Що пішло не так із проектом Facebook про фактчекінг онлайн-новин

Пам’ятаєте, наприкінці 2016 року Марк Цукерберг анонсував створення спеціального підрозділу професіоналів, які будуть перевіряти правдивість новин в соцмережі? За звичкою сучасного інформаційного простору, ми практично ніколи не слідкуємо за розвитком історій, навіть якщо вони нам цікаві. Тож, нагадаємо: тоді Facebook зібрала команду з незалежних фактчекерів, представників новинарних сайтів, які будуть перевіряти факти, помічати та видаляти фейкові новини. Більшість користувачів висловили відвертий скептицизм щодо ефективності такої роботи, а у виданні Hustle вирішили розпитати головних дійових осіб про те, як проект розвивається сьогодні.

staticpoliticocom

До компанії тих, хто слідкує за правдивістю інформації в просторі соцмережі увійшли журналісти з агенцій ABC, Politico, Snopes тощо. Днями ресурс Politico повідомив, що в команді фактчекерів шириться дух бунтарства, а весь проект опинився під загрозою закриття.

Справа в тому, що соціальна мережа відмовляється повідомляти цензорам, наскільки ефективна їх робота.

Facebook не ділиться даними про те, чи видалення фейкових новин сповільнює поширення неправдивої інформації в соцмережі і чи їх діяльність в цілому має позитивний ефект. Окрім того, журналістам не задають напрямок роботи: вони не знають, які новини слід перевіряти в першу чергу (хоча би, які галузі чи сфери інформації). А це питання є критично важливим, коли мова йде про тисячі публікацій. Зважаючи на інтенсивність роботи, але відсутність єдиного вектору, фахівці можуть повідомити приблизно про дві новини з 1,5 тисяч, опублікованих за день.

Аарон Шарокмен (Aaron Sharockman), виконавчий директор в Politifact, пояснює, що перевірка одного факту може займати до 5 годин робочого часу. І хоча Facebook створює рейтинг сумнівних новин за їх популярністю, журналісти не мають детальнішої інформації, наприклад, про те, наскільки швидко поширюється певна історія.

Більше того, фактчекер навіть не знає, чи цю публікацію вже перевірив його колега з іншого видання.

Важливість перевірки фактів в соціальній мережі не потребує додаткових аргументів. Минулого року Facebook практично прямими словами визнала свій вплив на перебіг президентської виборчої кампанії в США, а днями адміністрація соцмережі підтвердила, що демонструвала платну рекламу від російської «ферми тролів». Ненавмисно, та все ж платформа сприяла показу рекламних об’яв «суперечливого політичного і соціального змісту» американським виборцям. Кампанія коштувала $100 тис. і об’єднала понад 3 тис. об’яв та 470 неверифікованих Сторінок у Facebook. Для команди перевіряючих, з їх нинішнім темпом роботи, виявлення фейкового походження реклами зайняло би 2 350 робочих годин. Доменний реєстратор №1 в Україні imena.ua

БІЛЬШЕ ПРО ІНФОРМАЦІЙНІ ВІЙНИ ОНЛАЙН:

Джерело: The Hustle