В квітні цього року відбувся запуск онлайн-телеканалу BrainTV із нетривіальним завданням та аудиторією. Це — медіапроект фонду BrainBasket, метою якого є збільшення кількості ІТ-фахівців в Україні та промоція нашої ІТ-спільноти за кордоном. Ми поспілкувались з Боженою Шереметою, виконавчим директором BrainTV, та розпитали про особливості функціонування проекту, технологічні аспекти створення контенту та англомовну аудиторію:
Про спільне між традиційним телебаченням та BrainTV
Канал BrainTV — там, де живе його цільова аудиторія. Дійсно, BrainTV ви не можете подивитись, ввімкнувши будь-який телевізор із доступом до каналів кабельної чи супутникової мережі. Ми не «1+1» і не «Новий канал» — і не плануємо ні в чому їх повторювати, окрім якісного таргетування аудиторії. Наша цільова аудиторія – це люди, що працюють в ІТ та пов’язаних сферах. Понад 90% цих людей вдома навіть не мають телевізорів. Навіщо тоді їм телеканал BrainTV, спитаєте ви? Ми плануємо бути, мабуть, першим в Україні телепроектом, що йде в ногу із часом і обирає для себе ту сферу життя, де живуть глядачі.
На цей момент із традиційним телебаченням нас поєднує спосіб мовлення. В нас є YouTube-канал (куди ж без нього), проте туди потрапляє лише наш оригінальний контент. Придбаний контент разом з нашим оригінальним можна побачити в ефірі на сайті каналу, а також за допомогою сервісів DivanTV та Megogo. Ефірна сітка складається і оновлюється нашим генеральним продюсером. Якби у нас не було ефіру, то про нас можна було б подумати, як про звичайне IT-видання у відеоформаті або будь-який закордонний канал про ІТ на кшталт CNET. Проте наш канал має на меті освітлювати не лише новини, огляди чи інтерв’ю. Контент-план включає багато шоу та передач в інформаційно-розважальному стилі (infotainment). З тих передач, що стартують влітку, вже є англомовна передача про ІТ-новини світу та України «ІТ newsweek», розважальне шоу «ІТ та українці», шоу-інтерв’ю із відомими діячами індустрії «ІТ-персона» (ці проекти запустились у червні) — та шоу-дискусія «#Зрада чи #Перемога», що розпочнеться в липні 2016 року.
Про інтерактивні можливості BrainTV
Ми розуміємо, що сучасний глядач любить, коли продукт фактично «говорить» до нього, тобто взаємодіє з ним і поступово стає найбільш зручним та корисним, повторює користувацькі звички та вподобання. Ми уже співпрацюємо із сервісами, що дозволяють використовувати функцію video-on-demand. Наші глядачі мають можливість подивитись те, що їх цікавить, в певний момент замість того контенту, що доступний у прямому ефірі.
BrainTV зараз є некомерційною ініціативою, і на розробку інтерактивного сайту, на жаль, не було дуже великого бюджету — адже більшість донорських коштів витрачено на створення ID-роликів, графічного оформлення каналу, організацію перших трансляцій та зйомок. Ми плануємо розробити на нашому сайті такий механізм, коли кожен глядач зможе створити особистий кабінет і відібрати для перегляду цікавий для нього чи для неї контент, зберегти цей контент на майбутнє або навіть отримувати нагадування, наприклад: «Через 30 хвилин не забудьте подивитися новий випуск “IT newsweek”».
Серед інших планів — зробити мобільні додатки для усіх платформ, бо близько 30% глядачів дивляться наш канал за допомогою смартфонів та планшетів. Нам хотілося би, щоби додатки повторювали можливість перегляду контенту за принципом VoD, адже за ним — майбутнє. Людина, яка цінує свій час, не буде витрачати його перед екраном в очікуванні потрібної передачі. Вона захоче швидко подивитись саме те, що їй цікаво. Наприклад, для мене на нашому каналі найцікавіші зараз інтерв’ю, репортажі з галузевих подій та нові програми, які ми створюємо. В той же час, в ефірі є багато курсів з програмування, той же Harvard CS50. Один випуск триває до години, але мене самі курси не цікавлять, тому навіщо мені гаяти на них цілу годину? Нагадування на електронну пошту про точний час, коли та програма, що мене цікавить, буде в ефірі — це було би дуже зручно.
Про англомовний контент та просування українського IT
Трансляція передач англійською мовою для нас є дуже важливою з двох причин. По-перше, багато українців шукають можливості вдосконалення англійської, особливо технічні спеціалісти, які дуже добре розуміють її важливість. По-друге, наш канал прагне не лише підвищувати рівень обізнаності українців про ІТ та цей ринок загалом, але й інформувати тих, хто цікавиться Україною за кордоном, хоче інвестувати в неї або відкривати тут компанії, нові офіси. Як би багато не розповідали ми про наші успіхи на ІТ-ринку українською чи російською, і яким би корисним не був Google Translate — неможливо розповідати про індустрію без контенту англійською мовою, якщо ключові інвестори цієї індустрії знаходяться за кордоном. Більше того, на медіаринку вже давно зрозуміли важливість відеоформатів. Зокрема, Mashable не так давно оголосив, що згодом буде змінювати свій тип мовлення із текстового на відео.
У нас вже третина ефіру транслюється англійською. В нас, як вже згадувалось вище, є курс Harvard CS50 (24 уроки), MIT Introduction to Computer Science and Programming Using Python (25 уроків), курс Basic English (30 уроків), курс HTML (9 уроків), Programming for the beginners (13 уроків), Ruby (11 уроків) і ще багато інших курсів, які транслюються англійською. Проте це лише курси, нецікаві для інвесторів чи підприємців, які воліли б дізнатись про компанії, що працюють на нашому ринку, стартапи та венчурних інвесторів, що мають бізнес-проекти в Україні. Для цього в нашому контент-плані розроблено концепції ряду програм, які будуть створюватись англійською. Це буде абсолютно новий рівень ТВ-продукту для України. Деякі телеканали раніше намагались запускати версії, орієнтовані на зарубіжну аудиторію, проте це були лише так звані «розгалуження» основної сітки.
У BrainTV вже є програма новин, запущена буквально пару тижнів тому, і вона транслюється англійською; в нас є англомовний ведучий, титри англійською і підводки, які озвучуються також англійською. Це — лише перший проект, який ми змогли створити повністю англійською на своїх потужностях. Серед англомовного контенту на каналі планується запускати реаліті-шоу про рекрутерів в ІТ, про українські стартапи, розробників ігор, «світчерів». Для цих шоу важливо мати можливість накладення синхронного перекладу і студію для зйомок, а кошти на техніку ми почнемо збирати через платформу «Спільнокошт» наприкінці червня. (інтерв’ю записувалося в середині червня 2016 року — прим. ред.)
Про особливості роботи каналу без статусу ЗМІ
BrainTV ще не отримав статус ЗМІ. Оформлення ліцензії на мовлення — дуже довготривалий і недешевий процес. Це приблизно $5 тис в сумі. Проектування студії для зйомок шоу в нашому контент-плані коштує приблизно стільки ж. Ми зараз розставляємо акценти у витратах, адже фінансів у розпорядженні не так багато. На початку нас профондували компанії Ciklum, ControlPay, Terrasoft, Jooble та інвестор Олександр Борняков. Студія і створення контенту, який приведе до нас глядача, — це для нас зараз важливіше.
З іншого боку, маючи ліцензію, канал міг би отримати повноцінний статус ЗМІ — і тоді нам було б легше залучати кошти за рекламу, наприклад, а також створювати рейтинг. На ТВ-ринку все вимірюється рейтингом каналу, а в BrainTV його фактично нема, тому що ми поки транслюємось лише в інтернеті і через ОТТ-сервіси. Парадокс в тому, що наша цільова аудиторія і знаходиться в інтернеті, щоб продати їй щось чи «засвітитись», на телебачення йти не потрібно. Проте коли ми пропонуємо компаніям наші спонсорські пакети, вони, навчені усталеною практикою ведення бізнесу на ТВ-ринку, запитують про рейтинги.
Ми абсолютно відкрито говоримо про кількість наших переглядів. За квітень і травень 2016-го по Україні ми назбирали 50 тис переглядів (враховуючи, що один перегляд триває більше 10 хв), і близько 15 тис переглядів — за кордоном. Цими цифрами (а також даними Google Analytics) на даний момент і оперуємо, пропонуючи компаніям спонсорство певних передач, які ми вже запустили і плануємо запустити. Хоч канал і є соціальним проектом, проте операційні витрати потрібно якось покривати — і ми вже намагаємось продавати спонсорські пакети в обмін на рекламу, продакт-плейсмент тощо. В найближчому майбутньому плануємо самотужки, через сайт, запровадити механізм трекінгу глядачів конкретних передач в режимі реального часу, щоби могти проводити моніторинг для рейтингів окремих передач на нашому каналі за запитом.
Додам, що ми плануємо в найближчий час заробляти за рахунок реклами (як на самих відео, так і рекламою від конкретних спонсорів) та монетизації через YouTube. В майбутньому хотілось би мати змогу продавати права на унікальні формати, що будуть створені і зняті BrainTV. Мабуть, коли канал почне нарешті щось таке створювати і навіть продавати, це буде пік моєї кар’єри на каналі, і можна буде вважати, що все вдалось і час йти на пенсію 🙂 Однак до цього каналу ще рости і рости.
БІЛЬШЕ ЦІКАВИХ ІСТОРІЙ ТУТ:
Про команду BrainTV і технологічну «кухню»
Ефірна сітка готується генеральним продюсером протягом 10 годин і оновлюється раз на тиждень. ЇЇ тривалість в середньому складає 12 годин. Вона включає кожного разу нові випуски курсів, репортажів, інтерв’ю тощо. В робочій команді є технічний директор, генеральний продюсер, координатор прямих трансляцій, журналіст, оператор, менеджер партнерств. Володимир Люлька, виконавчий директор фонду BrainBasket, є засновником та ініціатором створення проекту і допомагає обирати стратегічно вірні кроки розвитку, дає конструктивну критику, що і як краще зробити. Я як виконавчий директор веду всю операційну діяльність. А поки ще кадрів малувато, намагаюсь долучатись і до створення нових форматів шоу в якості редактора та журналіста.
Нам в команду потрібні на постійній основі і маркетолог, і дизайнер, і директор веб-розвитку. Коли почнемо вже серйозно монетизувати проект, вийшовши на «кабель» та супутник, необхідно буде долучати в команду спеціаліста з продажів, потрібна буде оперативна комунікація з великим обсягом компаній, ведення перемовин, створення комерційних пропозицій. Всі пропозиції, що ми зараз даємо учасникам ІТ-ринку, створені фактично мною та менеджером із партнерства. Ми з нею також працюємо над маркетинговими заходами проекту.
Журналіст, оператор, генеральний продюсер та технічний директор входять саме до творчої команди, яка реалізує всі ідеї і робить основну частину BrainTV — зйомки. Вони відповідальні за доведення всього, що відзнято, до якоїсь цілісної картинки: вичитка титрів, підводок, правильні назви та інші важливі речі. В нас немає єдиного джерела ідей і кожен має право голосу, адже проект створюється «з нуля» — кожна ідея варта уваги. Ще в грудні 2015-го, — коли проект лише анонсували і не було команди як такої, лише я і Володимир (Люлька), — переді мною була задача «накидати» контент-план для каналу, тобто шоу, які зможемо показувати на такому каналі.
Я записала все, що змогла вигадати: від реаліті-шоу про стартапи, ток-шоу із СЕО до навчальних програм. Тоді я керувалась тим баченням контенту, який цікавий мені і моїм знайомим, велика частка яких працює програмістами, або іншим чином пов’язана з ІТ. Багато ідей прийшли від постійного спілкування із закордонними інвесторами та ІТ-підприємцями, ще після роботи ІТ-журналістом в KyivPost. Всі вони казали:
«—У вас динамічний ринок, але про це треба робити більше розголосу, ламайте стереотипи, що в Україні все погано».
Ось BrainTV і намагається створювати контент, цікавий для прогресивних українців і людей за кордоном, яким цікавий наш ІТ-ринок.
Про стереотипи в українській ІТ-спільноті
Я досить довго попрацювала в середовищі ІТ, щоби й досі зустрічатись з якимись стереотипами, тому що в самій «тусовці» таких немає. Мабуть, головний стереотип взагалі нашої української спільноти в тому, що ІТ-фахівці супер-багато заробляють, і ставши одним з них, ти зможеш забути про все, «жити-не тужити». Це — не дуже коректно. Загнані економічною кризою люди, звичайно, йдуть на слово «айтішник» сліпо, як за часів золотої лихоманки в Штатах всі вирушили на Аляску чи до Каліфорнії. І багато людей стикаються з проблемами. По-перше, програмувати може навчитись кожен; а от щоби добре програмувати, все ж треба докласти певних зусиль та витратити час на навчання, — але більшості не вистачає для цього терпіння.
Люди знаходять собі якісь школи (бо самостійно в онлайн-режимі вчитись доволі важко), вкладають купу грошей в навчання, — а після цього не можуть знайти роботу. Бо виявилось, що в школі навчали, просто щоби відпрацювати гроші, а людина не обтяжувала себе і багатіла думкою, що одразу після такої «школи» отримуватиме зарплатню $3 тис в Ciklum чи SoftServe. Так не буває. Всі кажуть, що ринок може перенасичитись ІТ-спеціалістами, бо зараз почався «бум» ІТ-освіти. Спеціалістами-«середнячками» ринок може і насититись, але висококласні спеціалісти завжди будуть цінуватись. За ними полюють не лише в Україні, але й за межами країни.
Звичайно ж, багато що залежить від особистісних якостей. ІТ потребує концентрації уваги, навичок логічного мислення. І яким би ти не був освіченим і розвиненим, якщо тобі миліше готувати бургери (така у тебе «слабкість»), то краще працювати над відкриттям свого проекту з вуличної їжі, а не бігти в ІТ, тому що там високі зарплати. ІТ — це не лише робота, це — спосіб життя. Важливо, щоби під всією цією ейфорією та ілюзією швидкого збагачення люди також не розчаровувались, не замикали себе в кордони зручних офісів з печивом та кавою, а все ж обирали те, що кожному особисто до душі. Тоді і результати будуть кращими — для всіх.
Поради тим, хто вперше потрапляє на ТБ для інтерв’ю
Тут все просто. Інтерв’ю — це той же пітч, тільки тут є більше часу, перед вами журналіст, а не інвестор, і можна трохи розслабитись. Головне:
- розповідати лаконічно, без надлишку технічної термінології. Більшість людей можуть погано в ній орієнтуватись, тому намагайтесь донести суть свого стартапу чи продукту коротко, на побутових прикладах;
- посміхатись. Це — не радіо і не текст, це телебачення, а телеглядачі люблять харизматичних спікерів, лідерів, люблять бачити емоції, справжність, слухати живі розповіді, тож ведіть бесіду з інтонацією, паузами — так, немови ви розповідаєте все своєму другові;
- намагайтеся надихнути, мотивувати. Для стартапів охоплення в пресі — це дуже хороший безкоштовний PR, а результатом інтерв’ю має бути те, що глядач починає шукати ваш сайт чи сторінку в Facebook. Це станеться, якщо ви зможете через інтерв’ю донести основне послання вашого проекту, яке надихне пересічного глядача, змусить повірити вам і зацікавить. Історії, приклади з власного досвіду запам’ятовуються набагато краще, ніж просто описи, деталізація техпроцесів тощо. Спробуйте передати суть вашого проекту, його ідею і мету через історію, яка всім запам’ятається. Якщо потрібно буде деталізувати, журналіст самостійно поставить запитання, але ваше завдання — розказати свою історію.