Не хейтом єдиним: як вижити в соціальних мережах напередодні виборів

Хоча централізоване опалення в помешканнях вимкнули ще позаминулої п’ятниці, а температура суттєво понизилася, впродовж останніх 2 тижнів в соціальних мережах по-справжньому спекотно. Градус напруження серед українців продовжує залишатися високим, адже до президентських виборів залишилося лише декілька днів. Як зберегти свою нервову систему та не посваритися з друзями та близькими? Спробуємо проаналізувати.

Пращури та хейт

Люди завжди полюбляли когось або щось шельмувати. Варто лише згадати полювання на відьом, цькування вчених, політичних або громадських діячів, іновірців тощо. Що саме змушувало представників усіх суспільних верств в один момент перетворюватися на жахливу зграю, якою керувала нестримана лють? Зазвичай, банальні заздрощі, почуття страху, образи або бажання помсти, які дуже вдало перенаправляли в потрібному напрямку ті, кому це було вигідно – представники влади. Саме тому в неврожаї можна було звинуватити відьму або нехристів. Людям підкидали ідею про підступного ворога, який винен в усіх їхніх бідах (або, принаймні, одній), і вони починали об’єднуватися заради спільної мети – знищити предмет ненависті.

Якщо у далекому минулому механізм хейту – чутки, виступи на площах, друк – був доволі простим, то, починаючи з XX сторіччя, замість проповідників та глашатаїв масову істерію та ненависть нагнітали телебачення та радіо. Політичні або релігійні діячі все так само успішно маніпулюють поведінкою та почуттями мільйонів, але розуміння цього, на жаль, приходить лише згодом.

З появою соціальних мереж хейт (від англ. hate – ненавидіти) отримав нове звучання. Ми оперуємо новими термінами – кібербулінг, хейтери, тролі, аб’юзер – та визнаємо наявність проблеми, але все ще залишаємося вразливими до агресивних атак онлайн. Чи можна цьому протистояти взагалі?

Обізнаний – значить озброєний

Для початку необхідно визначитися: хто такі хейтери?

Готуючи цей матеріал, я зверталася до багатьох джерел, а також до Urban Dictionaty, в якому можна знайти тлумачення більшості сучасних неологізмів та сленгових понять. Одразу ж слід зауважити, що на сьогодні немає єдиного чіткого визначення слова «хейтер», тому ваше особисте розуміння цього поняття (або розуміння будь-якого іншого автора) може відрізнятися.

На мою думку, найбільш вдалим є наступне визначення: «хейтери» – це інтернет-користувачі, які транслюють ненависть, ображають, зневажають та провокують усіх тих, з чиєю думкою або ідеєю вони не згодні. Якщо ми уявимо собі певний спектр хейтінга, то з одного його боку хейтери можуть бути «тролями» (на жаль, ні, це не фантастичні істоти з казок, як я думала у дитинстві) – людьми, які просто підбивають та дражнять інших заради інфантильних розваг. Тролів легко вичислити та знешкодити. Звісно, вони також можуть завдати шкоди вразливим людям, але, як правило, не несуть загрози. А ось на іншому боці спектра, ненависники перетворюються на фанатиків, расистів, сексистів та гомофобів, які отруюють соціальну структуру, можуть переслідувати людей, погрожувати їм та всіляко отруювати їхнє життя.

Також існують хейтери, які ненавидять когось або щось просто так. Ненависть заради ненависті. Так, це звучить дивно, але хейтінг публічних людей служить тому підтвердженням. Якщо ви зайдете на сторінку актора/-ки, спортсмена/-ки або політика/-кині або іншої відомої особистості, майже одразу ж побачите коментарі хейтерів, які «проходяться» по професіональних досягненнях, зовнішності, приватному життю об’єктів своєї ненависті. Феномен хейтерів полягає у тому, що вони нерідко відданіші за справжніх фанатів зірок. Вони перманентно шукають негативну інформацію про певну людину, займаються сталкерством (уважно слідкують за соціальними каналами людини, її друзів і родичів, звіряють геотеги, світлини тощо) та, як гідра, відрощують нові голови у вигляді фейкових акаунтів, адже їх нерідко відправляють у «бан». Але не всі публічні персони цураються хейтерів, адже розуміють, що будь-який хайп, перегляди та навіть негативні коментарі лише підвищують їхню популярність і, відповідно, збільшують дохід. Однак навіть зірки та політики, які загартовані пильною увагою та постійними нападками хейтерів, іноді зриваються і реагують на звинувачення та образи. Тому зовсім не дивно, що неприємний коментар або репліка зіпсували вам настрій. Це і є головною метою хейтерів.

А зараз, коли ми розібрались з термінологією, час зрозуміти психологічну природу хейтінгу.

Психологічне підґрунтя

Усі ми час від часу відчуваємо негативні емоції. Комусь вдається їх «знешкодити» та відпустити, комусь – ні. А хейтер вирішує, що має право вилити їх на когось – одноразово чи на постійній основі. Але не всі мають сміливість зробити це віч-на-віч, тому знаходять вихід для потоку своїх емоційних нечистот в соціальних мережах.

Джон Сулер (John Suler), професор психології в Університеті Райдера (США), вперше дослідив та описав ефект розгальмовування в мережі – ослаблення психологічних бар’єрів, що обмежують вихід прихованих почуттів і потреб, які змушують людей поводитися в інтернеті так, як вони зазвичай не поводяться в реальному житті. Це ослаблення залежить від безлічі факторів, серед яких: дисоціативна анонімність, невидимість, асинхронність, соліпсична інтроекція, дисоціативна уява, мінімізація влади, а також особисті якості користувача.

«Ефект розгальмовування (англ. disinhibition effect) є двосічним мечем. З одного боку, люди повідомляють про себе дуже особисті дані, виявляють приховані емоції, страхи, бажання. А часом демонструють акти несподіваної доброти й великодушності. Це може бути названо сприятливим розгальмовуванням (анг. benign disinhibition). З іншого боку, ефект розгальмовування може виявитися не таким вже сприятливим, і тоді виникають грубість, злість, ненависть, навіть погрози. Люди досліджують темну сторону інтернету: порнографію і насильство – області, яких ніколи б не торкнулися в реальному житті. Це може бути названо токсичним (англ. toxic disinhibition) розгальмовуванням. Розгальмовування сприятливого типу вказує на спробу людини зрозуміти й дослідити самого себе; бажання працювати над своїми проблемами й знаходити нові шляхи існування. У разі токсичного розгальмовування мова може йти про сліпий катарсис, дії, спрямовані на задоволення сумнівних потреб і бажань без якого б то не було особистісного зростання».

Також психологи наголошують на тому, що хейтери можуть мати садистичні риси, адже отримують задоволення, роблячи комусь боляче або неприємно. Ті, хто вживає ненормативну лексику, лається та принижує інших в більшості випадків – неврівноважена, невпевнена людина, яка почувається «на коні», лише у коментарях або власних постах.

Мейк лав, нот хейт

Останні декілька тижнів стали черговим випробуванням для українців. Велика кількість інформації, що лунала звідусіль, жвава полеміка та напруження – і все це лише загостюється та набирає часом гротескних форм в соціальних мережах. Якщо ви занурюєтесь у бурхливий потік новин, нескінчених постів-аналізів та коментарів, через годину або навіть скоріше, відчуваєте занепокоєність, дратливість та навіть злість. Іноді здається, що ви залишилися сам на сам з численною армією супротивників, або ж виникає хибне відчуття, що «все пропало» і вже нічого неможливо вдіяти. Депресивні компоненти, екзистенціальні страхи та загальна стурбованість цілком закономірні, адже хейтери знайшли для себе благодатний ґрунт: можливість об’єднатися у «групи-зграї» (цькувати когось або щось краще і комфортніше разом – пам’ятаємо про середньовічні процеси) та хейтити тих, хто має іншу політичну точку зору. Безумовно, кожен з нас може не погоджуватися з чиєюсь позицією або критикувати кандидатів на пост президента (або будь яку іншу посаду), але важливо не переходити важливу межу і не перетворюватися на хейтерів, тролів, аб’юзерів та інших персон нон ґрата в онлайні.

Як розпізнати хейтера?

У звичайних умовах можна виділити декілька основних ознак типового хейтера:

  • Ненормативна лексика
  • Неконструктивна критика
  • Погрози
  • Маніпулювання
  • Спотворення фактів

Але останні 3 тижні до 2-го туру виборів дещо змінюють риторику. Багато хто, не бувши спеціалістом у сфері політики, економіки, соціології, історії чи бодай PR-технологій, дозволяє собі більш-менш емоційно висловлювати думку стосовно минулого і майбутнього країни, кандидатів та певних процесів, що відбуваються у суспільстві. Не можна вважати хейтерами усіх, хто виражає свої погляди в онлайні. Усі мають на це право. Але і ви маєте повне право захистити свій емоційний добробут від настирливого вторгнення у вигляді істеричних постів, відвертих агітацій, агресивних коментарів і інших проявів неповаги та поганого виховання. Адже «професійні» хейтери та ті, хто з якихось причин транслює хейтінг останнім часом, не лише зневажають своїх прямих опонентів, а й не мають поваги й для своїх френдів, які приречені поглинати багато непотрібної та отруйної інформації.

Як вчинити, якщо серед ваших онлайн-друзів з’явився явний хейтер? Або декілька? Що робити, якщо ви стикнетеся з ними в коментарях до чужої публікації? Ні, вам необов’язково виїжджати на безлюдний острів чи вимикати інтернет. Розробники соціальних мереж піклуються про наш комфорт, тому передбачили декілька корисних функцій. План дій щодо ліквідації рейтера виглядатиме приблизно так:

  • Друзі, родичі або колеги активно публікують контент, який не знаходить відгуку у вашому серці або ображає ваші почуття як виборця або громадянина України. Але ви не можете або не хочете повністю обривати стосунки з цими людьми.

Рішення: чарівна опція – «Відписка» в Facebook. Ви залишаєтесь друг у друга в друзях, але позбавляєте себе від зайвих хвилювань.

  • Ви чемно висловлюєте свою думку під публікацією свого друга, колеги, публічної персони або будь-якого ЗМІ, а у відповідь отримуєте неадекватні коментарі.

Рішення: Заблокувати рейтера чи рейтерів, а у тому випадку, якщо коментарі мають зовсім екстремістський характер, сповістити адміністрацію або навіть зверніться до кіберполіції (не забувайте робити принтскрини).

  • Ваші друзі, родичі або колеги затоплюють ваші приватні повідомлення посиланнями на неприємну вам тему, не розуміючи даремність та необачність таких дій.

Рішення: Опція «Заблокувати повідомлення» на Facebook. Ви не блокуєте людину повністю, а лише захищаєте свій приватний простір.

І, нарешті, якщо ви випадково натрапляєте на пост, коментар чи відео, що ображає ваші почуття, почуття ваших однодумців або спільноти, має погрозливий характер чи відкрито розпалює ворожнечу, не бійтеся. Пам’ятайте, що частина цих користувачів може бути «ботами» – людьми, які з власних або фейкових акаунтів агітують за певного кандидата або, навпаки, травлять прибічників іншого. А інша частина – хейтери, погрози та прогнози яких хибні та не відповідають дійсності. Їхня мета – зіпсувати настрій, залякати, образити, пригнітити та роздратувати.

Не дозволяйте хейтерам вщент розносити вашу психологічну рівновагу, а якщо так вже сталося, подихайте, прогуляйтеся на свіжому повітрі (завжди заспокоює), та усвідомте просту істину: онлайн-хейтери дуже рідко телепортуються в офлайн, і їхня влада, вплив і сила не розповсюджується за межами соціальних мереж та форумів.

ВАРТО ЧИТАТИ:

Читайте также:

Епоха розумних машин: що ми можемо дозволити собі забути?

Підказка підприємцеві: чого не варто публікувати у соціальних медіа

Особливості Reddit. Як знайти себе серед мільйона спільнот?

Марина Саприкіна, голова правління CSR Ukraine: «Розмови про професії без гендерних стереотипів є важливим елементом навчання»