Історія Moleskine — найголовнішого записника епохи

Міцна чорна обкладинка, заокруглені кутики, стрічка-закладка, внутрішня кишенька з вкладеною пам’яткою про історію виникнення компанії — ці впізнавані риси Moleskine стали взірцем стилю, а сам записник зробили однаково бажаним для юристів та політиків, модниць і домогосподарок.

mailmolesk

На першій сторінці передбачено місце для контактних даних власника, щоб особа, яка випадково знайшла записник, могла його повернути. В окремому рядку можна вказати розмір винагороди, проте, як зазначають автори The New Yorker, бажання знову побачити свій рідний Moleskine, як правило, не настільки сильне, і вказаний рядок «У випадку втрати повернути за винагороду: $___.» залишається порожнім. Чому ж тоді нотатник від «Modo & Modo» зажив такої популярності в сучасному цифровому світі?

Із Франції з любов’ю

Відомо, що записники схожого дизайну з’явились в Парижі в середині ХІХ століття. Їх випускали невеличкі приватні друкарні, а серед користувачів були Пабло Пікассо, Ернест Хемінгуей, Вінсент Ван Гог, Оскар Вайльд та інші представники творчих професій. Особливість блокнотів «moleskine» була в специфічній палітурці зі стрічкою, а не в тому, що обкладинка робилась з крота (англ. «mole» означає «кріт»). Майбутній творець стилю Moleskine, дизайнер Марія Себрегонді (Maria Sebregondi) й сама вперше побачила подібний записник в Парижі, на початку 1980-х років, ще не здогадуючись, що їй доведеться відтворити та примножити славу елегантного канцелярського предмету.

molesk2

Марія народилась в Італії в родині графічного дизайнера. За власними спогадами, креслення та графіка оточували дівчину з самого дитинства, і хоча основною спеціалізацією за освітою для Себрегонді стали література і видавнича справа, створення візуальних образів також викликало зацікавлення. В 1995 році вона наштовхнулась на згадку про незвичний дизайн блокнота в книзі подорожуючого письменника Брюса Четвіна (Bruce Chatwin). На той момент молескіни вже майже 10 років не випускались — в 1986 році закрилась остання французька мануфактура в місті Тур, що спеціалізувалась на виробництві тих самих специфічних записників. Їх витіснили не такі витончені, проте дешевші блокноти масового ринку. Надихнувшись Четвіном і його захопленням молескінами, Марія переконала невеличке дизайнерське агентство з Мілану, яке вона консультувала, відновити стиль паризьких записників. Так Modo & Modo воскресили блокноти, створивши для них і власну назву «Moleskine».

Записник з історією

Виробництво почалось в 1997 році і видавці одразу почали натхненно переповідати «багаторічну історію легендарного записника», друкарні в Парижі та зіркових прихильників бренду. В 2006 році міланську агенцію придбала приватна компанія Syntegra і змінила назву підприємства на Moleskine SpA. Себрегонді змінила посаду консультанта на обов’язки виконавчого директора, а згодом стала віце-президентом цього напрямку.

Під новим керівництвом бренд швидко почав розширювати свою лінійку продуктів. До традиційних чорних записників додалась безліч варіацій, а також ручки і олівці, папір для нотаток, пенали, сумки тощо. в 97-му ніхто і подумати не міг про необхідність створення каталогу Moleskine — на ринок постачали записник в єдиному, класичному дизайні. Каталог бренду позаминулого, 2014 року нараховував 200 сторінок. Сьогодні популярною є практика, коли великі компанії замовляють унікальні брендовані молескіни обмеженою партією з особливої нагоди: ювілей підприємства, корпоративне свято чи просто новорічна вечірка. Moleskine має в своєму активі випуск спеціальних партій записників та щоденників для Lego, The Simpsons і Star Wars.

molesk3

Менеджмент Syntegra допоміг молескінам завоювати широку аудиторію. Якщо раніше придбати «записник з історією» можна було лише в інді-книгарнях, то сьогодні буквально кожен другий магазин канцтоварів в 92 країнах світу запропонує вам на вибір декілька варіантів блокноту. Окрім того, запроваджена пряма торгівля продукцією — в різних країнах відкрито вже 30 магазинів Moleskine. Бренд не користується традиційною рекламою і не оплачує product placement, але схоже на те, що йому це і не потрібно. Достатньо Леді Гаги, яка викладає в Instagram фото власного записника, або кадру з серіалу «Дівчата», де одна з героїнь робить нотатки в молескіні. Блокноти потрапили в перелік 136 предметів та явищ, які найбільше полюбляють користувачі ресурсу Stuff White People Like.

Конкуренція між папером та екраном

Хоча Moleskine найбільше відома саме записниками, компанія намагається позбавитись від асоціації з блокнотом і просувати взагалі бренд «Moleskine». Іронія долі: товар, який приніс всесвітню славу та комерційний успіх тепер може занапастити всю компанію. Як довго паперовий записник продовжуватиме залишатись ознакою статусу та смаку в епоху Facebook, Twitter, мобільних пристроїв та мессенджерів?

Оскільки паперовий ринок скорочує об’єми під наступом технологій, керівництво Moleskine вирішило переконати користувачів, що легендарні записники повністю відповідають технологічним тенденціям часу. Було реалізовано спільний проект з мобільним додатком Evernote щоб додати блокноту технологічних функцій: сторінку записника можна відсканувати камерою смартфону, і рукописний текст чи малюнок буде збережено на пристрій в електронному вигляді.

molesk5

Опис історії в кожному блокноті доповнено текстом про те, що ці стильні щоденники допомагають творчим професіям сучасності не менше, ніж художникам та письменникам ХІХ століття. Хай навіть без конкретної вказівки на те, чим саме папір допоможе веб-дизайнеру.

Марія Себрегонді пояснює, що мінімалістичний вигляд класичного молескіна корелює з зовнішнім виглядом популярних користувацьких гаджетів. Смартфон, планшет, записник — всі вони можуть дотримуються одного стилю, якщо в ролі останнього уявити саме Moleskine. Тим більше, під цим брендом почали випускати обкладинки та чохли для мобільних пристроїв. В свою чергу, серед молодого покоління IT-менеджерів стало модно користуватись паперовими записниками замість планшетів.

molesk4

Бізнес за межами записників

В квітні 2013 року Moleskine вийшла на публічні торги в Італії. Вперше виставляючи цінні папери на біржі, компанія позиціювала себе як виробника елітних аксесуарів — керівництво чудово розуміло, що «елітні аксесуари» звучить куди більш приємно для акціонерів, аніж «канцелярські товари». Прихильники «бренду з історією» забезпечили успішне перше розміщення акцій з ціною трохи більше 2 євро за штуку. Однак, в контексті комерційного успіху Moleskine-виробник канцтоварів відрізняється від Moleskine-виробника елітних аксесуарів. Експерти пояснюють, що елітні аксесуари певного відомого бренду будуть популярними незалежно від того, наскільки вони корисні. На відміну від канцелярських товарів: «Всі цінують записник молескін, але чи купуватимуть користувачі молескін-годинник

Успіх прийшов до Moleskine завдяки гарно розказаній історії. Історії записника, традицій та окремого бренду. Відшліфоване оповідання про появу перших молескінів в паризьких підвалах-книгарнях настільки сподобалось публіці, що навіть в часи електронних органайзерів блокноти приносять прибуток по всьому світу. Не факт, що нова паперова історія зацікавить користувачів 2016 року, однак «молескінам» і сьогодні вдається утримувати свого покупця.

12509706_10153896735422049_3618743461663547780_n

Джерело: The New Yorker | Фото: Moleskine в Facebook

Читайте также:

4 з 10 перекладачів втрачають роботу через штучниий інтелект

7 трендів в UX- та UI-дизайні у 2024 році

Всередині імперії OnlyFans: секс, вплив і нова американська мрія

«Ви повинні враховувати дані»: як прогнозисти моди використовують штучний інтелект, щоб виявити тренди