Slack використовують розробники, команди стартапів, онлайн-ЗМІ, неурядові організації та відділи маркетингу і продажів. Цікавий приклад того, як ще на стадії бета-версії проект припав до душі великій кількості користувачів — і вже мало хто пам’ятає, що сервіс запустився в якості загальнодоступного лише у лютому 2014 року. Чому Slack здобув таку популярність у 2015-му?
Всього за рік представники Slack заявили, що мають щоденно півмільйона активних користувачів, що зробило стартап найбільш швидким у зростанні аудиторії. Вже у квітні 2015-го кількість користувачів досягла 750 тис, а команда залучила понад $300 млн протягом трьох раундів, що підняло загальну оцінку бізнесу компанії до $3 млрд. Керівництво проекту навіть заявило, що декілька великих корпорацій пропонували викупити бізнес стартапу.
Використання фріміум-моделі з чвертю аудиторії, котра регулярно поновлює платну підписку, виявилось успішним: за середньою оцінкою аналітиків, щонайменше $16 млн виручки приносить бізнес Slack навіть за базовою платною підпискою.
Як Slack зумів це зробити
Історія Slack — типова для «епохи єдинорогів», коли унікальна ідея, якої в принципі не існувало раніше, приносить швидкі і значні гроші винахідникам.
Особливість Slack у тому, що цей стартап не просто фільтрує офісні комунікації чи сприяє «гейміфікації» робочого процесу. Швидкий успіх подібного проекту демонструє, наскільки іншим буде майбутнє робочого спілкування та віддалених комунікацій вже за декілька років. Цей мультиплатформенний додаток — невеличка ілюстрація до того, як піде в небуття перевантаження контекстом та безкінечними повідомленнями.
Для цілого покоління більша частина роботи в офісі відбувалась за допомогою проведення зустрічей та ведення електронного листування. Slack зумів об’єднати обидві складові — і при цьому позбутися усіх характерних для них негативних рис.
Впорядкувати електронну пошту та манеру роботи із нею — простіше завдання. Нікому не подобається електронна пошта, але всі ми досі нею користуємося. Згадайте, як це було років 20 тому (якщо ви вже тоді починали користуватися електронною поштою). Email спочатку був незрозумілим замінником звичайного листування, і ніхто не міг збагнути, який сенс посилати листа людині, котра сидить за декілька робочих столів від вас у тому ж кабінеті.
Але дуже швидко все змінилося, і електронна пошта «прижилася», ставши зручним робочим інструментом, котрий — допоки не з’явився спам та email-маркетинг — взагалі підвищив ефективність повсякденної праці офісних клерків, менеджерів та керівників.
Сучасна електронна пошта, на думку Баттерфілда (Butterfield), СЕО Slack, має куди більшу проблему, ніж просто надмірна кількість інформації — це проблема запам’ятовування інформації в межах організації:
«—Якщо ви керівник чи інтерн в новій компанії, ви однаково не можете в перший день побачити повну картину того, що відбувається в межах цієї компанії: все немов замкнене в окремих поштових скриньках, у рубриці «Вхідні». У вас немає доступу до всього, що відбулося в минулому, до того, як ви прийшли сюди на стажування чи очолили цю роботу. Сотні тисяч, мільйони повідомлень, якими обмінювались ваші колеги та підлеглі, залишилися в замкненому сейфі. Slack не робить все абсолютно прозорим, але він допомагає побачити загальну картину».
По суті Slack працює як інтранет, тільки в епоху настільних та мобільних додатків, без складної процедури налаштування корпоративних мереж. Додатково він вивільняє час, який раніше витрачався на безкінечні посиденьки в переговорних кімнатах та на перевірку корпоративної пошти. Так, усі випадки особистих зустрічей та перемовин він не скасовує, але втрати часу на комунікацію значно скорочуються.
Механізми використання Slack
Code For America використовує Slack не тільки для координації роботи більш ніж 60 працівників, але і для підтримки зв’язків з випускниками стипендіальних програм, партнерами за межами організації, подорожуючими програмістами тощо. Як говорять в самій організації, така взаємодія дозволяє утримувати стосунки на більш менш офіційному рівні, при цьому без зайвої бюрократії та у дружній атмосфері.
В офісі самої Slack, констатує Баттерфілд, приблизно половина менеджерів по продуктам більше не проводять регулярних зустрічей, натомість кожного дня в певний час вони просто пишуть повідомлення про те, над чим працюють в даний момент. Якщо виникають питання — їх можна задавати тоді ж, в той самий спосіб. врешті решт це стало настільки звичайним явищем, що відпала навіть необхідність нагадувати співробітникам відмічатись в чаті — люди просто це роблять.
З одного боку, Slack позбавив працівника необхідності витрачати робочий час на зустрічі, з іншого — дав можливість формувати онлайн маленькі групові конференції, до яких вільно можуть доєднатись всі охочі та зацікавлені. В тій же Code For America впевнені, що Slack зробив можливим оптимізувати робочий час та співпрацю з віддаленими партнерами так, як раніше це не було можливим. Приватні чати дозволяють в рамках існуючої ієрархії вирішувати кадрові та організаційні питання, за потреби долучаючи до них відповідних колег.
Slack не тільки поглинув зайві робочі процедури, що лише забирали час, але й зробив спілкування по роботі більш неформальним, схожим на простий обмін думками — саме те, що подобається сучасним мілленіалам. Попри усі розмови, що сервіс перетворив коммунікацію в гру; що Slack виник з уламків претензійного ігрового проекту, створеного тією ж компанією, — программа в сьогоднішньому варіанті аж ніяк не відповідає головним критеріям геймінгу. Учасники не завойовують бали, не збирають відзнаки і не змагаються за кількістю очок одне з одним.
В той же час, певна ігрова механіка все ж притаманна. Чого варта поширена підтримка смайлів, емоджі та різноманітних стікерів, доступних для надсилання учасниками як приватних чатів, так і групових обговорень. Критики називають Slack лише новою формою для старого доброго офісного байдикування та вбивання часу. Але погодьтесь: коли працівнику нудно в офісі, він знайде спосіб обернути найкориснішу програму на марне гаяння часу. Звичайно ж, люди байдикують і в Slack (в розмовній англійській “Slack” означає «бити байдики»), але з тим же успіхом можна дуркувати в електронній пошті, чи бавлячись паперовими стікерами. Це зовсім не означає, що сервіси самі по собі безпомічні.
Та навіть і доброзичливі жарти щодо використання Slack йдуть на користь корпоративному спілкуванню:
«— Гумористичне ставлення призводить до появи жартів, які в свою чергу формують спільні історії, що зрозумілі певному колу осіб, які постійно спілкуються між собою. А спільні історії — це вже культура».
Звичайно ж, якщо у вас встановлена норма і треба конструювати певну кількість деталей щогодинно, спілкування в чаті лише відволікатиме та шкодитиме процесу. Навряд чи Slack підійде, наприклад, на промисловому виробництві. Але якщо ваша робота пов’язана з креативом, створенням нових продуктів та ідей (або ж вам просто треба вигадати, як саме конструювати ті свої деталі) — «відволікаючий» Slack стане у нагоді.
За матеріалами: medium.com/backchannel