Нішева ніша: організатори Open Data Challenge — про роботу з відкритими даними

Триває інкубаційна програма Open Data Challenge для стартапів, що працюють з відкритими даними. Протягом двох місяців учасники розроблятимуть свої бізнес-моделі, прототипи продуктів і сервісів, що вирішують конкретні соціальні проблеми, а також тестуватимуть їх під керівництвом менторів і експертів. Ми розпитали міжнародну команду організаторів про деталі відбору:

GATE_GV-9466

Як проходить національний конкурс

Організатор конкурсу – масштабний і строковий проект «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах» (відомий також абревіатурою TAPAS), за підтримки міжнародних організацій USAID i UK Aid. В рамках цього проекту, поряд із задачами вдосконаленням системи державних закупівель, активно підтримується розвиток електронних державних послуг з доступом до відкритих даних. Сам конкурс Open Data Challenge триває майже півроку – з квітня по вересень.

На початку липня з 170 заявок з усієї країни були відібрані 10 кращих команд, які зараз проходять програму інкубації в 1991 Open Data Incubator. У фіналі вони змагатимуться за призовий фонд в 1,5 млн грн (три місця по 400, 500 і 600 тис відповідно).

Експерти інкубаційної програми – провідні спеціалісти своїх сфер:

  • державні дані – Надя Бабинська, Андрій Газін
  • data scince – Денис Рєзнік,
  • проектний менеджмент – Анна Лаврова,
  • маркетинг і комунікації – Альона Беца, Валерія Жук, Надя Перевізник та інші.

Корисним елементом для стартаперів-початківців є робота під кураторством менторів і зустрічі із засновниками успішних компаній: Андрієм Севрюковим (Agrieye Corporation), Галиною Василевською (Medics – Електронна платформа медичних послуг), Лесею Кондратюк і Андрієм Коноваленко з Open World та іншими.

Про вимоги до фіналістів

Основний критерій відбору, звісно, – використання відкритих даних у бізнес-моделі. Оскільки учасники отримують інкубацію безкоштовно за рахунок підтримки міжнародних донорів, то важливим критерієм був соціальний вплив, тобто вирішення конкретних суспільних проблем. Також журі звертали увагу на небанальні продукти та сервіси або удосконалення впроваджених рішень, потенціал проекту і наявність команди.

Фіналістів обирали: Річард Стірлінг, консультант Оpen Data Institute (Лондон), Катерина Оніліогву, керівник напрямку відкритих даних проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах», Віктор Лях, президент Фонду Східна Європа і Денис Гурський, співзасновник 1991 Open Data Incubator.

Кожен проект після проходження інкубаційної програми матиме мінімальний життєздатний продукт й запас знань і навичок, щоб його розвивати та знаходити інвестиції. Трійка кращих отримає 1,5 млн грн призового фонду, як зазначалося вище. Для вибору переможців знову залучать представників Оpen Data Institute з Лондону, Великобританія, та українське Державне агенство з питань електронного урядування.

Учасники інкубаційної програми Open Data Challenge на зустрічі з Андрієм Севрюковим – екс-моряком та CEO Agrieye Corporation. Фото The Gate Agency

Учасники інкубаційної програми Open Data Challenge на зустрічі з Андрієм Севрюковим – екс-моряком та CEO Agrieye Corporation. Фото The Gate Agency

Про роботу з відкритими даними в Україні

Денис Гурський, співзасновник 1991 Open Data Incubator:

– Ми єдиний інкубатор у країні, який системно працює зі стартапами на базі відкритих державних даних. За перший рік своєї діяльності ми випустили 36 команд, цього року їх буде 42 (програми «ДОБРЕ», Workout, Challenge). Для того, аби відкривалися дані потрібен запит ринку і громадянського суспільства, а цей конкурс його стимулює. Важливо показувати державі, які саме дата-сети з тонн існуючих даних відкривати.

Також через проекти типу Open Data Challenge ми намагаємося знайти слабкі місця в державному секторі та дігіталізувати їх, змінити старі непрозорі схеми на нові й технологічні інструменти. Наприклад, у цій інкубації є проект «Відкритий ринок вугілля» – мета якого встановлювати ринкову ціну на вугілля шляхом проведення біржових аукціонів. Або додаток «Суд на долоні», який полегшить роботу юристів і додасть прозорості судам, створивши певний алгоритм пошуку в реєстрі судових рішень та наочну аналітику.

Що потрібно для популяризації Open Data в Україні

Річард Стірлінг, консультант Оpen Data Institute (Лондон):

– Відкриті дані – це неймовірний актив, який може використовувати будь-хто, від громадських активістів до підприємців. В Open Data Institute, що у Лондоні, який фактично є одним із початківців цього світового руху, ми вже 5 років організовуємо багато активностей для його популяризації. Але від самого початку помітили проблему – бізнеси не користувалися даними й це перетворювалося на чисту «соціалку». А насправді, відкриті дані є хорошим підґрунтям для підприємств, які вирішують соцпроблеми. Тому ми створили такий конкурс саме для стартапів – і це спрацювало. Перший був у Британії, потім у кількох інших країнах, тепер і в Україні. Думаю, така правильна популяризація допоможе й вам.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: