Робототаксі Tesla вже на дорогах: ось деякі з перших реакцій

22 червня 2025 року Tesla офіційно запустила обмежений сервіс роботаксі в Остіні, Техас. Попри заяви Ілона Маска про повністю автономні поїздки, сервіс поки не є повністю «безпілотним» і не доступний широкому загалу.

На старті поїздки в кожній машині знаходиться співробітник Tesla – так званий «монітор безпеки» на пасажирському сидінні. Його завдання – стежити за поїздкою і в разі потреби екстрено зупинити автомобіль за допомогою спеціального вимикача.

На цю мить скористатися роботаксі можуть тільки запрошені користувачі, переважно інфлюєнсери та прихильники Tesla, що викликає питання про неупередженість перших відгуків.

Tesla поки не повідомляє, коли сервіс стане доступним для всіх охочих. В Остіні виділено спеціальну зону, де дозволено рух роботаксі. Ця територія ретельно промапірована Tesla. Поїздки відбуваються лише з 6 ранку до опівночі. Машини уникають складних перехресть, аеропортів, автомагістралей та поганої погоди. В автопарку сервісу зараз від 10 до 20 автомобілів Model Y з маркуванням Robotaxi. Очікуваний автономний Cybercab з’явиться не раніше 2026 року.

У деяких випадках за роботаксі їдуть автомобілі супроводу або підключаються віддалені оператори, проте частина машин уже їздить без такого бекапу. Монітор безпеки в салоні не втручається в поїздку, якщо не виникає екстреної ситуації й спілкується з пасажиром тільки на початку поїздки для перевірки особистості.

Перші враження

Перші пасажири відзначають, що подорож відчувається як звичайна поїздка на Tesla з автопілотом, але з присутністю співробітника компанії.

Попри заяви про «повну автономність», Tesla поки що дотримується більш обережного підходу, як колись робили конкуренти на кшталт Waymo.

Очікується, що в міру накопичення досвіду та успішних поїздок компанія поступово прибере моніторів із салону, але точні терміни не називаються.

Tesla не розкриває багато деталей роботи сервісу, посилаючись на комерційну таємницю, і навіть намагалася обмежити доступ ЗМІ до інформації через держоргани.

Компанія дозволяє пасажирам знімати відео та ділитися враженнями, але може заблокувати доступ до сервісу за порушення правил, наприклад, якщо відео демонструє неправильну поведінку в машині.

Поки що залишається багато питань до безпеки, прозорості та масштабування проєкту, а перші поїздки іноді супроводжувалися неясними зупинками автомобіля, особливо поряд із поліцейськими машинами. Попри це, керівництво Tesla називає запуск великим досягненням та підсумком десятирічної роботи.

Чи відрізняється підхід Tesla до запуску та безпеки від інших компаній?

Tesla робить ставку на швидкість, масовість та мінімальні витрати шляхом використання серійних авто та «камерного» підходу, ризикуючи у питаннях безпеки та прозорості.

Waymo і Zoox йдуть шляхом глибокої інтеграції сенсорів, суворого контролю та поетапного масштабування, причому Zoox виділяється унікальним дизайном і вертикальною інтеграцією виробництва.

Waymo – це дочірня компанія Alphabet Inc. (материнська компанія Google). Waymo – це самостійна компанія, що виросла з проєкту Google з безпілотними автомобілями, і зараз належить Alphabet.

Zoox – компанія-розробник роботаксі, яка з 2020 року повністю належить Amazon.

Підхід Tesla більш ризикований і менш прозорий, а Waymo більш науковий, структурований і відкритий для громадськості та регуляторів.

Tesla робить ставку на швидке масштабування, мінімальний набір датчиків і внутрішні безпекові рішення, поступово переходячи до віддаленого моніторингу.

Tesla практично не розкриває своїх критеріїв оцінки безпеки та рідко ділиться статистикою аварійності або методиками тестування.

Waymo діє більш консервативно. Багато років тестувала автомобілі з водіями безпеки, потім перейшла до безпілотних поїздок для звичайних користувачів. Waymo розробила та публічно розкрила формалізований «Safety Case» – набір з 12 критеріїв, за якими оцінюється готовність системи до розгортання, включаючи аналіз ризиків, симуляції, реальні випробування та постійний моніторинг після запуску.

Waymo публікує докладні звіти про безпеку, ділиться методиками та статистикою аварійності, прагне максимальної відкритості. Компанія також демонструє найкращі показники з аварійності.

Чому Tesla вибирає тестування із пасажирським водієм замість повного автономного режиму?

Тому що їхня система поки що не готова до повністю автономних поїздок без контролю людини. Такий підхід дозволяє швидко втрутитися, якщо виникне помилка, та знизити ризики для пасажирів та компанії. Крім того, це допомагає Tesla відповідати базовим вимогам безпеки та регуляторів, адже їх технологія все ще поступається за надійністю лідерам ринку, таким як Waymo, які вже проводять повністю безпілотні поїздки після довгих випробувань з водієм-охоронцем.

Більше цікавого:

Джерело: The Verge, TechCrunch

Читайте также:

Tesla представила роботаксі Cybercab і маршрутку в кіберпанк-стилі Robovan

Я навчаю автопілот для Tesla — і ось як влаштована моя робота

Tesla навчає автопілот на записах з автомобіля Маска. Як це може вплинути на управління авто?

Безпілотні аеротаксі EHang почали перевозити пасажирів у Китаї