Чому проект по відстеженню людей з COVID-19 в Великобританії зазнав невдачі

Національна служба охорони здоров’я Великобританії (NHS) активно використовує можливості big data. Вже майже десять років вона веде найбільшу базу даних для досліджень онкологічних захворювань, а на початку пандемії COVID-19 зібрана NHS інформація допомогла з’ясувати, що дексаметазон — один з найбільш перспективних ліків проти нового вірусу. Не дивно, що саме NHS взялася за розробку програми для відстеження контактів із зараженими.

Але в червні британський уряд оголосив, що відмовиться від початкового плану на користь простішого запасного варіанту. Ось що призвело до такого рішення.

Який підхід був обраний і чому?

Цифровий трейсинг — повідомлення, які можуть попереджати користувачів про потенційний контакт з носіями хвороби, — це нова технологія. Ще не доведено, наскільки такі додатки корисні для відстеження контактів. Але їх потенціал зріс би, якби вони могли також збирати інформацію, яка допомагає відстежувати вірус іншими способами: виявляти закономірності в поширенні, осередки зараження, спалахи на ранніх стадіях або навіть зберігати дані про демографію.

Саме через це чиновники й розробники NHS вибрали для додатка централізовану модель. Передбачалося, що він зможе збирати інформацію про контакти в захищеному вигляді та деанонімізувати користувачів.

Централізований підхід дає більше можливостей для аналізу даних, ніж децентралізовані моделі: вони дозволяють надсилати повідомлення про небезпечні контакти, але не дають чиновникам розширеного доступу до інформації. Ці моделі — такі, як пропонували Google й Apple, і які в цей час використовує NHS – не так глибоко проникають у приватне життя. Їх творці сподіваються, що захист приватності підвищить довіру до додатка, і їм почне користуватися більше людей.

Були й інші чинники, що вплинули на вибір Великобританії. У країни не так багато можливостей для тестування і персоналу, який би займався відстеженням. Це означало, що децентралізована система могла бути перевантажена, якби отримувала повідомлення про кожне потенційне зараження, тоді як централізована, яка б враховувала лише підтверджені випадки захворювання, зажадала б менше ресурсів.

Водночас чиновники жадали слави (і навіть лицарських титулів) і планували створити додаток, який буде не просто успішним, а кращим у світі. Вибір схилявся на користь централізованої моделі, і проблеми, пов’язані з розробкою, були проігноровані.

З якими проблемами зіткнулися розробники?

Одним з багатьох технічних перешкод стала робота Bluetooth. Практично всі програми для трейсингу використовують цю технологію, щоб стежити, хто з ким перебував поруч. Теоретично, якщо Bluetooth працює постійно, то дані будуть дуже точними й надійними, а система охорони здоров’я не буде перевантажена хибнопозитивними результатами, через які знизиться довіра до системи та буде потрібно додатково провести тисячі тестів і примусово відправити людей на самоізоляцію. Але на практиці отримати точні результати було непросто, а щоб підвищити їх якість, потрібні були зусилля розробників з усього світу.

Британська сторона проігнорувала ще один важливий факт: в Apple і Google є політика захисту конфіденційності користувачів, відповідно до якої в додатках блокується постійне сканування Bluetooth і відправка даних третім особам. Вони відмовилися міняти політику для коронавірусних додатків. Замість цього технологічні гіганти створили інструментарій, що дозволяє децентралізованим додаткам відстежувати контакти, не передаючи призначені для користувача дані владі.

Таким чином, у Великобританії залишалися два варіанти: переконати технологічних гігантів зробити для неї виняток або створити додаток, який обійшов би захист, розроблений Apple і Google. Ймовірно, країна просто сподівалася, що компанії не закриють лазівки, які використовували розробники програми.

Їм вдалося добитися великих успіхів, ніж очікували скептики: додаток якось працював, принаймні, на Android. Але «якось» — недостатньо для інструменту, який повинен широко застосовуватися під час глобальної кризи охорони здоров’я.

Тому понад місяць тому уряд Великобританії таємно доручив розпочати розробку іншого додатка на базі децентралізованої моделі. Ці дві конкурентні системи були розроблені паралельно і з істотними витратами.

Це припало з хаотичними перестановками в топменеджменті британської служби, яка відстежувала заражених коронавірусом. З’явилися нові керівники, і зони відповідальності профільних відділів помінялися, через що робота над відстеженням сповільнилася: іноді дані трейсерів-людей навіть не збігалися з тим, що було в додатку.

У кінці червня уряд повідомив про те, що вже було очевидно: Великобританія відмовляється від централізованого підходу на користь децентралізованого. За тиждень до цього без зайвого розголосу було укладено відповідний контракт.

Великобританія більше не намагається бути «найкращою у світі»: тепер завдання в тому, щоб створити додаток з тією ж функціональністю, що й у закордонних аналогів.

З урахуванням того, що роботи почнуться пізніше, а інші країни вже створюють децентралізовані додатки для трейсингу, неясно, чи зіграє новий додаток хоч якусь роль в боротьбі Великобританії з коронавірусом.

Які висновки можна зробити з цієї історії?

Перш за все, повідомлення ЗМІ про дії Великобританії можуть бути суперечливими, і важко зрозуміти, що ж пішло не так. Багато джерел стверджують, що тепер країна буде використовувати додаток, розроблений Google й Apple, об’єднавши інструментарій для розробників з повністю готовим додатком. Вони не беруть до уваги, що у Великобританії вже є децентралізований додаток на стадії розробки.

Користувачі соцмереж більше стурбовані неоднозначною роллю Домініка Камінгса. Головний радник прем’єр-міністра проявляє великий інтерес до використання даних в політиці з того часу, як він успішно застосував їх при плануванні голосування за Brexit.

У численних вірусних твітах стверджується, що британський підхід був завуальований тактикою по захопленню особистих даних. Водночас джерела, близькі до розробників програми, кажуть, що Великобританія намагалася використовувати видатний досвід NHS, щоб зробити додаток корисніше.

Інші вважають, що причина невдачі полягає в зіткненні між урядом Великобританії й технологічними гігантами, яке виграли останні. Таке трапляється, але очевидних доказів цієї версії немає. Великобританія не робила ніяких зусиль, щоб юридично примусити Google або Apple до будь-яких дій: вона попросила їх добровільно послабити захист конфіденційності. Але ці компанії, побачивши, що багато інших країн використовують децентралізований підхід, вирішили не здаватися. Зрештою Великобританія вирішила, що боротьба не варта витрачених зусиль.

Ці проблеми специфічні для Великобританії, тому зробити загальні висновки з невдач NHS важко. Але цей приклад може нас дечому навчити.

По-перше, команда зосередилася на потенційних плюсах централізованого додатка й спочатку ігнорувала всі додаткові проблеми, пов’язані з цим підходом. Зовнішні проблеми, багато з яких публічно обговорювалися, були проігноровані. Проєктом керували хаотично, і він став предметом бюрократичних конфліктрів. Це призвело до зайвих витрат, марного витрачання сил і часу.

Ціна нерішучості та помилок надзвичайно висока, особливо з огляду на те, що Великобританія стала однією з найбільш постраждалих від коронавірусу країн. Там вже підтверджено понад 40 тисяч смертей від COVID-19. Незалежно від того, чи нашкодила ситуація в Великобританії майбутньому всіх додатків для трейсингу, чи ні, ясно, що відсутність чіткої комунікації з боку влади завдало шкоди потенціалу всіх технологій, які зараз використовуються.

Однак альтернатива проєкту є, а значить, ситуація не така безнадійна, як могла б бути. Уряд міг би продовжити роботу над проблемним, частково придатним для використання прототипом і поширити його на всю країну, всупереч численним перешкодам й проблемам. Але NHS почала розробляти запасний план, не намагаючись впровадити централізований додаток на рівні країни.

Зараз ЗМІ заслужено критикують уряд Великобританії. Але все могло скластися набагато гірше.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: MIT

Читайте также:

Apple назвала номінантів на звання найкращих додатків App Store Awards 2023

4 тренди у розробці мобільних додатків у 2023 році

ТОП застосунків, які активно розряджають ваш смартфон

Найкращі iOS-застосунки та ігри 2022 року за версією Apple