Рівняння на перших: як Apple, Samsung та решта формують цифрову охорону здоров’я

Який би напрямок не опановували українські IT-фахівці, вони завжди уважно слідкують за технологіями, які розробляють в Західній Європі, Ізраїлі та США. Тренди, які започатковують в Кремнієвій долині, майже завжди здобувають всесвітнє поширення. Сьогодні одним з таких є модернізація медицини, якою займаються найвагоміші IT-гравці, а здоровий спосіб життя і відстеження, наприклад, графіку сну, взагалі стали модною необхідністю. Тим, хто сьогодні цікавиться розробкою рішень з eHealth, цифровою охороною здоров’я (digital health, далі — ЦОЗ) слід ознайомитися з розробками електроніки цього напрямку від Samsung, Apple, Google, Fitbit та навіть Amazon.

Samsung — натільна і домашня електроніка, щоб почути тіло

У компанії є популярна лінійка натільних продуктів, яка розвивається в двох напрямках: продаж спортивних аксесуарів Gear Sport та Gear Fit2 Pro, та експерименти з ЦОЗ. З останніх можна згадати презентацію Samsung Simband — натільний пристрій, який відрізняється більшою кількістю сенсорів для зчитування медичних показників: артеріального тиску, температури, роботи серця, об’єму циркулюючої крові, потовиділення та інших. На той момент, коли компанія вирішила його представити, це було радше швидкою, але необхідною відповіддю на чутки про натільний eHealth-продукт Apple, аніж готовим ринковим рішенням. Згодом Samsung знову направила основні зусилля на лінійку Gear, але Simband досі фігурує в планах компанії по розвитку ЦОЗ, про що говорить керівник Digital Health Samsung Френсіс Хоу (Dr. Francis Ho).

Глобально, стратегія Samsung полягає у тому, щоб максимально полегшити передачу інформації про стан здоров’я і процеси в тілі людини через сенсори. Ідея описана в єдиному вислові «Voice of the Body», а технології компанії повинні зробити так, щоб користувачі могли чути і розуміти голос власного тіла. Стратегія не обмежуватиметься натільною електронікою. Оскільки компанія має величезний асортимент домашньої техніки, для відстеження стану здоров’я людини вона збиратиме дані як з електронних браслетів, так і, наприклад, з холодильника, щоб моніторити вплив раціону на ті чи інші біологічні показники. Мобільні продукти і дані від смарт-будинку стануть основою для реалізації амбітних медичних цілей. За словами Френсіса Хоу, серед них є і виявлення та прогнозування онкологічних хвороб.

Відеопрезентація програми Voice of the Body: «Про що ми дізнаємося, якщо зможемо краще чути голоси, починаючи зі свого власного?»

Роумен Льямас (Roman Llamas) з компанії IDC, що проводить маркетингові дослідження окремих сегментів ринку, спеціалізується на вивченні натільної електроніки та мобільних телефонів. Він зазначає, що досягнути показника «виявлення та прогнозування раку» набагато важче, аніж здається на перший погляд. Є безліч типів захворювання, з різною симптоматикою і маркерами, які пристрою, а також ПЗ, що забезпечує його роботу, доведеться вчитися ідентифікувати і розрізняти. Хоча багато технологічних компаній фокусують увагу саме на виявленні раку.

Окремий напрямок в Samsung — допомога людям з розладами зору. Компанія вже представила на CES 2018 смарт-окуляри Relúmĭno, які теоретично можуть покращити видимість для хворих з глаукомою, міопією та іншими подібними захворюваннями.

Apple — платформи для збору даних і поширення Apple Watch

Більшість гравців ринку очікують саме на продукти, які покаже ця корпорація, а потім рухатимуться прокладеним нею шляхом. Apple неодноразово заявляла про розвиток eHealth, але попри кілька років чуток, досі не показала єдину екосистему таких продуктів, і навіть не озвучила загальний вектор свого «оздоровчого» руху. Тож оглядачі та палкі фанати «яблучної» техніки лише здогадуються, звідки почнеться цей рух. Напевно, почнеться все банально, із зап’ястя: Apple вже анонсувала співпрацю зі Стенфордським університетом для спільного вивчення, як пристрій Apple Watch можна застосовувати для виявлення миготливої аритмії. Партнерство є логічним кроком і для розвитку платформ Apple Health та HealthKit, які дозволяють розміщувати всі дані про здоров’я, зібрані фітнес-пристроями, в єдиному сховищі. Останнім часом також активно розвиваються окремі спеціалізовані платформи ResearchKit і CareKit, для дослідників і лікарів, відповідно, які забезпечують кращу комунікацію медичних фахівців із пацієнтами.

Окремий напрямок — моніторинг рівня глюкози в крові користувача. Чутки про впровадження цієї функції в Apple Watch ширяться давно, як і перетворення смарт-годинника на кардіомонітор з виведенням кардіограми на екран. Однак, до появи повноцінних сенсорів, що фіксують відповідні показники роботи організму і передають дані на Apple Watch, мине ще кілька років, – запевняють експерти. На їх думку, створення окремого медичного браслета видається більш вірогідним сценарієм для Apple, через особливості регулювання подібної електроніки Управлінням з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів США (FDA). Для натільної електроніки вже вироблена спрощена процедура отримання дозволів (якою користуються Fitbit, Samsung), але для класу пристроїв Apple Watch доведеться окремо проходити регуляторні процедури.

Тім Кук (Tim Cook) і його корпорація навряд чи обмежаться пристроями, що носяться на зап’ясті. З часів першої презентації бездротових навушників AirPods не вщухають розмови про те, що вони можуть зчитувати біологічні показники, як от електропровідність шкіри та ЕКГ.

Всі розробки та продукти, вже відомі й ті, про які користувачі тільки здогадуються, є лиш малими кроками в напрямку до великої загальної мети – надати користувачам готове рішення з догляду за здоров’ям. Apple веде перемовини з медичними компаніями Crossover Health та One Medical щодо розробки спільної програми участі в охороні здоров’я. Не просто додатки, які збирають інформацію про ваш сон чи серцевий ритм, а програми за участю справжніх лікарів та лікарень.

Apple відома тим, що завжди контролює постачання послуг через свої сервіси від початку і до кінця. Якщо компанія візьметься за охорону здоров’я з аналогічним підходом, то буде прагнути управління і медичними фахівцями, в тому числі. Однак, медичні заклади і персонал, діяльність яких регулюється державою, непросто підпорядкувати приватній компанії. Наразі неможливо спрогнозувати, коли і як буде впроваджуватися єдина програма ЦОЗ Apple. Втім, Роумен Льямас не бачить причин для компанії заглиблюватися в управління всією медичною структурою. «Apple — софтверна та хардверна компанія, але менеджмент закладів з охорони здоров’я — це зовсім інша політика, зовсім інші правила гри». Він прогнозує співпрацю Apple зі страховими компаніями та клініками для розповсюдження Apple Watch і популяризації eHealth-функцій цього пристрою.

Microsoft — розробляє хмарний сервіс, поки всі чекають продукту

Коли Microsoft представила браслет Band 2 у 2016 році, він був найбільш інноваційним натільним пристроєм і збирав таку метрику, якою не могли похвалитися інші подібні гаджети. Можливо, пристрій програвав у дизайні, але якість сенсорів справді перемагала конкурентів. Втім, компанія припинила розвиток цього напряму і зосередилась на бізнес-стратегії, відмовившись також від власної розробки смарт-окулярів Xbox. Портфель патентів для натільної та eHealth-електроніки компанія передала Casio, яка поки що лише обіцяє представити свій власний годинник з розширеними цифровими функціями.

Окрім надання в користування своїх ліцензій, Microsoft досягла певних результатів у розробці HealthVault — єдиної платформи для запису та обміну eHealth-даними. Однак, тут є певні нюанси. За словами аналітика Льямаса, Microsoft реформувалася у компанію, що в першу чергу розвиває хмарні технології. На цьому неодноразово наголошувало керівництво. Платформа HealthVault може бути вхідним квитком для Microsoft у світ ЦОЗ, і ця платформа реалізована саме на хмарних технологіях. Але справді вагомий внесок від Microsoft у розвиток ЦОЗ, скоріш за все, має бути не хмарним сервісом, а продуктом.

Одночасно, компанія не відмовляється від численних спроб в інших, менш глобальних розробках. Відомо, що Microsoft експериментувала з пристроєм Emma Watch, який допомагає пацієнтам із хворобою Паркінсона знову опановувати письмо. Також, Microsoft фінансує розробку AI-інструментів для дослідників і лікарів, які шукають ліки від раку.

Fitbit — обмежена зап’ястком, але з прицілом на корпорації

Компанія намагається утримати лідерство серед фітнес-трекерів, і, одночасно, охопити нові напрямки. Так можна пояснити той факт, що остання модель натільного гаджету Fitbit Ionic має сенсор рівня кисню у крові, що дає змогу фіксувати серцеву аритмію та синдром зупинки дихання уві сні. Можливості цієї компанії на ринку новітньої охорони здоров’я суттєво відрізняються від тих, що мають Apple чи Samsung. Fitbit обмежена у своїх продуктах: вона робить натільні гаджети, які «живуть» на зап’ястку користувача, і мінімальну екосистему для них. Вона досягла успіху з цим сегментом, і якщо захоче розширити свою присутність в ЦОЗ, то має розвиватися в межах власної «зони комфорту» — на зап’ясті.

Наразі відомо, що Fitbit бере участь у масштабному дослідженні впливу способу життя на стан здоров’я, яке проводить американський National Institute of Health. В будь-якому випадку, компанія ставить собі за мету отримати якомога більше корисної інформації про стан здоров’я користувача. Окрім фіксації вже згаданих вище розладів роботи серця, Fitbit також працює в напрямку контролю рівня глюкози в крові — новий must-have для eHealth-пристроїв.

Не дивно, що перша компанія, в яку Fitbit здійснила фінансові інвестиції — це Sano, виробник напівінвазивних плат, які слідкують за рівнем глюкози і можуть фіксувати інші показники, недоступні звичайним натільним гаджетам. В майбутньому, Fitbit планує поєднати свої браслети з масивом даних, які збирає плата Sano. Оглядачі не виключають, що Fitbit повністю поглине Sano і перекваліфікується в постачання на ринок плат замість браслетів. Справді, хто захоче носити на зап’ясті окремий пристрій, якщо маленька і майже безболісна латка на шкірі збиратиме всі необхідні відомості про здоров’я? Днями стало відомо, що Fitbit планує поглинути Twine Health, платформу, яка допомагає керівникам компаній слідкувати за станом здоров’я колективу і попереджати прояви хронічних хвороб на робочому місці.

Льямас вважає, що критично важливим для Fitbit є визначення тих біологічних показників, які вони планують фіксувати і збирати, окрім згаданих аритмії, порушення дихання уві сні та рівня глюкози. Тому що поки Fitbit намагається представити себе, як лідера з моніторингу цих біомаркерів, всі інші виробники натільних пристроїв вже розробляють ті самі напрями. Все ж, шанси стати одним з лідерів ЦОЗ у Fitbit є, але для успіху необхідно, щоб користувачі масово приєдналися до її експериментів.

Google — накопичення даних для розвитку прогностичної медицини

Під парасолькою Alphabet паралельно розвивається декілька проектів, що більш менш стосуються eHealth. Є платформа Android чи, узагальнено, Google Fit, для мобільних програм, пов’язаних з натільними гаджетами. Це своєрідна відповідь на Apple Health, хоча Льямас стверджує, що розробники не довели свою справу до кінця і за функціональністю ця платформа значно поступається Apple Health. Окрім Google Fit, є також Android Wear, його цілі та подальший розвиток також не піддаються змістовному аналізу.

Окремо розвивається компанія Verily. Саме вона навесні минулого року розповіла про свій продукт Study Watch — пристрій з мінімалістичним дизайном, який ззовні відрізняється від традиційного наручного годинника лише дисплеєм з електронними чорнилами, замість циферблату. Пристрій позиціонувався, як дослідницький інструмент, задіяний у клінічних роботах, який збиратиме безліч даних для опрацювання кваліфікованим персоналом; користувачі не матимуть доступу до цих показників. Вся суть розробки цього напрямку для Google (Як і для Microsoft) полягає у тому, щоб накопичувати масив корисних даних та використовувати їх для тренування алгоритмів машинного навчання, штучного інтелекту і розвитку прогностичної медицини. В ідеалі, чим більше Verily знатиме і розумітиме про стан здоров’я користувачів, тим краще вона зможе передбачати окремі хвороби.

Alphabet відома також експериментами з більш унікальними розробками: контактні лінзи, що контролюють рівень глюкози, повинні були вийти на стадію тестування ще 2016 року, але проект також заморозили. Виявилося, що подібні розробки потребують більше часу для дослідження і допрацювання. Про інші проекти в рамках компанії Verily не повідомляється, однак за останні 2 роки ця структура збільшила штат до 500 співробітників. Очевидно, що там готуються представити нові напрацювання для ЦОЗ.

Amazon — «темна конячка» і потенційний лідер телемедицини

А ця компанія тримає найбільшу інтригу: з одного боку, Amazon ще показала жодних продуктів для ЦОЗ, з іншого — немає сумнівів, що вона приєднається до цієї галузі. Джефф Безос (Jeff Bezos) відомий своєю сміливою грою на чужій території, яка зрештою завжди підкорюється онлайн-гіганту. Коли наприкінці січня глава Amazon оголосив про створення власної компанії з надання медичних послуг, це викликало падіння цін на акції провідних галузевих підприємств Америки. Оскільки охорона здоров’я є найбільшим державним роботодавцем США, будь-які кардинальні зміни на цьому ринку матимуть довготривалі наслідки для населення.

Слід очікувати, що Amazon також займатиметься виробництвом власних пристроїв для моніторингу показників життєдіяльності людини, оскільки компанія має досвід виробництва гаджетів. Значна кількість експертів пророкує вихід Amazon на ринок торгівлі медикаментами, адже аптеки залишаються чи не єдиним сегментом, який досі не працює напряму з найбільшим онлайн-рітейлером. А головним комунікаційним пристроєм в екосистемі eHealth від Amazon буде голосовий помічник Alexa. Можна з великим відсотком вірогідності стверджувати, що через смарт-динамік і голосові технології розвиватиметься напрямок телемедицини.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Джерело: Wareable, Recode.net, Venturebeat