Олександр Елькін, EdCamp Ukraine: «Революція в освіті відбувається на шкільних уроках»

9-10 квітня 2016 року в Харкові відбулась друга не-конференція для шкільних педагогів в форматі EdCamp. Проведення заходу стало можливим, в тому числі, і за рахунок доброчинної допомоги українців, які долучились до кампанії колективного фінансування EdCamp Ukraine через платформу «Спільнокошт».

Одразу після проведення заходу очільники громадської організації «ЕдКемп Україна» вирушили на саміт організаторів EdCamp в США. Повернувшись на батьківщину, активісти влаштували локальний брейнсторм та відповіли на запитання нашої редакції про свою роботу зі шкільними педагогами, плани на майбутнє та зарубіжний досвід. Спікером колективу виступив натхненник руху EdCamp в Україні, голова ради ГО «ЕдКемп Україна», кандидат технічних наук Олександр Елькін:

Елькін

Про формат EdCamp та головні відмінності цьогорічного заходу

Що таке взагалі EdCamp? Ці освітні заходи у дискусійному ключі проводяться в усьому світі для співтворчості шкільних педагогів. Формат, що був народжений у 2010 році за ініціативи небайдужих едукаторів з Філадельфії, США, став відповіддю на неабиякий виклик – неефективність системи професійного розвитку учителів і учительок. Уявіть собі, що 90% американських педагогів не задоволені можливостями професійного зростання! І ця проблема є глобальною, мабуть тому EdCamp’и вже стали популярними у 26-ти країнах.

EdCamp відрізняється від традиційної педагогічної конференції хоча б уже часточкою (не) у своїй назві: програма заходу заздалегідь переважно невідома та формується самими учасниками, учасницями у перший день проведення. Основна мета цього демократичного формату – сприяти діалогу та вільному обміну досвідом за принципом give – get.

На останній національній події хтось залишив такий відгук: «Тепер я стою на двох ногах і у мене є довгий хвіст». Цей жартівливий вираз якнайкраще відображає дві головні цінності EdCamp’ів. Свобода робити те, що хочеш, – наприклад, пити каву з колегою або залишити сесію, якщо вона нецікава, – називається законом «про дві ноги». А утворені горизонтальні зв’язки призводять до ефекту «довгого хвоста»: головне починається після події, коли народжуються нові ідеї, проекти, партнерства.

IMG_1384

Руху EdCamp в Україні виповнилося 9 місяців. За цей час в нашій команді народилося двоє дітей 🙂 Саме вони, наші діти, мотивують спільноту відповідального вчительства (а це вже понад 2,5 тис. педагогів з усіх куточків країни) змінюватись самим і змінювати освіту, зокрема, через участь у національних та регіональних EdCamp’ах.

Пишаємося тим, що національна подія – ми її ще називаємо «педагогічною Юрмалою» – є одним з найбільш очікуваних та яскравих заходів для освітян. Без сумніву, це заслужено. Наприклад, цього року експертне коло національної (не)конференції складалося з 82 спеціалістів та спеціалісток, які приїхали до нас із 12 країн світу. Ми інтегрували до програми відкриті уроки, які супроводжувалися постаналізом, зокрема, зворотнім зв’язком від самих дітей. І для розвитку цієї нової культури відкритих уроків, яка спонукає до реальних змін, ми навіть переклали українською один з топових курсів Coursera про коучінг вчителів та вчительок і вже почнемо навчання влітку.

IMG_1074

Було багато ще чого. Музейна педагогіка та виїзні сесії, тематична фото-кампанія про глобальні цілі ООН в освіті та рівності шансів, освітній квест з подарунками… Ми навіть зібрали всі родзинки події на 48-ми сторінках спецвипуску про EdCamp Ukraine 2016, який вийде у червні завдяки дружбі з видавничою групою «Основа». Тож, це було незабутньо! Дивіться самі:

—Скільки людей відвідали EdCamp Ukraine 2016? Як змінився інтерес до заходу, порівняно з минулим роком?

Загалом ми змогли забезпечити участь близько 550 людей. У готелі, що приймав захід, не було жодного вільного ліжка, а в актовій залі були зайняті навіть підвіконня. На одному з них, до речі, зручно вмостився заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей. Я вже говорив, що у нас дуже демократична атмосфера 🙂

Тож інтерес до події був надзвичайний та не згасає до сьогодні. Під час телефонних інтерв’ю перед заходом, які особисто проводила наша команда протягом тижня для кожного і кожної, хто надіслали заявку на участь, ми почули, що «до вас треба, навіть якщо ночувати на вокзалі!». Наші ресурси були обмежені, на жаль, ми не мали можливості прийняти усіх. Але після таких відвертих зізнань ми запропонували приєднатися першим 30-ти щасливцям і щасливицям, які зможуть забезпечити своє перебування у Харкові за власний кошт. Уявіть, за перші 18 годин усі місця були розібрані.

13002586_957949827653544_2700798267989502396_o

Безумовно, така зацікавленість пов’язана з тим, що українські освітяни встигли познайомитися і закохатися у формат на Першій національній події та регіональних міні-EdCamp’ах, що прокотилися хвилею від Львова до Костянтинівки.

Про аудиторію

Головний принцип – це розмаїття. У нас були представлені різні стейкхолдери середньої освіти з усіх регіонів України – від сільського вчителя до директорки Інституту модернізації змісту освіти. Були запрошені діти з Донецької та Луганської областей, студентство педагогічних спеціальностей, бібліотечний та музейний сектор, представники громадськості, бізнесу.

Ми підрахували, що найстаршій учасниці виповнилось 65 років, а вік наймолодшої – 2,5 місяці. А ще, загальний професійний стаж складає 5 334 роки! Запрошене вчительство викладає найрізноманітніші предмети. Незважаючи на фемінізованість освітньої сфери, було також приємно бачити багато чоловічих облич.

IMG_1567

Про нові тренди в українській шкільній освіті

Розвантаження навчальних програм, оновлення підручників, перегляд ролі вчителя, застосування ІКТ під час навчання, відхід від класно-урочної системи, зміна фізичного простору школи – усе це зараз хвилює проактивну спільноту і, звичайно ж, нас.

Наша команда на запит того ж Павла Хобзея долучилася до розробки Візії нової української школи та представила її результати під час Другої (не)конференції. Під «візією» ми маємо на увазі набір ціннісних орієнтирів, що є визнаними провідними світовими едукаторами. На самій події відбулося обговорення кожного з них. Нещодавно основні тези ми опублікували в інтернеті.

Про теми для обговорення

Уявіть, що за два дні у 17 локаціях відбулися 145 сесій з багатьох тематичних напрямів, основними з яких були нові технології в навчанні, недискримінаційний підхід в освіті, інтеграція громад, англійська мова, як державний пріоритет.

IMG_1633

Ключові сесії провели всесвітньовідомі освітяни:

  • дитячий філософ та автор багатьох книг Оскар Бреніф’є (Франція, Париж) розкрив взаємозв’язок критичного мислення і відповідальності;
  • тренерка з ненасильницької комунікації Ева Рамбала (Угорщина, Будапешт) поділилася досвідом, як захистити себе через співпрацю та поглиблення взаємин;
  • про формування в школі навичок XXI століття, прорив в освіті завдяки змішаному навчанню говорила Естер Воуджитскі (США, Пало Алто, Каліфорнія), викладачка журналістики і засновниця програми Palo Alto High School Media Arts. До речі, її донька є генеральною директоркою YouTube.

«Важливо вийти за межі буденності і побачити тих людей, поруч із якими вітер змін наповнює твої вітрила» – наші педагоги обрали ці та інші теми експертних і учительських сесій.

—Чого, на Вашу думку, не вистачає українським педагогам для впровадження реформ «знизу»? Як це виправити?

Місія ж педагогів яка? Зростити майбутні покоління, підготувати їх до життя у світі, якого ще й немає, який у майбутньому. Якщо копнути глибоко, то перед сучасними дітьми постають одні й ті ж два завдання: по-перше, відчувати себе успішними, а по-друге, знайти друзів та однодумців. Школа має бути місцем, де вони зможуть це реалізувати. І тоді ми не будемо стикатися із такими ситуаціями, як прогули уроків або низька успішність.

IMG_1659_0156612867

Ми віримо, що вчительство – кращі мультиплікатори змін в освіті. Але щоб зробити дитину щасливою, вчитель чи вчителька самі мають бути щасливими. (Не)конференції EdCamp – це події, на які злітаються «білі ворони», педагоги, які прагнуть та готові до змін. Разом із ними ми впевнені, що революція в освіті починається не у високих кабінетах, а відбувається щодня на шкільних уроках.

Діяльність Громадської організації «ЕдКемп Україна» є прикладом соціального оптимізму, якого так потребує наше суспільство. Останні буремні роки ми «гасимо багато пожеж», але варто подумати і над тим, як їм запобігти. Наша сила у згуртованості навколо спільної ідеї.

ПРО ІНШІ ОСВІТНІ ПРОЕКТИ В УКРАЇНІ:

Про підтримку з боку держави

Голос кожного педагога має бути почутий. Упевнені у тому, що адміністратори від освіти та представники і представниці від органів управління освіти мають бути не тільки присутніми на наших заходах, але й відкритими до спілкування. Як від учительства, так і від чиновництва ми чули на EdCamp Ukraine 2016, що саме в такій атмосфері можна реально й продуктивно співпрацювати.

Нещодавно ми підписали меморандум з інституцією МОН та мріємо про те, щоб участь у освітніх (не)конференціях зараховувалась, як офіційне підвищення кваліфікації. А ще – щоб колись відбулися EdCamp’и для директорів шкіл та окремо для Міністерства, що до речі, давно є усталеною практикою у США.

Про спілкування із засновниками руху EdCamp в Сполучених Штатах

Неочікувано, але, не приховую, приємно, що цього квітня серед запрошених закордонних гостей на саміті організаторів EdCamp у Штатах були лише українці. Це сталося тому, що наші партнери вражені масштабністю руху у нашій країні.

Організатори EdCamp Ukraine Олександр Елькін та Марина Пащенко на EdCamp Organizers Summit, США

Організатори EdCamp Ukraine Олександр Елькін та Марина Пащенко на EdCamp Organizers Summit, США

Найбільше нас вразило те, що в школах США набагато більше використовують ІКТ: ми відвідали державний середній навчальний заклад, де навіть немає окремих комп’ютерних дисциплін, бо технології є невід’ємною складовою кожного уроку.

Пам’ятка для учнів школи у місті Норфілд, штат Нью-Джерсі, США. Фото: Facebook-сторінка Олександра Елькіна

Пам’ятка для учнів школи у місті Норфілд, штат Нью-Джерсі, США. Фото: Facebook-сторінка Олександра Елькіна

І звичайно ж, вразило впровадження проектної діяльності. На одному із занять спостерігали, як медики з місцевої лікарні виходили на Skype-зв’язок з дітьми 8-го класу, щоб обговорити їхні практичні ідеї щодо того, як зробити педіатрію не такою стресовою для дітей. Найкращі проекти підтримувались навіть фінансово.

Школа у місті Норфілд, штат Нью-Джерсі, США. Фото: Facebook-сторінка Олександра Елькіна

Заняття у школі міста Норфілд, штат Нью-Джерсі, США. Фото: Facebook-сторінка Олександра Елькіна

Про плани на 2016-й

Наразі ми працюємо над програмою «ЕдКемп у коробці», яка надасть усе необхідне – від бейджів до перекладеної книги «How to EdCamp» із додатком про український досвід – для проведення регіональної (не)конференції у своєму місті чи селі. Координаторами та координаторками цих подій стануть педагоги, які хочуть об’єднатися та підвищити кваліфікацію місцевої освітянської спільноти. Загалом ми розраховуємо провести 60 міні-EdCamp’ів протягом 2016/17 навчального року. Пілотний етап ми плануємо у східних регіонах з особливою увагою до вчительства та місцевих громад на деокупованих або прилеглих до зони конфлікту територій.

Презентація «ЕдКемп у коробці» в рамках Другої національної (не)конференції EdCamp Ukraine 2016, Олександр Елькін, Марина Пащенко

Презентація «ЕдКемп у коробці» в рамках Другої національної (не)конференції EdCamp Ukraine 2016, Олександр Елькін, Марина Пащенко

Також наша команда є ефективним провайдером інших освітніх ініціатив. Наприклад, ми імплементуємо німецько-український проект «Молодь і дебати», а саме зараз група з восьми учительок з чотирьох областей України пакують валізи для поїздки на стажування у Берлін. А ще один проект, що реалізується у партнерстві з МОН України, передбачає проведення недискримінаційної експертизи електронних версій підручників для 8-го класу.

А ще у нас є шалена мрія – наступного року відкрити унікальний інтерактивний освітній простір, який… Не будемо розкривати інтригу, а краще запросимо Вас на відкриття 😉

Про можливості для співпраці

Ми радо приймаємо будь-яку підтримку: хтось створює мультфільм про EdCamp, хтось приводить вчительку своєї дитини, хтось перераховує гроші. Пишаємося, що Друга національна (не)конференція EdCamp Ukraine 2016 стала можливою завдяки соціальному капіталу доброчинності на краудфандинговій платформі «Спільнокошт». Разом за 60 днів ми зібрали 122 032 грн, без яких ця подія не відбулась би. А ще ми стали дев’ятим проектом зі 102-х за сумою дофінансування.

Розкажіть про рух EdCamp в Україні тим, хто навчає ваших дітей. Порекомендуйте нам цікавих експертів, експерток, або важливі теми. Звичайно ж, ми будемо вдячні за будь-яку ресурсну підтримку для спільноти відповідального вчительства (гроші, канцтовари, кава чи печиво для заходів) – пишіть на for@edcamp.org.ua.

Зміни – це ми самі.