Роль штучного інтелекту у процесі навчання персоналу

Технічний прогрес не залишає нам вибору. Кожній компанії доводиться шукати нові підходи до вирішення як старих, так і нових завдань. При цьому від персоналу вимагається найактуальніші навички та рівень підготовки не нижче середнього у цій сфері. Але ж як домогтися такого, якщо в наш час робочі умови змінюються кожного дня, а спеціалісти виходять з вищих учбових закладів підковані лише по теоретичній частині?

За даними бюро трудової статистики США (U.S. Bureau of Labor Statistics), людям доведеться навчатися набагато більше в процесі самої роботи та сьогоднішні випускники вищих навчальних закладів засвоять вже біля 8-10 спеціальностей до 38 років. Це відбуватиметься тому, що самі по собі професії будуть змінюватися по мірі того, як роботизація та технологія штучного інтелекту буде проникати у галузь.

Тим часом сучасні вирішення у сфері навчання дозволяють створювати унікальні умови для підготовки та перепідготовки спеціалістів згідно з актуальними вимогами. Це здається не тільки ефективніше, але ще й дешевше, ніж традиційні схеми навчання, завдяки провідним технологіям, включаючи наступні.

Віртуальна реальність для віддаленої підготовки

У віртуальній реальності головним чином активізується зір. Ми отримуємо 80% саме через очі і саме тому знайомство з новими пристроями, установками або умовами праці простіше за все відтворювати у віртуальній реальності. Такий підхід особливо виправдовує себе на небезпечному виробництві, до прикладу, коли у видобувну компанію приходять молоді спеціалісти, що не бачили шахти наживо та не уявляють як саме потрібно себе поводитися.

У віртуальній реальності можна відпрацювати різноманітні небезпечні для життя та здоров’я процеси. Наприклад віртуальна модель завантажуваної платформи на одному з підприємств допомагає уникнути тяжких травм та хвороб в реальності, дозволяючи людині «протестувати» роботу у віртуальному середовищі.

Якщо ж екстрена ситуація все ж склалася, віртуальна реальність передбачила і такий перебіг подій. Наприклад, на сьогодні уже існують рішення для тренування дій персоналу при пожежі на нафтовій вежі, хоча раніше подібні тренінги були чисто теоретичними. Справа в тому, що ніхто не буде будувати та підпалювати нафтову платформу спеціально для навчання, а ось поринути у віртуальну реальність та пройти тренінг можна скільки завгодно разів, поки ви не отримаєте гідних результатів командної роботи.

Доповнена реальність як метод інструктажу

Другий напрямок, що розвивається стрімкими темпами – це доповнена реальність. У доповненій реальності, людина зможе відстежувати на екрані свого смартфону чи планшету те, що знаходиться перед ним, але при цьому також може бачити і додаткову комп’ютерну графіку. Системи доповненої реальності не занурюють у віртуальний світ та допомагають розібратися з новим механізмом та навчитися працювати у нових ситуаціях. Вже сьогодні засоби доповненої реальності дозволяють економити на перепідготовці, показуючи підказки операторам при роботі на нових станках та агрегатах.

Штучний інтелект для пошуку індивідуальних траєкторій навчання

Технології штучного інтелекту спираються на великі масиви даних, які сьогодні збирає практично кожна більш-менш успішна компанія у світі. Завдяки застосуванню автоматичної аналітики ми можемо створювати індивідуальні траєкторії навчання для кожного окремо взятого співробітника. Необхідні курси та тести (включаючи й те, що використовують віртуальну реальність) можуть та повинні підбиратися з урахуванням індивідуальних досягнень людини, а також їх прямих службових обов’язків та змін, які відбуваються на підприємстві. Таким чином, завдяки штучному інтелекту можна автоматично запланувати курс підвищення кваліфікації для токарів саме перед постачанням нової партії станків, аби вони могли продовжити роботу без перерви на навчання.

Змішана реальність або ж навчання «на ходу»

Через спеціальні окуляри система може розпізнавати та рекомендувати спеціалістам здійснювати необхідні дії, змішуючи реальний та віртуальний світ докупи. Людина може отримати вказівку «який саме важіль потрібно підняти та до якого положення» та одразу ж виконати цю дію. Така допомога являється безцінною у екстрених ситуаціях. На сьогодні змішана реальність все частіше застосовується для навчання на віддалених об’єктах, куди не так і просто долетіти спеціалісту в разі аварії. А з інструментами змішаної реальності  оператор може виконати будь-які нові дії, навіть якщо раніше він ніколи цього не робив.

Геймифікація та «непомітне навчання»

Завдяки використанню мобільних пристроїв та розвитку технологій позиціонування, сьогодні успішно застосовуються концепції «непомітного навчання» і «безперервного навчання». Вони особливо ефективні для молодих спеціалістів із так званого покоління Z, котрі, за даними психологів, втрачають концентрацію вже через 8 секунд, якщо їм не цікаво.

Хорошим прикладом геймифікації та «непомітного навчання» може бути практика роботи з планшетами у великих роздрібних магазинах. Співробітник отримує підказки про те, як і що саме потрібно робити, наближуючись до кожного стенду або до ящиків на складі. За рахунок цього відбувається навчання прямо на робочому місці, причому у локальному режимі.

Інший аспект – це неперервність навчання. Постійна участь у різних конкурсах та перегонах, наприклад, за звання «продавець року», які легко влаштувати у професійних соцмережах. Геймифікація при перевірці спеціальних знань також підштовхує співробітників до нових звершень у навчальному процесі.

Висновок

Сучасні технології навчання роблять процес підготовки та перепідготовки більш динамічним та доступним. Більш того, усі перераховані вище технології прекрасно комбінуються один з одним та дозволяють отримати єдиний контур навчання, використовуючи переваги одразу декількох технологічних досягнень. При використанні нових технологій цінова політика організації навчання стає дедалі нижче, ніж організація постійних відряджень та, звичайно, будівництва навчального центру.

На кожному підприємстві потрібно оцінювати ефективність впровадження нових засобів індивідуального навчання, з урахуванням зекономлених годин на адаптацію персоналу, не куплених білетів, мінімізації часу відсутності на робочому місті, заробітних платах інструкторів, тощо. Адже з кожним новим співробітником та новою цифровою навчальною програмою об’єм зекономлених засобів дедалі збільшується.

Тим не менш, нові практики навчання просто не мають альтернативи, якщо ми говоримо про підготовку до різних непередбачуваних ситуацій і роботи у небезпечних умовах. У цьому випадку нові форми навчання дозволяють досягти підвищення готовності персоналу та знизити критичні ризики, пов’язані з робочим процесом. Висока вартість помилки на нафтових платформах, при роботі у плавильному цехові або при будівництві плаваючих суден, приводить до того, що новачами у використанні сучасних технологій навчання стають саме підприємства з важким та небезпечним виробництвом.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО: