У період інформаційної доби час плине настільки швидко, що ми не завжди встигаємо пристосуватися до нових реалій свого життя. Сьогодні ми б хотіли знайти відповідь на цілком нагальне питання: чому люди персоніфікують машини й гаджети?
Кількість пристроїв, з якими можна потеревенити, збільшується — спочатку це був телефон, потім автомобіль, а тепер ви можете керувати і своїми побутовими пристроями. Діти, швидше за все, зростатимуть, думаючи, що все навкруги є «розумним» або, принаймні, інтерактивним: один розробник ПЗ розповів «The Washington Post», що після взаємодії з Alexa від Amazon, його малюк почав говорити з підсклянниками. Але навіть і без балакучих гаджетів дослідження вказують на те, що за певних обставин люди олюднюють повсякденні продукти.
Іноді ми ставимося до речі як до людини, тому що почуваємося самотніми. В одному експерименті люди, які повідомили, що відчувають себе ізольованими, були сильніше за інших схильні приписувати різним гаджетам вільну волю і свідомість. У свою чергу, відчуття спорідненості з об’єктами може зменшити самотність. Коли студентам коледжів нагадували про те, що їх було виключено, вони компенсували це, збільшуючи кількість друзів у Facebook. Виключенням стала група учасників дослідження, якій давали завдання взаємодіяти з телефонами так, нібито останні мають людські якості. Вочевидь, телефон займав місце справжніх друзів.
В інших випадках ми персоніфікуємо продукти, прагнучі зрозуміти їх. Спеціальне дослідження показало, що три з чотирьох респондентів лаяли свій ПК — і чим більше проблем з’являлося через комп’ютер, тим з більшою імовірністю вони звітували про те, що в нього є «свої власні переконання та бажання». Коли ми наділяємо продукти і предмети людськими якостями, від них згодом важче відмовитися. Після того як респондентам запропонували оцінити особистість свого автомобіля, люди неохоче говорили про те, що вони збираються замінити його незабаром. Антропоморфізм об’єктів має тенденцією до накопичення.
Отже, як люди призначають властивості об’єкту? Частково, ми спираємося на зовнішній вигляд. У людей широкі обличчя асоціюються з пануванням. Подібним чином респонденти оцінювали автомобілі, годинники та наручні годинники і надають перевагу подібним дизайнерським рішенням. Аналіз продажів автомобілів у Німеччині показав, що машини з решітками, які були розташовані подібно до людської посмішки, та фари, які візуально були подібними до звужених очей людини, продавалися найкраще. Покупці вважали, що ці риси вказують на підвищену дружелюбність, або, відповідно, агресивність.
Не дивно, що багато компаній використовують талісмани, щоб відродити бренди. Дослідження візуального вигляду 1151 персонажу, що представляє бренд, виявило, що найбільш популярними є символи, які виглядають людиноподібно: люди (Marlboro Man) були найпопулярнішими, складаючи 21% талісманів, за ними йдуть птахи (Twitter), домашні тварини (Morris the Cat), дикі тварини (Tony the Tiger) та різноманітні представники флори (Mr. Peanut).
Однак персоналізація продуктів і брендів може мати і негативні наслідки. Коли кавоварка була олюднена в рекламі I am Aroma, чоловіки — не жінки — відчували себе обдуреними внаслідок збільшення ціни. Тепер, коли на ринку з’являються кавові апарати, які підтримують розпізнавання мови, можливо, вони завоюють прихильність користувачів.
ВАРТО ЧИТАТИ:
Джерело: TheAtlantic