Stripe: найдорожча фінтех-компанія у Кремнієвій долині

Stripe — це фінтех-компанія, яка розробляє програмне забезпечення та надає послуги з обробки платежів. Її заснували брати Патрік та Джон Колісони у 2010 році, під час навчання у коледжі. Вже за чотири роки стартап отримав статус єдинорога. Сьогодні сервісами Stripe користуються такі гіганти, як Amazon, Google, Lyft, Shopify, Salesforce та Zoom.

Що таке Stripe і навіщо він потрібний

В основі бізнес-ідеї Stripe лежить розчарування — налаштовувати інтернет-платежі було надто складно. Брати побачили потребу у простій платформі зі зрозумілим інтерфейсом, яку було б легко інтегрувати у сайти та мобільні програми.

У травні 2011 року стартап Stripe отримав $2 млн інвестицій від Sequoia Capital, Пітера Тіля та Andreessen Horowitz.

У 2014 році Stripe досяг статусу єдинорога. Сьогодні Stripe — найцінніший фінтех-стартап у світі з оцінкою $65 млрд. Його капіталізація досягла піку в березні 2021 року, склавши $95 млрд.

Stripe займає сильні позиції на ринках Європи та США, його штаб-квартири розташовані у Сан-Франциско та Дубліні. Платформа обробляє транзакції на сотні мільярдів доларів на рік, стягуючи з кожної близько 2-3%.

Сьогодні Stripe підтримує понад 100 методів оплати по всьому світу, зокрема:

  • кредитні картки Mastercard, Visa та Discover;
  • банківські перекази та попередньо дозволені списування в американських та канадських доларах, а також у багатьох інших валютах;
  • платформи споживчих кредитів «Купляй зараз, плати потім», наприклад, Affirm та Afterpay;
  • мобільні платіжні сервіси, такі як Apple Pay та Google Pay;
  • електронні платіжні системи, у тому числі PayPal.

Також компанія пропонує касові термінали, надає послуги кредитування, випуску банківських карток та складання користувальницьких звітів, займається управлінням ризиками та захистом від шахрайства.

У 2014 році Stripe запустила підтримку криптоплатежів, але вже в 2018 році перестала приймати транзакції в біткоїнах, пояснивши, що монета «стала більшою мірою активом, ніж засобом обміну».

До речі, це не перший стартап братів Колісонів. До цього вони запустили Auctomatic та у 2008 році продали його за $5 млн компанії Live Current Media.

Компанія в період пандемії

Коронавірус прискорив перехід на онлайн-платежі, що стало потужним стимулом для зростання бізнесу Stripe.

«Відбувся різкий перехід від офлайн-до онлайн-економіки, — заявив Джон Коллісон, співзасновник і президент Stripe в інтерв’ю CNBC. — Ми спостерігаємо, як відкриваються нові підприємства і як старі, які раніше торгували виключно офлайн, починають переходити до онлайн».

2021 року загальна сума платежів, оброблених Stripe, склала $640 млрд — на 60% більше, ніж роком раніше. За даними компанії, щодня до платформи підключалися 1400 нових компаній та 100 НКО.

В результаті валовий дохід Stripe у 2021 році досяг майже $12 млрд, що приблизно на 60% вище, ніж роком раніше.

Найдорожчий фінтех-стартап

Такі вражаючі фінансові показники не могли не привернути увагу інвесторів.

У березні 2021 року Stripe провів раунд фінансування серії H на $600 млн від таких інвесторів, як Fidelity та Суверенний фонд добробуту Ірландії, та отримав оцінку у $95 млрд.

Це принесло Stripe статус найціннішої приватної компанії США (пізніше це звання перейшло до SpaceX). Однак Stripe все ще перевершує вартість стартапів в галузі фінансових технологій.

Як у Stripe вдалося вирости майже до $100 млрд

Ось п’ять причин, що дозволили Stripe стати найціннішим фінтех-стартапом у США.

Простота у використанні

До появи Stripe налаштування прийому платежів за кредитними картками, особливо онлайн, було величезною проблемою. Треба було працювати з існуючою платіжною компанією з обслуговування торгових точок та налаштовувати складні системи та інтеграцію. Брати Колісони побачили, наскільки це складно і вирішили, що має бути спосіб спростити все.

Завдяки їхньому продукту приймати платежі стало як ніколи просто — достатньо додати на сайт кілька рядків коду. Весь клопіт бере на себе Stripe.

Легкість налаштування

Stripe підтримує практично будь-яку онлайн-платформу. Stripe має вбудовані інтеграції з Squarespace, Memberful, Shopify і BigCommerce, а також з сотнями інших компаній. Навіть той, хто не розуміється на коді, зможе налаштувати сайт на роботу зі Stripe.

Турбота про клієнтів

Stripe славиться сервісом та підтримкою клієнтів. Це особливо важливо, враховуючи, що більшість із них — малі підприємства без великого досвіду у сайтах, коді чи обробці платежів.

При цьому Stripe, на відміну інших сервісів, залишається за кадром. Якщо сайт здійснює платежі через PayPal, покупець це помітить. Для оплати потрібно залишити сторінку, перейти на сайт PayPal, ввести дані, а потім користувача перенаправлять назад.

Це не найкращий користувальницький досвід. Водночас Stripe обробляє платежі непомітно, залишаючись повністю прозорим для клієнта.

Розумне наймання

Кажуть, що в Stripe оцінюють претендентів за допомогою так званого «недільного тесту». Він складається лише з одного питання: «Якби ця людина працювала в неділю, хотіли б ви прийти та попрацювати з нею?». І якщо відповідь негативна, наймати її не варто.

Одна з переваг хорошого найму полягає в тому, що це цикл, що самовідтворюється. Компанія наймає найкращих працівників та створює культуру, в якій люди хочуть ходити на роботу. Це приваблює талановитих спеціалістів, які хочуть працювати там, де їх оцінять та дозволять реалізуватися.

Варіант за замовчуванням

Згодом для багатьох малих бізнесів Stripe стала вибором за замовчанням щодо приймання онлайн-платежів. Це особливо актуально, оскільки останнім часом мільйони людей шукають способи запустити бізнес онлайн.

Однак у 2023 році компанія втратила статус найціннішого стартапу Кремнієвої долини, коли залучила $6,5 млрд у серії I при оцінці $50 млрд.

У 2024 році Stripe уклала з інвесторами угоду про викуп акцій у колишніх та наявних співробітників. У ході нової угоди компанію оцінили в $65 млрд — на 30% вище, ніж раніше, але все ще нижче пікового значення.

Які компанії використовують Stripe

На момент запуску Stripe орієнтувалася на стартапи, малий та середній бізнес, надавши розробникам швидкий та легкий спосіб приймати платежі в інтернеті. У міру зростання цих компаній зростала і Stripe, у якої почало з’являтися все більше корпоративних клієнтів.

Поступове зростання клієнтської бази відбивалося й у запусках нових продуктів.

  • У 2012 році був представлений сервіс Connect, орієнтований на платформи та маркетплейси на кшталт Shopify та Lyft, яким потрібно приймати платежі від багатьох користувачів.
  • У 2018 році запущено Billing для SaaS-компаній, наприклад Figma, Slack та Zapier.
  • У 2022 році представлено опцію Financial Connections, яка спрощує платежі для банківських облікових записів, що необхідно для клієнтів з B2B, у тому числі Atlassian і Maersk.

Постійна адаптація дозволила Stripe забезпечувати потреби різних компаній.

Клієнти Stripe — це інтернет-магазини, НКО, SaaS, фінтех, туристичні, освітні та медичні компанії, а також платформи, які діють як посередники між покупцями та продавцями. Stripe також популярна у розробників та фрілансерів, які створюють сайти та мобільні програми.

Найбільші користувачі сервісів Stripe — Amazon, Google, Lyft, Shopify, Salesforce та Zoom. CEO Stripe Патрік Коллісон зазначає, що має намір надати малим підприємствам інструменти, що дозволять їм конкурувати з гігантами на рівних. Для цього у 2016 році компанія запустила Stripe Atlas. Це платформа, яка дозволяє стартапам з усього світу реєструватися в США для легшої обробки платежів по всьому світу.

Плюси та мінуси сервісу

Серед переваг та недоліків Stripe виділяють такі особливості.

Переваги

  • Безшовні інтеграції. Одна з найсильніших сторін Stripe – здатність взаємодіяти з різноманітними платформами електронної комерції, включаючи Spotify, WooCommerce та Magento. Це допомагає продавцям легко запускати роботу та швидко починати приймати платежі.
  • Світове охоплення. Stripe підтримує понад 135 валют та платіжних методів, що дозволяє бізнесам взаємодіяти з клієнтами по всьому світу. Така гнучкість необхідна для компаній, які прагнуть розширення на міжнародному ринку.
  • Зручність для розробників. API Stripe грамотно оформлений і зрозумілий, що дозволяє компаніям легко налаштовувати платіжні потоки та інтегрувати їх з іншими інструментами та сервісами.
  • Виставлення рахунків. Stripe пропонує клієнтам широкі можливості для налаштування білінгу — наприклад, якщо вони надають послуги з підписки, то зможуть налаштовувати платежі, що повторюються.
  • Розширена звітність та аналітика. Stripe надає інструменти, які дають компаніям уявлення про їхню платіжну діяльність і допомагають приймати поінформовані рішення щодо оптимізації цих операцій.

Недоліки

  • Плата за транзакції. Попри те, що ціни на послуги Stripe є доступними, сукупна комісія за транзакції може досягти значних розмірів, особливо для компаній, що обробляє великий обсяг транзакцій.
  • Відхилення платежів. Як і будь-яка платіжна система, Stripe може тимчасово заморозити кошти продавця, доки суперечка не буде вирішена.
  • Обмежена підтримка високоризикових сфер. Stripe має сувору політику щодо типів компаній, які він підтримує. Це може створювати проблеми для бізнесів, які займаються азартними іграми чи розвагами для дорослих.
  • Ризик технічних збоїв. Як і у випадку з будь-якою технологічною платформою, продавці, які працюють переважно зі Stripe, можуть страждати від технічних збоїв або затримок, які можуть перешкодити обробляти платежі.

Альтернативи Stripe

Основні конкуренти Stripe – такі платформи, як PayPal, Braintree, Authorize.Net та Square. Варто зазначити, що Stripe пропонує платіжний продукт усередині інтегрованої системи, що є особливо зручним для малого бізнесу. Водночас конкуренти зосереджені на окремих сервісах іноді обходять Stripe по функціоналу.

Перспективи компанії

Співзасновник компанії Патрік Коллісон заявляє, що місія Stripe — «збільшувати ВВП інтернету». За даними компанії, у 2023 році вона опрацювала платежі більш ніж на $1 трлн.

«Наша стратегія – уважно прислухатися до потреб найскладніших та інноваційних компаній світу, – додає Коллісон. — Цього року завдяки нашому масштабуванню Stripe готова допомагати користувачам справлятися зі складнішим платіжним ландшафтом і змусити штучний інтелект працювати для стимулювання зростання. Ми також робимо Stripe більш модульною, щоб компанії могли використовувати лише найнеобхідніші для них сервіси».

Вихід на IPO

Останніми роками на ринку регулярно з’являються чутки про те, що Stripe готується до виходу на біржу. Про плани Stripe зрештою стати публічною компанією пише Reuters, посилаючись на свої джерела. «Stripe (як повідомляється) закінчив 2023 з прибутком і ще 1-2 роки такої динаміки дозволять підвищити оцінку на IPO», — коментує Алан Ваксман, партнер-засновник інвестиційної компанії Launchbay Capital.

Розширення присутності

У травні 2024 року Stripe відкрила новий флагманський офіс у районі Сіті у Лондоні. Великобританія це другий за величиною ринок для Stripe, де послуги платформи починають використовувати близько 600 компаній щодня.

Одночасно продовжує експансію за межі основних ринків – Європи та США. Одним із пріоритетних напрямів стала Азія. Так, Stripe має намір створити спільне підприємство з Державним банком Індії та придбати 30%-40% акцій у SBI Payments Ltd. Угода, швидше за все, буде укладена з дочірньою компанією Stripe в Індії – Stripe India Private Limited.

Інтеграція штучного інтелекту та нові сервіси

Stripe обіцяє впровадити штучний інтелект у свої послуги, наприклад для боротьби з шахрайством та вибору способів оплати.

Stripe представила кілька платіжних інструментів та фінансових сервісів, які спрямовані на розширення її присутності у Великій Британії.

  • Pay by Bank — перший платіжний метод у форматі Open Banking, який дозволяє клієнтам платити в реальному часі безпосередньо з їхнього банку.
  • Опція Faster Payments допоможе компаніям швидше отримувати доступ до своїх коштів та ефективніше керувати грошовими потоками. У 2024 році буде доступна в ЄС та США.
  • Інструмент Stripe Capital відкриває малому бізнесу доступ до гнучкого фінансування інвестицій у зростання. Сервіс вже доступний британським клієнтам Stripe.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

У Китаї старі гаджети можна перетворити на витвори мистецтва

Британський стартап обіцяє відновити льодовики Арктики

Історія BBK Electronics: як бренди Oppo, Vivo, Realme та OnePlus завоювали світ смартфонів

Nvidia: історія бренду та його роль у розвитку штучного інтелетку