Кінець всесвіту Google або чому пошуковики втрачають популярність

Останні 25 років Google став невіддільною частиною інтернету. Але тепер пошуковик витісняють чат-боти та соцмережі, а користувачі скаржаться на нерелевантні результати пошуку. У виданні The Verge вважають, що епоха домінування Google добігає кінця. Подробиці – у переказі матеріалу.

Google став важливим культурним феноменом приблизно 2001 року. У квітні цього року з’явився термін Google Bombing (гуглбомбінг) чи пошукова бомба. Він описує явище, у якому певний запит призводить до видачі абсурдного чи провокаційного результату.

Ще в січні 2001 року такий трюк успішно провернув гумористичний сайт Hugedisk.com: його команда зробила так, щоб першим результатом на запит dumb motherfucker (тупий ублюдок) була сторінка з товарами з Джорджем Бушем.

На той час представник Google назвав результати пошуку «аномалією». Але це не так, і насправді 25-річну історію компанії можна розглядати як безперервну боротьбу з користувачами, які намагаються маніпулювати алгоритмом PageRank.

За словами блогера Філіпа Ленссена, гуглбомбінг був популярним способом пожартувати з політичного супротивника. З 2003 до 2011 року Ленссен вів блог під назвою Google Blogscoped, де описував хроніку розвитку екосистеми. Він пам’ятає, як наприкінці 1990-х років люди переходили на Google — її називали головною альтернативою AltaVista, яка на той час вважалася найкращою пошуковою системою, хоч і не була найбільшою.

У 2023 пошукова оптимізація використовується в особистих інтересах і просто необхідна у світі, де домінує Google. Посилання на нові статті переповнені ключовими словами. Те саме стосується і назв відео на YouTube, які також мають бути не надто довгими, інакше текст обрізається. На сторінках товарів в інтернет-магазинах повторюються ті самі слова.

І це не обмежується сервісами Google. Інфлюенсери в Instagram доповнюють свої публікації довгим списком хештегів та тегів інших облікових записів. Навіть підлітки позначають свої відео в TikTok хештегом #fyp – вважається, що так воно з більшою ймовірністю з’явиться у стрічках незнайомців.

За словами Ленссена, зараз термін SEO асоціюється зі спамом, але спочатку це було не так.

Говорячи сучасною мовою, Ленссен та інші блогери були першими творцями контенту. І тоді їм не доводилося постійно боротися з алгоритмами. Оптимізуючи свої публікації під PageRank, вони допомагали Google, роблячи його кращим. І це було добре для всіх, оскільки покращення Google приносило користь для інтернету.

Перші блогери вважали, що вся діяльність Google спрямована на покращення інтернету. Нові інструменти зміцнювали місію компанії — збирати інформацію з усього світу та допомагати людям додавати більше контенту до інтернету. Наприклад, Google Reader дозволяв об’єднувати кілька RSS-стрічок.

Зараз багато хто з цих блогерів думають по-іншому. Ленссен каже, що SEO є продовженням гуглбомбінгу і дозволяє впливати на думки людей. З цим згодні й більшість інших блогерів.

«Спочатку у Google не було реклами, і він пропонував справді релевантні результати в мінімалістичному дизайні, — каже Ленссен. — Нині все навпаки. Результати є свого роду спамом, побудовані на ключових словах та оптимізовані під SEO».

«Зараз людям може бути важко зрозуміти, наскільки Google був корисний раніше», — стверджує Ленссен.

«Пошук» та «соціальні мережі» вважають конкурентними ідеями. Історію інтернету з 2000-х по 2010 роки часто описують як перехід від пошукових систем до соцмереж.

Однак PageRank у певному сенсі вимірює онлайн-дискусію, а також впливає на те, як вона протікає. І подібно до алгоритмів, які через роки почали домінувати на таких платформах, як Facebook, PageRank значно впливає на те, як люди створюють контент.

За словами соціолога Алекса Турві, який спеціалізується на цифровій культурі, наше поточне розуміння вірусності та оптимізації платформ важко зіставити з тим, що було в ранні дні існування Google, але схожість є.

Але навіть автори оригінального контенту високої якості не були захищені від впливу пошуковика. Блогери шукають поради щодо того, як оптимізувати свій контент для Google. Перші результати пошуку пропонують погані поради, яким вони все ж таки слідують, і в результаті їхні блоги виглядають однаково. Саме таким чином Google у певному сенсі впливає на те, як створюється контент.

Професор комунікацій Еліс Марвік каже, що в інтернет-просторі 2000-х Google перебував на вершині всього іншого. Здавалося, ніби поява у його пошуковій видачі передбачала певний рівень якості.

Але якщо останні 25 років в історії Google звести до боротьби з гуглбомбінгом, то зараз пошуковик начебто починає програвати. Або як стверджує Марвік: «Google стає все гіршим і гіршим».

«На мій погляд, це просто продовжує перетворювати інтернет на паршивий торговий центр, — каже Марвік. — Мертвий торговий центр, повний сумнівних магазинів, в які не хочеться заходити».

Але коли все пішло не так? Технічний підприємець і один із перших блогерів Аніл Даш вважає, що це сталося ще 2003 року, коли компанія запустила програму AdSense. На його думку, рекламні інструменти Google надали посиланням грошової цінності, знищивши будь-який органічний трафік. І з цього моменту Google дбала швидше про здоров’я своєї мережі, ніж всього інтернету.

До того ж зараз Google змушена конкурувати з іншими компаніями, які створюють новий тип пошуку — з чат-ботом на базі генеративного штучного інтелекту.

Колись Google потіснила AltaVista, який домінував у світі пошуку. Тепер те саме може статися і з нею.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: The Verge

Читайте также:

Google запускає в Україні кампанію «‎Google для бізнесу‎»

Небо не межа: стратосферні проекти Airbus, Google та SoftBank

Bard стає Gemini – що цікавого анонсувала компанія Google

Потужність штучного інтелекту Google стане доступна в новій серії Samsung Galaxy S24