«Маємо намір розвинути громадянську освіту» — Остап Стасів, ВУМ

Відкритий Університет Майдану (ВУМ) з’явився в грудні 2013 року і з того часу встиг розвинутись в повноцінний освітній рух. Часто онлайн-ініціативи переходять у площину реальності, але з ВУМ сталось навпаки: щоб надати можливість усім бажаючим займатись самоосвітою та розвивати громадянську свідомість, проект запустив онлайн-версію, з безкоштовною реєстрацією на курси від викладачів бізнес-шкіл, представників громадського сектору, практиків з бізнесу.

Про потребу українців в громадянській освіті, розвиток цього напрямку на державному рівні та нові проекти ВУМ нам розповів один із засновників Остап Стасів.

20160606_141828

Про формування ВУМ та запуск онлайн-платформи

Коли Майдан як явище почав набувати нових форм, а як «територія» у центрі столиці — вщухати, для команди Відкритого Університету Майдану постало питання: «Що далі?». Були версії від «припинити діяльність» до «стати реальним Університетом, з лабораторіями і адміністративними корпусами». А оскільки ми були і досі залишаємось пласкою структурою з колегіальною формою прийняття рішень, і кожен член команди вправі робити те, у що він вірить, то в результаті вирішили шукати нові формати освітньої діяльності. До публічних лекцій ВУМ додався формат шкіл-інтенсивів – Школа Свідомого Громадянина, телевізійний проект на Першому національному «Телеакадемія» ВУМ.

Одного дня ми усвідомили, що просто фізично не можемо задовольнити величезний запит суспільства на нові знання. Так з’явилась ідея дистанційного навчання.
Доступ до онлайн-платформи – це можливість для людей самим планувати свою освіту, обирати, що їм цікаво, і бути активними. Як в персональній освіті, так і в формуванні громади. Ідеологом ВУМ-онлайн був Дмитро Савочкін. До речі, він є автором чудового курсу, який має назву «Побудова кар’єри».

Дмитро плекав ідею формування подібної дистанційної платформи, а реалізував задум я, Остап Стасів, за підтримки і допомоги Дмитра Савочкіна, Юрія Паніна, Сергія Сергієнка, волонтерської підтримки українських ІТ-компаній «Roll`n`Code» та «Inprimex Inc.». 1 вересня 2015 року стартувала бета-версія, а офіційне відкриття відбулось за місяць, 1 жовтня. Станом на сьогодні вже маємо 19 курсів на різноманітні теми, і кожного дня все більше людей реєструються на платформі і здобувають нові компетенції. Є надія, що ВУМ-онлайн стане не тільки інструментом навчання, але також шляхом до побудови певних інтелектуальних зв’язків в українському суспільстві.

Ми віримо, що достатньо мільйона людей, озброєних новими громадянськими компетенціями, щоб показати реальні зміни в країні упродовж короткого часу. І запрошуємо кожного громадянина зареєструватись і спробувати себе на ВУМ-онлайн.

Засновники Відкритого Університету Майдану

Засновники Відкритого Університету Майдану

Про попит на самоосвіту серед українців

Варто говорити про Україну і запит на навчання у контексті світу. Адже ми з вами є учасниками усіх світових змін і трендів, а інколи і лідерами (приклад із активним розвитком української Wikipedia). Сьогодні з шаленою швидкістю людство освоює можливість дистанційного навчання через різні інструменти і технології. Україна не відрізняється від світу. Тут варто зазначити, що ми у чомусь більш повільні, активна меншість ще не так сильно впливає на пасивну більшість, але виклики, які постають перед громадянами, змушують активно рухатись і ставати агентами змін. Тому бажання вчитися в українців формується і внутрішніми змінами, і зовнішніми стимулами (наприклад, зростання вартості енергоносіїв тощо). А Майдан, як явище, довів, що ми здатні до самоосвіти, самоорганізації, брати відповідальність на себе. Але і цьому треба вчитися. От для цього і почав працювати ВУМ-онлайн – дистанційна платформа громадянської освіти. Набуття громадянських компетенцій спрощує взаємодію в суспільстві, «зменшує тертя», підвищує його, суспільства, ефективність та конкурентоспроможність.

1496652_609719102452004_5213473175528180080_n

Сьогодні у світовій павутині неймовірна кількість інформації, дистанційних курсів, навчальних матеріалів. Усе відкрито і доступно, але англійською. На сьогодні більшість населення України не здатні цю інформацію засвоїти через мовний бар’єр. Як результат, багато людей, які готові займатись саморозвитком, не можуть скористатись цією можливістю. Саме тому в Україні і почали виникати проекти, які є майданчиками для знайомства зі світовим інноваційним досвідом у інтерпретації українських експертів та інтелектуальних лідерів.

ВУМ-онлайн обрав напрямок неформальної освіти для формування і розвитку громадянських компетенцій. А комунікуємо ми це загальнодоступними українською і російською мовами усім громадянам України. Щоб сучасне суспільство розвивалось, потрібно вести комунікацію простою і доступною мовою, пропонувати рівний доступ до знань кожному. І агітувати вчити англійську.

Про пошук лекторів та їх професійні навички

Відкритий Університет Майдану — ініціатива, створена випускниками та співробітниками київських бізнес-шкіл на Майдані у грудні 2013-го. Все починалось з лекцій на відкритій сцені біля Лядських воріт, а сьогодні ВУМ – це всеукраїнський рух, який через освіту поширює ідеї і сприяє розвитку громадянського суспільства в Україні. З самого початку лекторами ВУМ стали викладачі бізнес-шкіл, представники успішного бізнесу, громадські активісти з успішними соціальними кейсами, викладачі-інноватори. Це унікальне середовище, до якого більшість українців ніколи б не мали доступу, ціна входу у спільноту – вартість навчання у бізнес-школі. Для самих викладачів/практиків можливість зробити свій громадянський внесок у розвиток суспільства — це важливий і вагомий крок, і вони відкриті до такої співпраці.

Кожен курс виникає у діалозі. Десь автор точно знає, що хоче зробити, а десь ми спільно «народжуємо» концепт. Ключова особливість кожного курсу – його матеріал має бути орієнтований на розвиток громадянських компетенцій. А їх формування можливе або через персональний розвиток, або через розвиток підприємницьких рис та навичок, або через розвиток громади, як дієвого соціального утворення.

І, звісно, практичний досвід, успішні кейси. Людям потрібні історії — успішні історії, цікаві історії. Якщо вони є і сприяють «управлінським висновкам», ми радо їх імплементуємо в курси.

10696302_694904953933418_8502521703645663403_n

Цікава статистика по аудиторії платформи

Станом на зараз на платформі зареєстровано понад 2 тис. унікальних користувачів. Ми свідомо не займались весь цей час просуванням платформи, бо мали перевірити стійкість системи. Нещодавно ми перейшли на Microsoft Azure, побудували принципово нову архітектуру платформи. Ближчими місяцями нас чекає перевірка стійкості проекту десятками тисяч користувачів, які розпочнуть навчання на дистанційних курсах. До речі, радо запрошуємо і вас допомогти нам тестувати платформу.

Хто ж навчається сьогодні? Жінки переважають. 55,58% їх активно навчається на ВУМ-онлайн. Найбільш активна група студентів у віковому проміжку 25-44 роки, мешканці України. Географічно це мешканці обласних центрів, міст мільйонників. Цікаво, що 8% студентів це реєстрації з РФ (згідно даних Google Analitics).

Найпопулярніші курси та попит на окремі тематики

За той час, що діє платформа, ми запустили 19 дистанційних курсів. Деякі з них пройшли вже кілька ітерацій, деякі стартують вперше. Якщо учасник навчання по якимсь причинам не встиг вкластися у виділений для навчання проміжок часу, його прогрес зберігається, і після повторного запуску курсу такий студент починає з місця, де закінчив навчання, а не з початку. За курсами і навчальним прогресом зручно слідкувати у «Персональному кабінеті» користувача.

Рекордсменом серед наших курсів є «Креативний активізм», від Дмитра Шерембея. На цей курс про вміння привернути увагу ЗМІ до своєї проблеми, виділитись з інформаційного шуму, у якому усі ми перебуваємо, зареєструвався 1 131 учасник. Дмитро — дуже непересічна і неймовірно продуктивна людина. Йому вдається здійснювати чудеса для людей, які напевно вже втратили надію на підтримку.

Наступний за популярністю курс – «Стратегічне мислення», від Михайла Крикунова. Курс унікальний, адже Михайло не просто опрацював дану тему, як бізнес-викладач, але спробував підняти велетенський пласт англомовної літератури, яка ніколи не перекладалась російською чи українською, у пошуках відповідей на ключові питання. І виявилось, що і там багато прогалин, і потрібно формувати власний інтелектуальний продукт. Це дуже потрібний і важливий матеріал для людей, готових до змін. Глибока і якісна робота фахівця, декана Київської бізнес школи.

Цікаво, що третій за популярністю курс — про вміння домовлятись, «Вступ до медіації». На цей продукт від Українського центру медіації при KMBS зареєструвалось 316 учасників. Нам дуже потрібно знаходити рішення, де немає програшу, де кожен залишається задоволеним, всі інтереси враховані і захищені. Цим і займається медіація – вирішення спорів без звернення до суду. Приємно констатувати, що цей курс вже запустив по Україні процес появи локальних груп з навчання і застосування медіації. Активісти мають можливість отримувати професійні навички медіатора на програмах Українського центру медіації. Наявність Сертифікату про проходження курсу дає учаснику знижку на подальше навчання.

Думаю, що ці та інші теми курсів на ВУМ-онлайн відповідають сучасним викликам перед суспільством. Класична освіта в Україні багато у чому застаріла. Натомість, у людей жага до знань і купа питань, як дати собі раду у часи соціальної ентропії недовіри і турбулентності з економічними, політичними і соціальними викликами. Як вижити? Освіта – це єдиний спосіб еволюційних, якісних змін. І на це попит буде завжди.

ТАКОЖ ПРО НОВУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ:

Про співпрацю з іншими сервісами та державними освітніми установами

Наразі ми розвиваємо власний проект. І у нього є мета — «революція у головах людей». Але ми точно не одні. Сьогодні освітній кластер стрімко набирає обертів і співпраця — це перевага у конкурентному середовищі. Головне, у нас спільні цілі відносно українського суспільства. Тому Відкритий Університет Майдану відкритий до співпраці і можливо у майбутньому стане драйвером взаємодії з іншими онлайн-сервісами у галузі освіти.

Процес співпраці з державними освітніми установами розпочався. Ми маємо намір розвинути громадянську освіту для початкової школи, дошкільних закладів. У намірах є спільний проект з Міністерством освіти і науки. Спершу потрібно інституціоналізувати для держави «громадянську освіту», зробити її суб’єктом освітнього поля. Це завдання №1.

Вже сьогодні дистанційний курс «Конституція України – абетка громадянина» від Олександра Москалюка відкритий для всіх бажаючих. І школярі середньої і старшої школи – також аудиторія цього курсу. Ми будемо раді рекомендувати його для школи. Взагалі, вийшло дуже цікаво – це перший дистанційний курс, присвячений базовому документу громадянина України, за всі 25 років існування України як незалежної держави. Ми були шоковані, коли з’ясували, що до нас ніхто нічого подібного не робив. Тепер є продукт, і він доступний кожному громадянину. І ці знання не варто недооцінювати.

Про подолання перешкод для розвитку громадянської освіти

Головна проблема — відсутність культури навчання у суспільстві. Майдан зрушив цей застій, але пасивності до майбутнього — персонально кожного, і країни в цілому, — ще дуже багато.

Громадянська освіта досі не інституціоналізована і не увійшла у освітнє поле, як рівноправний суб’єкт. Формування суспільної моди на знання і компетентність вкрай необхідне, і це має бути спільна дія громадського сектору і держави. Але нічого не зміниться, поки кожен не почне з себе…

Про нові курси та можливість запуску платних програм

Однією з цінностей ВУМ-онлайн є доступність знань кожному громадянину. Ця позиція виключає будь-які платні курси чи програми на платформі. А от додаткові проекти чи нові продукти будуть, і ми над цим працюємо. На майбутнє є намір почати формувати прості і прозорі стосунки з усіма, хто вірить і підтримує ідею громадянської освіти. У світі люди за усе, у що вірять і за що вболівають, голосують грошима. Мова йде не про спонсорство чи збір внесків, ні. Мова йде про формування, виховання у суспільстві культури підтримки соціальних проектів, їх системної підтримки.

Віриш у проект, користуєшся — стань його партнером. 10 грн — це вартість буханки хліба, для когось це дріб’язок, а для когось — денна норма харчування. Кожен сам визначає для себе допустимі межі. Голосувати десятьма гривнями раз на місяць за проект, чи рух, чи партію, у яку віриш – це майбутнє нашого соціуму. І поки ми тотально відстаємо від сучасного світу. Тому краундфандинг — це та риса, яку ми будемо виховувати у громадян і запрошувати наших прихильників ставати посланцями громадянської освіти в Україні та світі.

І про це будуть нові курси також. Ми зосереджені на завданні допомогти кожному стати часточкою втілення реформ, почати зміни на місцях через громадський контроль, через антикорупційну діяльність. Але для цього маємо змінитись ми персонально. Персональний розвиток, підприємництво і ефективна громада — це наші пріоритети.

Як приклад останнього, наведу дистанційний курс «Ефективне управління спільною власністю через ОСББ», який стартує 10 червня. Курс вчитиме людей формувати «Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», створювати і розвивати цю формацію, відстоювати свої інтереси у стосунках з ринком та державою. Користуватись правами, які вже у нас є, але ми чомусь про це не знаємо. Це гостра тема у суспільстві і актуальний виклик сьогодення. Реєструйтесь на курс і ставайте компетентними власниками.

Про кінцеву мету успішної реалізації ВУМ

У стратегічній перспективі на 2-3 роки ВУМ-онлайн працюватиме як проектний офіс, заточений на розвиток дистанційного навчання, формування програм та проектів у форматі «blended learning» по усій Україні. Ще одна амбітна ціль – розвинути платформу до суспільного стандарту навчання громадянським компетенціям.

Наприклад, ми реалізовуватимемо навчальні тури по тих містах, де будуть великі групи студентів того чи іншого курсу. Створюватимемо додану цінність навчання на ВУМ-онлайн. У Відкритого Університету Майдану досить велика мережа регіональних осередків, і саме там буде проводитись ключова робота на місцях з просування курсів і популяризації громадянської освіти.

У цифрах, ми націлені на 10% населення України. Перший етап цієї задачі – це 250-500 тис. користувачів на кінець 2018 року. Близько 1 тис. успішних громадських кейсів ми очікуємо зібрати від тих, хто опановує громадські компетенції і реалізує їх на практиці.

І, звісно, будемо працювати над формуванням сильного лобі громадянської освіти через представників освіти, бізнесу, громадських активістів, культурних та інтелектуальних лідерів українського суспільства, крауд-фандингову підтримку громадян і організацій, які зацікавлені у розвитку громадянських компетенцій в українців.