Як VR-анестезія допоможе впоратися з реальним болем

Занурюючи пацієнтів у віртуальні світи, можна позбавити їх хронічного болю і допомогти їм легше переносити процедури.

Smileyscope – пристрій віртуальної реальності для дітей, що нещодавно отримав дозвіл FDA. Він допомагає зменшити біль при взятті крові або введенні крапельниці, відправляючи користувача в підводну пригоду, яка починається з привітання анімаційного пінгвіна Погглса. У цій водній реальності дотик спиртової серветки перетворюється на прохолодні хвилі, що омивають руку. А укол голки стає легким дотиком риби.

Дослідження показують, що пристрій працює. У двох клінічних випробуваннях, у яких взяли участь понад 200 дітей віком від 4 до 11 років, Smileyscope знижував рівень болю на 60%, а тривожності – на 40%.

Але як працює Smileyscope, не зовсім ясно. Це складніше, ніж просто відволікання уваги. Ще в 1960-х роках Рональд Мелзак і Патрік Уолл припустили, що болючі сигнали проходять через ряд «дверей» у спинному мозку, які пропускають деякі імпульси до головного мозку та перешкоджають іншим. Коли мозок зайнятий іншими стимулами, ворота зачиняються і через них може проходити менше больових сигналів.

«‎І це механізм дії віртуальної реальності‎», – говорить Пол Леонг, головний лікар і співзасновник Smileyscope.

Не всі стимули однаково ефективні.«‎У традиційній віртуальній реальності ви надягаєте гарнітуру і вирушаєте кудись, наприклад, на пляж», – говорить Леонг. Але такий імерсивний досвід немає нічого спільного з тим, що відбувається у реальному світі.

Smileyscope має на меті переосмислити стимули в позитивному світлі, адже настрій і тривога також можуть впливати на сприйняття болю.

Перед початком процедури пінгвін Погглс докладно розповідає про неї дітям, що може зменшити занепокоєння. А випробувати підводну пригоду з «несподіваними відвідувачами», безперечно, набагато краще для настрою, ніж розглядати лікарняні стіни в очікуванні уколу.

«Існує безліч способів відволікти людей», — каже Бет Дарналл, психолог та директор Стенфордської лабораторії інновацій у галузі знеболювання. Але те, як Smileyscope справляється з цим, за її словами, «дійсно потужно».

Науковці роками працювали над подібними технологіями. Хантер Хоффман та Девід Паттерсон з Вашингтонського університету понад два десятиліття тому розробили віртуальну гру під назвою SnowWorld, щоб допомогти людям з важкими опіками переносити зміну пов’язок на ранах та інші болючі процедури.

«Ми створили світ, який був повною протилежністю вогню, прохолодне місце, сніговики, приємні картинки, практично все, щоб відволікти їх від думок про вогонь» — розповідав Хоффман в інтерв’ю NPR у 2012 році.

Інші команди вивчають VR для лікування післяопераційного болю, пологів, болю, пов’язаного зі стоматологічними процедурами, та багато іншого.

Також у розробці знаходяться VR-пристрої, які дозволять впоратися зі значно складнішою проблемою: хронічним болем. У 2021 році RelieVRx став першою VR-терапією, дозволеною FDA для лікування болю. Управління санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів веде список усіх дозволених пристроїв віртуальної/доповненої реальності.

Завдання цього інструменту — навчити людей долати хронічний біль, який кардинально відрізняється від уколу голкою.

«Це значно складніше на кожному рівні», — говорить Дарналл, який допомагав розробляти RelieVRx і зараз є головним науковим консультантом AppliedVR, який продає цей пристрій.

Хронічний біль має довготривалий характер і часто змінює життя.

«Після того, як ви довго переживаєте біль, у вашій нервовій системі буквально відбуваються зміни. У вас накопичується напруга, можливо, ви відчуваєте постійну тривожність, змінюється рівень активності, виникають проблеми зі сном», — пояснює Дарналл.

Сигнал тривоги звучить ще довго після того, як небезпека минула протягом місяців, років або навіть десятиліть.

Мета RelieVRx — не відволікти, а навчити стратегій знеболювання, які, як відомо лікарям, справді працюють — усвідомленість, когнітивно-поведінкової терапії та релаксації.

«Ми допомагаємо людям відучитися від деяких фізіологічно закладених больових процесів, в яких згодом немає сенсу. Переважно це ґрунтується на навичках», — каже Дарнелл.

Пацієнти користуються пристроєм по 6 хв на день протягом восьми тижнів, і багатьом їх цього, мабуть, достатньо, щоб навчитися справлятися з власним болем. Через три місяці 30% все ще зазнавали зниження інтенсивності болю.

RelieVRx має ще одну перевагу: він призначений для домашнього використання. Таким чином, людям не обов’язково записуватися на зустріч до психотерапевта за лікуванням, що робить терапію доступнішою.

«Це усуває бар’єри на шляху до такого виду ефективної не фармакологічної допомоги», — говорить Дарналл.

VR не стане панацеєю для людей із хронічним болем або для тривожних дітей, яким потрібні уколи. Технологія може викликати нудоту, головний біль і морську хворобу. Але для деяких вона все ж таки надзвичайно корисна.

Дати пацієнтам можливість відволіктися під час болючих процедур може здатися не такою вже необхідною. У більшості випадків процедуру можна успішно виконати у будь-якому випадку. Але біль — сильне почуття, і переживання пацієнта можуть безпосередньо вплинути на його майбутню взаємодію з медичною системою.

«Ці переживання у дитинстві справді є сигналом до розвитку поведінки у подальшому житті. Щоразу, коли з’являється голка, це можливість, що все пройде добре чи жахливо. І якщо все пройде жахливо, то наступного разу, повертаючись, ви цього боятиметеся» — упевнений Леонг.

Цей страх може мати серйозні наслідки. Можливо, людина перестане відвідувати клініку або уникатиме лікування. Насправді Леонг заснував Smileyscope, бо мав пацієнта з муковісцидозом, який був настільки травмований медичними процедурами, які він отримував у дитинстві, що повністю відмовився від взаємодії з медициною.

Пацієнт просив зробити йому місцеву анестезію просто для того, щоб зробити звичайний забір крові. «І я просто подумав, що має бути спосіб кращим», — каже він.

Напевно, тепер цей спосіб існує.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Джерело: MITechnologyReview

Читайте также:

У США пацієнтів почали приймати лікарі-голограми

VR концерти процвітали під час пандемії. Новий стартап вважає, що їхній час ще не минув

Штучний зір — наступний крок у розвитку мозкових імплантів

Кращі VR та AR-пристрої в 2024