Amazon розвиває власний сервіс швидкої доставки авіаційним транспортом, що може спричинити суттєвий перерозподіл сфер впливу у галузі міжнародної логістики. Наскільки серйозну загрозу становить компанія Безоса для FedEx, United Parcel Service (UPS) та інших? Пропонуємо ознайомитись із адаптованим перекладом дослідження від Bloomberg.
Логістика рятує маленькі міста
В американському штаті Огайо є містечко Вілмінгтон, населення якого складає всього 12 тис чоловік. Поблизу розташований вантажний аеропорт Wilmington Air Park, який в попередні роки стабільно забезпечував роботою місцеве населення, допоки логістичні компанії не втратили до нього інтерес. Однак восени 2015-го на території аеропорту розпочалася активна діяльність: неназвана компанія проводила випробування потужностей місцевого полігону для організації вантажних повітряних перевезень. Про те, хто саме керує операціями в аеропорті, напевне не знав і новообраний мер міста Джон Стенфорз (John Stanforth). Але назва компанії не була для нього принциповою — головне, щоб з’явились нові вакансії.
На початку 2000-х Wilmington Air Park забезпечував роботою все місто, так як входив до логістичної системи компанії Airborne Express. В 2003 році німецька DHL викупила американську мережу, однак аеропорт залишався стратегічним об’єктом. Тисячі людей були зайняті в пакуванні та вантажно-розвантажувальних роботах. Можливо, не найкреативніша діяльність, однак вона давала стабільний прибуток місцевому населенню, підтримуючи всю інфраструктуру: від перукарень і тату-салонів до книжкового магазину на головній вулиці Вілмінгтону.
В 2008 році DHL згорнула свою діяльність в Wilmington Air Park — і поселення опинилось в стані великої економічної депресії. Тож не дивно, що активність на полігоні, помічена у вересні 2015 року, стала головною новиною. Ходили чутки, що об’єктом зацікавилася сама Amazon, хоча керівництво заперечувало проведення тестувальних робіт у Вілмінгтоні. Навіть тоді, коли вже стало відомо про плани компанії використовувати аеропорт для забезпечення експрес-доставки клієнтам програми Amazon Prime.
В березні 2016 року Amazon оприлюднила плани щодо розвитку власної системи доставки замовлень авіатранспортом. Якщо раніше компанія повністю покладалась на послуги сторонніх перевізників, то тепер в її розпорядженні (на умовах лізингу) є 20 літаків Boeing 767 від Air Transport Services Group (ATSG), яка керує аеропортом Вілмінгтону. За словами очільника відділу міжнародних операцій Amazon Дейва Кларка (Dave Clark), таким чином компанія забезпечить надійну доставку за 1-2 дні, як і обіцяє своїм покупцям.
За 2 місяці Amazon отримала в лізинг ще 20 реактивних літаків від компанії Atlas Air, а також придбала 4 тис вантажівок з причепами. Тим часом, дочірня компанія Amazon в Китаї отримала транспортно-експедиційну ліцензію, яка дозволяє продавати місце в контейнерах на вантажних судах, що курсують між Азією та США. Спеціалісти логістичного ринку говорять, що Amazon перетворюється на супермаркет комерційних онлайн-послуг, який тепер включає і логістику.
Амбіції Amazon
Для будь-якої іншої компанії таке розширення переліку послуг було би нераціональним, однак Amazon завжди тільки так і розвивалася. В 2010 році її річний прибуток склав $34 млрд, а в штаті нараховувалося 33,7 тис співробітників. Минулого 2015-го компанія заробила вже $107 млрд, а станом на червень цього року кількість працівників Amazon сягнула 268,9 тис. Компанія входить до п’ятірки найбільш дорогих підприємств в світі: її ринкову вартість оцінюють в $366 млрд, що майже дорівнює вартості Walmart, FedEx та Boeing разом узятих.
Роками Джеф Безос ігнорував недовіру інвесторів з Уолл-Стріт і вкладав гроші в галузі, які не підтримували інші великі компанії: в електронні книги, роботизоване обладнання для складських приміщень, планшети або телешоу. Сміливість має свою ціну: вже півтора роки Amazon демонструє стабільне зростання прибутків, при цьому, один лише хмарний сервіс Amazon Web Services в минулому році досяг об’єму продажів у $7,9 млрд.
Найамбіційніші проекти Amazon пов’язані із сервісами програми Prime, в рамках якої клієнти отримують безкоштовну доставку протягом 2 днів, якщо сплачують щорічно $99. Статистика підтверджує, що користувачі цієї платної підписки витрачають в середньому в 3 рази більше, аніж звичайні покупці Amazon. Аналітики з Consumer Intelligence Research Partners підрахували, що влітку цього року кількість Prime-користувачів досягла 63 млн, а це на 19 млн більше, ніж було минулого року. Платний пакет надає доступ до Amazon Video, бібліотеки електронних книг Kindle та обмеженої підписки на Washington Post. Найбільш привабливою залишається швидка доставка замовлень і компанія робить все можливе, щоб постійно зменшувати час очікування посилки. У багатьох мегаполісах Amazon вже пропонує безкоштовну доставку 25 тис найпопулярніших товарних позицій протягом 2 годин. А за додатково сплачені $7,99 можна отримати замовлення протягом 1 години — так працює сервіс Prime Now, хоча деякі менеджери пропонували назвати його Amazon Magic.
Щоб виконувати усі зобов’язання компанія витрачає значні суми коштів. Морські перевезення за минулий рік коштували Amazon $11,5 млрд — це майже вдвічі більше, аніж за рік до того. В 2016 році, окрім лізингу літаків та купівлі фур компанія витратилася на відкриття 28 сортувальних центрів, 59 центрів доставки, на яких працюють місцеві кур’єри, та понад 65 хабів в рамках розгортання сервісу Prime Now. Фахівці канадської аналітичної агенції MWPVL International прогнозують, що за підсумками 2016 року Amazon продасть 7,2 млрд одиниць товару. А вже у 2020 році цей показник сягне 12,6 млрд.
Проста математика
Влітку цього року Deutsche Bank оприлюднив власне дослідження галузі міжнародних перевезень товарів та послуг логістики. Автори цієї роботи вважають, що врешті решт Amazon буде забезпечувати доставку товарів напряму з фабрики в КНР на адресу замовника в США чи Європі, використовуючи не тільки літаки й вантажні кораблі, але і безпілотні автомобілі та дрони. Окрім того, Amazon запровадить т. з. сервіс на випередження: якщо ви регулярно замовляєте однаковий товар, компанія заздалегідь готуватиме посилку. Коробка з вашим улюбленим шампунем чи змінними фільтрами для кавоварки вже чекатиме на складі, коли ви натиснете кнопку «оформити замовлення». В Amazon розглядають логістику, як велике математичне рівняння, а працюють над ним справжні штатні науковці, кандидати математичних наук.
Окремі прогнозисти вважають, що Безос планує зробити доставку товарів самостійним напрямком ведення бізнесу, як це сталось із хмарною розробкою Amazon Web Services. Джон Росман (John Rossman), колишній менеджер Amazon, вважає, що компанія створить логістичну мережу, відкриту для сторонніх підприємців, — так само, як колись книжковий онлайн-магазин став доступним для приватних продавців і маленьких книгарень. Він не впевнений, що це станеться вже у 2017-му, але однозначно протягом найближчих 10 років.
Джеф Безос не оголошує про наміри захопити ринок доставки онлайн-замовлень. В цій галузі є свої провідні гравці, які встановили монополію на доставку посилок. Однак, і Amazon є монополістом, в іншій царині, а тому чудово розуміє всі недоліки великої компанії. Коли потрібно швидко запроваджувати нові технології, корпорації часто програють молодим сміливим конкурентам. Відповідаючи на запитання редакції Recode, Безос сказав, що Amazon розбудовує інфраструктуру яка доповнить, але не замінить FedEx, UPS чи пошту США. Бізнесмен запевнив, що не збирається витісняти вказані компанії з їх екологічної бізнес-ніші, проте не став заперечувати, що цінова політика може сприяти переходу клієнтів на сервіси Amazon. Власне, так відбувалось практично в усіх галузях надання послуг, в які приходив Безос.
БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:
Історія доставки
Джеф Безос намагається покращити сервіси доставки онлайн-замовлень ще з 1994 року. Швидкість доставки є критичним показником для e-commerce: якби товари з магазину прямували до клієнта занадто довго, покупець просто йшов би до найближчої книгарні. Безос від самого початку розумів, що тільки завдяки швидкому та надійному сервісу доставки замовлень онлайн-торгівля зможе переманити клієнтів у звичних офлайн-магазинів.
В 1999 році Amazon інвестувала $60 млн в стартап Kozmo.com, який обіцяв доставляти побутові дрібниці в межах мегаполісу протягом всього однієї години. Брендовані помаранчеві кур’єри з’явились в Нью-Йорку та Сан-Франциско, однак вже 2001-го компанія припинила своє існування, як і багато інших жертв краху доткомів. Багато IT-оглядачів вважали, що причиною провалу стала сама ідея швидкісної доставки товару по місту. Однак Amazon зробила інші висновки та успішно провадила модель бізнесу Kozmo, коли вийшла на ринки Китаю, Індії та інших країн, що розвиваються. А вже 2005-го компанія представила сервіс Prime, який підвищив вимоги до здійснення доставки товарів.
Компанія одразу ж пообіцяла безкоштовну доставку протягом всього лише двох днів, а це означало, що Amazon змушена буде користуватись дорогими послугами пришвидшеної доставки від FedEx та UPS. Популярність Amazon Prime набирала обертів: за 5 років в сервісі зареєструвались 8 млн чоловік. Напередодні святкового періоду 2011 року в Amazon усвідомили, що потужностей FedEx й UPS не вистачає для обслуговування всіх замовлень, отже, час створювати альтернативну службу. Місцем для експериментів була обрана Великобританія, в якій саме проводилася реформа поштової логістики. В 2013 році Amazon запустила там власний сервіс швидкої доставки, щоб виконати всі обіцяні клієнтам послуги. Таке рішення покращило позиції компанії, в той же час, зігравши вирішальну роль в розвиткові місцевої пошти. Адміністрація Royal Mail розраховувала за рахунок доставки посилок перекрити дефіцит прибутків, що виник через скорочення обігу листів. Але автономний сервіс Amazon звів плани поштової служби нанівець.
В рідних Сполучених Штатах Amazon уклала договори про доставку товарів із державною поштою, щоб зменшити залежність від послуг монополістів UPS та FedEx. В листопаді 2013-го було оголошено, що пошта буде доставляти посилки від Amazon по неділям, а сама компанія почала розгортати мережу сортувальних центрів с використанням технології машинного навчання. Автоматизовані машини сортують посилки за штрих-кодом та оперативно пересилають їх замовнику на найближче поштове відділення. Однак навіть таких надзвичайних заходів та ретельної підготовки не вистачило, щоб вчасно доставити весь об’єм новорічних замовлень онлайн-покупців Amazon.
Святковий провал та його уроки
Жоден з учасників комерційного ланцюга «продавець-логістична компанія-покупець» не висунув офіційних звинувачень, хто ж все-таки винен у логістичному провалі кінця 2013-го, коли напередодні Різдва стався колапс із доставкою посилок. Дехто із співробітників UPS неофіційно пояснював, що один із великих замовників логістичних послуг без попереднього узгодження збільшив об’єм посилок, які потрібно доставити. Компанії довелось терміново шукати додаткові літаки, складські приміщення та збільшити кількість працівників на цей період. Аналогічні заходи вживала і компанія FedEx, однак не всі замовлення Amazon були доставлені вчасно, і остання не приховувала свого незадоволення. Компанія покладала відповідальність за затримку святкових покупок на своїх контрагентів.
Хоча в Amazon розуміли, що користувачеві нецікаво, хто несе відповідальність за неякісний сервіс — йому потрібна своєчасна доставка. Тому протягом 2014 року компанія спробувала підготуватись краще: відкрила 23 стаціонарні сортувальні центри на території США та запровадила вищезгаданий сервіс Prime Now. Спершу він з’явився в Нью-Йорку, а на сьогоднішній день доступний вже в 40 містах Америки. Щоб встигнути доставити товари вчасно, кур’єри використовують всі доступні засоби пересування: авто, велосипеди, скутери, громадський транспорт тощо. Незважаючи на величезний корисний потенціал, поки що найбільш популярними одиницями товару серед клієнтів експрес-доставки є питна вода і туалетний папір. Зате в компанії підрахували, що з початку роботи Prime Now через сервіс було доставлено 300 тис презервативів. Спробуйте відшукати на ринку іншу кур’єрську службу, яка протягом години привезе вам таке замовлення.
У вересні Amazon запустила інноваційний сервіс Amazon Flex, що дає можливість заробити користувачам, у яких є авто, вільний час та натхнення доєднатися до логістичної схеми Amazon. Мобільний сервіс працює за принципом Uber, а в ролі пасажирів виступають замовлення з онлайн-магазину. Компанія запускає програму в час пікового завантаження. Наприклад, 31 липня цього року саме кур’єри Amazon Flex розвозили екземпляри книжкової новинки «Гаррі Поттер і прокляте дитя» клієнтам Prime Now.
Не всі міста позитивно сприймають нововведення Amazon. Мер Парижу Анн Ідальго (Anne Hidalgo) обурилася намірам компанії запровадити Prime Now, не узгодивши це із владою мегаполісу. Вона переймається тим, що кур’єри Amazon зіпсують дорожній рух та забруднять повітря столиці, а також порушать торгівельний баланс й зашкодять інтересам місцевого бізнесу.
В свою чергу, логістичні компанії UPS та FedEx не визнають загрози своєму ринку, принаймні, публічно. Наміри Amazon щодо підкорення сервісу доставки товарів вони характеризують, як партнерське розширення потужностей. Фред Сміт (Fred Smith), CEO компанії FedEx, вважає фантастикою повноцінну конкуренцію його досвідченої логістичної компанії та Amazon. Однак коли цього року Безос почав оформлювати в лізинг літаки та освоювати вантажні аеропорти, захвилювались навіть інвестори на Уолл Стріт. Більше того — Amazon вже показала успішні випробування доставки товару безпілотним апаратом, що може вивести послуги логістики на цілковито новий, вищий рівень.
Поки Amazon вперто підкорює ринок логістики, провідні сервіси з доставки товарів продовжують недооцінювати Безоса. І даремно — бізнесмен, якому вдалося вивести книгарню з гаража на всесвітній рівень, навряд чи зупиниться, поки не приєднає до своїх сервісів абсолютну більшість жителів Землі. А потім Amazon, напевне, візьметься за резидентів з інших планет — космічні амбіції Джефа за масштабністю не поступаються ідеям Ілона Маска.
За матеріалами Bloomberg