Як коронавірус змінює IT-сферу в Україні та світі

Ситуація останніх місяців змінює світ назавжди — час перебудовуватися і пристосовуватися до нових умов. Ми бачимо справді «вузькі місця» своїх бізнесів — залишилося стати сильніше. Експерти IT-рекрутингового агентства INDIGO Tech Recruiters проаналізували, які рішення приймають компанії в IT-сфері, щоб адаптуватися до змін.

Вже сьогодні можна констатувати: IT сфера постраждала менше, ніж інші. Хоча і тут є різні історії — так, улюблений багатьма Airbnb змушений скорочувати 1900 співробітників з 7500, UberEats закривається в деяких країнах, включаючи Україну (що дивно, з огляду на попит на доставку харчування). Постраждав аутсорс, особливо той, що пов’язаний з туризмом. Добре ж відчувають себе розробники ігор — в ряді компаній справи пішли навіть краще, ніж до карантину. А кількість вакансій в геймдев індустрії у квітні зросла на 11%.

Навіть Всесвітня організація охорони здоров’я закликає грати в ігри — мовляв, вони стимулюють людей залишатися вдома замість прогулянок вулицями з ризиком зараження.

18 світових ігрових компаній відреагували миттєво, запустивши ініціативу #PlayApartTogether. У їх числі – Activision, Blizzard, Riot Games, Amazon Appstore, Pocket Gems, Twitch, YouTube Gaming.

На період карантину геймдев компанії пропонують ексклюзивні нагороди гравцям, відкривають більше можливостей в безкоштовних версіях і навіть вбудовують в ігри повідомлення про COVID-19. У шутер CS: GO вперше в його історії грали мільйон людей одночасно.

Хоча і тут не всім солодко — постраждали киберспортівні компанії, але і вони адаптуються, переносячи всі свої активності в онлайн.

В цілому коронакриза стимулював зростання розробки софту. У hardware-індустрії все не так райдужно — виробляти фізичні продукти віддалено неможливо. Навіть Apple довелося відкласти презентацію нового бюджетного смартфона.

Відмова від офісів

Карантин показав, що офіс не настільки важливий, як здавалося. Наприклад, в Oracle з їх 136 тисячами співробітників заявили — компанія ніколи не повернеться до особистих зустрічей. Продуктивність віддаленої роботи виявилася на рівні з офісною. А економія — істотна не тільки на оренді, але і на доданих до неї «плюшках» — спортзалах, ігрових кімнатах, їжі та напях.

Втім, є важливий нюанс — новоспеченим віддаленим співробітникам потрібно облаштовувати домашні робочі місця. Ряд компаній взяли ці витрати на себе — в Shopify, наприклад, відшкодовують кожному співробітнику до $1000 на ці цілі.

Аналогічні заяви про необов’язковість офісів зробили в компанії-постачальнику послуг технічної підтримки рішень SAP Rimini Street, а у них, на хвилинку, 30 офісів в різних країнах. «Якщо всі дійсно можуть працювати вдома, то чому у нас є всі ці великі офіси по всьому світу?», — задався питанням Сет Рейвен, гендиректор компанії. А розробник сервісів для управління обліковими даними користувачів Okta (офіси в 13 країнах) перед карантином планував розширювати площі, а зараз передумав.

При цьому майже третина українських айтішників кажуть, що працювати віддалено не хотіли б. Так що можливо, попит на коворкінги сильно виросте. Компанія може орендувати кілька десятків місць в коворкінгах, щоб туди періодично могли приходити співробітники, яким набридло працювати вдома. Одне таке місце в коворкінгу преміум-класу коштує від $250 в місяць, повністю обладнаний і захищений персональний офіс на команду від 1 до 25 осіб з можливістю розширити простір в будь-який момент — від $430. Це явно вигідніше, ніж наймати великий красивий офіс на 100 місць, обладнати в ньому спортзали та ігрову кімнату і закуповувати на всіх їжу і напої.

Популярними також стануть офіси змішаного типу — коли частина місць закріплені за конкретними співробітниками, а частина вільні, як у коворкінгах. Вони для тих співробітників, які основну частину часу працюють вдома, але іноді приходять в офіс. За одним і тим же столом в різні дні можуть працювати різні люди. Таким чином можна буде найняти офіс трохи менше.

Деякі компанії навіть на карантині не забувають, як важливий тімбилдінг. Наприклад, в мережі партнерських програм Admitad замовляють піцу і вся команда збирається на спільну вечерю в Zoom. В українській компанії SupportYourApp замість офісного спортзалу всією командою проводять спортивні тренування через Zoom. В Indigo Tech Recruiters роблять те ж саме — в здоровому тілі, як то кажуть, здоровий дух. А в Vintage Web Production іноді включають Zoom просто так, щоб створити ефект офісного шуму.

Економити, перш за все, планують на HR-позиціях. Кількість вакансій для HR в українських IT-компаніях впало на 63%. Дослідження інвестиційного фонду AVentures Capital підтверджує, що в країнах Центральної та Східної Європи аналогічна тенденція — IT-компанії в першу чергу будуть економити на рекрутерах, сейлз і фахівцях з маркетингу.

Створення нових стартапів та переорієнтування

Коронакриза змушує переорієнтувати свої продукти та навіть відкривати стартапи у сферах, на яких ніколи не дивилися.

Так, засновник PowerCode, Владислав Савченко, вирішив перемикнути частину команди на екстрену розробку онлайн-супермаркету Foodex24. За 2 тижні команда створила сайт, орендувала склад, організувала постачання продуктів і найняла кур’єрів. За словами засновника, зараз у сервісу понад 1000 замовлень на день.

Стартап ClassPass до карантину допомагав підібрати програму для занять фітнесом. Після закриття спортзалів доходи компанії за 10 днів впали на 95% і вони оперативно переорієнтувалися на потокове відео для домашніх тренувань.

Український стартап Allset, популярний в США і призначений для попереднього замовлення їжі в ресторанах та бронювання столиків, перебудувався на передзамовлення їжі на винос. Для багатьох ресторанів це стало рятівним колом. І для Allset теж — через карантин кількість замовлень через додаток впало б до нуля, а так воно скоротилося на 50%. Компанія продовжує існувати та навіть привернула новий раунд інвестицій.

Деякі бізнеси створили окремі проєкти, пов’язані з коронавірусом. Наприклад, пов’язана з Google біотехнологічна компанія Verily працює над сайтом, який допоможе визначити, кому треба пройти тестування на COVID-19.

Трансформування та ріст HR-бренду

Карантин змусила багато компаній діджіталізуватися швидше, ніж планували. Зростає попит на рішення по оптимізації процесів в закупівлях, продажах і виробництві. Малий бізнес, який вів свої доходи та витрати в Excel, зважився на CRM-системи. Виріс попит на хмарні рішення, SaaS, технології безготівкової оплати та мобільні рішення для бізнесу.

Через перехід на віддалену роботу багато компаній занепокоїлися захистом даних, тому зростає все, що пов’язано з кібербезпекою. Ті, хто з якихось причин не вводили електронний документообіг, почали це робити.

А ще «новий час» змусив IT-компанії задуматися про те, як навіть на відстані проявити турботу про своїх фахівців і зберегти привабливість ейчар-бренду в складних умовах. Так, Admitad виплатить $300 000 співробітникам, чиїх рідних звільнили через кризу, а Playrix заплатить співробітникам по $650, щоб їм було легше пережити карантин.

Втім, справа не тільки в грошах — зараз виграє той, хто взяв курс на прозорість і відкриту, чесну комунікацію зі співробітниками. Партнери Netpeak відмовилися від прибутку заради збереження штату — щоб було чим платити зарплату всім співробітникам. А в Grape періодично пишуть листи команді, чесно розповідаючи, скільки залишилося грошей, на скільки їх вистачить і як справи у компанії. Чим дбайливіше і лояльніше IT-компанії поставляться до своєї команди зараз, тим легше їм буде наймати кращі таланти в майбутньому.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Інтерв’юер із застосуванням штучного інтелекту вже не новина або як працюють передові HR сервіси по всьому світу

Історія дизайнерських інновацій, що виникли внаслідок криз охорони здоров’я

Як розвивалася теорія змови про чипи у вакцині проти COVID-19

Аксесуари року — найтехнологічніші маски, які готуються до випуску