Надто розумні ігри: що відбувається з даними, які «чують» мобільні додатки

Вже кілька десятиліть люди дивляться телевізор. Здається, що нині акценти змістились, і відтепер спостереження – двобічне. Про те, як технології відслідковують і підслуховують наші дії – в адаптованому перекладі статті видання The New York Times.

5_tracking

Жертви реклами

На перший погляд ігрові додатки з невинними назвами Pool 3D, Beer Pong: Trickshot чи Real Bowling Strike 10 Pin не віщують біди. А персонажем однієї з них – Honey Quest – взагалі є мультяшний ведмедик Джамбо. Проте, завантажені на смартфони, ці додатки відслідковують, що переглядають користувачі, навіть тоді, коли не грають в ігри. Це ще один приклад того, як компанії використовують пристрої, без яких, на думку багатьох людей, не можна обійтись, для документування тенденцій перегляду телепрограм і реклами.

Ці додатки використовують програмне забезпечення від компанії-стартапа Alphonso, яка збирає дані про перегляди телепрограм для рекламодавців. Використовуючи мікрофон смартфона, програмне забезпечення Alphonso може деталізувати, що дивляться люди, ідентифікуючи аудіосигнали телепрограм і телереклами, а іноді навіть синхронізуючи цю інформацію з місцями, які відвідують користувачі, і фільмами, які вони дивляться. Потім інформація може бути використана для надання індивідуалізованих оголошень, а також у спробі проаналізувати, наприклад, те, які оголошення спонукали людину піти до автосалону. Однак, деяке відстеження відбувається за допомогою ігрових додатків, які взагалі не використовують мікрофон смартфона. Програмне забезпечення може також виявляти звуки, навіть якщо телефон знаходиться у кишені, якщо програми працюють у фоновому режимі.

Більше 250 ігор, які використовують ПЗ Alphonso, доступні в магазині Google Play; деякі з них також доступні в магазині додатків Apple.

Непрозора прозорість

Компанія Alphonso заявила, що правила функціонування її ПЗ, яке не записує людську мову, чітко пояснені в описі додатків і політиках конфіденційності, а компанія не може отримати доступ до мікрофона чи місця знаходження користувача, якщо він не висловив на це згоду. Навіть якщо користувач погодився з умовами, на сайті компанії можна скасувати своє рішення, стверджує Ашиш Хордія (Ashish Chordia), генеральний директор Alphonso. Однак, компанія відмовляється повідомити, дані скількох користувачів вона збирає, а пан Хордія заявив, що не може розкрити назви приблизно 1000 ігор і додатків, які використовують ПЗ Alphonso. Директор також повідомив, що Alphonso не схвалює використання свого ПЗ у програмах, призначених для дітей, але у грудні воно було інтегроване у більше, ніж десяток ігор від компанії KLAP Edutainment в Індії, яка характеризує свою діяльність як «здебільшого зосереджену на навчальних іграх для дітей та учнів».

Alphonso є однією з кількох молодих компаній, що використовують нові технології, аби «потрапити до віталень» у пошуках свіжої інформації для маркетологів. Попри всі розмови про панування цифрових технологій у рекламному світі, телебачення лишається вагомим джерелом формування купівельних тенденцій споживачів, тож рекламодавці із задоволенням платять за посилення свого впливу таким чином, а також за аналіз ефективності витрат. Розповсюдження подібних технологій у поєднанні з популярністю під’єднаних до інтернету телевізорів й інструментів, які дозволяють ідентифікувати відеоконтент через пікселі та фрагменти аудіо, призвело до застосування сумнівних практик.

У 2016 році комісія торгівлі США зробила попередження десяткові розробників, які встановили програмне забезпечення під назвою Silverpush на додатки з метою використання мікрофонів пристроїв для прослуховування звукових сигналів, які не могли чути люди, аби відслідковувати, що вони дивилися по телевізору. У 2017 році компанія Vizio погодилась виплатити $2,2 млрд для врегулювання претензій стосовно того, що вона збирає та продає дані про перегляд з мільйонів підключених до інтернету телевізорів без відома або згоди їх власників.

Компанії, що збирають такі дані, особливо через ігри, повинні роз’яснювати споживачам, що відбувається, «оскільки це настільки несподівано, – говорить Джастін Брукман (Justin Brookman), директор відділу політики у галузі захисту прав споживачів адвокатської групи Consumers Union, колишній директор з питань політики торгової комісії, яка працювала над справою Silverpush. – Коли користувач бачить повідомлення “дати дозвіл мікрофону мати доступ до реклами”, йому може бути незрозуміло, що це означає, що мікрофон весь час слухатиме, чим займається людина. Компанії зобов’язані пересвідчитись, що споживачі знають, що відбувається».

Завдяки своєму програмному забезпеченню Alphonso може стежити за оголошеннями, які люди бачать у будинках друзів та інших місцях. Компанія також співпрацювала з кіностудіями, аби отримувати дані навіть, коли люди ходять до кінотеатрів. Додатки смартфонів, які використовують ПЗ Alphonso, навіть якщо вони не використовуються активно, можуть розпізнавати фільми на основі заздалегідь наданих студіями фрагментів. Пан Хордія заявив, що Alphonso співпрацює з додатком для прослуховування музики Shazam, яка має доступ до мікрофона на багатьох телефонах. Alphonso може надати зібрані фрагменти Shazam, який може використовувати власну технологію розпізнавання контенту для ідентифікації користувачів, а потім продавати цю інформацію Alphonso. Компанія Shazam, яку нещодавно погодився купити Apple, відмовилася надати коментар щодо співпраці з Alphonso.

Парадоксально інше: люди використовують дедалі більше пристроїв з під’єднанням до інтернету, одночасно висловлюючи занепокоєння, що компанії збирають інформацію про користувацькі тенденції.

«– Необхідно бути дуже обережними, оскільки сьогодні у нас є більше пристроїв, які збирають більше інформації у вітальнях, спальнях, на вулиці та в будинках інших людей, – говорить Дейв Морган (Dave Morgan), засновник і генеральний директор компанії Simulmedia, яка працює з рекламодавцями для цільової телереклами. – Питання не в тому, що є законним. Питання в тому, щоб не переступити межу».

Додатки з використанням ПЗ Alphonso та їх співпраця з Shazam демонструють, як прослідковується зв’язок між тим, що чують наші телефони, й оголошеннями, які з’являються на сайті або у стрічці новин соціальної мережі через кілька годин. З іншого боку, багато людей говорили про проблеми розпізнавання аудіо за допомогою таких додатків, як Shazam, якщо є забагато фонового шуму, тому незрозуміло, скільки інформації можуть отримувати щодня додатки з використанням ПЗ Alphonso.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: The New York Times, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»