Коли очікувати 5G та VoLTE в Україні, чому з’явилися Суперсили та хто замовляє аналітику Big Data — компанія Київстар провела заключну в цьому році зустріч з пресою, на які озвучила підсумки року, що минає, та озвучила плани на перспективу.
4G — в села!
Зустріч відкрив Олександр Комаров, генеральний директор Київстар. В своїй доповіді він окреслив основні вектори стратегії розвитку оператора. Отже, в поточному році оператор активно займався розбудовою мережі 4G в селах та невеликих містах.
Згідно з власною статистикою оператора, споживання 4G за три роки збільшилося приблизно в 3 рази. Якщо у 2018 році це було 2,3 ГБ в місяць на одного абонента в середньому, то тепер – 7 ГБ. Кількість смартфонів з підтримкою 4G зросла з 6,5 млн в 2018 до 16,6 млн в 2021 році. На сьогодні мобільним інтернетом 4-го покоління охоплено 90% населення і цього показника оператор досяг на 2 місяці раніше, ніж було заплановано. Можливість доступу до послуг 4G зв’язку є у мешканців майже 16 тисяч міст та сіл.
Слід зауважити, що Київстар має найбільшу мережу LTE900 у містах: всього охоплено 29 міст, де побудовано 780 базових станцій. Зазвичай у містах технологія LTE900 не використовуються, але цей крок дозволив Київстару на 10% збільшити покриття у приміщеннях.
Втім, кожний новий процент покриття населення обходиться дорожче, ніж, попоредні. Олександр Комаров навів цифри по Житомирській області, що є доволі компактною у порівнянні з іншими. Якщо зараз там 93% населення живе в зоні покриття 4G і на побудову цієї мережі Київстар витратив 500 млн грн, то для того, щоб цифру охоплення збільшити до 99% (тобто збільшити всього на 6%), треба вкласти ще 300 млн. Загалом кожна нова базова станція за містом обходиться в 10 млн грн (це сумарна вартість пасивного та активного обладнання).
Що стосується покриття 4G на стратегічних автошляхах, то в Україні нараховується близько 1830 км таких доріг, 90% з них будуть охоплені зв’язком 4G до кінця року. Майжу всю мережу Київстар побудував самостійно і тільки в місцях невеликої щільності населення він співпрацював з іншими операторами. Наприклад, в партнерстві з Vodafone побудовано 600 базових станцій спільного користування.
Загалом максимальна реалізація потенціалу технології 4-го покоління (LTE Advanced Pro) в Україні можлива протягом наступних 3–4 років. І це стосується також впровадження технології передачі голосу через LTE зв’язок (Voice over LTE – VoLTE). Так, близько 200 тисяч контрактних абонентів вже сьогодрні користуються технологією Voice over LTE (VoLTE), а підтримують її більше 60 моделей смартфонів. В 2022 році планується запуск VoLTE для абонентів передоплати.
5G – коли його чекати в Україні
Майбутнє зв’язку 5-го покоління в Україні поки що туманне. Як зазначив Олександр Комаров: «Я зараз не бачу горизонту, коли буде впроваджено 5-те покоління зв’язку в Україні». По перше, на сьогодні тільки 1,5% від загальної бази смартфонів підтримують технологію 5G. Хоча до 2025-го рока, за прогнозом, ця цифра зросте до 25%. По-друге, 5G вимагає дуже щільної побудови сайтів, фактично передавачі розміщують навіть на ліхтарних стовпах. І тут без державної підтримки не обійтися.
Найбільш затребуваними для 5G будуть частоти 700 МГц, що забезпечать максимальний радіус покриття, та 3500 МГц – для ділянок з великою щільністю абонентів. Притому по спектру 700 МГц все ще ведеться дослідна робота.
Олександр Комаров: «Я зараз не бачу горизонту, коли буде впроваджено 5G в Україні»
Скоріш за все, активне впровадження 5G почнеться не раніше 2025 року, хоча тендер по розподілу частот пройде вже наступного року. Наразі економічного сенсу в 5G немає, вважає гендиректор Київстар. Але є інший чинник – конкурентна боротьба. І напевно в тендері буде прописано, коли оператори мають впровадити мережу. Це може дещо прискорити процес впровадження. Хоча може бути і інший шлях розвитку подій, наприклад, в Європі деякі оператори придбали частоти, але запуск мережі 5G відклали на певний термін.
Взагалі в світі спостерігається певне розчарування від 5G. Серед великих країн його активно впроваджують всього дві держави: Китай та США. В Китаї впровадження 5G зробили державною програмою, оскільки там використовуються обладнання місцевих вендорів. Тобто оператори інвестують по суті у китайських виробників.
А в США – інша причина. Свого часу там не покрили дрібні населені пункти оптоволоконним зв’язком. Тому «вистрелили» такі речі як 5G та супутниковий інтернет StarLink, вони є затребувані саме в невеликих містах та селах.
2025 рік, скоріш за все, стане кінцем 3G в Україні, зазначив Олександр Комаров. Справа в тому, що оператору буде дуже важко підтримувати всі технології зв’язку одночасно.
Суперсили Київстар
Надавати бонуси своїм абонентам — це звична стратегія мобільних операторів. Та зазвичай це стосувалося тільки самих мобільних сервісів, наприклад, додаткових хвилин розмов в подарунок, додаткових гігабайтів та іншого. Але в Суперсилах мова йде про бонуси, які, по-перше, абонент може обирати сам, по-друге, вони стосуються не тільки телекому. Наприклад, оператор пропонує безоплатну доставку товарів з інтернет-магазинів, АЗС, Поштові сервіси, продовольчі товари, подорожі та інше.
Крім того, Київстар почав співпрацювати з Альфабанком: картка Cameleon від Альфа-банку тепер пропонується в магазинах Київстар. Також оператор є партнером сервісу Helsi: більше 50% користувачів Helsi є абонентами Київстар, близько 150 тис. користувачів щодня отримують доступ сервісу без тарифікації.
Оператор вбачає майбутнє в конвергентних тарифах та побудові digital-екосистем. Драйвером зростання сервісу будуть тарифи «Все разом». Завдяки такій стратегії кількість абонентів «Домашного інтернету» в кінці року досягла 1,5 млн, це на 300 тисяч більше, ніж в минулому році.
Костянтин Вечір директор з розвитку бізнесу на корпоративному ринку, озвучив тенденції серед бізнес-клієнтів. Серед них: зростання споживання big data та хмарних сервісів, сучасне робоче місце мігрує в онлайн, а кібербезпека набуває все більшого значення. Це призводить до того, що доходи операторів зростають завдяки нетелеком-послугам. Саме тому набір суперсил для бізнесу відрізняється від тих, що пропонуються для приватних споживачів. Підприємці можуть обирати віртуальна мобільні АТС, Office 365, Star.Docs, Azure та інші.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: