Руйнівні сили вимагають сміливих рішень: прогноз Forrester на 2022 рік

Після двох років, проведених в збентеженні, керівники бізнесу опинилися в новій, невизначеній реальності. В результаті зараз як ніколи важливо діяти швидко та розумно. Що чекає на бізнес, які тренди варто врахувати та до чого готуватися — у прогнозі Forrester на 2022 рік.

Руйнівні сили наближалися від початку цифрової ери, але з 2020 року вони стали більш інтенсивними та масштабними. Одночасно клієнти стали вимогливішими й чекають від брендів дедалі більшого. Ситуацію посилює пандемія, що продовжується та збої в ланцюжку постачання.

У 2022 році бізнес-лідери закладуть основу для сміливих рішень, інвестуючи в технології та переорієнтовуючи бізнес-стратегії. Впровадження штучного інтелекту та витрати на технології прискоряться. Технологічні компанії виходитимуть на суміжні ринки, рівною мірою одержуючи вигоду з можливостей та створюючи в них плутанину. Грінвошинг залишиться у минулому, оскільки екологічність бізнесу стане обов’язковою умовою.

2022 — це рік, коли потрібно бути сміливим. Старі методи роботи не підходять. Майбутнє у наших руках. Провідні компанії будуть використовувати випробування 2020 та 2021 років, щоб прокласти шлях до гнучкого, творчого та сталого завтрашнього дня.

Споживачі продовжать робити вибір, виходячи зі своїх цінностей

Понад 50% європейських споживачів купуватимуть у брендів, що відповідають їхнім цінностям. Згідно з даними Forrester Analytics, 69% дорослих європейців хотіли б, щоб більше компаній були прозорими у своїй діловій практиці. Серед найбільш впливових споживачів ця цифра становить 87%. Вони все частіше очікують, що бренди використовуватимуть свої платформи для позитивного внеску у суспільство.

У тому ж опитуванні 47% європейців заявили, що вони регулярно купують у брендів, які відповідають їхнім особистим цінностям. У Нідерландах цю відповідь дали 62%, Іспанії — 57%, а Італії — 55%. Forrester прогнозує, що у 2022 році частка респондентів, які дають цю відповідь, збільшиться на 15%, що спонукає бренди вжити подальших дій.

Пандемія назавжди змінила споживчі очікування

Клієнти захочуть, щоб більш як половина послуг, що з’явилися під час пандемії, стали «новою нормою». У міру зняття обмежень деякі організації повернулися до бізнес-процесів, яких дотримувалися при пандемії. Вони скасовують спеціальні години покупок для людей похилого віку, відновлюють рейси з пересадками та відмовляються від віртуальних опцій. І це помилка.

Споживачі вже звикли до багатьох послуг (наприклад, самовивезення товарів, віддалених зустрічей та розширених цифрових платежів) і будуть зацікавлені в тому, щоб їх отримувати й далі. Дані Forrester це підтверджують.

Наприклад, від половини до двох третин споживачів у США та Європі кажуть, що пандемія змінила те, як вони купують товари, та кількість дорослих американців, які хотіли б отримати консультацію лікаря через відеочат, збільшилася на 66% з 2019 року.

Бренди, які успішно впораються з переходом до нової норми, уникнуть масового відтоку покупців і проаналізують поточні дані про клієнтів та дослідження, щоб оцінити, які послуги слід зберегти, які скоригувати, а від яких варто відмовитися.

Керівники з маркетингу будуть все більш впливати на онлайн-торгівлю

Forrester прогнозує, що 35% керівників з B2С-маркетингу будуть відповідати за досвід користувача.

Після пандемії бренди були змушені прискорити трансформацію у сфері торгівлі, щоб ефективно взаємодіяти з клієнтами, орієнтованими лише на цифрову поведінку — на власних каналах, на ринках та соціальних мережах.

Згідно з опитуванням Forrester за липень 2021 року Consumer Energy Index And Retail Pulse Survey, 19% споживачів із Великобританії планують у 2021 році здійснити більше святкових покупок на Amazon, ніж у 2020 році. Щоб конкурувати, компанії будуть віддавати пріоритет якісному досвіду омніканальної торгівлі, і керівники маркетингу повинні гарантувати, що бренд поєднує досвід «торгівлі в будь-якому місці».

Великобританія вносить суттєві зміни до регулювання

Великобританія відходитиме від правил ЄС, але помітять це лише британські споживачі.

Forrester прогнозує, що у 2022 році Великобританія скористається можливістю істотно змінити режим регулювання, що з’явилася після Брекзіту. Країна обіцяє послабити обмеження щодо передачі персональних даних у кількох країнах, включаючи США, та послабити вимоги до конфіденційності, щоб звільнити місце для більш інноваційного, заснованого на даних порядку денного.

Але оскільки кожен британський бізнес, у якого є клієнти чи співробітники в Європі, все одно повинен дотримуватися правил ЄС, це не матиме великого значення — окрім як для британських споживачів, які зіткнуться з більш м’якими стандартами.

Це стосуватиметься не лише даних, а й екології. Так, уряд Великобританії нещодавно дозволив компаніям скидати недостатньо очищені стічні води в річки, пославшись на нестачу хімічних речовин, викликану Брексітом.

Компанії не можуть повністю перейти на віддалений режим роботи. І вірус тут ні до чого

У компаніях, що повністю працюють в офісі, відсоток звільнень зросте до 2,5% на місяць.

10% пообіцяють повністю перейти на дистанційний режим у майбутньому. Для решти 90% вимоги про вакцинацію спричинять складності, але не стануть основною причиною проблем, пов’язаних із поверненням до офісу.

З наймасштабнішими труднощами зіштовхнуться 60% компаній, що переходять на гібридну модель: кожна третя з нових стратегій просто не спрацює.

Керівники будуть заявляти, що підтримують гібридну роботу, проте зустрічі, робочі обов’язки та можливості просування по службі все одно будуть ґрунтуватися на досвіді особистої взаємодії. Причиною падіння продуктивності ці керівники визнають гібридну роботу, а не себе.

30% компаній, які наполягатимуть на повністю офісній моделі, зіштовхнуться з незгодою співробітників. Скорочення персоналу в цих компаніях перевищить середні показники галузі — щомісячні показники звільнень зростуть до 2,5 % протягом 2022 року, поки керівники не відчують біль і, нарешті, не візьмуть на себе зобов’язання запровадити робочу модель гібридної роботи.

Стійкий розвиток займає центральне місце

На 25% більше підприємств ЄС призначатимуть керівників з питань сталого розвитку.

За останні 12 місяців Євросоюз зробив наступні кроки:

  • прийняв політику адаптації до зміни клімату;
  • представив перший делегований акт, який визначає, що вважається екологічними цілями для адаптації до зміни клімату та пом’якшення його наслідків у ЄС;
  • прийняв пропозицію про те, щоб з 2023 року зробити звітність з питань сталого розвитку стандартизованою та обов’язковою для більшої кількості компаній.

Але споживачі у ЄС налаштовані скептично. Дані Forrester за 2021 рік показують, що лише 34% довіряють компаніям, коли вони кажуть, що візьмуть на себе зобов’язання щодо скорочення змін клімату. Тим, хто займається грінвошингом і лише на словах запроваджує принципи стійкості, доведеться адаптуватись.

Таким чином, у 2022 році на 25% більше компаній ЄС, особливо у сфері фінансових послуг та роздрібної торгівлі, приймуть до своїх лав керівників з питань сталого розвитку.

Інвестиції в автоматизацію продовжують зростати

Європейські підприємства інвестують до €3,3 млрд в автоматизацію для підвищення продуктивності. Лише у 2020 році європейські підприємства інвестували загалом €1,88 млрд в інструменти автоматизації продуктивності праці працівників, такі як цифрова автоматизація процесів (digital process automation, DPA), цифрові платформи прийняття рішень, оптимізація робочої сили, розмовний інтелект, роботизована автоматизація процесів (robotic process automation, RPA) та текстова аналітика на основі штучного інтелекту.

Сукупні річні темпи зростання у 2022 році, як і раніше, становитимуть близько 33% для RPA та 13% для DPA.

Крім того, у 2022 році Європа інвестуватиме в автоматизацію для підвищення продуктивності в секторах із традиційно невисокими зарплатами, таких як роздрібна торгівля та готельний бізнес. Європейські ритейлери, такі як ASOS, Sephora та Zara, вже доповнюють свою робочу силу автоматизацією для персоналізації та прогнозування.

Європейський проєкт GAIA-X покращить управління даними у хмарі по всьому світу

Хмарна платформа GAIA-X не залишиться суто європейським проєктом: ці норми все одно стануть глобальними.

Відповідно до вимог європейських клієнтів, американські хмарні гіпермасштабовані ЦОДи чітко описують свої наявні можливості, розширюють партнерські відносини з місцевими компаніями та надають нові функції. Таким чином, у GAIA-X ніколи не було шансів стати суверенною хмарою Європи. Проєкт підштовхнув провайдерів чіткіше описувати, як вони захищають дані клієнтів, і це йде на користь усім.

GAIA-X також запустила стандарти прозорості та використання даних та підвищила значущість таких ініціатив, як Міжнародна асоціація просторів даних (International Data Spaces Association, IDSA), яка розробляє механізми, що регулюють обмін даними або їх продаж.

Разом з такими проєктами, як Catena-X (ланцюжки постачання автомобілів), вони пропонують модель використання наявної хмарної інфраструктури, яку скопіює весь світ.

Атаки змушують кіберстрахові компанії виходити з бізнесу

Принаймні одна з 10 найбільших кіберстрахових компаній припинить писати про новий напрямок бізнесу і вибірково закриє чинний напрямок у 2022 році.

Кіберстрахування стало важливим інструментом з моменту його впровадження незабаром після доткомів.

Зараз атаки відбуваються кожні 11 секунд, а необхідні суми всього за один рік зросли на 300%, що завдало великих збитків колись дуже прибутковій галузі страхування від кіберзагроз.

Вартість внесків за кіберстрахування збільшується майже на 30%, тоді як список обмежень та винятків для покриття збільшується. Все більше компаній можуть відмовитись від послуги або забезпечувати страхування свого бізнесу самостійно. Водночас відсутність історичних даних та доступу до них, а також висхідні коефіцієнти збитковості для кіберліній продовжують відчувати команди з андеррайтингу та претензій.

Успіх у минулому стане стимулом продовжити кібератаки. Вони особливо ризиковані для компаній, коли незрозуміло, хто відповідає за захист фінансової системи. У результаті, страхові компанії мало зароблятимуть, стикаючись з майже нескінченними ризиками. Принаймні одна з 10 найбільших кіберстрахових компаній припинить писати про новий напрямок бізнесу і вибірково закриє наявний напрямок у 2022 році.

Відкриті фінанси продовжують розширювати обмін даними між компаніями

Кількість лайфстайл-додатків для банкінгу зросте вдвічі. Керівники банків уже говорять про вбудовані фінанси, але у 2022 році основна увага буде приділена відкритим фінансам — тим самим рейкам, які дозволяють це зробити, — оскільки багато хто усвідомлює можливості та загрози. ЄС та Великобританія вже провели консультації щодо відкритого фінансування, що призведе до розширення обміну даними між фінансовими та нефінансовими підприємствами.

США значно відстають у цьому напрямі, але перебувають на аналогічній траєкторії. У 2022 році адаптивні банки зосередять увагу на об’єднаннях даних та спільних процесах, які зможуть створювати з третіми сторонами.

2022 року подвоїться кількість банків, що пропонують лайфстайл-платформи. Як натхнення вони будуть використовувати супераппи, такі як Sea в Індонезії, Paytm в Індії, Alipay та WeChat у Китаї. Хоча у всьому світі кількість лайфстайл-додатків з банківськими послугами, як і раніше, буде меншою за 50.

Великі банки повинні використовувати підготовку до відкритого фінансування та свої потужності для розробки власних внутрішніх додатків, тоді як середнім та дрібним банкам варто розробляти послуги, які можна включити у сторонні платформи.

Невдоволення працівників зростатиме через збільшення контролю за продуктивністю

Впровадження програм для стеження за активністю персоналу погіршує досвід співробітників на 5%. У жовтні 2020 року майже кожен третій європейський співробітник заявив, що його роботодавець використав програмне забезпечення для моніторингу продуктивності під час роботи з дому. Сьогодні, коли впроваджуються нові умови для гнучкої роботи, такі програми набирають популярності у всьому світі. Регулятори з ЄС вже почали штрафувати компанії за незаконний моніторинг співробітників та очікують, що у 2022 році штрафи зростуть.

Невдоволення співробітників зростатиме у міру того, як роботодавці намагатимуться відстежувати, як часто вони натискають, на що натискають і коли вони взаємодіють із комп’ютерами. Досвід співробітників розмиватиметься. Forrester прогнозує, що у відповідь на невдоволення співробітників керівники інформаційної безпеки скоротять масштаби програми пошуку загроз від інсайдерів. Це підвищить ризик витоку корпоративних даних.

Щоб запобігти загрозі, керівники з інформаційної безпеки повинні посилити програми пошуку інсайдерських загроз, встановивши чіткі та надійні процедури, які захистять конфіденційність працівників. Вони також повинні працювати над тим, щоб інформувати свою організацію про переваги програм і переконатися, що співробітники усвідомлюють межі, які перешкоджають надмірному та неетичному стеженню.

Тільки провідні виробники підтримують адаптивні інновації

10% виробників успішно застосують на практиці творчі знахідки епохи коронавірусу. Торік Forrester зазначав, що в епоху коронавірусу нові технології прискорюються, перетворюючись на стійкі адаптивні інновації.

За прогнозом, у 2022 році, у міру зниження тиску коронавірусу, лише лідери галузі збережуть чітку спрямованість, необхідну, щоб продовжити диференціювати свою модель за допомогою творчих процесів, організацій, продуктів та бізнес-моделей. Приклади типу Bosch і Mercedes (створення спільних команд, які використовують цифрових двійників на базі штучного інтелекту для створення креативних проєктів), показують, що це можливо.

Штучний інтелект стає все важливішим, і навіть створює творчі результати та продукти. Наприклад, генеративно-змагальна мережа швидко створює штучні дані, які майже не відрізняються від реальних, підтримуючи такі варіанти промислового використання, як моделювання дорожніх умов для автономних транспортних засобів.

Під час кризи кожне рішення має значення

У 2022 році нова норма буде насамперед новою, ніж нормальною. Креативність, стійкість та гнучкість, підкріплені глибоким розумінням клієнтів та розумними технологічними інвестиціями, розділять лідерів та відсталих, незалежно від галузі.

Прогнози Forrester показують, де виникнуть тиск та можливості у 2022 році, але цього недостатньо, щоб зрозуміти, що чекає нас попереду. Доведеться швидко впоратися з найнагальнішими пріоритетами.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: Forrester

Читайте также:

Market Finder від Google допоможе українському бізнесу вийти на нові ринки

Споживчі тренди, які набирають сили в 2022 році – дослідження HubSpot

10 футуристичних міст, які планується побудувати по всьому світу

Технології у кожній чашці: як Бразилія модернізує виробництво кави