кіберпросторі

Чим відрізняються землетруси на Землі, Місяці та Марсі?