Чому спам називається спамом: несподівана історія популярного терміна

У наші дні слово «спам» асоціюється виключно з настирливою непроханою рекламою, а ще півстоліття тому за цим словом стояла марка продуктів. Але як так сталося, що назва консервів перетворилася на позначення масового розсилання повідомлень?

Вперше про «спам» світ почув 5 липня 1937 року, коли американська компанія Hormel Foods Corporation представила консервовану свинину Spam (читається як «спем»). Нову торгову марку вигадав Кен Дайно, брат тодішнього глави Hormel Foods Corporation Джея Сі. Хормела, а розшифровка цієї назви, за словами Хормела, відома лише невеликому колу колишніх керівників Hormel Foods. Але вважається, що Spam (або SPAM) – це скорочення від «шинки зі спеціями» (spiced ham), основного інгредієнта нових консервів.

Вихід продукту на ринок супроводжувався активною рекламною кампанією, в якій часто й дуже настирливо згадувалося назва Spam, а потім з початком Другої світової війни та вступом до неї США, про «спем» заговорили по всьому світу. Свинячі консерви Spam стали невіддільною частиною раціону солдатів не тільки армії США, а й союзників. З продукцією Hormel Foods познайомилися у Великій Британії та СРСР, а також у країнах Тихоокеанського регіону, де були присутні американські військові. В умовах бойових дій Spam був незамінним продуктом, а ось після закінчення Другої світової війни прагнення позбутися запасів консервів зіграло з виробником продуктів злий жарт.

Компанія, як і на запуску нового бренду, розгорнула вкрай агресивну рекламну кампанію, використовуючи для просування Spam всі доступні способи — у результаті мільярдну банку «спему» було продано 1959 року, а через 10 років консерви стали асоціюватися вже з настирливою рекламою.

У 1970 році британська комік-група «Монті Пайтон» випустила свій скетч під назвою Spam, в якому обігрувала ситуацію з повсюдною рекламою консервів. У ролику герої опиняються в кафе, де кожна страва в меню містить «спем», а всі відвідувачі оглушливо співають рекламну пісню Spam. Гумористична замальовка, що зображала ситуацію того часу, не забулася через півтора десятиліття після виходу скетчу «Монті Пайтон».

У 1986 році в популярній на той момент комп’ютерній мережі Usenet якийсь користувач Дейв Родес став наполегливо рекламувати фінансову піраміду, публікуючи один і той же текст з інструкцією збагачення в різних конференціях, чим досить швидко набрид користувачам. Аудиторія швидко побачила аналогію між цими повідомленнями та популярним скетчем (у 3,5-хвилинній замальовці «Монті Пайтон» слово spam згадувалося 108 разів), так що настирливу рекламу прозвали на честь консервів, які рекламувалися таким же агресивним способом.

Пізніше, коли спам (у такому прочитанні слово узвичаїлося в новому значенні) вже перетворився на спосіб заробітку як чесним, так і відверто шахрайським шляхом, в Hormel Foods в судовому порядку неодноразово намагалися заборонити використання своєї торгової марки, але не змогли цього зробити. У результаті слово spam в наші дні асоціюється з м’ясними консервами SPAM, які в багатьох варіантах випускаються досі, в абсолютній меншості — для більшості аудиторії це «сміття», яке приходить на електронну пошту, в соціальних мережах та месенджерах або надходить у вигляді дзвінків, але не популярний у середині минулого століття продукт.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Історія дизайнерських інновацій, що виникли внаслідок криз охорони здоров’я

Хто пише музику для трейлерів, які продають вам фільм

Сара Сігер — астрофізик, яка шукає нам іншу Землю

Страждання заради майбутнього — як школярі Китаю складають найважчий іспит у світі