Як коронавірус змінює IT-сферу в Україні та світі

Ситуація останніх місяців змінює світ назавжди — час перебудовуватися і пристосовуватися до нових умов. Ми бачимо справді «вузькі місця» своїх бізнесів — залишилося стати сильніше. Експерти IT-рекрутингового агентства INDIGO Tech Recruiters проаналізували, які рішення приймають компанії в IT-сфері, щоб адаптуватися до змін.

Вже сьогодні можна констатувати: IT сфера постраждала менше, ніж інші. Хоча і тут є різні історії — так, улюблений багатьма Airbnb змушений скорочувати 1900 співробітників з 7500, UberEats закривається в деяких країнах, включаючи Україну (що дивно, з огляду на попит на доставку харчування). Постраждав аутсорс, особливо той, що пов’язаний з туризмом. Добре ж відчувають себе розробники ігор — в ряді компаній справи пішли навіть краще, ніж до карантину. А кількість вакансій в геймдев індустрії у квітні зросла на 11%.

Навіть Всесвітня організація охорони здоров’я закликає грати в ігри — мовляв, вони стимулюють людей залишатися вдома замість прогулянок вулицями з ризиком зараження.

18 світових ігрових компаній відреагували миттєво, запустивши ініціативу #PlayApartTogether. У їх числі – Activision, Blizzard, Riot Games, Amazon Appstore, Pocket Gems, Twitch, YouTube Gaming.

На період карантину геймдев компанії пропонують ексклюзивні нагороди гравцям, відкривають більше можливостей в безкоштовних версіях і навіть вбудовують в ігри повідомлення про COVID-19. У шутер CS: GO вперше в його історії грали мільйон людей одночасно.

Хоча і тут не всім солодко — постраждали киберспортівні компанії, але і вони адаптуються, переносячи всі свої активності в онлайн.

В цілому коронакриза стимулював зростання розробки софту. У hardware-індустрії все не так райдужно — виробляти фізичні продукти віддалено неможливо. Навіть Apple довелося відкласти презентацію нового бюджетного смартфона.

Відмова від офісів

Карантин показав, що офіс не настільки важливий, як здавалося. Наприклад, в Oracle з їх 136 тисячами співробітників заявили — компанія ніколи не повернеться до особистих зустрічей. Продуктивність віддаленої роботи виявилася на рівні з офісною. А економія — істотна не тільки на оренді, але і на доданих до неї «плюшках» — спортзалах, ігрових кімнатах, їжі та напях.

Втім, є важливий нюанс — новоспеченим віддаленим співробітникам потрібно облаштовувати домашні робочі місця. Ряд компаній взяли ці витрати на себе — в Shopify, наприклад, відшкодовують кожному співробітнику до $1000 на ці цілі.

Аналогічні заяви про необов’язковість офісів зробили в компанії-постачальнику послуг технічної підтримки рішень SAP Rimini Street, а у них, на хвилинку, 30 офісів в різних країнах. «Якщо всі дійсно можуть працювати вдома, то чому у нас є всі ці великі офіси по всьому світу?», — задався питанням Сет Рейвен, гендиректор компанії. А розробник сервісів для управління обліковими даними користувачів Okta (офіси в 13 країнах) перед карантином планував розширювати площі, а зараз передумав.

При цьому майже третина українських айтішників кажуть, що працювати віддалено не хотіли б. Так що можливо, попит на коворкінги сильно виросте. Компанія може орендувати кілька десятків місць в коворкінгах, щоб туди періодично могли приходити співробітники, яким набридло працювати вдома. Одне таке місце в коворкінгу преміум-класу коштує від $250 в місяць, повністю обладнаний і захищений персональний офіс на команду від 1 до 25 осіб з можливістю розширити простір в будь-який момент — від $430. Це явно вигідніше, ніж наймати великий красивий офіс на 100 місць, обладнати в ньому спортзали та ігрову кімнату і закуповувати на всіх їжу і напої.

Популярними також стануть офіси змішаного типу — коли частина місць закріплені за конкретними співробітниками, а частина вільні, як у коворкінгах. Вони для тих співробітників, які основну частину часу працюють вдома, але іноді приходять в офіс. За одним і тим же столом в різні дні можуть працювати різні люди. Таким чином можна буде найняти офіс трохи менше.

Деякі компанії навіть на карантині не забувають, як важливий тімбилдінг. Наприклад, в мережі партнерських програм Admitad замовляють піцу і вся команда збирається на спільну вечерю в Zoom. В українській компанії SupportYourApp замість офісного спортзалу всією командою проводять спортивні тренування через Zoom. В Indigo Tech Recruiters роблять те ж саме — в здоровому тілі, як то кажуть, здоровий дух. А в Vintage Web Production іноді включають Zoom просто так, щоб створити ефект офісного шуму.

Економити, перш за все, планують на HR-позиціях. Кількість вакансій для HR в українських IT-компаніях впало на 63%. Дослідження інвестиційного фонду AVentures Capital підтверджує, що в країнах Центральної та Східної Європи аналогічна тенденція — IT-компанії в першу чергу будуть економити на рекрутерах, сейлз і фахівцях з маркетингу.

Створення нових стартапів та переорієнтування

Коронакриза змушує переорієнтувати свої продукти та навіть відкривати стартапи у сферах, на яких ніколи не дивилися.

Так, засновник PowerCode, Владислав Савченко, вирішив перемикнути частину команди на екстрену розробку онлайн-супермаркету Foodex24. За 2 тижні команда створила сайт, орендувала склад, організувала постачання продуктів і найняла кур’єрів. За словами засновника, зараз у сервісу понад 1000 замовлень на день.

Стартап ClassPass до карантину допомагав підібрати програму для занять фітнесом. Після закриття спортзалів доходи компанії за 10 днів впали на 95% і вони оперативно переорієнтувалися на потокове відео для домашніх тренувань.

Український стартап Allset, популярний в США і призначений для попереднього замовлення їжі в ресторанах та бронювання столиків, перебудувався на передзамовлення їжі на винос. Для багатьох ресторанів це стало рятівним колом. І для Allset теж — через карантин кількість замовлень через додаток впало б до нуля, а так воно скоротилося на 50%. Компанія продовжує існувати та навіть привернула новий раунд інвестицій.

Деякі бізнеси створили окремі проєкти, пов’язані з коронавірусом. Наприклад, пов’язана з Google біотехнологічна компанія Verily працює над сайтом, який допоможе визначити, кому треба пройти тестування на COVID-19.

Трансформування та ріст HR-бренду

Карантин змусила багато компаній діджіталізуватися швидше, ніж планували. Зростає попит на рішення по оптимізації процесів в закупівлях, продажах і виробництві. Малий бізнес, який вів свої доходи та витрати в Excel, зважився на CRM-системи. Виріс попит на хмарні рішення, SaaS, технології безготівкової оплати та мобільні рішення для бізнесу.

Через перехід на віддалену роботу багато компаній занепокоїлися захистом даних, тому зростає все, що пов’язано з кібербезпекою. Ті, хто з якихось причин не вводили електронний документообіг, почали це робити.

А ще «новий час» змусив IT-компанії задуматися про те, як навіть на відстані проявити турботу про своїх фахівців і зберегти привабливість ейчар-бренду в складних умовах. Так, Admitad виплатить $300 000 співробітникам, чиїх рідних звільнили через кризу, а Playrix заплатить співробітникам по $650, щоб їм було легше пережити карантин.

Втім, справа не тільки в грошах — зараз виграє той, хто взяв курс на прозорість і відкриту, чесну комунікацію зі співробітниками. Партнери Netpeak відмовилися від прибутку заради збереження штату — щоб було чим платити зарплату всім співробітникам. А в Grape періодично пишуть листи команді, чесно розповідаючи, скільки залишилося грошей, на скільки їх вистачить і як справи у компанії. Чим дбайливіше і лояльніше IT-компанії поставляться до своєї команди зараз, тим легше їм буде наймати кращі таланти в майбутньому.

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

Читайте также:

Аксесуари року — найтехнологічніші маски, які готуються до випуску

Чому проект по відстеженню людей з COVID-19 в Великобританії зазнав невдачі

Кращі віртуальні світи для подорожей

Яким буде пошук роботи після пандемії COVID-19 — думки експертів