Еко-технічна мода — «зелені» розробки від Стелли Маккартні та FTL

Світова столиця моди вирішила по-своєму підтримати L’accord de Paris – Паризьку угоду у межах Рамкової конвенції ООН про зміну клімату. Так, на Паризькому тижні моди бізнес-інкубатор під назвою Fashion Tech Labs (FTL) продемонстрував можливості руйнування традиційного циклу забруднення навколишнього середовища текстильною галуззю шляхом використання нових технологій, як от шкіри зі стовбурових клітин, тканин з перероблених відходів і надміцних ниток на основі павутинного шовку. Подробиці – в адаптованому перекладі матеріалу з ресурсу Edgadget.

Текстиль з пластика. Проект Bionic

Текстиль з пластика. Проект Bionic

Першопрохідці «зеленої» моди

Індустрія моди використовує величезну кількість води та «завалює» океани й заглибини матеріалами, розклад яких триває десятиліття. «Необхідно розуміти вплив індустрії моди на навколишнє середовище, – говорить ікона моди та дизайнер Стелла Маккартні (Stella McCartney), яка є активним поборником сталих технологій. – Це друга за шкідливістю промислова галузь на планеті. Ми повинні взяти на себе відповідальність за наші дії».

Ще з часів заснування власного бренду 16 років тому, Маккартні стала своєрідним послом «екологічної моди», використовуючи «шкіру без шкіри», тканини, виготовлені з перероблених відходів (наприклад, пластика) та інших інноваційних матеріалів. Інший знаний виробник, який експериментує з подібними ідеями, – компанія Adidas, що розробила декілька моделей взуття разом з компанією Parley, яка займається переробленням виловленого в океані пластика.

Проте, доки більшість підприємств з виготовлення одягу та взуття не поставляться до стабільних технологій як до пріоритету, ситуація з навколишнім середовищем погіршуватиметься. На допомогу приходить нова компанія російської підприємниці Мирослави Думи – FTL, яка є бізнес-інкубатором для «зеленої» моди, електронних пристроїв, що носяться, а також одягу, ювелірних виробів і дизайнерських нововведень з використанням найновіших технологій. FTL – одна з фірм, яка ставиться до відходів у легкій промисловості не лише як до проблеми, яку необхідно вирішити, а і як до можливості заробити. «Ми живемо в революційні часи, – стверджує Дума. – Тож, краще творити революцію, ніж просто спостерігати за нею».

Новинки

На Паризькому тижні моди було продемонстровано деякі технології, які, часто буквально, «зростають» в Fashion Tech Lab:

  • компанія-стартап VitroLabs створює шкіру з клітин корів, страусів і крокодилів;
  • Worn Again – переробляє викинуті текстильні вироби, зберігаючи величезну кількість води, нафти та інших сировинних ресурсів;
  • Bolt Threads виготовляє високоміцні матеріали, які отримані молекулярно з павутинного шовку;
  • Diamond Foundry представляє виготовлені людиною діаманти, які «оптично й атомічно є такими ж, як і видобуті діаманти»;
  • Mint Materials виробляє антибактеріальні засоби для одягу та засоби контролю запаху на основі рослин.

Всі ці компанії займаються впровадженням і розробкою найсучасніших технологій, які у деяких випадках ще не комерціалізовані. FTL використала Паризький тиждень моди як можливість ознайомити з ними як інвесторів, так і пресу.

«– Ми використовуємо передові технології застосування стовбурових клітин та інженерію тканин, щоб створити повноцінну шкіру, яку ми потім фарбуємо, – розповідає співзасновник компанії VitroLabs Інґвар Гелґасон (Ingvar Helgason). – Ця технологія усуває необхідність використання тварин, зменшує вплив на навколишнє середовище та дозволяє нам насолоджуватися красивими матеріалами, до яких ми звикли, але без завдання екологічної чи етичної шкоди».

Щоправда, продемонстрований стартапом шматок шкіри виглядає дивним. Варто зважати, що нині компанія виготовила лише невеликі за розміром шматочки шкіри. Достатньо сказати, що VitroLabs потребує серйозних капіталовкладень, підтримки та мережі контактів у світі моди, які новачок галузі сподівається отримати за допомогою FTL.

Зразок шкіри від VitroLabs

Зразок шкіри від VitroLabs

«– Fashion Tech Lab працює у кількох різних напрямах. Один з них – це інвестування у подібні стартапи, – пояснює керівник компанії з питань технологій та досліджень доктор Аманда Паркс (Amanda Parkes). – Ми справді намагаємося розширювати й масштабувати ці технології, щоб зробити їх доступними та об’єднати з брендами класу люкс і відомими будинками моди».

Безперечно, FTL справляється з рекламою своїх «підопічних», не в останню чергу завдяки популярності Думи. Те, що знаменитості та дизайнери цікавляться технологіями сталого виробництва у галузі моди, – хороший знак. Технології потребують дизайнерів більше, ніж дизайнери – технології. Наприклад, смарт-годинники стали популярними лише тоді, коли Apple, Fossil, Tag Heuer та інші відомі бренди представили свою продукцію.

Деякі технології, як от Diamond Foundry та VitroLabs, націлені на багатих клієнтів. А як же масовий ринок? Текстиль, виготовлений з відходів, виловлених з океану, та інших подібних матеріалів, здається, обіцяє стати найбільш розповсюдженим серед споживачів. Adidas вже довів, що клієнти готові до таких товарів, і Стелла Маккартні також вважає, що виробникам і дизайнерам не потрібно турбуватися про попит:

«– Насправді споживачі вже пішли далеко вперед у порівнянні з дизайнерами та компаніями, про що особисто я жалкую. Однак, сподіваюсь, що галузь бачить, як ми відстали».

БІЛЬШЕ ЦІКАВОГО:

  1. 10 речей, про які народжені у 2018 році не дізнаються на власному досвіді
  2. Dell починає переробляти золото для нових плат і ювелірних прикрас
  3. Людмила Небожак, Cluise — про українського мобільного стиліста
  4. Історія Moleskine — найголовнішого записника епохи

Джерело: Edgadget, переклад підготувала Ірина Гоял, спеціально для «Блог Imena.UA»