Врятувати рядового HERO — запасний план CEO GoPro

Спочатку ти зумів переконати увесь світ, що без невеличкої камери немає ніякого сенсу їхати на лижах по схилу гори чи серфити на австралійському узбережжі — а ось, до речі, і чудова GoPro HERO, створена твоєю компанією, та низка аксесуарів до неї — і користувачам це подобається, гаджети продаються, а твої прибутки зростають.

Але настає момент, коли більш-менш підковані екстремали більше не слідкують за новинками і не оновлюють модельний ряд — а отже, інтерес до гаджетів компанії падає. Втім, інтерес до відеозйомки залишається на тому ж рівні, адже за час існування ринку мобільних екшн-камер люди втяглися у тотальне фіксування свого життя на відео. Що ви робитимете, аби врятувати компанію, котра виробляє відеокамери, від погіршення фінансового становища? Правильно: ви створите власне програмне забезпечення для обробки відео. За умови, що ви — CEO компанії GoPro Нік Вудмен (Nick Woodman).

У планах Вудмена — досягти того, щоби кожен користувач, знімаючи навіть на смартфон, користувався ПЗ від GoPro. Воно буде настільки простим, зручним та швидким, що нагадуватиме вам про враження від дитячого катання на велосипеді — а отже, користувачі знову і знову повертатимуться до обробки відео та створення нових відеозаписів. На подальшу перспективу це означатиме відродження інтересу до екшн-камер, переконаний CEO GoPro. Відзняті на смартфон моменти життя ви теж зможете поредагувати за допомогою програми від GoPro — і це буде просто і доступно. Ефект змусить вас повертатися знову і знову; ви розвините у себе звичку розповідати оточуючим моменти свого життя за допомогою відео — а якість його буде такою, що навіть якщо зараз у вас немає власної камери GoPro, користуючись програмою, ви точно захочете придбати її.

Крок від «заліза» до програм

Засновник та CEO GoPro сидить за столом на третьому поверсі у кабінеті, розташованому в штаб-квартирі компанії — в районі, що аж ніяк не схожий на осередок великого бізнесу. Мова йде про нову фазу у розвитку її компанії, і ця тема розмови — справжня насолода для Вудмена: він пишається тим, наскільки популярною стала компанія, і це навіть його трохи розчулює, зазначає підприємець, насправді змахуючи сльозу у кутику ока.

Попри всі ці сантименти, 2015-й за усіма підрахунками став не найкращим роком для GoPro. Відомий виробник відеокамер для серферів, туристів у горах та усіх, хто звик «жити на межі дозволеного», продав найбільше камер за усю свою історію — але виручка скоротилась на 31% у порівнянні із четвертим кварталом 2014 року.

Наприкінці 2015-го ціна акцій GoPro впала більш ніж наполовину від початкової ціни у 2014 році. Вудмен визнає, що темпи зростання уповільнилися, але схильний до дискусії зи висновками аналітиків щодо падіння інтересу до потреб основної групи споживачів на ринку. У лютому 2016-го компанія GoPro скоротила 7% своїх працівників і знизила очікування від бізнесу — а оптимізм поступився скорботі, та ненадовго.

За минулі три роки компанія спромоглася створити з нуля команду, яка працює над програмним забезпеченням (ПЗ) та поєднала у собі найкращі здобутки від укладених угод та придбаних стартапів. зараз до складу цієї команди входить понад 100 людей. Вудмен твердить, що спад продажів триватиме, допоки наприкінці року не буде представлено нові розробки компанії: камеру Hero 5, перший дрон GoPro та сферичну камеру для широкого загалу користувачів, котра дозволяє знімати панорами на 360 градусів. Тим часом команда програмістів відкриє нову еру у роботі компанії та залучить нових клієнтів, впевнений СЕО компанії.

Упродовж минулих 4 місяців GoPro придбала, провела ребрендинг та запустила наново 2 потужних мобільних додатки для редагування відео: Replay та Splice — і цим відкрила потенціал GoPro для нових користувачів, у яких немає екшн-камер. У другій половині 2016 року GoPro обіцяє представити настільний редактор, котрий стане справжнім конкурентом для iMovie, та хмарне середовище, що здатне пов’язати між собою всі типи пристроїв, усі ваші відео та створити цілісну екосистему.

Ніхто не знає, яку виручку генеруватиме новий підрозділ компанії, а тим часом конкуренти наступають за усіма фронтами на традиційну нішу, у якій працює GoPro: екшн-камери — за минулі три роки на сцену вийшли лінійка пристроїв Sony Action Cam, розробка від Garmin під назвою Virb, TomTom та її Bandit та низка стартапів. Спонсорська підтримка — те саме, що давало змогу компанії отримувати свій «хліб із маслом» — опинилась у зоні ризику під таким тиском.

Вудмен тим часом вірить, що нова революція для GoPro наближається: як колись вони досягли успіху із «залізом», так досягнуть і у сфері ПЗ.

vrg_1066_goPro_01_1500_02.0.0

Народжена із серфінгу

GoPro виникла власне як результат мандрівки серфінгіста у далекому 2002-му — Вудмен закінчив тоді Університет Кароліни, провалився із запуском власного маркетингового стартапу, і поїхав на 5 місяців до Австралії та Індонезії у пошуках гарних місць для серфінгу та нових пляжів. Тоді Вудмен і помітив, що серфери ледь не кожен крок свій знімають на камеру, а професіонали для цього винаймають фотографів або платять за оренду водостійкого обладнання. Але для тих, у кого бюджет обмежений, рішень було небагато: вони зазвичай прив’язували камери до зап’ясть і сподівалися, що камера не загубиться у хвилях. У цьому Вудмен і почав шлях до створення GoPro: він сконструював ремінці для камер на основі ременів безпеки, придбаний на ринку у Балі.

Згодом Вудмен та його дівчина (майбутня дружина) мандрували узбережжям Каліфорнії, продаючи ремінці просто зі власного фургону Volkswagen 70-х років. 2004-го Вудмен створив дуже дешеву, але стійку камеру для 35-мм плівки, яку почав продавати разом із ремінцем. Цей набір він назвав GoPro Hero.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Перша цифрова камера Hero була випущена 2006 року, і її спортивна спільнота зустріла із ентузіазмом — адже це був зручний і доступний з фінансової точки зору спосіб зафіксувати найкращі моменти. Це був час, коли жага документування та соціальні мережі почали зростати, і саме тоді поява GoPro стала справжнім феноменом. А далі почалися нові технологічні досягнення, котрі робили камеру все більш та більш жаданою: HD Hero вперше почала знімати у якості 1080p, у HD Hero 2 з’явилася уповільнена зйомка, а у Hero 3 та 4 — підключення по Wi-Fi та картинка якістю в 4K.

У 2009-му Вудмен вже не продавав свої гаджети зі старого фургону, хоча як і раніше залишався обличчям компанії. Достатньо прогорнути відеозаписи на їхньому каналі у YouTube, аби побачити молодшого Вудмена, котрий демонструє якість відеозйомки, спускаючись у каяці Каліфорнійською затокою чи пілотуючи болід «Формули-1» на трасі у Сономі.

vpavic_120516_1066_0019.0

Тим часом, компанія здійснила вражаючий стрибок і зросла з декількох десятків працівників до кількох сотень. У 2010—2011 роках вона стала найбільш швидкою у зростанні у світі серед виробників відеокамер, отримавши 70% ринку переносних відеокамер. Обсяги продажів при цьому сягнули 800 тис екземплярів  із виручкою $250 млн. Камери Hero поєднали виключну якість відео із малим форм-фактором таким чином, що ніхто раніше і уявити собі такого не міг: оглядачі CNET розхвалювали HD Hero 2 за феноменальну ширококутну зйомку та надзвичайну міцність; у редакції Engadget буквально молилися на дизайн HD Hero та її «смішну» ціну, коли «втратити відеозапис обійдеться вам дорожче, ніж загубити саму камеру». У компанії вдало скористалися моментом, масштабувавши технічні характеристики, уклавши партнерство із підрядниками та постачальниками у Китаї і навіть отримавши $200 млн інвестицій від тайванського виробника Foxconn. Від спортсменів-екстремалів компанія переключилася на просування своєї камери для зйомок малюків, собак та музикантів. Камери GoPro були усюди.

Тепер GoPro має понад 1 тис людей у власних офісах у Каліфорнії, Техасі, Франції та Німеччині. Вудмен став мільярдером із відбіленою усмішкою та ретельно підстриженою зачіскою. У особистому спілкуванні він розслаблений, але зважує кожне слово і стримується, аби не сказати зайвого, роблячи часом паузи посеред речення, щоби переконатися, що його правильно зрозуміли. Попри все це, ви однаково розумієте, що перед вами — типовий каліфорнієць, здатний годинами говорити про найкращі місця для серфінгу, пересипаючи розмову жаргонним слівцем.

Вудмен цілком свідомий того, що перший розділ в історії GoPro як виробника виключно «заліза» наближається до свого завершення. Камери все ще чимало означатимуть, бо Вудмен вірить, що вертикальна інтеграція дасть компанії перевагу перед іншими конкурентами, що зосереджені на випускові ПЗ. Але після усього, твердить він, люди повернуться до можливостей та досвіду виокристання GoPro, бо це — найлегший та найкращий спосіб розповідати свої історії, головний інструмент візуального сторітеллінгу, і тепер настав час робити це однаково цікаво, незалежно від того, яку відеокамеру ви використовуєте.

vrg_1066_goPro_02_1500_02.0.0

За декілька днів до GoPro Mountain Games у червні 2015-го (триденного фестивалю із живою музикою та спортивними змаганнями) компанія запросила пул журналістів та спонсорованих спортсменів у Колорадо — продемонструвати свою новинку, камеру Hero 4 Session, за місяць до офіційного запуску. Вудмен поводився, наче типовий продавець найкращих у світі продуктів: постійно вигукуючи назву нової камери, заохочуючи натовп кричати та скандувати та ставлячи риторичні запитання. Втім, пізніше, вгризаючись у ягнячу ніжку за столом із журналістами технологічних видань та ІТ-блогів, Вудмен визнав, що насиченість рину викликає у компанії певні проблеми; більшість людей навіть ніколи не переглядає відео, відзняті на свої GoPro. Втім, за його словами, проблема знову-таки полягає не у користувачах, а у діяльності компанії, котра розігрівала інтерес до створення контенту, аби продавати камери, але нічого не пропонувалв з точки зору пост-обробки готового матеріалу.

Все почалося з одного стартапу

До 2011 року у GoPro нікого не було, хто би працював над ПЗ. Компанія просто доплачувала контрактним виробникам за створення нових версій прошивки. Уперше прошивку власного вриобництва було представлено для  Hero 3 Black, котру сам Вудмен називає «не найбільш стабільною камерою у світі».

Рішення започаткувати власний софтверний підрозділ прийшло 2013 року; але перші кроки в цьому напрямку були зроблені ще 2011-го, коли GoPro придбала компанію CineForm. Остання була дуже популярна у той час в індустрії створення фільмів — в часи, коли цирове кіно лише зароджувалося та розвивалося, непросто було отримати відеофайл, який би належним чином відкривався у різних відеоредакторах. У CineForm створили утиліту для швидкої та зручної конвертації цифрових відеофайлів у різні формати. Завдяки таким проектам, як «Мільйонер з нетрів», репутація CineForm швидко стала рости, і компанія звернула увагу до іншої проблеми: роботи із зйомкою в форматі 3D. У компаній були труднощі із пошуком ПЗ, яке би належним чином синхронізувало, оптимізувало та стискало картинку без втрати якості — і серед цих компаній була також GoPro. Саме тоді CineForm почала працювати над технологією для обробки 3D — і команді почали надходити пропозиції щодо купівлі. Можливістю скористувалась GoPro — укладення угоди стало питанням кількох тижнів. Оскільки розмір GoPro як компанії в ті часи був таким же невеликим, як і самої камери, то все відбулося просто на виставці.

vpavic_120516_1066_0026.0

Тепер як частина GoPro команда CineForm створила GoPro Studio, перший настільний додаток для редагування відео. 2012 року було створено перший мобільний додаток, із доволі обмеженими можливостями для користувача — але цього було недостатньо. Між 2014 та 2015 роками десятки стартапів запропонували свої мобільні інструменти для редагування відео — тоді виробник екшн-камер вирішив просто купувати конкуруючі роробки. Вудмен та його помічники почали відбирати найкращі відеоредактори та пропонувати командам гроші — так вони придбали Replay та Splice. Окрім угод та купівлі технологій, вони так змогли також переманити у команду декілька гучних імен зі світу мобільного телебачення та відеосервісів. За минулі 5 років компанія поглинула щонайменше 5 стартапів, кожен із яких зробив свій внесок у розбудову програмної платформи GoPro.

ВАС ТАКОЖ ЗАЦІКАВИТЬ:

Мандрівка довжиною в бізнес

Створювати хроніки мандрів — головне завдання GoPro в уяві звичайного покупця. Втім, на шляху до кожної мандрівки лежить чимало годин для виготовлення вашої камери та картинки, яку ви потім побачите на екрані. У Південній Каліфорнії народжуються камери та ідеї для них; під єдиним дахом розташовано 175 тис квадратних футів, де GoPro випробовують на міцність у польових умовах, пишуть програмний код та розробляють нове «залізо» — все це у комплекті із паркувальним майданчиком із зарядними пристроями для електромобілів, їжею та просторами для роботи, і навіть душем для серферів. Сидиш собі на даху офісу — і дивишся на океан, ось яка атмосфера тут панує.

Щотижневий тренінг для учасників команди розробників, дизайнерів та менеджерів носить назву «Live it, Eat it, Love it» — чимось схожу на новий бестселер із самовдосконалення. За словами Вудмена, так працівники можуть краще зануритися в атмосферу компанії та відчути, що таке продукт, над яким вони працюють. Щочетверга з 1 до 3 дня співробітники можуть робити все що забажають — але це треба зазняти на GoPro, а потім повернутися, відредагувати відзняте відео у одному з додатків, що їх випускає компанія, та поділитися результатом Виглядає це неначе знамените «правило 20%» у Google, поєднане із змаганнями X Games: співробітники катають трейли, підкорюють хвилі, лазять на найвищі скелі, влаштовують перегони з призами на картах — і все це у обов’язковому супроводі увімкнених камер GoPro на шоломах, одязі, руках, човнах, велосипедах чи машинах.

vpavic_120516_1066_0013.0

Окрім перегонів, всі шукають якнайкращі кути та місця для зйомок, а для цього шукають кріплення для камер чи майстрували власні. Двоє учасників медійної команди GoPro створили багатокамерний стек для камер, взявши за основу вже готовий варіант для зйомки віртуальної реальності за допомогою 16 камер. Після завершення перегонів та вручення призів, керівник мобільного підрозділу Джефф Йоль (Jeff Youel) демонструє перші напрацювання у новому додатку, яким пишається увесь підрозділ, що працює над ПЗ.

У компанії запевняють, що своє початкове програмне забезпечення вони замінять на нове, із новими фірмовими опціями, такими як Storyteller — в чомусь це буде схоже на мобільний редактор під назвою Quik, нещодавно випущений GoPro для iOS та Android.

У демонстрованому демо-додатку, Йоль отримує картинку з усіх камер одночасно в єдиному редакторі, виділяє потрібні фрагменти та створює нову вкладку і переміщує ці фрагменти у Storyteller. Далі протим перетягуванням від коригує загальне відео так, як ви зазвичай робите це у відеоредакторах на кшталт iMovie. За декілька кліків можна відібрати усі потрібні матеріали та відредагувати їх — вам навіть не доведеться окремо цьому вчитися. Усі проміжки між фрагментами в одній хроніці можна автоматично заповнити музикою (планується надати до 10 безкоштовних треків у користування). Автоматичне редагування за допомогою Storyteller та мобільного інструменту Quik із синхронізацією між двома додатками — це не всі плани виробника екшн-камер. Серед іншого GoPro прагне створити єдину екосистему для об’єднання усіх додатків та відеофайлів і створення такого механізму відеозйомки та передачі файлів, коли вам не доведеться ніколи чіпати власну SD-картку чи підключати камеру USB-кабелем.

Одна із ключових проблем — люди купують камеру у сподіванні отримати якість картинки, співставну із тією, що вони бачать у рекламі GoPro; але школа юного оператора в комплекті, звісно, не йде. Саме цей недолік і має виправити Storyteller, запевняють у компанії. За декілька місяців користувачів чекає готовий програмний продукт — тоді ми і зможемо сказати, чи вдався задум GoPro.

vrg_1066_goPro_04_1500_02.0

Клондайк відеоконтенту

Вудмен переконаний: можливість для його компанії полягає тому, що більшість людей напряму асоціює GoPro із першокласним контентом. Чому тоді GoPro не може сама стати першокласним контентним рішенням для кожного, а компанія просто запросить усіх бажаючих, аби показати, що бренд висококласного контенту стосується кожного, хто знімає відео — і немає ніякої різниці, який гаджет при цьому використовується?

GoPro понад десятиліття створювала власний бренд як виробник камер — і тепер буде важко перенести нові асоциації для нової групи споживачів, навіть якщо програмне забезпечення для редагування відео виявиться справді першокласним. У компанії немає чіткого способи монетизації великої кількості відеопрограм, які планується випустити — принаймні, ні Вудмен, ні президент компанії Тоні Бейтс (Tony Bates) не діляться такими даними. І якщо GoPro по суті створила ринок своєю лінійкою портативних камер, де не було конкурентів, то зараз компанія намагається пірнути в океан, де вже повно «риби» — інших компаній, котрі створюють контент та інструменти для редагування і публікації відео.

Втім, у GoPro не збираються звертати з обраного шляху, і Вудмен вірить, що компанії вдасться стати успішною і в цій сфері, хіба що на перше місце вийде якийсь інший додаток. Півроку тому GoPro почала збирати дані від користувачів про те, як вони використовують свої гаджети (зокрема, виявилося, що набагато більше людей знімає фото та відео у якості понад 1080р, аніж у компанії звикли вважати).

Команда Ньюмана веде роботу над новим відкритим стандартом метаданих, що дозволить зберігати інформацію всередині файлів .mp4 — так, як це відбувається із даними EXIF у фотознімках; ведуться роботи над тим, як ці метадані накладати на ваше відео та підключати до камер GoPro сторонні аксесуари від інших виробників (саме тому не так давно компанія розпочала програму для сторонніх розробників).

Терпіння, лише терпіння

Розробка власного програмного продукту — процес тривалий, тому компанія закликає до терпіння і власних співробітників, і любителів екстремальної відеозйомки. За словами Вудмена, створення команди, котра писатиме програмне забезпечення, потребувало більше часу та вкладень, аніж усі інші починання, бо перехід до ПЗ власного виробництва означав створення абсолютно нової команди та запуск цілковито нового бізнесу. Терпіння, втім, може винагородити GoPro чималими дивідендами. Обсяг відео, що створюється та споживається за допомогою смартфонів, за даними NPD, сягає 80% від числа усіх власників смартфонів у світі. GoPro вже зуміла закріпитися на двох найбільших відеоплатформах світу —  Facebook та YouTube.

Але молода аудиторія все більше використовує камери власних смартфонів для запису відео замість традиційних камер усіх розмірів та видів — тому все меншою є ймовірність, що вони взагалі купуватимуть портативну камеру GoPro. Аналітик Piper Jaffray Ерін Мерфі (Erinn Murphy) зазначає, що «поки GoPro втрачає частку ринку у своїй категорії, ми відзначаємо, що загальний рівень володіння камкодерами скоротився до 28% серед підлітків — минулої весни таких було 31%. Для порівняння — у 2013 році цей показник сягав 40%».

Якщо тенденція зберігатиметься і далі, прогноз для GoPro буде невтішним — хіба що компанія винайде спосіб «відчепитися» від орієнтації виключно на гаджети і почне працювати в якомусь іншому полі; саме тому Вудмен так багато часу та ресурсів вкладає у започаткування іншої гілки свого бізнесу.

Людям треба буде трохи часу та коштів, щоби збагнути, що у GoPro є щось корисне для них, навіть якщо самої екшн-камери цієї марки у них немає, твердить Вудмен. Але тут, за його словами, і стане у пригоді те, що компанія вміє робити найбільше: використання маркетингу, спілкування, побудова сильних зв’язків зі споживачем.

Поки що справи у GoPro йдуть непогано: гарантована виручка за 2016-й складає $1,35 млрд, а на додачу компанія має низку гарних програмних та продуктових релізів. Але де опиниться виробник екшн-камер завдяки зусиллям свого СЕО років за 5 чи 10? За словами Вудмена, у світі лише декілька компаній створюють продукти подібного рівня — і всі вони розташовані у Кремнієвій Долині та є набагато більшими за GoPro. Тож побажаємо йому успіхів в боротьбі за ринок відеопродакшну із гігантами індустрії.

Джерело: The Verge