Дискети: як і чому вони все ще живі

Здається, що дискети — це вже історія з далеких дев’яностих, мало хто з молоді хоч раз тримав їх у руках. Але навіть із появою компакт-дисків та флеш-накопичувачів вони не зникли повністю. Донедавна у Японії всі держустанови мали використовувати дискети. Щобільше, багато компаній «старої школи», включаючи Boeing та Airbus, все ще покладаються на них. Однак проблема полягає в тому, що дискети вже ніхто не виготовляє, і люди починають панікувати, що буде, коли запаси зовсім вичерпаються. Адже вже зараз купівля дискет з кожним роком стає дедалі складнішою.

Залежність від дискет

Ось історія Марка Некейза. У 2018 році він придбав вишивальну машину Tajima за 18 000 доларів, вона була створена ще у 2004 році в Японії, коли дискети були на вершині популярності. Марк активно відвідує кінні виставки та пропонує свої послуги з унікальної вишивки на одязі. Зазвичай переможцям родео дарують призові шкіряні куртки — Некейз вишиває на них клички коней, назви ферм та іншу інформацію. Попри технічний прогрес, для цієї машини дискета досі є єдиним доступним способом перенести малюнок з комп’ютера.

Коли на черговому родео Марк виявив, що в нього залишилося лише чотири дискети, він почав серйозно турбуватися.

«У мене було дуже багато дискет, але їхні запаси вичерпуються. На останнє родео я приніс 8 дискет, але 4 з них одразу перестали читатися — це мене дуже засмутило», — розповідає він. — Я спробував їх переформатувати, але нічого не допомогло. Мабуть, мені доведеться покинути вишивку».

У 2018 році, коли Марк купив вишивальну машину, дискети все ще були поширені в Японії. Їх застосовували в офіційних процедурах уряду до 2022 року. Хоча компанія Sony, один з головних виробників дискет, перестала їх випускати ще у 2011 році, на складах все ще лежали мільйони нових екземплярів.

Однак тепер дискет стає дедалі менше, а апарати, яким вони потрібні для роботи — від вишивальних машин до обладнання для лиття пластмаси, техніки для лікарень та літаків — все ще використовуються, попри обмежені запаси.

Що ж з усім цим робити? Режисер Флоріан Крамер висловив одну з найпопулярніших точок зору:

«Я думаю, що дискети мають піти у минуле. Вони дуже незручні та вкрай ненадійні. Більше того, їхнє виробництво небезпечне для довкілля. Якби ми жили в ідеальному світі, у ньому не існувало б дискет».

Однак складність полягає в тому, що більшість компаній, які продовжують використовувати дискети, — малі підприємства або старі фірми з невеликим прибутком. Часто вони просто не можуть дозволити собі оновлення обладнання. А в багатьох випадках альтернативи цим пристроям просто не існує.

Чому малі підприємства та старі фірми не можуть відмовитися від дискет

До прикладу, Давиду Ніазашвілі, технічному спеціалісту грузинської вантажної авіакомпанії Geosky, доводиться використовувати дискети для встановлення критичних оновлень на двох літаках Boeing 747-200, яким, на хвилинку, вже 36 років.

Оновлення виходять щомісяця відповідно до глобального графіка, встановленого до 2029 року. Вони містять важливі дані, наприклад, про зміну злітно-посадкових смуг і засобів навігації. Без цієї інформації ймовірність авіаційних катастроф може значно зрости.

Ніазашвілі зазначає, що зараз досить важко знайти нові дискети, компанія купує їх на Amazon або купують у похилих людей. Крім того, вони вкрай тендітні та часто ламаються, тому кожну дискету можна використовувати у кращому випадку тричі, після чого її доводиться міняти. Однак поки що це не викликає особливих труднощів, оскільки зараз дискети можна купити.

У світі залишилося не більше двох десятків Boeing 747-200, і всі вони або вантажні, або військові. Шість належать ВПС США, а ще два — використовуються як Air Force One (так називають літак, на борту якого знаходиться президент). І хоча немає точної інформації, що ці літаки досі використовують дискети, той факт, що в системі ядерного озброєння США до 2019 року застосовувалися 8-дюймові дискети, говорить сам за себе.

Передача даних на одній із ядерних установок США

Також відомо, що дискети використовують і деякі нові моделі, такі як 747 і 767, старі Airbus A320, а також бізнес-джети, розроблені до 90-х років, наприклад, Gulfstream. І хоча можна використовувати USB або SD, або взагалі передавати дані по Wi-Fi, такий перехід вимагає значних витрат і змін в чинній системі, яка, хоч і стара, але все ж таки працює.

А як кажуть, працює – не чіпай. Якщо після перероблення софту під SD-карти станеться аварія, у компаній виникнуть серйозні проблеми – до подібних ризиків ніхто не готовий. Тож сотні літаків продовжують літати за допомогою дискет.

Браян Форд з ACI Jet, каліфорнійської компанії з технічного обслуговування літаків, зазначає, що це не єдиний еволюційний глухий кут, що виник на тлі вимог максимальної надійності. Наприклад, все ще використовуються карти PCMCIA і Zip-накопичувачі, які зараз дуже важко дістати. У авіаційній промисловості технологія займає набагато більше часу і тому значно відстає від сучасності.

Чим можна замінити дискети

Коли у Некейза не залишилося дискет під час одного з родео, він зрозумів, що настав час оновлюватись. Однак він не хотів купувати зовсім новий пристрій за десятки тисяч доларів. Натомість він вирішив придбати емулятор, який дозволяє використовувати USB-порт замість дисководу. Такі гаджети коштують близько 275$ і користуються неймовірною популярністю серед фахівців, що працюють на старому устаткуванні.

Один з виробників, які займаються розробкою та продажем подібних емуляторів, – техаська компанія PLR Electronics. Їх найбільшими клієнтами є підприємства, які використовують вишивальні машини та верстати. В авіаційній промисловості дотримуються старих методів роботи й поки що не виявляють великого інтересу до нових технологій.

Компанія PLR пропонує різні перехідники, які підходять для кількох сотень різних пристроїв: від медичного обладнання, наприклад осцилографів та електрокардіографів, до ткацьких верстатів та машин для лиття під тиском. Також девайси PLR сумісні зі старими комп’ютерами таких компаній, як Sony, Panasonic і NEC, і можуть стати у пригоді, щоб витягти з них інформацію.

Більшість пристроїв, які використовують девайси PLR, коштують тисячі й навіть сотні тисяч доларів. Багато хто з них має десятирічну історію, і замінити їх сьогодні складно та дорого. Однак є і нові пристрої, вік яких становить 10-15 років, але вони були створені за старими дизайн-проєктами та не передбачали використання USB.

Компанія PLR часто отримує запити від людей не лише через нестачу дискет, а й через проблеми з пошуком та заміною дисководів, які вийшли з ладу.

«Навіть 12 років тому, коли ми тільки-но почали продавати наші девайси, було непросто знайти дисководи для флопі-дисків. А сьогодні я майже не уявляю, як ми б змогли їх замінити», — каже Паскаль.

Ймовірне майбутнє дискет

«Ймовірно, дискети ніколи не помруть. «У світі завжди знайдуться люди, які продовжують шукати, ремонтувати та використовувати фонографи, випущені ще 1910 року. Є й ті, хто воліє слухати музику лише на вінілових платівках. Завжди будуть ті, хто цінує старі технології. Ось чому я не вірю, що дискети повністю зникнуть. Якісь із них все одно будуть використовуватися», — каже Лорі Емерсон, професор Університету Колорадо в Боулдері та засновник Лабораторії медіаархеології, музею, присвяченого застарілим технологіям.

Схожої думки дотримується і Том Перскі, засновник вебсайту Floppydisk.com, який шукає та продає дискети у різних форматах. Промислові пристрої, які працюють на дискетах, служать у середньому 30-40 років. Нині деяким із них — лише 20 років. Тому Том вважає, що протягом наступних 10-20 років дискети ще використовуватимуть.

Нині Перскі щодня продає близько тисячі дискет. Здебільшого, це нові 3,5-дюймові диски, яких у нього на складі залишилося ще кілька сотень тисяч. Він розповідає, що чверть століття тому купував їх лише по 7 центів за штуку. Просто копійки! Сьогодні дискети коштують від 1 до 2 доларів, залежно від типу. Виходить, що ціни зросли більше ніж у 10 разів! Перскі ні на що не скаржиться, адже зберігання цих дискет протягом довгих років стало непоганою інвестицією і зараз приносить плоди. Так що якщо у вас завалялася коробка дискет, може варто задуматися. Що якщо біткоїн – не єдине цифрове золото?

Проте експерти не вірять, що можна ніколи не працювати, якщо у вас є стос дискет. Хоча ціни можуть зрости через обмежену пропозицію, ситуація може змінитися, і пропозиція так впаде, що багатьом підприємствам просто доведеться оновлювати своє обладнання. Через це ринок звалиться. Можливо, вже протягом найближчих 10-15 років 3,5-дюймові дискети зіткнуться із такою ситуацією.

Том Перскі у себе на складі

Перскі не має точної інформації про кількість дискет, що залишилися. Він зазначає, що у світі є багато дискет, виготовлених кілька десятиліть тому, але нові дискети вже не виготовляються. Запаси Перскі швидко зменшуються, оскільки він продає їх щодня. У багатьох людей є кілька коробок дискет, і немає нікого, хто мав би мільйони.

Перскі не збирається чекати доти, коли стане володарем останньої дискети у світі, щоб продати її за високою ціною. Йому вже 73 роки, і він каже, що продовжить працювати ще 5 років, незалежно від ситуації на ринку. Він порівнює себе з пілотом літака, що знаходиться у повітрі на відстані 100 кілометрів від аеропорту та з обмеженим запасом палива. Його мета – приземлити літак, не чекаючи, поки скінчиться все паливо.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

У Китаї старі гаджети можна перетворити на витвори мистецтва

Прозорий ноутбук, смартфон-браслет та машина Xiaomi: що показали на виставці MWC 2024?

Новий мобільний пристрій на базі штучного інтелекту, який обіцяє нам революцію

Фінансування тревел-стартапів у 2023 році: тренди та найбільші раунди