У Китаї старі гаджети можна перетворити на витвори мистецтва

У Китаї щорічно викидають мільйони тонн електронних продуктів, що залишають гори відходів. Цю проблему намагаються вирішити молоді підприємці. За певну плату вони розбирають застарілі та зламані пристрої – телефони, ігрові консолі, камери – і вручну створюють із них витвори мистецтва.

У новому проєкті 28-річної Лінь Сі центральне місце займає годинник, який назавжди застиг на позначці 11:45. Вона акуратно розбирає його і розміщує кожну деталь — стрілки, зубчасту передачу та годинникове каміння — навколо обручки так, щоб це нагадувало дерево життя.

Витвір мистецтва замовив чоловік, який несподівано втратив дружину, і годинник показує точну хвилину її смерті. Напис говорить: «У неточному годиннику кожен рух стрілки неправильний. Але якщо вони зупиняються, то показують правильний час хоча б двічі на день. Іноді краще залишатися на місці, аніж сліпо рухатися вперед».

Для Лінь цей годинник — один із багатьох старих гаджетів, які знайшли нове життя в її студії в провінції Шаньдун на сході Китаю.

Щороку в Китаї старіють понад 400 млн смартфонів, середній термін служби яких становить трохи більше двох років. За даними Китайської асоціації циркулярної економіки, більш ніж половина цих телефонів зберігаються вдома і не використовуються.

2020 року інформаційне агентство «Сіньхуа», посилаючись на офіційні дані, повідомило, що Китай щорічно виробляє близько 2 млн т електронних відходів. В агентстві додали, що до 2030 року обсяг відходів по всій країні може сягнути 27 млн т.

Лінь належить до нової хвилі підприємців, які за певну плату розбирають застарілі чи зламані пристрої — телефони, ігрові консолі, камери — і створюють із них витвори мистецтва вручну. Для клієнтів ці роботи мають як естетичну, і емоційну цінність.

У 2021 році Taobao, провідна платформа електронної комерції країни, визнала такі послуги однією з унікальних професій Китаю. У соціальних мережах Лінь та її конкурентів називають «фахівцями із поховання мобільних телефонів», що її трохи турбує.

«Ми приділяємо більше уваги художній та духовній діяльності, але цей термін має на увазі, що ми влаштовуємо похорон гаджетів, що не використовуються, — каже Лінь, у якої понад 600 тис. підписників на Douyin, китайської версії TikTok. — Я просто рада, що народилася в епоху, коли знайшла шлях, який поєднує допомогу іншим з моїми особистими інтересами».

Лі Ішень, артдизайнер із Гуанчжоу, розповідає, що попит на перероблення таких гаджетів зріс. На його досвід, найчастіше для цих цілей вибирають старі моделі телефонів з унікальним дизайном.

Лі та його дружина створили перший проєкт у 2018 році, коли мало хто займався цим бізнесом. Вони переробляли iPhone 4.

«Для багатьох людей у Китаї він має особливе значення, оскільки це була перша модель iPhone, представлена тут», — згадує Лі.

Щоб його придбати, багатьом доводилося відкладати гроші та годинами стояти у чергах.

Лінь почала захоплюватися таким мистецтвом, коли навчалася за кордоном у Великій Британії. Вона відвідувала безліч музеїв, але її увагу привернув один експонат — розібрана лампа, поміщена в рамку, що відображає те, що вона назвала «гармонійною красою» деталей.

Коли Лінь повернулася до Китаю, вона звернула увагу на викинуті портативні ігрові консолі та почала перетворювати їх на настінне мистецтво. 2020 року вона відкрила свою студію під назвою Seeou Design. Наразі там працюють приблизно 10 співробітників, і вона виконує від 30 до 50 індивідуальних замовлень на місяць.

Клієнтура різноманітна: одні бажають увічнити особисті спогади, інші – моменти, проведені з близькими. Лінь працює не тільки з телефонами, але й з іншими електронними пристроями, такими як камери, дрони та навіть обладнанням для майнінгу криптовалют.

Вартість варіюється приблизно від $100 за прості завдання до $2,8 тис. за складніші. За словами Лінь, проєкт зі звичайним смартфоном може зайняти три дні, а з більш складним та незнайомим пристроєм – місяць. Вона також пропонує спеціальний набір, що дозволяє клієнтам самостійно створити картинку із популярними моделями смартфонів.

Для кожного проєкту пристрій розбирають, а його компоненти очищають та розкладають, щоб створити фінальний дизайн. Проте Лінь підкреслює, що важливо розуміти індивідуальну історію та значення кожної роботи.

«Більше спілкування означає більше задоволення», —каже вона.

Щоб наповнити роботи контекстом та змістом, студія поринає в історію кожного пристрою. За словами Лінь, коли вона тільки-но починала, то користувалася десятками онлайн-керівництв і навіть зверталася до місцевих ремонтних майстерень, щоб навчитися цього ремесла.

Лінь визнає: хоча останніми роками бізнес набирає обертів, це, як і раніше, нішева послуга.

Як розповідає Лі, попит був високим у 2019 році, коли такі витвори мистецтва тільки з’явилися, але початковий ентузіазм поступово згас.

«Наступна цінова війна на конкурентному ринку, а також розробка стандартизованих продуктів швидко знизили прибуток багатьох дизайнерів», – пояснює вона. – «Багато любителів, які займалися цим з особистого інтересу, пішли з бізнесу, оскільки їм було важко постійно впроваджувати щось нове та залучати клієнтів».

Лінь також наголошує, що талант у цьому бізнесі зустрічається рідко та високо цінується.

«Майстер повинен захоплюватися цифровими продуктами, розбиратися в дизайні та цікавитися історією клієнта», – стверджує вона.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: SixthTone

Читайте также:

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

Прозорий ноутбук, смартфон-браслет та машина Xiaomi: що показали на виставці MWC 2024?

Потужність штучного інтелекту Google стане доступна в новій серії Samsung Galaxy S24

Британський стартап обіцяє відновити льодовики Арктики