Як стартапам достукатися до ЗМІ

Проект-новачок як правило з одного боку є обмеженим у маркетинговому бюджеті та можливостях, з іншого — потребує ширшої аудиторії та хоча би базового «піару». Як діяти в ситуації, коли усі ресурси (включно із часом) є обмеженими, а контакт із потенційними споживачами ваших послуг чи товарів — першочергове завдання?

Тематичні ЗМІ, блоги та онлайн-спільноти — основне джерело інформації для більшості ваших майбутніх клієнтів. От тільки потрапити в поле зору журналіста чи редактора — завдання не з простих. В деяких виданнях є спеціальні тематичні рубрики, де стартапи можуть репрезентувати себе та свій продукт — але такі можливості радше є нетиповими для української практики медіа-проектів.

Що робити, якщо потрібно охопити максимальну кількість ЗМІ — і при цьому не хочеться діяти шаблонно? Ми зібрали для вас декілька основних рекомендацій, базуючись на власному досвіді та на тих практиках, які найчастіше приносять стартапам позитивний результат в плані контент-маркетингу та WoM-просування.

Пітч замість прес-релізу

Хоча індустрія написання та розсилки прес-релізів все ще жива і «крутить» чималі гроші в В2В-секторі, правда життя полягає у тому, що переважна більшість прес-релізів від малих компаній та стартапів потрапляють в «кошик» чи антиспам-фільтр, не будучи прочитаними навіть «по діагоналі». А коли за складання тексту та його розміщення береться ще й не копірайтер чи піарник, результати такої «розсилки» можуть взагалі більше нашкодити стартапові, аніж допомогти. Тим більше, що і TechCrunch, і решта онлайн-видань у індустрії наголошують: класичний прес-реліз давно помер, ніхто не переглядатиме ваших вкладених файлів із набором стандартних фраз про запуск та інноваційність.

Натомість стартапам слід згадати про практику пітчів перед інвесторами в офлайн, які вони більш-менш успішно проводять на різних конкурсах, перемовинах чи конференціях. Застосувавши подібний підхід для першого контакту із редакцією тематичного ЗМІ, можна зекономити не лише час журналіста, але й одразу наголосити на сильних сторонах проекту, його можливостях та «фішках», про які дійсно цікаво прочитати людям (а не лише тим, хто складав текст прес-релізу). Будьте лаконічні, пишіть фахово, але без зайвої вузькоспеціалізованої термінології, оперуйте цифрами, показниками аудиторії, країнами, особливостями, які відрізняють вас від конкурентів. Краще визначити 3-4 точки, на яких одразу фокусується увага журналіста — так вища ймовірність того, що пітч викличе інтерес і стане початком для написання інтерв’ю із вашою командою чи замітки про ваш стартап.

Інфографіка завжди краща за текст

Інша альтернатива багатослівному прес-релізу чи новині про запуск нових можливостей, опцій чи додаткових послуг стартапу — це інфографіка. Так склалося, що сучасне покоління читачів та інтернет-користувачів — це візуали: вони сприймають інформацію, дані та можливості через візуальні проекції та елементи. А тому інфографіка із ключовими цифрами, можливостями та складовими проекту може розповісти про вас та ваш продукт набагато більше, аніж текст, який ніхто не стане дочитувати навіть до половини.

Щоправда, при створенні інфографіки краще скористатися послугами фахового дизайнера, який розуміє основні елементи, складові, особливості та можливості, що їх має цей інструмент донесення інформації до аудиторії. Якщо ж такого дизайнера немає, скористайтесь одним із онлайн-сервісів для створення інфографіки — для першого знайомства із аудиторією цього може вистачити.

Потоваришуйте із YouTube

Продовжуючи тему візуалів серед ваших споживачів, можемо сказати, що презентаційні ролики продукту чи особливостей роботи вашого стартапу за 2-3 хвилини можуть роказати набагато більше, ніж прес-реліз чи текстова новина. Створення відео для YouTube теж має свої особливості. Воно має бути лаконічним, зрозумілим, мати дизайн та концепцію, що запам’ятовується; наголошувати на основних особливостях та можливостях; давати унікальну інформацію потенціальному користувачеві, яку в форматі прес-релізу з кількох абзаців донести не вдасться.

Грамотно знятий, анімований та змонтований ролик принесе вам набагато більше користі, аніж «вимучування» тексту, який однаково ніхто не читатиме. Крім того, якщо вам вдасться створити справжній вірусний ролик (ми вже якось розповідали, від чого залежить успішність вашого YouTube-каналу чи окремого відео), ЗМІ самі звернуть на вас увагу — нікого навіть «просити» не доведеться.

Розповідайте та діліться

Buffer, Asana, Trello, Wunderlist — що об’єднує усі ці стартапи на початковій стадії? Правильно: вони не просто анонсували чергові нові можливості, але й розповідали, який ефект може бути від їхнього використання. Блог стартапу, який регулярно оновлюється, поповнюється, містить кейси, інтерв’ю із користувачами вашого продукту та цікаві корисні добірки можливостей, пов’язаних із тим, що і як ви робите в команді — найбільш потужний інструмент контент-маркетингу, який у вас коли-небудь був. Для чого витрачати час та зусилля на розсилку прес-релізів скрізь у сподіванні, що хоча би хтось зверне на вас увагу, якщо можна ці зусилля та час вкласти у розвиток власного інформаційного майданчика?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Авторська колонка

Більшість онлайн-видань про стартапи та підприємництво практикують окрему рубрику для авторських колонок, пов’язаних із ІТ-бізнесом, стартапами та практичними порадами в цій сфері. Написання колонки для такої рубрики вашим СЕО, маркетологом чи провідним розробником можуть стати основним способом, аби «відкрити світові» експертизу та рівень знань і можливостей вашої команди чи вашого бізнесу.

Онлайн-видання люблять кейси

Логічним продовженням попереднього пункту стане кейс: як ви за місяць з моменту запуску змогли залучити 100 клієнтів; як після перезапуску продукту ви збільшили продажі втричі; як блог допоміг вам здійснити 10 продажів за 10 днів; як ви змінили процеси менеджменту в команді і який ефект це дало для загальної продуктивності команди; як ви практикуєте віддалену роботу і як це змінило загальну структуру процесів та результатів — ось лише декілька тем, які можуть стати основою для написання повноцінних кейсів для онлайн-видань. Якщо у вас був досвід, яким можна (і варто_ поділитися із колегами «по цеху» — обов’язково зробіть це. Це розкаже про вас та вашу команду набагато краще за сухі факти чи цифри, позбавлені практичних реалій та «живого» досвіду, які за ними стоять.

Подкаст? Чому би й ні

Зараз ми спостерігаємо новий етап в розвитку інтернет-мовлення; попит на онлайн-радіостанції та цікаві подкасти постійно зростає. Подкаст може стати тим додатковим інструментом, який залучатиме до вас додаткову аудиторію, допоможе вам розповісти про цікаві особливості роботи вашого стартапу, його практики, познайомити людей із цікавими особистостями. Особливо на формат подкасту слід звернути увагу тим, хто працює в сфері нових медіа, онлайн-маркетингу чи комплексних digital-комунікацій.

Не забувайте про «вірусність»

Який би формат представлення контенту та вашої експертизи ви не обрали, не забувайте, що потенційна «вірусність» закладена в такий контент, завжди краща за «просто хороший текст» чи «просто якісні фото». Спробуйте пошукати «фішки» чи нестандартні підходи, котрі стануть емоційним чи інтелектуальним «якорем» для глядача / читача / слухача. Тоді потенційні користувачі / клієнти не лише повернуться самі, але й приведуть із собою інших «агентів впливу» (друзів, рідних, колег) — а значить, ваша аудиторія зростатиме органічним чином. І будьте наполегливими та підвищуйте якість того, що робите — лише так можна втримати аудиторію новаторів (early adopters), яка приєднається до вас першою, але й матиме найвищі очікування від вашого продукту в подальшому.