Електронні підручники та освіта — досвід шкіл та коледжів у США

Електронні підручники, які тільки починають з’являтися в українських школах, вже активно використовуються педагогами та учнями в школах США. Видання Publishers Weekly підготувало огляд ринку навчальних електронних книг в Америці, виокремило деякі закономірності та тенденції розвитку галузі.

Попит на электрону книжку в освітній системі

Для початку потрібно зазначити, що підрахувати точні обсяги ринку електронних підручників у США досить складно з огляду на різноманіття того, які комплектації е-книг замовляють школи. У звіті Асоціації американських видавців за 2014 рік йдеться, що дохід видавців від продажу електронних книг шкільним навчальним закладам склав загалом близько $1,6 млрд, з яких $1,2 млрд припадає на комплекти книг та $382 млн – на окреме ПЗ та платформи. Зважаючи на такий значний дохід, який до того ж має потенціал зростання, дедалі більше американських компаній відстежує можливості й тенденції цього ринкового сегменту. Дослідження, яке у 2014 році проводив часопис School Library Journal, показало, що 66% американських шкіл користуються е-книгами – це на 10% більше, порівняно з даними, що були отримані роком раніше. Нижче наведено результати дослідження ринку е-книги від Lightsail (січень 2015):

Basic CMYK

У 2010 році 25% дітей читали е-книги (не враховуючи підручники), тоді як у 2014-му цей показник сягнув 61%. Більшість дітей читає електронні книги вдома, але відсоток дітей, які читали їх у школі, зріс із 12% у 2012-му до 21% у 2014-му. Всі дані вказані з посиланням на звіт «Дитяче й родинне читання» за 2015, який підготував Scholastic (один із найвідоміших видавців навчальної і дитячої літератури у США і світі):

e-reading_2

e-reading_3

e-reading_4
*вдома у друга, в бібліотеці, в іншому місці + ті респонденти, які не читали е-книг

Дженіфер Аллен (Jennifer Allen), президент Асоціації навчальної книги й медіа (Educational Book and Media Association) і менеджер з продажів компанії Booksource (спеціалізується на підготовці видань для шкільних класів), відзначає незначне зростання у сфері електронної книги впродовж останніх років.

«Мені здається, що вчителі досі визначаються з тим, як найкраще використовувати е-книги. Значно більший інтерес до е-книг мають шкільні бібліотеки. До того ж бібліотекарі частіше мають змогу самостійно розпоряджатися своїми витратами, тоді як вчителі мусять узгоджувати це з координатором читання чи спеціалістом, відповідальним за навчальну програму чи будь-яким іншим фахівцем. Таким чином рішення приймає зовсім не та людина, яка цими книгами користуватиметься.»

Вибір електронної літератури

Упродовж останніх років бюджети шкіл у США скоротили, тому підходити до вибору е-книг заклади мають особливо виважено, оцінюючи вартість самих видань, так само як і вартість пристроїв для читання. Слід пам’ятати, що для е-книжок потрібно забезпечити належні технічні умови (якісний Wi-Fi, інтернет-фільтри, об’єм пам’яті тощо). Додаткові проблеми виникають, якщо школи дозволяють приносити власні пристрої, адже вчителі повинні переконатися в тому, що цифровий контент, який вони передплатили, справно відтворюватиметься на учнівських девайсах. Багато шкіл в США дозволяють віддалений доступ до своєї е-колекції, за умови, що учні мають доступ до інтернету.

Видання також наголошує на тому, що перш ніж купувати е-книжки, школа має розробити стратегію їхнього використання. Як розповідають продавці, час від часу їм доводиться чути від навчальних закладів питання на кшталт: «Ми щойно отримали лептопи/планшети/е-читанки, і що нам тепер робити?». Зростання потреби американських шкіл у фахових знаннях із IT спричинило різнобічні зрушення. Відтепер ІТ-спеціалісти відіграють помітнішу роль, освітяни й постачальники е-книг стають обізнанішими в цій галузі, а місцеві ІТ-компанії отримують додаткові замовлення.

Публічні бібліотеки віддають перевагу одному постачальнику (OverDrive), але ринок навчальної е-книги є хаотичним. Американським школам пропонують низку бізнес-моделей для формування колекції е-книг, зокрема:

  • передплата (Storia від Scholastic; Epic!)
  • постійний доступ
  • ліцензія на певний термін
  • ліцензія з визначеною кількістю трафіку (HarperCollins та інші видавці)
  • одночасне використання з іншими цифровими продуктами
  • плата за використання (наприклад, $1 долар за скачування у Brain Hive)

Найбільшою популярністю серед шкіл користується модель з постійним безлімітним доступом: школа платить за одну копію видання, якою може користуватися необмежено. Однак рішення, яку саме пропозицію обрати не завжди має лише фінансові підстави.

«Підтримка системи чи платформи є основним чинником. Вчителі та бібліотекарі мають стежити за матеріалами і знати, коли спливає термін користування тією чи іншою книжкою і коли вона стає доступною для іншого учня. В цьому ми можемо їм допомогти», – розповідає Надер Кваймарі (Nader Qaimari), старший віце-президент компанії Follett (постачає контент для е-читанок 65 тис. шкіл США).

Як просувають електронні книги в школах

Один із найбільших викликів, з яким стикаються педагоги й бібліотекарі, стосується донесення інформації про те, що в школі з’явилися е-книги, учням, їхнім батькам, колегам тощо. Енн Фондрен (Ann Fondren), яка нещодавно пішла з посади координатора відділу бібліотек в шкільному окрузі Спотсильванії (Spotsylvania County Schools) штату Вірджинія, зазначає, що в їхньому окрузі знадобилося здолати своєрідний «поріг переходу» до використання е-книжками.

«Нам варто бути дуже активними і розважливими у промоції е-книг. Додавати їх на виставках друкованих видань, включаючи інформацію до афіш / бюлетнів про книгочитання, просувати їх на шкільних і бібліотечних сайтах, влаштовувати виставки на батьківських зборах – так ми нагадаємо студентам і батькам, що все це доступне», – коментує Фондрен.

За спостереженням Джейн Лофтон (Jane Lofton), бібліотекаря старшої школи Mira Costa в місті Манхеттен Біч (Каліфорнія), у їхній школі немає учнів, які б читали багато е-книг для задоволення.

«Видавці намагаються відтворити досвід читання друкованих книг на е-читанках, але поки це все виглядає дещо недолуго, – каже Лофтон і додає: – Серед причин того, чому нашій школі не вдалося швидко перейти на художні е-книги й читання для задоволення, – незначний вибір видань у нашій колекції».

Тандем друкованої та електронної книги

Незалежно від того, на якій стадії впровадження е-книг перебувають згадані у статті навчальні заклади, усі вони наполягають на тому, що поєднання друкованого та електронного контенту є чинним стандартом у школах та шкільних бібліотеках, до того ж така тенденція зберігатиметься ще протягом тривалого часу. І той факт, що друкована книга досі присутня є дуже втішним для видавців.

Фахівці зазначають, що частка діджиталу зростає, але друк досі має сильні позиції. Непомітно повного переходу з продажів друкованих примірників на продаж електронних. Багато вчителів використовують е-книги в тандемі з паперовими. Представник видання LPS коментує:

«Ми маємо цифрові підручники з математики й мовних мистецтв, однак фінансово для нас не вигідно відмовитися від друкованих книг»

Свої погляди щодо друкованих та електронних книг мають також учні. Згідно з дослідженням компанії Scholastic «Дитяче й родинне читання»–2015, 65% опитаних дітей погодилися з твердженням «Я завжди хочу читати друковані книги, навіть якщо маю електронні». До речі, цей показник зріс, порівняно із 60% за даними дослідження 2012 року. Також серед 61% дітей, які коли-небудь читали е-книги, понад половина відповіли, що віддають перевагу друкованим.

Дані «Дитяче й родинне читання»–2015 від Scholasti:

e-reading_6

Яким буде майбутнє

Що стосується тенденцій розвитку ринку, вчителі зазначають, що їм би хотілося мати е-книги, що є більш юзер-френдлі під час відтворення на мобільних пристроях. В деяких регіонах США майже 100% учнів мають смартфони. Працівники бібліотек вважають, що е-книги розширюють можливості бібліотек надавати доступ до інформації, а також показувати учням усі шляхи навчання й пошуку найкращих відповідей.

Джерело: Читомо