Білл Олет, «Путівник підприємця» — поради для тих, хто починає власний бізнес

Мабуть, ви вже чули безліч разів, що для того, аби стати успішним підприємцем, треба мати «жилку». Чи «ген». Чи успадковані навички від родини таких самих підприємців, котрі з діда-прадіда вчать своїх нащадків, як заробляти мільйони з повітря.

Викладач МІТ і практик технологічного підприємництва Білл Олет лише розсміється вголос, якщо ви таке йому скажете. Його досвід та досвід сотень його випускників свідчить: успіху в іноваційному бізнесі досягають не генії-одинаки, а команди. А головне: цьому можна і треба вчитися. Як? Відповідь — перед вами.

Йдеться про книгу Білла Олета «Путівник підприємця» (або ж, мовою російського видання «Путеводитель предпринимателя»). І тут перша складність: у вас є вибір або читати цю книгу в оригіналі, або російською — україномовної версії немає. Якщо чесно, я не впевнений, чи впоралося би якесь із українських видавництв із локалізацією книги так, як це зробило російське «Манн, Иванов и Фербер» (хіба що може «Основи» Дани Павличко могло би успішно виконати таке завдання). Якісний переклад, друк та папір, верстка і дизайн книги, а також нестандартний форм-фактор (книга у їхній версії радше схожа на альбом, аніж на традиційну бізнес-літературу) — все це залишає приємне враження.

Дивлячись на цю книгу, розумієш, що ринок актуальної бізнес-літератури у нас катастрофічно відстає (він і в Росії відстає: видавати 2015 року книгу за 2013 рік, та ще й про ІТ-бізнес та іноваційне підприємництво, де інформація може «застаріти» менше ніж за місяць — вже ризиковано). Але в той час, як російський (та російськомовний) читач має свою версію, україномовний споживач, що цікавиться бізнес-літературою, змушений читати продукт сусіда.

Може, через те, що підприємці та менеджери активніше читали всі ці роки російською; а може, просто через небажання видавців зв’язуватися із продуктом, на якому не вдасться швидко «відбити» вкладені кошти. Наприклад, «Моє життя і робота» Генрі Форда вже котрий місяць самотньо височіє на полиці в «Є» — чималий цінник та нішевість навряд чи сприятимуть її швидкому продажу.

Головне про книгу

Це — структурований набір рекомендацій (усього їх 24) щодо технології підприємництва. Фактично — така собі покрокова інструкція для тих, хто хоче запустити власну справу. Автор проробив доволі клопітку та наполегливу роботу, систематизувавши декілька десятків статей, книг, брошур та підручників із менеджменту, економіки, фінансів та підприємництва — в основному, від класиків менеджменту та економічних наук. І сформував набір порад для мінімізації ризиків.

Якщо ви стикалися із Lean Startup, «Чотири кроки до просвітлення» чи «Стратегією блакитного океану» — ця книжка не викличе у вас жодних труднощів у сприйнятті. Хоча звісно, базові знання із менеджменту та стратегічного планування будуть на користь для засвоєння практичних уроків та схем із цієї книги.

До речі, про уроки. Білл Олет викладав тривалий час в МІТ і точно знає, що ніяка теорія без практики та командної праці не приживається і не дає плодів. На цьому він в книзі неодноразово наголошує. Як і закликає розвивати усі процеси не лінійно, а за подобою спіралі, і користуватися при цьому системним підходом, а не лише нападами творчого натхнення чи прозріння.

Невеличка ремарка: в оригіналі книга зветься «Дисципліноване підприємництво» (Disciplined Entrepreneurship) — власне, вона про це і є. Просто ілюстрації художника Маріуса Урсаче роблять її неформальною та більш «живою», ніж підручники з менеджменту від Друкера та інших класиків управлінської теорії.

Власні спостереження під час читання «Путівника підприємця»

Одинаки-візіонери — це дуже добре і мотивуюче звучить, але створити зрілий продукт, запустити його на ринок та домогтися комерційного успіху для такого продукту може лише команда. Тому не варто вірити в те, що Джобс самотужки міг би запустити Apple, а Маск — побудувати першу автівку Tesla. Уроки та прикладі із книги це також доводять.

Ну і звісно, безліч разів і в теорії, і в практичних завданнях продемонстровано, що в підприємництві немає ізольованих чи лінійних процесів — вони усі взаємопов’язані та мають циклічний характер і форму кривої, а не прямої.

Кому читати

  • Студентам середніх та останніх курсів технічних, економічних та управлінських спеціальностей — аби побачити реальні механізми функціонування вашої майбутньої сфери діяльності.
  • Підприємцям-початківцям (особливо у стартапах) — щоб уникнути типових помилок на ранній стадії і вберегтися від системних ризиків.
  • Усім, хто цікавиться механізмами економіки споживання інноваційних продуктів, товарів та послуг.

Огляд книги підготований спільно з редакцією блогу 5Books