Надлишковий туризм — що це таке, які його наслідки та як вирішити проблему?

В кінці травня цього року Лувр був закритий. Співробітники музею заявили, що скупчення людей в залах з «Моною Лізою» і «Венерою Мілоською» робить ці місця небезпечними. «Лувр задихається», — йдеться в їхньому зверненні, в якому також згадується «повна нездатність» музею справлятися з великою кількістю відвідувачів.

В іншій частині планети альпіністи шикувалися в чергу на гострому як ніж хребті, щоб зійти на вершину Евересту. Вони виглядали так, ніби вирішили встигнути зареєструвати машину в обідню перерву. Фотографія цієї черги стала вірусною, тоді загинули близько десятка альпіністів, а гіди що вижили стверджували, що скупчення людей на найвищому піку у світі була основною, якщо не єдиною, причиною цього.

Черга на Еверест

Такі випадки не поодинокі. Натовпи Instagram-блогерів порушили громадську безпеку під час супер-цвітіння каліфорнійського маку. «Екстремальна екологічна криза» спровокувала «літо дій» проти відвідувачів іспанського острова Майорка. Барселона, Венеція, Рейк’явік і Дубровнік пережили затоплення. Пляжі в Таїланді, Мексиці та на Філіппінах знищуються. Дива природи від Сьєрра-Невади до Анд в небезпеці. Релігійні пам’ятки від Камбоджі до Індії та Риму теж.

Стовпотворіння біля Стоунхенджа

Це явище відоме як надмірний туризм (overtourism), і раптово воно поширилося по всьому світу. Злиття макроекономічних факторів та змінних тенденцій в бізнесі призвело до того, що в популярних місцях збирається все більше людей. Це призвело до погіршення стану навколишнього середовища, виникнення небезпечних ситуацій, а також до збіднення місцевих жителів. Міста по всьому світу задають собі одне й те ж питання: чи можна щось зробити зі своєю зайвою відвідуваністю?

Звичайно, місцеві жителі скаржаться на туристів з незапам’ятних часів, та й самі мандрівники здавна виявляли неповагу до пам’яток, як природних, так і створених людиною. Однак раніше туризм був доступний куди меншому числу людей. На початку XIX століття подорож в особистих цілях вважалася привілеєм лише «багатих дворян і освічених фахівців», для яких туризм був «демонстративним виразом їх соціального класу, який передбачав наявність влади, статусу, грошей і вільного часу». Масовий туризм почав розвиватися тільки в 1840-х роках і ріс разом із середнім класом.

Якщо туризм — це капіталістичний феномен, то надлишковий туризм — його божевільний кузен: загибель від селф-палиць, кораблі зі шведським столом, що зупиняються в історичних портах, парубоцькі вечірки, що закінчуються ушкодженнями чужої власності, онлайн-трансляції розорення тендітних природних середовищ існування і так далі. Занадто багато людей вибирає популярні напрямки: в Барселону з 1,6 млн жителів щорічно приїжджають 30 млн туристів, у Венецію з населенням в 50 тисяч осіб — 20 млн туристів.

Велика кількість туристів у Венеції

Основна причина зростання туризму — макроекономічна. Середній клас збільшується, в останні кілька десятиліть мільйони людей отримали можливість подорожувати. Найсильніше ця тенденція проявилася в Китаї: число поїздок її громадян за кордон зросла з 10,5 млн у 2000 році до приблизно 156 млн у 2018 році. Але не тільки Китай несе відповідальність за збільшення числа туристів. По всьому світу їх число виросло з менш ніж 70 млн в 1960 році до 1,4 млрд сьогодні.

Затор з людей на Великому китайському мурі

Бізнес-тенденції також посприяли появі зайвого туризму. Стали набагато популярніше круїзи, під час яких в портових містах одночасно висаджуються тисячі пасажирів. Наддешеві авіакомпанії, що використовують аеропорти міст-супутників, різко скоротили витрати на подорожі по Європі, Америці та Азії, заохочуючи туристів здійснювати мільярд рейсів на лоукостерах в рік. А такі платформи, як Airbnb, запропонували додаткові варіанти житла в містах від Ріо до Делі, зменшуючи труднощі для мандрівників, підвищуючи пропускну здатність міст і збільшуючи орендну плату для місцевих жителів — наприклад, в Барселоні приблизно на 4%.

Черга на Ейфелеву вежу

Свою роль зіграли й соцмережі. Додатки на зразок Instagram змушують туристів забиратися на скелі та блокувати життєво важливі дороги заради ідеальних знімків, а сайти на зразок Yelp і TripAdvisor розповідають про визначні пам’ятки, тим самим наражаючи їх на небезпеку пошкодження. Термін «надлишковий туризм» прийшов в нашу мову з медіасфери, як і багато інших. Це сталося у 2017 році, коли детально обговорювалися проблеми Венеції, Балі та інших місць, популярних серед мандрівників.

Однак деякі побоювання з приводу надмірного туризму здаються надзвичайно роздутими, а багато скарг місцевих жителів пронизані упередженістю і расизмом. У більшості туристичних напрямків немає проблем з кількістю відвідувачів — чи можуть Орландо або Вегас коли-небудь опинитися переповненими туристами, фактично або за відчуттями? Мандрівники і їх прямі інвестиції залишаються життєво важливими для крихітних італійських міст, великих американських парків і тисяч місць між ними. І хоча багато визначних пам’яток, безсумнівно, переповнені, те ж саме можна сказати лише про невелику кількість міст. Проблема в основному стосується пляжів і музеїв, а не районів або регіонів.

Мери та міські ради намагаються захистити популярні серед туристів місця. Хтось вводить або розширює податки для туристів, наприклад Амстердам, Балі, Единбург, Ірландія, Рим і Венеція. Збори в готелях та при одноденних поїздках зменшують кількість відвідувачів певної точки та при цьому забезпечують її доходами для поліпшення інфраструктури та покриття збитків, який неминуче завдають туристи. Уряди також впроваджують закони, подібні заборони на туристичні автобуси в Римі. Аналогічні заходи повинні стати ще більш важливими в найближчі роки, через те, що середній клас стає все більше, соцмережі — дедалі поширенішими, а подорожі — все дешевшими.

Все це неминуче призводить до збільшення числа скарг від місцевих жителів і збільшення збитку, нанесеного пам’яток. Але водночас відбувається розширення міжкультурних зв’язків, зростання інвестицій і демократизація подорожей. Навіть у надлишкового туризму є свої плюси.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: The Atlantic

Читайте также:

Британський стартап обіцяє відновити льодовики Арктики

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди

Як штучний інтелект погіршує екологічну ситуацію на планеті. Дослідження

Час на кліматичному годиннику спливає…